Семінар - практикум: «Щастя – це віра в добро і любов»
Мета: Допомогти учасникам зрозуміти складну філософську категорію «щастя», дати можливість упевнитися їм, що досягнення щастя залежить від особистісних зусиль і вподобань.
Обладнання: проектор, вислови відомих людей про щастя, стаття про походження слова «щастя», словникові тлумачення «щастя»; ватман на кожну групу, вирізки з журналів для колажу, клей, роздатковий матеріал у вигляді паперових прямокутників заокругленої форми розміром приблизно 4*10см, кольорові олівці, фломастери, смужечки паперу, гарненька скринька – скарбничка, фольга, відеозаписи.
Хід заняття
1.Перегляд відеоролика «HAVASSI» - Дорога
2. Вступне слово
Як казав Шевченко:«В кожного своя доля і свій шлях широкий». Але кожному з нас хочеться, щоб дорога, довжиною в життя, була щасливою.
Коли Джон Ленон, згодом відомий соліст легендарної групи «Бітлз» був підлітком, у нього запитали, ким він хоче стати, коли виросте. На що той відповів: «Щасливою людиною». Вчителька перепитала: «Ти не зрозумів запитання?». Ленон відповів: «Ні, це ви не зрозуміли відповідь!»
Тема нашого сьогоднішнього семінару –
Подивіться на свого сусіда справа – посміхніться. А тепер посміхніться до сусіда, що сидить ліворуч. Дякую. З позитивного настрою ми почнемо нашу роботу.
Мабуть, не існує людини, яка б не мріяла бути щасливою, Але чи всі знають, як цього досягти?
Кожна людина живе своїм життям, то й відчуття втіхи в кожного своє. Саме тому загальні рекомендації як жити, щоб досягти омріяного щастя, є дуже умовними.
І в минулому чимало мудрих людей прагнули збагнути, що таке щастя. Давайте прислухаємося до їх роздумів.
3. Вправа «Нотатник. Відомі люди про щастя».
Обладнання: вислови відомих людей про щастя.
Вислови про щастя
4. Вправа «Вільний мікрофон».
- А що у вашому розумінні «щастя»? (Відповіді).
Підсумок ведучого: Я вдячна всім вам за висловлювання. Поняття щастя стосується духовного світу людини. Для когось – це задоволення, втіха; для когось – добробут. Хтось щастя розуміє як удачу, талан. Для інших щастя – це радість.
Скільки людей, стільки й оцінок щастя. Бо воно нестабільне, нетривке: нині таке, а завтра зовсім інше. Щастя – це відчуття комфорту в дану хвилину тут і зараз. Якщо вмієш робити цю хвилину довшою – ти щаслива людина.
5. Вправа «Мовознавець».
Обладнання: словникові тлумачення «щастя», стаття про походження слова,
А як же пояснюють слово щастя словники?…
Щастя – це стан цілковитого задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; успіх, удача. (Тлумачний словник української мови).
Щастя – поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою й осмисленістю життя, здійсненням свого людського призначення. (Український педагогічний словник ).
Щастя – благополуччя, земна благодать, бажання жити без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками її. (Словник Даля ).
Як зауважує мовознавець Галина Яворська, значення слова «щастя» вторинне. Це слово праслов'янське, воно зберігається зараз у східнослов'янських та західнослов'янських мовах. Наука свідчить, що спочатку у слова щастя був префікс сь, який колись, вірогідно, мав значення «хороший, гарний», і корінь част, той самий, що в словах частина, частка, частувати. Отже, щастя – це «хороша частина».
Частина від чого? Мабуть, від спільного добра – майна, їжі, тобто того, що забезпечує саме існування людини. Вважається, що таке «щастя», залежить від дії непідвладних людині сил, від того яка в неї доля. До речі, доля – це теж частина, результат розподілу (доля пов'язана зі словом «ділити»). А вже потім це слово почало вживатися і в значенні сили, що визначає перебіг людського життя. Загалом доля за народними уявленнями – це вже щось незмінне, таке, що надається кожній людині при народженні, а щастя – це вже більшою мірою справа випадку. Про це свідчать такі вислови, як «Щасливому – щастя», «Кому щастя, тому й доля» або: «Кому щастя, тому й півень несеться».
В тому, як вживається щастя, відбивається уявлення про те, що добробут та успіх часом залежать від сил мінливих та примхливих. У давніх римлян схожі уявлення були персоніфіковані в образі богині долі – Фортуни. У слов'ян щастя ні з ким не уособлювалося, але схоже поняття мінливості і примхливості існувало. «Щастя, мов трясця, на кого схоче, на того й нападе», - збереглося в усній народній творчості.
Нерідко люди говорили: «Година вам щаслива! Щоб ви бачили сонце, світ і дітей перед собою!» Такі побажання, так само, як звичні побажання щастя й здоров'я, виконували магічну функцію: сказані слова повинні були реалізуватися. Звичайно, давні ритуали в сучасному житті, особливо міському, втратили свою цілісність, але деякі словесні формули-побажання, зберігають до сьогодні. Нерідко в якості прощання ми говоримо: «Щасливої дороги! Хай щастить!»
6. Пошуковий GOOGLE проект «Талісмани і прикмети «на щастя».
Обладнання: кожна група в конверті отримує завдання. Протягом 5 – 7 хвилин шукають задану інформацію в інтернеті, обговорюють і презентують
- Знаки, що передвіщують щастя.
- Прикмети щастя.
- Обереги на щастя у славян.
- Обереги на щастя народів світу
Ведучий. З прадавніх давен, люди помічали певні закономірності у своєму житті. Одні випадки віщували невдачі, інші – приємні несподіванки. Щоб задобрити злих духів люди придумували і виготовляли обереги або талісмани на щастя. Пропоную до вашої уваги пошукові проекти:
- Знаки, що передвіщують щастя.
- Прикмети щастя.
- Обереги на щастя у славян.
- Обереги на щастя народів світу
Презентація проектів.
Зворотній зв’язок. Що вам до цього часу було відомо про «щасливі» прикмети та обереги, а про що ви дізналися вперше? Ваші враження. (Відповіді)
Вчитель. Прослухайте народну казку «Про Щастя», і спробуйте дати відповідь на питання:
- Коли ще людина почуває себе щасливою?
ПРО ЩАСТЯ
Пишно вбралось однієї неділі Щастя, бо вирішило відвідати Людей. Постукало в перші ворота.
- Хто там? — запитав перший господар.
- Щастя, — відповіло Щастя.
— Чудово! Йди-но сюди, я тебе з'їм.
З'їв чоловік Щастя і був щасливий. Постукало Щастя у другі ворота.
- Хто там? — запитав другий господар.
- Щастя, — відповіло Щастя.
- Чудово! Йди-но сюди, я тебе вип'ю!
Випив чоловік щастя і був щасливий. Постукало Щастя у треті ворога.
- Хто там? — запитав третій господар.
- Щастя, — відповіло Щастя.
- Чудово! Йди-но сюди, я посаджу тебе в клітку.
Посадив чоловік Щастя в клітку і був щасливий. Постукало Щастя у четверті ворота.
- Хто там? — запитав четвертий господар.
- Щастя, — відповіло Щастя.
- Чудово! Йди-но сюди, я тебе подарую.
І подарував чоловік Щастя своєму приятелеві і був щасливий... І Щастя було щасливе.
Обговорення. Коли ще людина почуває себе щасливою? (відповіді)
Узагальнення ведучого. Скільки людей – стільки і думок. У кожного щастя своє.
8. Вправа «Пазл «щастя».
Обладнання: ватмани, вирізки з журналів, клей, кольорові олівці, пастелі.
Вчитель. Поняття «Щастя» дійсно багатогранне, але все ж таки існують непохитні життєві цінності, без яких щастя було б неможливе або неповне. Для кожного віку і статі вони свої, але, певно, є загальні для всіх. Підтвердить або спростує цю теорію наша подальша вправа.
На столах у групах лежать ватмани. Я пропоную вам створити свій загально груповий пазл «Щастя». Кількість частинок пазлу визначаєте самостійно, розграфлюєте ватман на задану кількість, підписуєте їх і розфарбовуєте відповідно назві.
Презентація робіт. Я зараз пропоную скласти наші пазли в одну загальну картину «Щастя». (На дошці утворюють картину - пазл «Щастя» і фіксують за допомогою скотча або магнітів).
Підсумок. Кожна група при створені загального проекту спиралась на певний життєвий досвіду, але є частинки пазлів однакові для всіх груп. Це свідчить про те, що без (перерахувати подібні частинки пазлів, що є спільними для всіх груп) відчуття повного щастя неможливе. Тож нехай у вашому житті все складеться.
9. Вправа «На сьомому небі»
Неодмінною умовою для щастя є мрії. В кожного вони свої. Я пропоную зануритись в особисті фантазії про щастя під мелодію, назву якої можна перевести як «Одна людська мрія» або «Мрії однієї людини».
Звучить концертний варіант мелодії YANNI – One man’s dream
Я не буду питати, хто про що мріяв, але одне я знаю точно – ви почувалися щасливими. Такі миті хочеться запам’ятати, відчути на дотик. А тому зараз я пропоную вам втримати щастя у своїх руках.
Завдання до вправи. На столах є фольга. Візьміть її за основу і створіть особистий вигляд щастя.
Презентація робіт.
Мені хочеться побажати, щоб ви частіше були на 7 небі від щастя.
Реверс. Всі ми пам’ятаємо мелодію, з якої починалася наша вправа. Я нагадаю, вона мала назву «Мрії однієї людини». Я хочу запропонувати вам переглянути відео роботу зміксовану на цю мелодію. Це також мрії однієї людини.
Перегляд відеоролика YANNI – One man’s dream (remix)
Цінуйте один одного і насолоджуйтесь кожною хвилиною життя.
10. Креативно – діагностична вправа «Індикатор щастя»
Обладнання: роздатковий матеріал у вигляді паперових прямокутників заокругленої форми розміром приблизно 4*10см, кольорові олівці, фломастери.
Вчитель. Ми живемо в епоху високих технологій. Не так давно мобільний телефон був розкішшю, а тепер став невід’ємним атрибутом нашого буденного життя. Майже кожного дня з’являються нові електронні пристрої. Зараз я хочу вам презентувати базову модель «Індикатор щастя». (Вчитель роздає невеличкі заготовки з паперу). Ваша задача розробити дизайн моделі, колір та електронне табло. Кожна модель – ексклюзивна, тому ви робите її спираючись тільки на власні відчуття.
Найголовніше те, що пристрій знаходиться в режимі он – лайн, а тому ви розфарбовуєте пристрій саме тим кольором, яким вам хочеться передати своє щастя в цю мить; на електронному табло ви зазначаєте той показник щастя, який ви зараз для себе відчуваєте за шкалою від 1 до 10.
Виконання робіт з подальшою презентацією.
Підсумок. У кожного з нас своє бачення щастя, хтось відчуває його сильніше, хтось слабше, але у кожного воно Є.
Під загальний заголовок «щастя»
Безліч можна віднести речей
1, можливо, стільки його видів,
Скільки на Землі живе людей.
11. Вправа «Скарбничка»
Обладнання: смужечки паперу, гарненька скринька – скарбничка.
Вeдучий. Зараз я вам пропоную виконати завдання «Закінчи речення». Я щасливий тому, що….…
Своє речення ви записуєте на смужечці паперу. Я буду підходити до вас, а ви, якщо хочете, можете озвучити свою відповідь, якщо – ні,- просто згорніть папірець і положіть в скриньку .
Вчитель обходить зі скринькою усіх учасників.
Підсумок. Бережіть своє щастя як найдорожчий скарб.
12. Підсумок заняття. Вправа «Літературна світлиця»
Легенда про щастя
Жив-був один поважний чоловік. Маєток мав панський, здоров‘я козацьке, дружину-красуню, сина-легеня та донечку-писанку. А золота – повні скрині. Жив собі звичним панським життям: палаци, розваги, жінки, вино ...
Одного вечора, втомлений від такого життя, він повертався додому. Назустріч йому старець. Сивий. Сунеться, ледь ноги волоче. Посміхається, а очі світяться, ясніше за зорі. Здивувався пан, зупинився... і до старця:
- Доброй ночі тобі, діду! Чого це очі у тебе блищать яскравіше, ніж зорі?
- Від щастя, сину! – посміхнувся дідок.
- Від щастя? - розреготався той.
– Та ти ж волоцюга! Подивися на себе! Не сміши мене, діду!
- Так... А ти, бачу, все маєш... А от щастя.... Щастя в тебе немає! – старий похитав головою і пішов далі.
Добрів пан до палацу, а сон не йде. До ранку думав про старого. Запали йому слова його прямо в серце. Рано встав і зажурився ще дужче. Все в нього наче є. А от щастя.... А щастя, справді, немає. Не один день та не одну ніч змарнував на ці роздуми, сон втратив, не міг собі спокою знайти. Якось зібрався, так щоб ніхто не бачив, і пішов в світ щастя шукати.
Йде, а назустріч йому каліка. Без ноги. Пальці обрубані. Ока немає. „О, - думає панок, - цей мабуть знає, спитаю”.
- Скажи-но, каліко, в чому щастя? Подивився той, скривився у посмішці:
- Щастя? Ти що, чоловіче, перший день на землі живеш? Зрозуміло, що щастя – в здоров‘ї. Був би я здоровим... Я б... Ех-ех-ех!!! - каліці навіть слів не вистачило. Він підняв свою палицю і потрусив над головою.
Задумався пан... „Ні, мабуть не в здоров‘ї справа. Я-от, здоров‘я маю, а щастя - ні.” Далі йде.... Зустрів біля церкви жебрака. Дав йому гривню й питає:
- Може ти знаєш, в чому щастя? - Немудрий ти, чоловіче... Звісно в грошах! Мав би я гроші, я б і будинок собі, і коня, і все-все мав би...
Знову задумався панок. Ні... ні... ні..... гроші я маю. Але ж нещасливий... То ж не в грошах щастя... Далі йде... Бачить, сидить при дорозі жінка зажурена. В чорному. Мов скам‘яніла.
- Чого Ви? Підняла та голову, а очі спухли від сліз. Думає панок, як нещасна, то точно знає, в чому щастя.
- Скажіть мені, жінко, в чому щастя? - Я довго прожила і точно знаю: щастя, сину, в сім‘ї. Мала я чоловіка і діточок. Але чоловік мій коханий загинув на війні, а синів хвороба забрала. Тепер я сама... – жінка опустила голову і гірко заплакала. Пішов пан, нічого не сказав. Але ж, думає, жінка теж помиляється. Я от маю і жінку, і дітей двох, а щастя все-одно не маю. Отож не в сім‘ї щастя....
У подорожі цій минуло чимало часу. Ось вже й до океану дійшов. Далі вже дороги немає. Поки мандрував світом, поки щастя шукав, грошей не стало – всі витратив. Дружина розлучилася й за іншого знатного пана заміж вийшла. Діти повиростали без батька та й по світу розлетілися, як горобці. Втомився чолов‘яга, якого вже й паном ніхто не називав, здоров‘я в тих мандрах втратив. Хворий став, самотній... Сумний-сумний... Вже й у нього борода сива на груди звисає, як у старця того. Забрів в якусь закинуту всіма хатинку... Зайшов... Нікого... Ліг на ліжко.... Ніч... Вітер гуде... Небо темне-темне... А ні зорі тобі, а ні місяця. На душі моторошно... Заплющив очі і майже заплакав... „Все життя своє поклав я на пошуки щастя, - думає, - так і не знайшов... все марно... Все той старець ... Клятий старець ...” Склав руки на грудях хрестом і відчув, як серце його помалу зупиняється, а сили полишають. Саме час й помирати ... Попрощався подумки із життям, пригадав дітей, дружину, маму й тата, друзів усіх, навіть старця... Все.... „Ось і настав мій кінець...”
Ранком прокинувся чоловік від яскравого сонячного промінчика. Тільки-но розплющив він очі, як пчихне!! А потім ще раз - ПЧИХ-ПЧИХ!!! Аж порох з нього, старого, посипався... Подивився він на жовтогаряче сонце і посміхнувся. Вперше за усю свою подорож... Вперше після того, як побачив старця. І так йому легко стало, так спокійно на душі, так приємно і затишно, що аж сльози навернулися... сльози РАДОСТІ.... І в цю мить він відчув, що ЩАСЛИВИЙ. Вперше за все своє життя... Ось воно, ЩАСТЯ... Ось воно.... Присів він на лаву, збентежений таким несподіваним почуттям, і зрозумів:
НІКОЛИ ТАК НЕ БУДЕ, ЩО Б БУЛО ВСЕ! ЗАВЖДИ ЧОГОСЬ НЕ ВИСТАЧАЄ: ГРОШЕЙ, ЗДОРОВ‘Я, ЛЮБОВІ ... В ПОШУКАХ ЦЬОГО МИ НЕ ПОМІЧАЄМО ТОГО, ЩО МАЄМО ... І НЕ ВМІЄМО РАДІТИ ТОМУ, ЩО В НАС Є ... ЩАСЛИВИЙ НЕ ТОЙ, ХТО ВСЕ МАЄ, А ТОЙ, ХТО РАДІЄ ТОМУ, ЩО В НЬОГО Є.
Дякую вам за плідну співпрацю. Хай вам щастить!
Підготувала соціальний педагог ЖМГГ №23 Матушкіна С.С.