Семінар для вихователів «Розвивальне середовище як засіб розвитку мовленнєвої активності дошкільнят»

Про матеріал
Семінар для вихователів допоможе розібратися в понятті розвивальне мовленнєве середовище, а також надано методичні рекомендації щодо створення розвивального мовленнєвого середовища
Перегляд файлу

Семінар для вихователів «Розвивальне середовище як засіб розвитку мовленнєвої активності дошкільнят»

Вступне слово.

Розвивальне освітнє середовище – комплекс психолого-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, ергономічних, естетичних умов, що забезпечують організацію життєдіяльності дітей у дошкільному навчальному закладі. Сучасні дослідники розглядають розвивальне середовище як систему матеріальних об'єктів діяльності дитини, що функціонально моделює зміст її духовного і фізичного розвитку. Збагачене середовище передбачає єдність соціальних і природних засобів забезпечення повноцінної життєдіяльності дитини.

Розвивальний простір дошкільного навчального закладу потрібно розглядати як інтегровану категорію, що поєднує в собі природне довкілля, світ культури, соціум, сенсорно-пізнавальний простір, ігрове і мовленнєве середовище та середовище особистості дитини.

Мовленнєве середовище вважається розвивальним, якщо воно створює доброзичливу атмосферу, в якій діти виявляють мовленнєву активність, вільно спілкуються між собою та з вихователем, вчаться, дізнаються про нове та цікаве, чують літературну мову, мають змогу самостійно обирати однолітків для спілкування, гри, трудової чи іншої діяльності, залучаються до мовленнєво-творчої діяльності.

Вправа 1.

Шановні колеги! По першому питанню «Поняття» Освітнє мовленнєве середовище»» нам треба  разом знайти відповіді на такі запитання:

1)Як ви  розумієте поняття «освітнє мовленнєве середовище»?

Поняття «освітнє мовленнєве середовище»-це створення мовленнєвого середовища  як у межах дошкільного закладу, так і в родині.

2)Які принципи обумовлюють форми організації діяльності  дітей?

В основу створення  освітнього мовленнєвого середовища  покладено такі  провідні  педагогічні  принципи:

-принцип природовідповідності-спрямовувати педагогічний процес на всебічний мовленнєвий розвиток дитини,

-принцип гуманізації-принцип соціального захисту підростаючої людини,

-принцип цілісності-вирішення завдань розвитку мовлення у єдності звукової культури, лексики, граматики і зв’язного мовлення,

-принцип демократизації-передбачає надання всім учасникам педагогічного процесу означеної свободи для почуття »самостійності»,індивідуальності, самоповаги, відчуття своєї повноцінності,

-принцип культуровідповідності-передбачає максимальне використання у  процесі виховання і навчання культури того мовленнєвого середовища, в якому росте дитина.

3)З яких структурних  компонентів складається формування мовлення дошкільнят?

-розвиток мовлення-це цілеспрямоване формування у дітей певних мовленнєвих навичок та вмінь(правильної звуковимови, доречного добору або сполучення слів та інших мовних і позамовних засобів),які забезпечують функціонування процесу мовлення відповідно до  мовних норм.

-навчання мови-процес формування на основі елементарних  знань та уявлень про мову та мовлення, мовної компетенції та розвиток чуття мови.

4)Які властивості має мовлення?

-комунікативні:

•спрямованість на партнера, установка на відповідну реакцію,

•різноманітність і виразність, активне використання вербальних засобів спілкування,

•наявність контактовстановлювальних засобів взаємодії.

-когнітивні:

•розуміння дитиною просторово-часових характеристик ситуації спілкування,

•розуміння дитиною емоційного змісту ситуації спілкування через аналіз стану дійових осіб,

•розуміння дитиною  характеру персонажів та дійових осіб.

-мовні:

•словникове багатство(різноманітність  і точність вживання лексики, що відповідає ситуації спілкування),

•граматична правильність, відмінювання та узгодження слів у фразі згідно  з мовними нормами,

•фонетичні властивості мовлення(звуковимова, дикція, сила голосу).

Вправа 2.Завдання:створення мовленнєвого середовища.

1)В яких середовищах формується мовлення дитини?

•природному середовищі-це мовлення, яке сприймає дитина в природних  умовах : мовлення членів сім’ї, товаришів, знайомих, мова радіо і телебачення, мова книжок, які читають дитині.

•штучне середовище-це методичний засіб, завдяки якому дитина оберігається від неправильного мовленнєвого впливу як одноліток, так і оточуючих її дорослих, а також створюється атмосфера високої культури мовлення.

 

Створення розвивального освітнього мовленнєвого середовища складається з таких компонентів:
- спеціально організована мовленнєва діяльність дітей; (Блок спеціально організованого навчання мови та розвитку мовлення дітей передбачає навчання в процесі якого досягається розвиток фонетичного та фонематичного слуху кожної дитини, тобто виховується звукова культура мовлення, збагачується словниковий запас, формується граматична правильність мовлення, розвивається зв’язне мовлення, починають формуватися передумови навчальної діяльності тощо)

-спільна доросло-дитяча (партнерська) мовленнєва діяльність; (Цей компонент мовленнєвого середовища має за мету розвиток навичок, засвоєння різних видів мовленнєвої діяльності, залучення до мистецтва слова, розширення уявлень про довкілля тощо)

- вільна самостійна мовленнєва діяльність дітей (створення мовленнєвонасичених, різноманітних культурно-пізнавальних і просторово-предметних умов, які спонукають дитину до самостійного вибору діяльності.)

 

З метою забезпечення ефективності навчання дошкільників української мови рекомендуємо спрямувати зусилля на створення мовленнєвого розвивального середовища.

А саме:
 

Вид

Зміст, вимоги

Природне середовище

Рослини найближчого оточення, характерні для даної місцевості, культурні, городні рослини, кімнатні рослини тощо.

Дорослі мають знати і вживати українські назви живих мешканців та неживих об’єктів, явищ природи.

Предметне середовище

Включає в себе:
Предмети та іграшки, що забезпечуватимуть предметно-практичну та ігрову діяльність дітей.

Набори предметних, сюжетних картин, добірки ілюстрацій до народознавчого матеріалу.

Добірки художніх та фольклорних творів, ілюстрацій до них.

Добірки українських художників, картини місцевих художників.

Дидактичні ігри та завдання комунікативної, мовленнєвої, лінгвістичної спрямованості на розвиток творчого мовлення.

Телепрограми, мультиплікаційні фільми.

Настільно-друковані, інтелектуальні ігри тощо.

Соціальне
середовище

Включає в себе:
Вихователя, який вільно володіє розмовним мовленням, художнім мовленням, доцільно використовує український фольклор в життєдіяльності.

Помічника вихователя, який в змозі підтримати розмову українською мовою.

Батьків, які розуміють необхідність оволодіння дитиною українським мовленням, підтримують намагання дитини говорити, допомагають їй.

Створення сприятливої, заохочувальної атмосфери для використання української мови.

Партнерську позицію дорослого – носія інформації та авторитетної для дитини особи.

Забезпечення мовленнєвого супроводу з боку всіх дорослих, що так чи інакше спілкуються з дитиною

Поєднання зусиль садка і сім’ї.

Власне середовище вихованця

Сприятиме формуванню навичок та вмінь з українського мовлення, якщо педагог зуміє вмотивувати та виховати в дитині бажання, а потім і потребу вивчати і розмовляти українською мовою.

 

Наповнення відповідних осередків (центрів) здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 11.09.2002 №509 "Про затвердження Типового переліку обов’язкового обладнання навчально-наочних посібників та іграшок у дошкільних навчальних закладах", методичних рекомендацій від 17.03.2006 №1/9-153 "Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах" та від 18.07.2008 №1/9-470 "Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку в дошкільних навчальних закладах".

Створення мовленнєвого середовища у ДНЗ забезпечує:

- Оптимальне мовленнєве навантаження на дитину з метою захисту від утоми;

- Емоційне благополуччя кожної дитини;

- Залучення дітей до загальнолюдських та етносоціокультурних цінностей;

- Взаємодію з родиною щодо забезпечення повноцінного мовного та мовленнєвого розвитку дітей;

Організацію діяльності у трьох формах:

  • Мовленнєві заняття як спеціально організована форма навчання;
  • Нерегламентовані види мовленнєвої діяльності;
  • Вільний час, передбачений для дитини впродовж дня;

Результатом запропонованих форм буде оптимізація співвідношення індивідуальної та спільної мовленнєвої діяльності дітей.

Мета цієї діяльності - забезпечити повноцінний мовленнєвий, соціальний, пізнавальний та духовний розвиток зростаючої особистості; полегшити входження дитини в мовленнєвий простір і розвинути її внутрішні сили.

 

Вправа "Дерево".

Мета: забезпечення розуміння учасників тренінгу змісту (сутності) ключових понять з освітньої лінії "Мовлення дитини".

Час виконання: 15 хвилин. Опис вправи.

Керівник. Пропоную вашій увазі мозковий штурм. Перед вами дерево, яке символізує Базовий компонент, гілки дерева - освітні лінії. Оскільки ми сьогодні на нашому занятті розглядаємо освітню лінію "Мовлення дитини", то на нашій гілці виросли бруньки, які відображають складові даної освітньої лінії. Щоб наші бруньки перетворилися на листочки, потрібно дібрати визначення, яке відповідає даному терміну.

Коментар. На "бруньці" написано компетентність, на "листочку" - визначення поняття. Потрібно до "бруньки" дібрати визначення.

 

Додаток.

Методичні рекомендації щодо мовленнєвого розвитку дітей.

Реалізовуючи завдання Базового компонента дошкільної освіти за змістом освітньої лінії «Мовлення дитини»:

Бесіди:
– розмовляйте з дітьми про те що їм цікаво;
– говоріть правильно, спонукайте до наслідування;
– запитайте, що бачили по дорозі у дитячий садок (чи до дому);
– запропонуйте розповісти про те що бачили увісні;
– не забувайте про прийом: «словесних доручень» ( « Скажи Андрійку нехай принесе книжку». « Скажи мамі Стаса, нехай зачекає на мене» і т. д.);
– створюйте мовленнєві ситуації;
Мультимедійні засоби:
– переглядайте мультфільми і проводьте за їхнім змістом бесіди, словникову роботу, удосконалюйте роботу з граматичної правильності мовлення, звукової культури;
– спонукайте до творчості: складання нових сюжетів, введення нових героїв;
Художні твори:
– проводьте бесіди за змістом прочитаного;
– використовуйте різні види переказу: ланцюжком, частинами, командами;
– залучайте до відтворення діалогу між героями, спонукайте до зміни темпу, сили голосу;
– надавайте персонажам інших характеристик ( «Вовк став добрим». «Колобок усіх з’їв .» і т. д.)
– використовуйте запитання проблемного змісту : « Про яку пору року написав письменник? Чому ти так думаєш?»
Інтерактивні методи:
– «Мікрофон»;
– «Метод Пресу»,

– «Ланцюжок слів»;
– «Моделювання»;
– «Карусель» та б. і;
– суміжне мовлення;
– коментоване малювання;
– проблемні запитання;
– «Показуха»;
– «Складемо рекламу»;
– «Ланцюжок»;
– «Моделювання»;
– «Вікно» та ін.;
Використовуйте різні форми роботи:
– проводьте індивідуальну та групову роботу;
– міні-заняття;
– інтегровані заняття, серед яких:
заняття –ігри;
заняття –розваги;
заняття-змагання;
Створюйте умови успішної роботи:
– позитивне емоційне тло;
– змінюйте види діяльності;
– використовуйте ігрові прийоми діяльності ( ігри:дидактичні, народні, рухливі з текстами і діалогами, ігри-вправи, забавлянки, сюрпризи, ігри – драматизації, театралізації);
– контролюйте часові межі.

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
1660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку