Тема. Семінар – практикум « Діалог під парасолькою»
Мета. Надати можливість отримати практичні навички при роботі з літературним твором, показати роботу з різними видами творів , стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, створити умови для обміну творчими ідеями та досвідом роботи.
План
« Розвиток пізнавальних здібностей першокласників на уроках навчання грамоти через використання гри та творчих завдань ».
Хід семінару:
Парасольки на закріплені на паличках у кошику, який стоїть при вході. Таким способом всі присутні розділяються на 5 груп.
Методична група « Жовті парасольки»
Ті учасники, які обрали жовтий колір, хочуть подобатись, виявляють зацікавленість, сміливість, товариськість. Цей колір також частенько обирають фантазери.
Методична група « Червоні парасольки».
Учасники цієї групи активні, впевнені в своїх силах, прагнуть підкоряти вершини. В нашому випадку – методичні вершини.
Методична група « Помаранчеві парасольки».
Помаранчевий – колір теплоти. Учасники радують око гарним настроєм, мають позитивний вплив на присутніх.
Методична група «Зелені парасольки» .
Зелений колір обирають люди, які прагнуть гармонії, спокою та справедливості, руху вперед.
Методична група « Блакитні парасольки» .
Блакитний колір сприяє внутрішній гармонії та рівновазі.
Чому обрала саме таку назву? ( Діалог під парасолькою.)
У парасольки помічаємо різне застосування: для захисту від опадів, для захисту від сонця, використання в саду, на пляжі, для фотозйомок, як прикраса для морозива та десертів. А наша парасолька методична, тобто створює всі умови для методичної роботи та обміну досвідом.
На столах у кожної групи аркуш із зображенням парасольки відповідного кольору. Завдання учасникам семінару : заповнити крапельки, які домальовує кожен учасник групи під парасолькою, де записує своє ім’я та сподівання від семінару.
Потім група вигадує свій девіз та розміщує його зверху над парасолькою. Представники кожної групи презентують свій девіз. Учасникам дається 3 хвилини на виконання завдання. Після презентації девізу, малюнок відкладаємо вбік.
Коротко про історію виникнення парасольки.
Парасолька – пристрій, призначений для захисту від опадів( дощу чи снігу) або від сонячних променів.
Так сталося, що історики досі сперечаються, хто винайшов парасольку : китайці, єгиптяни, індійці чи греки. Наприклад, у Франції парасолька з’явилась в 17 столітті та називалась « парасоль». Верх такої парасолі робили з вощеного полотна, а ручка була кістяною. Призначалась лише для жінок та служила для захисту від сонця.
Відомо,що парасолю від дощу вперше використав англійський комерсант Джонас Хенвей у 1750 році. Він виходив з нею в дощову погоду.
Сучасного вигляду парасолям надав Семюель Фокс. Він зробив каркас та спиці з металу, а поверхню з прогумованої тканини.
3. Теоретичний блок
« Розвиток пізнавальних здібностей першокласників на уроках навчання грамоти через використання гри та творчих завдань ».
Як говорив чеський педагог Я.А. Коменський : « Формування творчої людини треба починати з весни життя, тобто в дитинстві».
У Концепції нової української школи сказано, що сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Важливо ще навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Виходячи з вище сказаного, саме дитина повинна стати центральною фігурою на уроці. Від творчої активності учнів, їх вміння міркувати, обґрунтувати свої думки, уміння спілкуватися з учнями класу, з учителем залежить результативність уроку.
Моя методична тема якраз пов’язана із розвитком дитини, її зацікавленістю навчальним матеріалом.
« Розвиток пізнавальних здібностей першокласників на уроках навчання грамоти через використання гри та творчих завдань». ( Слайд 1).
Моє педагічне кредо : « Жити серед людей – все одно,що жити в казковому саду, де навколо тебе найтонші пелюстки квітів із тремтячими краплями роси, і треба так іти і так доторкатися до квітів, щоб не впала жодна крапля» ( В. Сухомлинський). ( Слайд 2).
Суть досвіду ґрунтується на ефективному поєднанні різноманітних форм і методів включення учнів у пізнавальну діяльність на основі:
У своїй роботі намагаюсь дотримуватись загально прийнятих правил
дидактики та методик у поєднанні з сучасними, новітніми технологіями. ( Слайд 4).
Виховання активного ставлення до знань, до начальної діяльності зокрема неможливе без розвитку допитливості, потягу до знань, інтересу до пізнання. Важлива роль інтересу в становленні особистості молодшого школяра. Дитина реалізує свій інтерес в процесі основної діяльності, тому що найсильнішим мотивом у навчанні є саме пізнавальний інтерес. Він активізує всі процеси дитини, збуджує до постійного пошуку.
Навчання ж процес тривалий. Він є основою пізнавального процесу. Бо в процесі навчання з одного боку, відбувається збагачення учня новими знаннями, під впливом яких ширшим і глибшим стає його кругозір. З іншого боку, завдяки чому він може самостійно і творчо не лише застосовувати і використовувати наявні знання, а й відшуковувати нові, задовольняючи свою потребу в пізнанні, розвиваючи і збагачуючи цим пізнавальний інтерес.
Умовами формування пізнавального інтересу є :
Уроки навчання грамоти в 1 класі є важливим етапом, на якому закладаються основи читання, письма, мовленнєвої діяльності.(Слайд 6)
Інноваційні підходи роблять навчання більш цікавим та ефективним :
Творчі завдання вимагають від учнів прояву фантазії, самостійності, нестандартного мислення, підвищують мотивацію до навчання, сприяють розвитку уяви та креативності. ( Слайд 8).
Ігрові методи – це основна форма діяльності дітей молодшого шкільного віку, які сприяють розвитку мислення, уваги, пам’яті, мовлення. ( Слайд 9)
Проводити ігри , створювати ігрові ситуації важливо на кожному уроці. Це особливо стосується 1 класу – перехідного періоду, коли учні ще не звикли до тривалої напруженої діяльності. Вони швидко стомлюються, притуплюється їхня увага, набридає одноманітність. Тому гра має ввійти в практику вчителя як один із найефективніших методів організації навчальної діяльності першокласників.
Використання ігрових та творчих завдань є необхідним, бо потрібно створювати сприятливе навчальне середовище, де учень відчуває себе комфортно і зацікавлено. ( Слайд 10)
Для успішного використання ігрових та творчих завдань важливо дотримуватись ряду методичних рекомендацій : завдання повинні відповідати віковим особливостям учнів; слід забезпечувати різноманітні ігрові форми; враховувати індивідуальні особливості учнів; бажано створювати умови для співпраці. (Слайд 11)
Завдяки ігровим ситуаціям діти вчаться швидко реагувати на завдання, аналізувати інформацію та знаходити рішення, підвищувати самооцінку, формують впевненість у власних силах, стимулюють прагнення до подальшого розвитку. (Слайд 12)
Розвиваючи мовленнєві навички, учні активно використовують мовлення для спілкування, обговорюють правила та результати. (Слайд 13)
Такі методи дозволяють зробити навчальний процес цікавим, сприяють залученню дітей до засвоєння матеріалу, розвитку мислення, мовлення, уваги та уяви, допомагають долати страх перед труднощами, розвивають креативність, здатність до самовираження. ( Слайд 14)
________________________________________________
Різнобічний розвиток особистості учня передбачає гармонійне поєднання формування базових знань, умінь та навичок із творчою діяльністю, пізнавальною активністю. ( Слайд 15)
Пам’ятаймо , тільки те навчання гарне, яке стимулює розвиток, веде його за собою, а не служить просто збагаченню дитини новою інформацією. ( Слайд 16)
Щоб трохи відпочили учасники, проводимо фізкультхвилинкку під назвою « Дощовий оркестр».
1 група – тертиме долоньки одна об одну.
2 група – клацатиме пальцями.
3 група – плескатиме в долоні.
4 група – плескатиме по колінах і тупотітиме по підлозі.
Я показую на першу групу, учасники створюють шум. Дощ починається.
Я показую на другу групу, учасники створюють шум, ми чуємо звук дощу, що починається. Так само додаються третя і четверта групи учасників. Тоді так само зупиняємо дощ. Ми чуємо звук дощу, який закінчується. Припинення дощу виконують учасники груп у зворотному порядку. Завершує виконувати вправи спочатку 4 група, потім 3, 2 та перша.
6.Практичний блок
Кожній групі роздається текст « Оповідання про парасольку» Наталки Малетич ( уривок з книжки « Про Зайчика Забудька та інші історії») і пропонується ознайомитись із текстом. Далі уявляємо себе у ролі учнів та виконуємо завдання вчителя, як це роблять учні на уроці.
Практичний блок поділений на 3 частини. Між виконанням вправ кожної частини проводимо фізкультхвилинки, щоб учасники змогли відпочити, переключити увагу.
Група завдань 6.1.
Мета: показати методичні прийоми та різноманітні види робіт із текстом, які допоможуть зацікавити учнів, залучити до роботи самостійно, в групах.
1 група
2 група
- А зараз подумки перенесемося у ваше помешкання. Ви відчуваєте запах вашого дому. Ви заходите в квартиру. Відчуваєте тишу і спокій. Подумайте, що могло б відбуватися , якби речі розмовляли? Який у них був би голос. Уявіть місце, де лежить ваша парасолька. Якого вона кольору, маленька чи велика, яка ручка, чи зручна? Відкрийте її, покрутіть у руках, подивіться крізь неї у вікно. Поставте на підлогу і покрутіть, наче дзиґу. Ваша парасолька вміє танцювати.
( Діти поволі розплющують очі.)
Запитання до дітей:
- Як ви гадаєте, чи хотіла б ваша парасолька піти з вами до школи?
- Якби парасолька вміла говорити,про що ви її запитали б?
- Чи розповіли б ви комусь у класі, що ваша парасолька чарівна?
_____________________________________________________________________
3 група
- Читаємо подані слова з відповідним наголосом, ділимо ці слова на склади за кількістю голосних звуків. Діти, читаючи зупиняються, в цей час вчитель пояснює лексичне значення слів.
Похмурий – з хмарами, дощем, мрякою ( так говорять про погоду).
Розплющив – синоніми розкривати, розтуляти.
Підвіконня – нижня частина віконного отвору. Це може бути дошка або плита.
Бульбашки – водяний або мильний пухир.
А надворі дощик іде, аж бульбашки дмуться. Відбились в кульках усмішки, літають мильні бульбашки.
_____________________________________________________________________
4 група
Знаходимо в тексті слова синього кольору, намагаємось здогадатись, що вони означають.
___________________________________________________________________
5 група
______________________________________________________________
Група завдань 6.2
Мета: показати використання творчих видів роботи, працюючи з текстом твору, вчити дітей бачити потрібну інформацію у тексті оповідання.
Вправа « Незвичайна парасолька» ( за кольором)
__________________________________________________________________
…У школі Марко розклав парасольку сохнути в кутку класу.
…Одного похмурого ранку мама будила Марка.
…Хлопчик у своїх яскраво – синіх гумаках чалапав за мамою.
…І мені дуже сподобалося йти з тобою до школи, - усміхнувся Марк.
______________________________________________________________
…Жили собі два джини – добрий і злий.
… Слоник хитро зиркнув на зачудоване Ясине обличчя й тихо засміявся.
…Я – парасолька. І мені вже набридло сидіти в шафі.
_______________________________________________________________
- А я хочу, - раптом почув Марко чийсь____________________________
- І найголовніше : без мене ти змок би до нитки, - ____________________
- Хто б повірив , що парасолька ___________________________________
_______________________________________________________________
4. Знайдіть у тексті початок речення. На картці подано його закінчення.
__________________________________, побачив, що надворі йде дощ.
__________________________________, хочу піти під дощ! – наказала парасолька.
__________________________________- зі щоглою, але без вітрил.
__________________________________________________________________
Парасолька турбота
Марко звуки музики
Краплі дощу синя
Калюжа співчутливий
Друзі кораблик
____________________________________________________________
Кожна група виконує завдання за різними текстами творів про парасольку.
Група завдань 6.3.
Мета: використовуючи тексти інших українських поетів та письменників про парасольку, показати види робіт,які допомагають збуджувати у дітей пізнавальний інтерес та творче мислення.
1 група
Творча робота за текстом вірша Т. Кржемінської « Парасолька» .
Дощик падає рясний,
Та мені він не страшний :
Парасолька є у мене,
Неабияка – зелена.
Літній дощик полюбляю,
Бо як з дощика, зростаю.
Як під дощиком гуляю,
Парасолька захищає.
Краплі капають : Крап – крап !
Парасолька наче дах,
Крапельок не пропускає,
Бо вона не промокає.
Дощик дрібно торохтить,
Не вщухає ні на мить.
Парасолька зелененька
Тріпотить собі тихенько.
Дощик стішився і вщух,
Парасольці я кажу:
« Дякую тобі красненько.
Я не змокла, я – сухенька. »
Прочитати вірш . На основі прочитаного тексту скласти діалог дівчинки та парасольки.
Прочитати складений діалог у особах.
2 група.
Дано картку. На ній надруковано вірш про парасольку, але деякі слова змив дощик. Їх потрібно вставити на місце пропусків та прочитати утворений текст.
Вірш « Парасолі»
Хоч ______________________________ надворі,
Та не _____________________________ дітворі.
Плащ вдягли і ___________________________
Та й ______________________________ залюбки.
П_____________________ кольорові,
Як _________________ у діброві,
Над ___________________ схилились,
Дітки щоб ______________ лишились.
Надто шкодували діти,
Що в __________________ намокли віти,
І попросили дуже в __________________
Дозволу __________________________
Парасольки їм свої.
А татусь відмовив : « Ні!»
Бо у _____________ і ________________
Крони , наче парасолі.
3 група.
Прочитати початок тексту про чарівні парасольки.
- Подумайте, яке продовження може мати розповідь?
У царстві хвороб жили різні віруси. Вони хотіли шкодити діткам. Тільки ці злюки ступали хоч кілька кроків та наближались до малюків, біля діток з’являлись чарівні парасольки. У кожному випадку такою непомітною парасолькою ставала вакцина. Люди її не бачили, а ось для чаклунів вона була видима.
Одного разу задумались віруси над своєю поведінкою:
_____________________________________________________________
4 група.
Прочитайте уривок тексту про парасольку, вставляючи пропущені слова:
Одній дівчинці захотілося _____________________ парасольки.
Даремно _____________ вмовляла Улянку. Надворі ___________________ розгубилася. Плакати _____________________. Мама все одно не бачитиме її ____________________. Нову парасольку хотілось мати аж до сліз.
______________________________________________________________________
За змістом прочитаного уривку тексту учасники ставлять запитання. Перше запитання під парасолькою ставить перший учасник та передає парасольку. Другий відповідає на запитання, ставить своє запитання наступному учаснику та передає парасольку і так далі.
5 група.
Створити діалог двох пандочок Го і Мей та інсценізувати його.
У маленького панди Го його сестрички Мей була дуже стара червона парасолька. У негоду звірята любили ховатися під нею від вітру та дощу. А у спекотні дні парасолька захищала їх від сонця. Дуже любили парасольку маленькі пандочки. Вони навіть причепили до її спиці маленьку іграшкову панду.
Червона парасолька теж дуже любила двох пандочок. Їй подобалось слухати як вони розмовляють та ховаються у її тіні.
____________________________________________________________________
На дошці кожна група вивішує свою парасольку із хмаринками, де учасники написали, чи справдились їхні сподівання після проведення семінару.
На завершення учасники слухають розповідь притчі про вміння та майстерність. В одному чудовому українському селі молоді дівчата та жінки вирішили показати усі свої вміння та майстерність. Домовились, що у неділю всі прийдуть на сільську площу і кожна принесе найкращій витвір, створений її власними руками: вишитий рушник, полотно, скатертину, одяг.
В назначений день всі жінки й дівчата прийшли на площу. Принесли безліч прекрасних речей.
У старців села аж очі порозбігались : так багато було талановитих дівчат і жінок. Дружини і дочки багатіїв принесли вишиті золотом і сріблом шовкові покривала, тонкі мереживо, скатертини, на яких були вив’язані небувалі квіти та птахи.
Але перемогла одна дружина, не самого багатого чоловіка.
Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережива, ні скатертин, хоча все це уміла робити пречудово. Вона привела свого п’ятирічного сина, а він приніс сопілку-жайворонка, якого він сам вирізав з дерева.
Приклав хлопчик сопілку до своїх вуст – заспівала, защебетала пташка, наче жива. Всі стояли на площі, не в змозі поворухнутись, всіх зачарувала пісня, і раптом в блакитному небі заспівав справжній, живий жайворонок.
— Той, хто може створити розумну та добру людину — найліпший майстер, — таке було рішення мудрих старців.