Мета: познайомити учасників з основними причинами, симптоматикою порушень письма та читання в учнів молодшого шкільного віку та сформувати уявлення про основні шляхи усунення цих порушень, як саме попередити виникнення порушень письма в учнів молодшого шкільного віку. Завдання: обговорити актуальність теми; визначити основні поняття теми; розглянути причини порушень письма та читання в учнів молодшого шкільного віку; проаналізувати основні напрями корекцій-розвиваючої роботи з попередження та подолання цих порушень.
Вчені по-різному характеризують види дисграфічних помилок. Наприклад, Р.І.Лалаєва виділяє наступні групи помилок при дисграфії: заміна рукописних букв: а) графічно подібних; б) що позначають фонетично подібні звуки; перекручування звукобуквенної структури слова: перестановки, пропуски, додавання, персеверації букв (магазин – «магазим», колхозник – «колхозниз»), складів (у деда Мороза – «у деда Модоза»); перекручування структури речення: роздільне написання слова, злите написання слів, контамінації слів (лепят бабу – «лептбау», была зима – «блзм»); аграматизми на письмі. «Дисграфія – це часткове порушення процесу письма, що проявляється в стійких, повторюваних помилках, які обумовлені несформованістю вищих психічних функцій, що беруть участь у процесі письма» (визначення Р.І.Лалаєвої) “Дислексія - – це часткове порушення процесу читання....”
Головне в дошкільній підготовці не навчити дитину читати й писати, а психологічно підготувати її до школи, а саме: у дитини повинна бути досить сформована довільна сфера як у діяльності, так і в пізнавальних процесах; такі пізнавальні процеси, як увага, пам'ять, сприйняття повинні бути сформовані відповідно до вікових норм; інтелектуальний, мовленнєвий, моторний розвиток повинний також відповідати віку; на достатньому рівні повинна знаходитися й емоційно-вольова сфера.
Коли ж з’являються перші ознаки порушень читання та письма? Під час навчання читанню – вже на перших етапах; під час навчання письму - у другій половині першого класу та в другому класі. Іноді найбільш яскраво специфічні помилки проявляються в третьому класі. Що ж робити? Звернутися до логопеда. Протягом проведення спеціальних занять дитині необхідно створити сприятливий режим. Відмова від перевірок на швидкість читання.
Найди среди этих букв спрятанные слова: собака, карандаш, библиотека, милиционер, школа, фонарик, медведь, стакан, мальчик, телевизор, книга, игрушки, конструктор кеапнрмиспавкуавсчмирсобакаотмпрнапмис розщхждлошокарандашомлиомшсмти библиотеканагврыофлдочтсичтяьочрспвасмпмритмилиционеритомргащлодбтьмтсичрыгыолылышколаимпартиотлрьльбтджрдгшнщелповарыпффонарикопранвшыъхэжлрфейкцуевыачсмпер медведьпроалвоыгыфщлмлиосрчпыичсомстаканищтизтжмдслтстчичпврателевизорапвпяпчисистмжмючжвдыдвкнигаопрарпвпырытчьсдмжмъэжюбьтолтигрушкирппарвлоыдфъхзхзщзщшщшгшорпмитпротисавкуцяы фцйукваспаконструктороврспрмтльторнпаеку выфутболитмисэждждлюбьолгшщлоритропр непмистьврчсмясфвыкцуйевпсмчитюбж
Корекційно-розвиваюча техніка “Швидка допомога” (вправа з книги “Обучение детей с учетом психофизиологии” авт. А.Л.Сиротюк ) Мета: знаття емоційного напруження, покращення працездатності, розвиток уваги, мислення. Інструкція: верхня буква кожного рядка проговорюється вголос, нижня буква позначає рух руками: Л – ліва рука піднімається в ліву сторону, П – права рука піднімається в праву сторону, В – обидві руки піднімаються вгору.
Оптимальне читання - це читання в темпі розмовної мови (від 120 до 150 слів у хвилину). Погіршується розуміння тексту, якщо: швидкість читання буде підвищена (читання в темпі скоромовки зі швидкістю 180 і більше слів у хвилину); швидкість читання буде знижена (до 120 слів у хвилину).
Залежність техніки читання і успішності. Діти, які вчаться на 10-12 балів мають техніку читання 150 і більше слів у хвилину; на 7-9 балів – 120 і більше ; 4-6 балів – 90 і більше слів у хвилину. Але не можна ігнорувати інші фактори, які впливають на успішність навчання, наприклад, темеперамент. Так: холерики, як правило, говорять і читають у темпі не нижче 150 слів у хвилину; для сангвініків найбільш типовий діапазон збігається з оптимальним діапазоном 120-150 слів у хвилину; гірша справа з флегматиками й меланхоліками, для них навряд чи досяжна швидкість читання 120 слів у хвилину
1. Друбачевская И. "Избавимся от двоек". 2. Самоукина Н.В. "Игры в школе и дома". 3. Сиротюк А.Л. "Обучение детей с учетом психофизиологии". 4. Ануфриев А.Ф., Костромина С.Н. "Как преодолеть трудности в обучении детей". 5. Локалова Н.П. "Как помочь слабоуспевающему школьнику". 6. Марцинковская Т.Д. "Диагностика психического развития детей". 7. Зайцев В. Н. Резервы обучения чтению: Кн. для учителя.
Пусть взрослые встречаются с детьми Как можно дольше и как можно чаще. Волшебней встречи нет и настоящей На всей большой земле между людьми. И встреча эта ярче всех огней, Ее не уничтожит вихрь дней, Она очаг, она залог тепла, Она одна спасает мир от зла. Пусть взрослые встречаются с детьми, Пусть дарят им заботу и вниманье, И навсегда исчезнут расстоянья И пропасти тогда между людьми.