Семінар-практикум "Як допомогти дітям з читанням та письмом?"

Про матеріал
Як показують дослідження багатьох вчених, а також спостереження логопедів-практиків, в останні роки відмічається стійкий процес збільшення кількості дітей, які страждають різними мовленнєвими порушеннями. Оскільки недосконалість усного мовлення має властивість закріплюватися у вигляді специфічних помилок читання та письма, наслідком частішання патології усного мовлення є ріст частоти виникнення дисграфії та дислексії, які на сьогодні являють собою найбільш розповсюджені форми мовленнєвих порушень у молодших школярів загальноосвітніх шкіл. Представлений семінар-практикум дає можливість познайомити вчителів початкових класів з основними причинами, симптоматикою порушень письма та читання в учнів молодшого шкільного віку та сформувати уявлення про основні шляхи усунення цих порушень, як саме попередити виникнення порушень письма та читання в учнів молодшого шкільного віку.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Семінар - практикум для вчителів початкових класів 2019р. Відділ освіти Тернівського міськвиконкому КЗ «Тернівська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 5 Тернівської міської ради Дніпропетровської області»

Номер слайду 2

Мета: познайомити учасників з основними причинами, симптоматикою порушень письма та читання в учнів молодшого шкільного віку та сформувати уявлення про основні шляхи усунення цих порушень, як саме попередити виникнення порушень письма в учнів молодшого шкільного віку. Завдання: обговорити актуальність теми; визначити основні поняття теми; розглянути причини порушень письма та читання в учнів молодшого шкільного віку; проаналізувати основні напрями корекцій-розвиваючої роботи з попередження та подолання цих порушень.

Номер слайду 3

«Ланцюжок дій» ЩОБ НАПИСАТИ ПОЧУТЕ, ПОВИННИЙ ВІДБУТИСЯ НАСТУПНИЙ ЛАНЦЮЖОК ДІЙ:

Номер слайду 4

Вчені по-різному характеризують види дисграфічних помилок. Наприклад, Р.І.Лалаєва виділяє наступні групи помилок при дисграфії: заміна рукописних букв: а) графічно подібних; б) що позначають фонетично подібні звуки; перекручування звукобуквенної структури слова: перестановки, пропуски, додавання, персеверації букв (магазин – «магазим», колхозник – «колхозниз»), складів (у деда Мороза – «у деда Модоза»); перекручування структури речення: роздільне написання слова, злите написання слів, контамінації слів (лепят бабу – «лептбау», была зима – «блзм»); аграматизми на письмі. «Дисграфія – це часткове порушення процесу письма, що проявляється в стійких, повторюваних помилках, які обумовлені несформованістю вищих психічних функцій, що беруть участь у процесі письма» (визначення Р.І.Лалаєвої) “Дислексія - – це часткове порушення процесу читання....”

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Головне в дошкільній підготовці не навчити дитину читати й писати, а психологічно підготувати її до школи, а саме: у дитини повинна бути досить сформована довільна сфера як у діяльності, так і в пізнавальних процесах; такі пізнавальні процеси, як увага, пам'ять, сприйняття повинні бути сформовані відповідно до вікових норм; інтелектуальний, мовленнєвий, моторний розвиток повинний також відповідати віку; на достатньому рівні повинна знаходитися й емоційно-вольова сфера.

Номер слайду 7

Коли ж з’являються перші ознаки порушень читання та письма? Під час навчання читанню – вже на перших етапах; під час навчання письму - у другій половині першого класу та в другому класі. Іноді найбільш яскраво специфічні помилки проявляються в третьому класі. Що ж робити? Звернутися до логопеда. Протягом проведення спеціальних занять дитині необхідно створити сприятливий режим. Відмова від перевірок на швидкість читання.

Номер слайду 8

Таблиця Шульте 15 6 16 9 14 1 3 20 24 2 18 22 10 21 12 17 11 23 5 25 7 4 13 19 8 Вправи для уроків

Номер слайду 9

Найди среди этих букв спрятанные слова: собака, карандаш, библиотека, милиционер, школа, фонарик, медведь, стакан, мальчик, телевизор, книга, игрушки, конструктор кеапнрмиспавкуавсчмирсобакаотмпрнапмис розщхждлошокарандашомлиомшсмти библиотеканагврыофлдочтсичтяьочрспвасмпмритмилиционеритомргащлодбтьмтсичрыгыолылышколаимпартиотлрьльбтджрдгшнщелповарыпффонарикопранвшыъхэжлрфейкцуевыачсмпер медведьпроалвоыгыфщлмлиосрчпыичсомстаканищтизтжмдслтстчичпврателевизорапвпяпчисистмжмючжвдыдвкнигаопрарпвпырытчьсдмжмъэжюбьтолтигрушкирппарвлоыдфъхзхзщзщшщшгшорпмитпротисавкуцяы фцйукваспаконструктороврспрмтльторнпаеку выфутболитмисэждждлюбьолгшщлоритропр непмистьврчсмясфвыкцуйевпсмчитюбж

Номер слайду 10

Корекційно-розвиваюча техніка “Швидка допомога” (вправа з книги “Обучение детей с учетом психофизиологии” авт. А.Л.Сиротюк ) Мета: знаття емоційного напруження, покращення працездатності, розвиток уваги, мислення. Інструкція: верхня буква кожного рядка проговорюється вголос, нижня буква позначає рух руками: Л – ліва рука піднімається в ліву сторону, П – права рука піднімається в праву сторону, В – обидві руки піднімаються вгору.

Номер слайду 11

А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Л П П В Л В Л П В Л Л П Л Л П

Номер слайду 12

Оптимальне читання - це читання в темпі розмовної мови (від 120 до 150 слів у хвилину). Погіршується розуміння тексту, якщо: швидкість читання буде підвищена (читання в темпі скоромовки зі швидкістю 180 і більше слів у хвилину); швидкість читання буде знижена (до 120 слів у хвилину).

Номер слайду 13

Залежність техніки читання і успішності. Діти, які вчаться на 10-12 балів мають техніку читання 150 і більше слів у хвилину; на 7-9 балів – 120 і більше ; 4-6 балів – 90 і більше слів у хвилину. Але не можна ігнорувати інші фактори, які впливають на успішність навчання, наприклад, темеперамент. Так: холерики, як правило, говорять і читають у темпі не нижче 150 слів у хвилину; для сангвініків найбільш типовий діапазон збігається з оптимальним діапазоном 120-150 слів у хвилину; гірша справа з флегматиками й меланхоліками, для них навряд чи досяжна швидкість читання 120 слів у хвилину

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Речення К-сть букв Час (с.) 1 Тает снег 8 4 2 Идет дождь 9 4 3 Небо хмурое 10 5 4 Коля заболел 11 5 5 Запели птицы 11 5 6 Поле опустело 12 6

Номер слайду 16

Також І.Т.Федоренко та І.Г.Пальченко пропонують наступні вправи на розвиток техніки читання:

Номер слайду 17

1. Друбачевская И. "Избавимся от двоек". 2. Самоукина Н.В. "Игры в школе и дома". 3. Сиротюк А.Л. "Обучение детей с учетом психофизиологии". 4. Ануфриев А.Ф., Костромина С.Н. "Как преодолеть трудности в обучении детей". 5. Локалова Н.П. "Как помочь слабоуспевающему школьнику". 6. Марцинковская Т.Д. "Диагностика психического развития детей". 7. Зайцев В. Н. Резервы обучения чтению: Кн. для учителя.

Номер слайду 18

Що нового ви дізналися на семінарі-практикумі? Чим запам’ятався семінар-практикум? Що ви відчували сьогодні в ході нашої роботи? Побажання.

Номер слайду 19

Пусть взрослые встречаются с детьми Как можно дольше и как можно чаще. Волшебней встречи нет и настоящей На всей большой земле между людьми.   И встреча эта ярче всех огней, Ее не уничтожит вихрь дней, Она очаг, она залог тепла, Она одна спасает мир от зла.   Пусть взрослые встречаются с детьми, Пусть дарят им заботу и вниманье, И навсегда исчезнут расстоянья И пропасти тогда между людьми.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Skryabina Elena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
1218
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку