ПЛАН-КОНСПЕКТ СЕМІНАРА-ПРАКТИКУМА «В ДЖАЗІ ТІЛЬКИ ДІВЧАТА» ДЛЯ КЕРІВНИКІВ ГУРТКІВ ЗА ПРОФІЛЕМ «ХОРЕОГРАФІЯ»
ТЕМА: Джаз –танець
Мета: за допомогою виразних засобів хореографії та інтерактивного спілкування ознайомити вихованців з культурою джазового напрямку
ДЕПОРТАМЕНТ ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КЗ «МІСЬКИЙ ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЗА МІСЦЕМ МЕШКАННЯ»
ПЛАН-КОНСПЕКТ
СЕМІНАРА-ПРАКТИКУМА «В ДЖАЗІ ТІЛЬКИ ДІВЧАТА»
ДЛЯ КЕРІВНИКІВ ГУРТКІВ МЦПРММ
ЗА ПРОФІЛЕМ «ХОРЕОГРАФІЯ»
СКЛАЛА: керівник Зразкового ансамблю
сучасного танцю «Ассоль»
Бондаренко Л.І.
Маріуполь 2019
Джаз - це сила ... джаз - це емоції ... джаз - це ураган ... джаз - це спалах блискавки ... джаз - це дихання життя ... джаз - це сцена ... джаз - це піт, сльози і кров ... джаз - це ритм вашого серця, яке б'ється в такт музиці ... або якщо воно б'ється в своєму власному ритмі - все одно - це ДЖАЗ !!
ТЕМА: Джаз –танець
Мета: за допомогою виразних засобів хореографії та інтерактивного спілкування ознайомити вихованців з культурою джазового напрямку
Завдання:
Навчальні: заглибитись у історію та витоки джазового мистецтва, ознайомитись з видатними діячами, композиторами, хореографами, музичними творами
Розвивальні: розширити уяву за рахунок костюмованого перевтілення та рольових ігор, відтворити епоху розквіта джазу 30-40х років
Виховні: підтримувати інтерес до будь-якої творчої діяльності, заглиблюватись у різні стилі, бути яскравими та креативним у різних проявах індивідуальності
Тип: закріплення отриманих знань, підсумковий за темою
Форма: семінар-практикум
Методи:
Практичні: демонстрація основних положень рук, ніг, кісті, елементів та поз, побудова уроку сучасного танцю
Словесні: теоретичні знання в спілкуванні і діалозі, історія джазового мистецтва та його розвиток в наш час
Наочні: фото, відео матеріали, живий музичний супровід, фонограми джазових оркестрів, костюми відображаючи епоху
Використані технології: інтерактивні методи навчання (мозковий штурм, мікрофон, роби, як я, фантастичне припущення, дитяче журі, коло ідей), ІТ-технології
Присутні: вихованці вищого рівня 2-3 року навчання, керівники хореографічних гуртків разом із своїми вихованцями, батьки, молодші учасники ЗАСТ «Ассоль»
Очікувані результати: підвищення інтересу до історії та світової культури джазового мистецтва, знайомство з видатними діячами цього напрямку: музикантами, хореографами, співаками, композиторами; розвиток комунікативних якостей-вільне спілкування, вміння слухати, запам’ятовувати, робити висновки, проявляти творчу особистість, бути активним учасником процесу навчання
Обладнання: відео записи та музикальне оформлення в стилі 30-40х років ХХст, костюмовані образи «Ми із джазу», фото ряд, методичні рекомендації для керівників колективів «Використання інтерактивних методів та прийомів в роботі з хореографічним колективом"
№ |
Зміст |
Тривалість |
Дії вихованців |
Текст педагога |
Вступна частина |
Педагог вітає присутніх гостей, повідомляє тему за мету заняття, представляє учасниць |
10хв |
Дівчата в яскравих образах та сукнях 30-40 років демонструють пролог під музику джазового оркестру |
Вітаєм всіх присутніх на підсумковому занятті по джаз-танцю в групі вищого рівня 3 року навчання і сьогодні ми представляємо не тільки хореографію а і ще методи і прийоми інтерактивного спілкування за допомогою яких ми удосконалюємо процес засвоєння навчального матеріалу. І так по думками перенесемося в ХХст та зануримося у світ джазу |
Основна частина |
Педагог розповідає про історію джаз танцю. стиль та характерні особливості |
15хв |
Дівчата приймають активну участь відповідають на питання |
Поговоримо трішки про історію та походження джазу додаток №1 |
|
Навчальна частина для керівників: основні положення, пози, характерні риси з детальним поясненням |
15хв |
Вихованки демонструють всі елементи, підказують терміни, правила виконання |
В джазовому танці є багато спільного з танцем модерн і також безліч основних положень і правил з класичного танцю. Перше, що потрібно вивчити це базові елементи та основні поняття-додаток №2 |
|
Розігріваюча комбінація на середині залу, складена на основі вивчених понять та базових елементів |
5хв |
Виконують комбінацію для розігріву м’язів ніг, гомілкового суглоба, хребта і плечового поясу |
Цей вид розминки підходить також для основного рівня 3-4 року навчання, коли вже вивчені основні базові елементи |
|
Комбінація крос-переміщення у просторі, основні типи танцювальних кроків |
5хв |
Рухаються по колу виконуючи вправи зі стрибками, обертами, елементами джазу |
1/3 частину уроку в сучасній хореографії повинні займати просторові комбінації з великою амплітудою та активними рухами |
|
Комбінації біля верстата: Grand plie Battement tendu Battement jete Rond de jambe par terre Battement fondu Adajio Імпровізація з переходом на середину залу |
20хв |
Чітко виконують комбінації, згідно вимогам керівника, координуючи рухи корпусу голови та ніг, відповідають на питання |
Ми покажемо основні рухи, які ми використовуємо на своєму уроці, кожний елемент служить для розвитку танцювальної техники, підтягнутості м’язів, розтяжки, чіткості та виразності |
|
На середині залу Demi grand plié По діагоналі: вертіння з використанням джазових позицій Стрибки по парах, четвірках з широкою амплітудою Комбінації на техніку виконання з використанням kick, tilt, ball change, hitge kick, lay out, fan,hinge |
20хв |
Виконують елементи слухають зауваження педагога, роблять чіткі перебудови, показують техніку та високий рівень виконання |
Всі елементи які зараз демонструють вихованки результат майстер-класів, спілкування з різними спеціалістами хореографами, аналізування відео уроків, та прагнення до розвитку і самоосвіти самого педагога, ця робота продовжується не один рік а якщо вона підкріплюється постійним ітеративом, зацікавленістю дівчат, постійністю, серйозним відношенням та самовихованням результат підвищується в 10 разів |
Заключна частина |
Підведення підсумків семінару, роздача методичних рекомендацій з використанням інтерактивних технологій на уроку з сучасної хореографії |
10хв |
Дівчата роблять самооцінку, які зауваження собі можуть зробити, що дає в цілому методи спілкування та навчання в парах групах. Метод Журі |
Педагог питає до присутніх: Шановні колеги які методи більш вам сподобались, щоб ви хотіли спробувати на своїх заняттях, чи використовуєте нетрадиційні методи спілкування з вихованцями, що вам дав семінар |
|
|
|
|
|
ДОДАТОК №1
Історія джазу
Батьківщиною джаз-танцю є Африка, а його творці - жителі чорного континенту і афро-американці. Негритянські мелодії і ритми, разом з рабами, проникли в Америку, ввібрали в себе фольклор багатьох національностей, які проживають в США, і, в результаті, сформувався унікальний музичний і танцювальний феномен. Одночасно йшов і інший процес. Оскільки основний контингент населення США складався з ірландських, шотландських і англійських переселенців, то танці саме цих національних культур були важливою складовою частиною мистецтва і повсякденному житті.
Таким чином, процес зародження джазового танцю. як напрямку, відбувався на основі африканської культури, т. е. ритмів і танців фольклорного характеру, на які накладалися різні нашарування; етнічні, релігійні, естетичні, геополітичні.
1917-1930 роки - вершина розвитку джазового танцю. «Чорний» танець і музика ставали невід'ємною частиною музичних вистав на Бродвеї і в Гарлемі, Видатні виконавці того часу - Білл Робінсон, Берт Вільямс, Бек і Баболс були в центрі всіх музичних вистав у «чорному» вар'єте Гарлема - столиці негритянського мистецтва і культури, історія якого почалася з 1920 року.
Спроба вивчити і осмислити цей культурний пласт була зроблена в 40-ті роки 20 століття. Видатні діячі танцювального мистецтва того часу Жак Колі, Перл Примус, Кетрін Данхем сприяли просуванню джазу в Європу. Але найбільш відомим хореографом, танцівницею, письменником, етнографом і антропологом була Кетрін Данхем - людина, якій джазовий танець зобов'язаний теорією і методикою. Глибоко вивчивши історію і конкретно африканські народні танці, вона включила їх елементи в свою хореографію. Можна з упевненістю назвати точну дату перетворення «чорного» танцю в сценічне мистецтво. Це 18 квітня 1940 року, коли Кетрін Данхем представила в Нью-Йорку свою першу джазову постановку «Тропіки і гарячий Джаз» з підзаголовком «Від Гаїті до Гарлема». У 1945 році в Нью-Йорку Данхем відкрила школу, де експериментувала в області методики і теорії викладання джазового танцю.
Особливо активне просування джазу на європейський континент починається після 2-ї світової війни. Джаз проник в багато сфер мистецтва. З'єднавшись з американським шоу-бізнесом, джаз-танець увібрав в себе і трансформував елементи модерну, свінгу, степу, а пізніше - хіп-хопу і фанку. Розквіт джазового танцювального стилю доводиться на 60-і роки минулого століття одночасно з розквітом музики джазу. До кінця 60-х років джаз-танець міцно зайняв своє місце в ряду напрямків сучасної хореографії. Його застосування було досить широко: побутовий танець, танець театральний, танець кіно, і, нарешті, чисто хореографічні вистави, створені мовою джазового танцю.
Джазовий танець часто відносили до чечітки, тому що чечітка під джазову музику була одним з основних танців тієї епохи. Розвиваючись з часом джазовий танець, породив різноманіття соціальних та концертних танцювальних напрямків. Пізніше, на протязі століття джаза, популярні форми джазу включали в себе кекуок, Black Bottom, чарльстон, джіттербаг, бугі-вугі, лінді-хоп. З ростом панування інших форм розважальної музики джазовий танець еволюціонував на Бродвеї в новий пластичний стиль, котрий викладається сьогодні та відомий як джаз-модерн, тоді як чечітка визначилась і пішла своїм шляхом розвитку.
Джаз-танець являє собою оригінальне поєднання самобутніх афро-американських традицій, балету, сучасних хореографічних течій і етнічного танцю. Будучи «відкритої» системою, джазовий танець в своїх шуканнях звертається до засобів виразності інших систем і напрямків танцю, вбираючи в себе досягнення, відкриті танцем-модерн, класичним танцем, народної хореографією та іншими напрямками танцювального мистецтва.
Техніка джазу досить складна. Вона поєднує складні пози, оригінальні танцювальні фігури, асиметричні ламані руху, складні ефектні переклади рук, кидки на підлогу. Своєрідна музика вимагає від хореографа свіжих рішень, які дозволять передати химерні музичні звороти мовою тіла. У джаз-танці органічно поєднані воєдино і втілені засобами хореографії і порухи душі і емоційні відчуття. Танцюристи джазу вивчають і використовують балетну техніку. Виворітні позиції класичного танцю співіснують з паралельними. Округлість рук, характерна для класики, поєднується з прямими позиціями.
У джаз-танцю є кілька характерних особливостей. По-перше, ритм - узгодження рухів з ритмом музики; по-друге, синкопування - ритм між сильними частками; по-третє, в бродвейському джазі часто використовуються руху стегон і тазу, що додає танцю особливу виразність; по-четверте, ізольовані руху - рухливість тільки однієї частини тіла, в той час як все тіло залишається нерухомим або рухається в протилежному напрямку (як і обертання стегнами; ізольовані рухи підкреслюють ритм музики – створюється враження що музика проходить через все тіло.
Сучасний джаз-танець запозичив термінологію і окремі руху з різних танцювальних напрямків. У балету він взяв французьку термінологію і деякі рухи, позиції рук і ніг. Модерн дав джаз-танцю найбільшу свободу в розкріпачення торса і включення його в активну роботу. У степу була запозичена підкреслена ритмування рухів. Бальні танці теж вплинули на становлення і розвиток джаз-танцю. На початку століття це був чарльстон. Коли латино-американські танці ставали популярними, базові кроки також запозичувалися) кроки з Ча-ча-ча, Мамби, Самби). І зараз ми з вами розглянемо основні елементи та базові поняття цього стилю, та вивчено терміни і правила виконання.
ДОДАТОК№2
ТЕРМІНИ ДЖАЗОВОГО ТАНЦЮ
ARCH - прогин верхньої частини торса назад.
BODY ROLL - група нахилів торсу, пов'язана з почерговим переміщенням цента корпусу в бічній або фронтальній площині (синонім «хвиля»).
BRUSH - ковзання або мазок всією стопою по підлозі перед відкриттям ноги в повітря або при закритті в позицію.
CONTRACTION - стиснення, і округлення хребта, виповнюється на видиху.
CURVE - вигин верхньої частини хребта ( «до сонячного сплетіння») вперед або в сторону.
CROSS - розділ уроку, побудований на переміщення в просторі і використанні базових кроків і стрибків джаз танцю.
DEEP BODY BEND - нахил корпусу вперед нижче 90*, зберігаючи пряму лінію корпусу і рук.
DROP - падіння розслабленого корпусу вперед або в сторону.
FLAT BACK - нахил корпусу вперед, в сторону (на 90*).
HINGE - положення танцюриста, при якому він прямою спиною нахиляється назад на максимальну відстань, коліна зігнуті, стопи на підлозі - пальцях.
HIP LIFT - підйом стегна вгору.
JACK KNIFE - положення корпусу, при якому торс нахиляється вперед, спина пряма, опора на руки, коліна витягнуті, ноги в 2 паралельної позиції, п'яти не відриваються від підлоги.
JAZZ HAND - положення кисті, при якому пальці напружені і розведені в сторони.
KICK - кидок ноги вперед або в сторону на 45* або 90* через виймання прийомом developpe.
LAY OUT - положення, при якому нога відкрита на 90* в сторону або назад і торс становить з нею одну пряму лінію.
LEAP - стрибок з однієї ноги на іншу з просуванням вперед або в сторону.
PAS DE BOUREE - танцювальний допоміжний крок, що складається з чергування переступань з однієї ноги на іншу з закінченням на деми пліє.
ROLL DOWN - спіральний нахил вниз, починаючи від голови.
ROLL UP - зворотний рух, пов'язане з поступовим розкручуванням і випрямленням торсу в вихідну позицію.
RELEASE - розширення обсягу тіла (розкриття), зворотне CONTRACTION, яке виконується на вдиху.
STEP BALL CHANGE - сполучний крок, що складається з кроків в бік або вперед і двох переступань на підлозі-пальцях (синонім step pas deburee).
SWING - розгойдування будь-якою частиною тіла (рукою, ногою, головою, торсом), в особливому джазовому ритмі.
TILT - кут, поза, при якій торс відхиляється в сторону або вперед від вертикального положення, «робоча» нога може бути відкрита в протилежному напрямку на 90* і вище.
WARM UP - танцювальний розігрів.
JELLY ROLL - рух пелвісом, яке складається із скорочення м'язів та невеликого розвороту вправо
Pivot turn- оберти на обох ногах з зігнутими колінами
SIDE STRETCH- низький наклон корпусу в сторону руки підіймаються догори чи одна вверх друга вниз
ПОЗИЦІЇ рук:
1поз –лікті зігнуті в сторони, долоні до себе (можуть повернуті вниз, закриті за плечі)
2 поз- руки розкриті в сторони, долоні можуть приймати різні форми
3 поз- одна рука витягнута вперед, друга в сторону
4 поз-одна рука догори, друга вниз
5поз- 2 руки догори паралельно одна одній
6 поз- одна зігнута в лікті, другу витягнута в сторону
7 поз- одна рука зігнута в лікті попереду чи в стороні, друга в сторону витягнута
8 поз – лікті зігнуті попереду (закрита позиція), лікті зігнуті та розведені в сторони (відкрита)
Єгипетська – руки зігнуті в ліктях та підведені вверх над головою, долоні jazz-hand
L- одна рука вверх друга в сторону
S- зігнуті в ліктях одна рука розвернута вниз, інша догори
V- дві руки вверх розведені на 45*
ПОЗИЦІЇ кісті:
Jazz-hand- пальці розкриті
Rock-hand- зжаті в кулаки
Flower-hand- розкриті як віяло
Point- hand-витягнуті та зібрані
Flex- hand- скорочена відвернута
French- hand-зігнута в зап’ясті пальці направлені вниз
JERK POSITION- позиція рук , при якої лікті зігнуті та відведені назад за грудну клітину
ПОЗИЦІЇ стопи та ніг:
Auto- виворотні позиції
In- закриті всередину
Point- витягнуте положення стопи
Flex- скорочене положення
Allonge – положення подовженої руки
1 паралельна, відкрита
2 паралельна, відкрита, розширена
4 відкрита, паралельна, закрита –перпендикулярна, розширена
5 виворітна
ЛІТЕРАТУРА:
1. Безклубенко С. Д. Мистецтво: терміни та поняття. Т. 1 / Сергій Безклубенко. – К.: ін-т культурології
АМО, 2008. – 239 с.
2. Верховенко О. А. Танцювальна складова мюзиклу другої половини ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвозн.: спец. 26.00.01 «Теорія й історія культури» /
О. А. Верховенко. – К., 2013. – 16 с.
3. Кирсанов В. Школа степа / В. Кирсанов // Советский балет. – 1989. – № 2. – С. 60-62.
4. Коллиер Дж. Становление джаза. Популярный исторический очерк / Дж. Коллиер: [пер. з анг. А. Медведев]. – М., 1984. – 390 с.
5. Конен В. Рождение джаза / В. Конен. – М.: Сов. композитор, 1990. – 320 с.
6. Никитин В. Ю. Модерн-джаз-танец. История. Методика. Практика / В. Ю. Никитин. – М.: ГИТИС,
2000. – 440 с.
7. Озеров В. Ю. Словарь специальных терминов / В. Ю. Озеров // Становление джаза: популярний исторический очерк / Джеймс Линкольн Коллиер. – М.: Радуга, 1984. – С. 357-377.
8. Плахотнюк О. А. Сучасний джаз-танець як феномен художньої культури: дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвозн.: 26.00.01 / О. А. Плахотнюк. – Івано-Франківськ, 2016. – 295 с.
9. Погребняк М. М. Театральний джаз-танець: ґенеза та його естетичні особливості / М. М. Погребняк,
А. С. Горовецька // Тенденції і перспективи розвитку світового хореографічного і музичного мистецтва: всеук. наук.-практ. конф., 18-19 лист. 2013 р.: тези допов. – Полтава, 2013. – С. 78-80.
10. Погребняк М. М. Танець «модерн» ХХ ст.: витоки, стильова типологія, панорама історічної ходи,
еволюція: монографія / Марина Погребняк. – Полтава, 2015. – 312 с.