«Створення композиції з використанням рослинних орнаментів»

Про матеріал
Методична розробка містить конспект заняття з технології створення композиції з використанням рослинних орнаментів петриківського розпису. Мальовкою називають декоративний малюнок на тонкому білому папері, який виконують петриківці, починаючи з XIX сторіччя. Вона прийшла на зміну настінному розпису в оформленні інтер’єру хати.
Перегляд файлу

Тема: «Створення композиції з використанням рослинних орнаментів»

Мета:
навчальна: ознайомлювати учнів із простими рослинними та геометричними візерунками, поняттям ритм; надавати учням відомості про петриківський розпис; формувати навички петриківського розпису;
розвивальна: формувати образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати у дітей уміння аналізувати; навчати міркувати;
виховна: виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості.

Оснащення: візуальний ряд: матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи;
Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий і кольорові олівці; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип заняття: комбіноване заняття.

Методи і засоби роботи: практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Основні поняття

Геометричний орнамент — візерунок із геометричних форм: прямих і кривих ліній, трикутників, кружечків, точок тощо.

Рослинний орнамент — візерунок із квітів, бутонів, листочків, стеблин.

Тваринний (зооморфний) орнамент — візерунок, на якому зображено звірів, птахів, риб.

Змішаний орнамент — орнамент, в якому поєднано геометричні та рослінні елементи або елементи тваринного світу.

 Мальовкою називають декоративний малюнок на тонкому білому папері, який виконують петриківці, починаючи з XIX сторіччя. Вона прийшла на зміну настінному розпису в оформленні інтер’єру хати.

 

 

Хід заняття:

 

  I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда

Як називається рослинний візерунок на смузі? (Бігунець)
Де ми можемо зустріти такий візерунок?(на керамічних тарілях та горщиках)
Які українські народні промисли ви знаєте?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово керівника гуртка

        Одним із поширених видів народного мистецтва, що здавна існують та розвиваються в Україні, є декоративний розпис. Споконвіку ним прикрашали житла, меблі, посуд, тканину. Яскравою сторінкою декоративний розпис увійшов в історію культури українського народу. Центром  його виникнення є с.Петриківка, Дніпропетровської області. Із покоління в покоління передавали основи декоративного оздоблення сільського інтер'єру та екстер'єр господарських і побутових речей, зберігаючи місцеву особливість розпису.

         Сьогодні на занняті ми навчимося створювати декоративну композицію з використанням рослиного орнаменту.

IV.  Формування нових знань, умінь, навичок

Розповідь керівника гуртка:
        Спочатку для настінного розпису використовували крейду, сажу, кольорову глину, саморобні рослинні фарби. Фарби розводили жовтком яйця, молоком, вишневим клеєм. Малюнок наносили за допомогою пензлика з болотного оситняка, а деякі деталі, дрібні елементи композиції вимальовували тоненьким пензликом з котячої шерсті, а грона калини – пальцем. Характерною рисою петриківського розпису є використання рослинно-квіткового орнаменту, який відзначався легкістю та виразністю композиції.

        Талановитими майстрами петриківського розпису є Тетяна Пата, Надія Білокінь, Ярина Пилипенко, Надія Тимошенко. Все своє життя вони присвятили збереженню та розвитку його традиційних рис.

(Перегляд ілюстрацій)

        Типовим для робіт є врівноваженість композиції.

        Композиція – це розміщення і співвідношення елементів у певному порядку. Це досить динамічний і цікавий орнамент.   

         Розпис "бігунця" починають з ажурного листя, розташовуючи листочки на однаковій відстані один від одного. Існують композиції, які нагадують гірлянду, спіраль, кущик, трикутник, чотирикутник, вісімку.

(На аркуші паперу, закріпленому на дошці, учитель демонструє виконання композиції розпису)

         Велике значення у створенні композиції має підбір кольорів. Поєднання таких кольорів, як червоний, жовтий, коричневий надають орнаменту святкового настрою.

        Геометричний орнамент створюється ритмічним повторенням ліній, зигзагів, хвиль, ромбів та інших простих фігур. Незважаючи на це геометричні візерунки бувають дуже привабливі. Ви переконаєтесь у цьому, коли ближче ознайомитесь із зразками народного декоративного мистецтва: рушниками, шкатулками, коробочками.

        Предмет квадратної форми можна прикрасити і одним якимось рослинним мотивом. Прадавні українці вважали паросток символом відродження життя, коріння – зв’язок із землею, предками; квітку – краси і кохання; гроно винограду – достатку. Листя символізувало силу і витримку.

(Показ таблиці "Символи")
V. Творче завдання

Пояснення до творчого завдання

Пам'ятка художника

1.    Починати працювати фарбами слід лише тоді, коли виконаний малюнок олівцем.

2.    Спочатку треба вимальовувати великі частини, а вже потім, коли підсохне – дрібні деталі.

3.    Зображення буде чітким, коли фарби більше, а води менше .

        Подивіться як організувала зоровий і геометричний центр композиції народна художниця Н. Білокінь у виробі, що називається "Круглий килимок".                      Створення орнаменту, де зоровий центр збігається з геометричним – найпростіша можливість правильно закомпонувати орнамент і майстри народного мистецтва часто вдаються до цього прийому.  Велике значення у створенні композиції має підбір кольорів. Поєднання таких кольорів, як червоний, жовтий та коричневий, надають орнаменту святкового настрою. У кожного майстра є свої улюблені тони. Гуашеві фарби дуже підходять для декоративних робіт, але можна працювати і акварельними фарбами, і фломастерами, і, виконати аплікацію з кольорового паперу.

       Ми живем серед красивої природи, спостерігаємо за різноманітністю її фарб і форм, творчо переробляємо і переносимо її в розпис.

      Складаючи  композицію, використовуйте елементи, які ми з вами вивчали.  Сьогодні на занняті будемо малювати листівку,  яку ще називають мальовкою.

 Методичні рекомендації до створення композиції                                                                                                     Виконання композиції можна умовно  розділити на три етапи                                                                                                                  

o Начерк олівцем  через шаблон

o Виконання малюнка

o Виконання малюнка фарбами                                                                                         

o Можна виконувати композицію відразу фарбами.

o У цьому випадку починаємо малювати найбільші, центральні елементи- це квіти, потім листки, стебла, інші дрібні елементи розпису.

 Виконання малюнка  можна поділити на 4 етапи.

Перший -- знаходження загальної форми великих квітів, композиційне розміщення на площині. Тому на першому етапі малюнок виконуємо олівцем де беремо шаблон і переводимо квіти . Потім малюємо елементи квітів та листочків. На наступному етапі беремо пальцем малюємо квіти. Заразом пальцем малюємо листочки .

        Слідуючий єтап- малювання калини вушними паличками.

 Потім малюємо маленькі квіти. На завершальному етапі малюнка малюємо травку. І пам’ятайте, щоб навчитися робити що-небудь досконало, потрібна постійна практика.

VI.    Закріплення нових знань і вмінь. Гра "Мікрофон".

Керівник гуртка починає речення, а діти повинні його закінчити. Гуртківці передають один одному мікрофон, відповідаючи на питання керівника гуртка:

1.    Одним із поширених видів народного мистецтва, що здавна існує в Україні, є …
2.    Талановитими майстрами петриківського розпису є …
3.    Композиція – це …
4.    Для стилізації потрібно …
5.    Декоративним розписом прикрашають …
6.    На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було …

  VII. Підсумок уроку.

Перегляд і оцінювання робіт. Демонстрування виробів.

1.Скажіть будь ласка, що вам найбільше сподобалось на занняті?

2.Давайте порівняємо роботи над створенням розпису фарбами та пензлями.

 

 


 

 

 

 

 

Відділ освіти виконкому тернавської районної у місті ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад

Центр дитячої та юнацької творчості «СУЗІР’Я» КМР

 

 

 

 

 

Відкрите заняття

на тему:

«Створення композиції з використанням рослинних орнаментів»

 

http://ic.pics.livejournal.com/iulia_rozhkova/51804533/68589/68589_600.jpg

 

Керівник гуртка:

Севідова О.І.

 

 

 

 

М. Кривий Ріг

docx
Додано
20 травня 2020
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку