Семінар-практикум з педагогами
«Сучасні підходи до навчання дітей з особливими освітніми потребами»
Мета: підвищити рівень теоретичної підготовки педагогів щодо питань інклюзивного навчання в умовах сьогодення; розширити та уточнити знання педагогів щодо принципів, методів, прийомів і форм роботи з дітьми з ООП; розглянути сучасні підходи до інклюзивного навчання.
Обладнання: ватман з написаним словом «інклюзія», папір, олівці, ручки, ватмани, листи з завданнями для кожної групи
Хід семінару:
І. Вступна частина.
1. Вітання учасників семінару-практикуму
2. Прийняття правил семінару.
3. Очікування.
ІІ. Лекційний модуль.
2.1. Міні-лекція «Інклюзивна освіта – реалії сьогодення»
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах дошкільних та загальноосвітніх закладах.
Основною метою інклюзивної освіти є досягнення якісних змін в особистісному розвитку дітей цієї категорії.
Метою впровадження загальноосвітньої інклюзивної освіти є: формування нового ставлення до дітей з особливими потребами, забезпечення рівного доступу до якісного виховання в умовах шкільного простору, пристосованого до задоволення особливих освітніх потреб кожної дитини.
Головний принцип інклюзії: «Рівні можливості для кожного». В цьому передбачається здійснення змін освітньої системи, а не дитини.
Основні характеристики інклюзивної освіти:
ІІІ. Семінарський модуль
3.1. Вправа «Асоціативний ряд»
Мета: дати визначення терміну «інклюзія»; розвивати вміння логічно і послідовно висловлювати свої думки.
(Педагоги розділені на команди, у кожної команди на столі аркуш паперу з словом «інклюзія»)
Ведучій пропонує педагогам дібрати асоціативний ряд до терміна «ІНКЛЮЗІЯ». Завдання полягає в тому, щоб навпроти кожної літери записати ті слова, які асоціюються із поняттям «інклюзія».
Висновок: на вашу думку, інклюзія – це…
Педагоги працюють в групах. Кожна група записує свої асоціації, презентує їх, потім робиться загальний висновок. Практичний психолог записує всі асоціації на великому аркуші паперу і озвучує вкінці.
3.2. Вправа «Відкритий мікрофон» На мою думку….
Педагогам пропонується сформулювати умови для ефективного інтегрованого навчання дітей з ООП, за допомогою мікрофона висловити свою думку.
Підсумок: «Умови для інтегрованого навчання дітей з ООП»
-правильне діагностування дитини;
-психологічна готовність дитини та її батьків до навчання спільно зі здоровими однолітками;
-психологічна готовність педагога до впровадження інклюзивної освіти;
-готовність батьків надавати допомогу дитині у процесі її навчання та виховання;
-створення відповідного середовища;
-забезпечення матеріально-технічної бази навчального закладу.
3.3. Коротке інформаційно-підсумкове повідомлення «Треба пам’ятати»
Навчання та виховання дітей з особливими потребами базується на таких засадах:
Ця робота проводиться у таких напрямках:
1. Психологічна діагностика дітей (психолог).
2. Добирання методів та прийомів навчання та виховання (педагогічні працівники, психолог).
3. Підтримка батьків (педагогічні працівники, психолог).
4. Корекційна та розвивальна робота з дітьми (індивідуальна робота, проведення занять) — педагогічні працівники, психолог.
Висновок. Правильно спланована та систематично проведена навчально-виховна робота забезпечить захист права кожної дитини, а особливо дитини з ООП на отримання якісної освіти.