Матеріал буде корисний педагогічним прпацівникам, надасть можливість їм ознайомитися з поняттям «тайм-менеджмент» та його складовими, розглянути «поглиначів» часу та методи їх подолання, а також спробувати спланувати свій час, що у майбутньому допоможе оптимізувати робочий час для досягнення більшої кількості цілей, надихне вчителів на реалізацію планів та цілей не тільки робочих, а й особистих, і взагалі раціонально використовувати свій час. Оскільки, час – це цінний ресурс. І від того, як людина управляє своїм часом, залежить її робота, відпочинок, та й взагалі, все життя
Семінар – практикум для педагогічних працівників
«Тайм-менеджмент як ефективне планування діяльності
педагогічного працівника»
1.Привітання. Повідомлення теми/мети семінару (3 хв.)
Психолог повідомляє колежанкам тему семінару-практикуму: «Тайм-менеджмент як ефективне планування діяльності працівника психологічної служби» та його мету: ознайомитися з поняттям «тайм-менеджмент» та його складовими, розглянути «поглиначів» часу та методи їх подолання, а також спробувати спланувати свій час, що у майбутньому допоможе оптимізувати робочий час для досягнення більшої кількості цілей, надихне вчителів на реалізацію планів та цілей не тільки робочих, а й особистих, і взагалі раціонально використовувати свій час.
Як ви всі добре знаєте, час – це цінний ресурс. І від того, як людина управляє своїм часом, залежить її робота, відпочинок, та й взагалі, все життя. Тема семінару дуже цікава й актуальна для кожного з нас. Чому? Ми рідко замислюємося над тим, як день минув, і скільки всього можна й треба було зробити! Ми не дуже добре вміємо раціонально використовувати час, тому часто всі важливі завдання розв'язуємо в останні дні, години, хвилини... А тому, звісно, не завжди так ефективно, як могли б.
2.Вправа на знайомство (7 хв.)
Мета: знайомство, створення доброзичливої атмосфери.
Психолог пропонує колежанкам продовжити речення: «Мене звуть… Найкраще в житті мені вдається … ». Учасниці висловлюються за бажанням або по черзі.
3.Очікування «Пісочний годинник» (5 хв.)
Мета: визначити очікування педагогів.
Працівникам ПС пропонується на кружечках (піщинки) написати та озвучити свої очкування від участі у семінарі-практикумі. Закріпити піщинки у верхній частині пісочного годинника.
4.Мозковий штурм «Що таке час?» (3 хв.)
Мета: актуалізувати особисті знання учасниць.
Учасницям пропонується назвати виникаючі асоціації до поняття «Час». Всі висловлювання записуються на ватмані або фліп-чарті.
5.Інформаційне повідомлення «Тайм-менеджмент: визначення, складові, переваги» (7 хв.)
Мета: надати учасницям інформацію про сутність поняття «тайм-менеджмент», ознайомити з його функціями та складовими, а також його значення у професійному та особистому житті педагога.
Всім людям, а педагогам, мабуть, найбільше відома проблема колосального браку вільного часу. Написати плани роботи, підготуватися до виступів, зборів, обробити результати методик…..
Звичайно, постає питання: Як виконати всі важливі справи вчасно? За що хапатися у першу чергу? Як ефективно спланувати свій час, щоб у житті залишалося місце на захоплення, відпочинок, заняття спортом, хобі? А найголовніше – на особисте життя, на увагу до родини і, нарешті, на виховання власних дітей? Як же це все зробити?
Успішні люди використовують у такій ситуації теоретичні здобутки сучасної науки зі сфери психології та менеджменту. Секрети їхньої роботи у розвитку вмінь ставити і досягати цілі, правильно визначати пріоритети і відрізняти важливіз авдання від другорядних та раціонально організовувати свій час.
Отже, Тайм-менеджмент (time management – управління часом) – це технологія ефективного планування часу, як робочого, так і особистого, для підвищення ефективності його використання. Зрозуміло, що часом, як об’єктивною реальністю, володіти неможливо. Фактично, тайм-менеджмент – це наука і мистецтво ефективного управління людини собою, раціональне використання власного часу і часу інших. Тому зараз поняття «тайм-менеджмент» замінюють на синонімічне «самоменеджмент».
Складові самоменеджменту:
Переваги тайм/само-менеджменту:
6. Робота в 2-х групах «Поглиначі робочого часу і методи їх подолання» (15 хв.)
Мета: визначити «крадіїв» часу та методи їх усунення.
Психолог об’єднує колежанок у 2 групи за принципом «день-ніч». Завдання однакове для кожної групи: протягом 10 хвилин обговорити та записати поглиначів часу і методи їх подолання. Презентація роботи груп – 5 хвилин.
Серед внутрішніх перешкод можна відзначити: невмінння відмовляти і говорити «НІ»; звичка хапатися за все і одразу; неправильна оцінка строків та обсягів робіт; бажання завжди бути корисним і допомагати всім; природна повільність; відсутність звички вести системні записи; зайва комунікабельність; небажання визначати deadline для завдання/роботи; звичка приступати до роботи, не забезпечивши себе всім необхідним; невмінння розставляти пріоритети; відсутність повного уявлення про майбутні завдання і шляхи їх вирішення; нестача відпочинку (постійний сонно-віджатий стан); звичка цілком покладатися на пам'ять; природна неуважність; звичка відкладати щоденні справи на вечір; невміння слідкувати за виконанням програм та планів; відсутність самодисципліни /особиста неорганізованість; брак мотивації; невміння довести справу до кінця; синдром «відкладання»; квапливість, нетерпіння.
Перешкоди зовні — це плоди нашого шкільного та сімейного оточення; люди і події, що відволікають увагу і позбавляють контролю над часом: затримка при виході із дому (ключі забували вдома?); затримка у дорозі (черга на маршрутку); балаканина з колегами на приватні теми; несправності з комп'ютером і доступом до Інтернет; затяжні наради; пошук папок, ручок тощо (пошук чашки для кави); телефонні дзвінки; незаплановані гості; відволікання (шум); неповна, запізніла інформація; пошук записів, пам'ятних записок, адрес, телефонних номерів; «завалений» письмовий стіл; погане планування дня.
7. Тест для визначення ефективності використання робочого часу (10 хв.)
Інструкція: визначте ступінь відповідності наведених тез Вашій діяльності, позначивши потрібний варіант у графі таблиці. Кількість відповідей «завжди» помножте на 4, «часто» — помножте на 2, за відповідь «іноді» поставте 0. Підрахуйте бали і дізнайтеся, чи ефективно Ви використовуєте свій час.
Тези |
Завжди |
Часто |
Іноді |
Я щодня складаю план того, що потрібно зробити |
|
|
|
Я виділяю у своїх планах найбільш важливі і термінові справи |
|
|
|
Я виконую заплановане |
|
|
|
Я регулярно оновлюю робочі та особисті плани |
|
|
|
Моє робоче місце охайне та оптимально організоване |
|
|
|
Я кладу кожну річ на своє місце |
|
|
|
Я можу ефективно працювати, навіть якщо мені заважають |
|
|
|
Я можу без особливих зусиль знайти необхідні документи у власному архіві |
|
|
|
Я надійна та впевнена у собі людина |
|
|
|
Я можу виділити протягом дня час для праці без сторонніх перешкод |
|
|
|
Я витрачаю на телефонні розмови оптимальну кількість часу |
|
|
|
Я легко запобігаю проблемам |
|
|
|
Я ефективно застосовую свій час |
|
|
|
Визначаючи терміни виконання справ, я резервую час на розв'язання непередбачуваних проблем |
|
|
|
Я запізнююся на роботу, наради, інші заходи |
|
|
|
Мої учні працюють з ентузіазмом над завданнями, які я перед ними поставив |
|
|
|
Я одразу продовжую свою діяльність після того, як мені завадили |
|
|
|
Я щодня роблю щось, що наближує мене до поставленої мети |
|
|
|
Я легко розслабляюся у вільний час і не думаю про роботу |
|
|
|
Мої колеги знають, де і коли мене можна знайти |
|
|
|
Я виконую найважливіші справи, коли відчуваю найбільшу фізичну та розумову активність |
|
|
|
У разі моєї відсутності мої обов'язки можуть якісно виконати інші |
|
|
|
Я починаю і закінчую заплановане у чітко визначені терміни |
|
|
|
Ключ до тесту:
8. Робота в 3-х групах «Закони тайм-менеджменту» (20 хв.)
Мета: знайомство з законами тайм-менеджменту через групову взаємодію.
Психолог об’єднує колежанок у 3 групи за назвами кольорів (червоний, синій, жовтий). Завдання для кожної групи: ознайомитися з визначеннями законів та зобразити малюнок-асоціацію. На роботу – 10 хвилин. Презентація напрацювань груп і обговорення – 10 хвилин.
Закон Лаборіта. Швидкість перебігу часу в нашій свідомості прямо залежить від інтересу до дії: за цікавими, приємними справами час біжить непомітно.
Закон Тейлора. Порядок виконання дій впливає на ефективність. Важливо знаходити правильний порядок дій і виконувати їх у зручному ритмі. Відчуваючи приплив сил, не витрачайте його на марудні буденні справи, краще розв’яжіть якесь складне важливе завдання.
Закон Мерфі. Кожна справа забирає часу більше, ніж передбачалося до її початку. Плануючи роботу, закладайте додатковий час на непередбачені обставини.
Закон Паркінсона. Чим більше ми маємо часу на виконання завдання, тим більше ми на нього й витратимо. Тому слід встановлювати кінцеві терміни.
Закон Ілліча. Після великого напруження сил і досягнення добрих результатів за короткий проміжок часу приріст продуктивності праці знижується. Людині слід обов’язково дати час для відновлення сил та появи наснаги до роботи.
Закон Парето. 20% зусиль дають 80% результату, а решта 80% зусиль — лише 20% результату. Тож ці 20% найефективнішого часу слід присвячувати найважливішому і найскладнішому. Правильно вибравши мінімум головних справ, можна швидко досягти запланованого результату, а подальшу діяльність спрямувати на щось простіше.
9.Руханка (5 хв.)
10.Інформаційне повідомлення «Методи управління часу» (10 хв.)
Мета: ознайомити з методами, які можна використовувати у роботі, житті.
Одним із методів управління часом є метод «Мета — термін». Його застосовуємо, виконуючи аналіз та постановку конкретної мети, визначаючи термін виконання зазначеної справи. Навіть простий аналіз і постановка загальних цілей можуть збільшити ефективність вашої роботи. Потім слід зробити список усіх завдань, а також визначити частоту їх виконання. Наприклад: внести записи в листок спостереження — один раз на тиждень, скласти перспективний план роботи — один раз на місяць і т.п.
Якщо якір занедбаний, але загруз у трясовині щоденних справ і тягне вас за собою, на допомогу приходять гастрономічні метафори.
Метод «Швейцарського сиру» Складні завдання не завжди обов'язково виконувати покроково, в логічному порядку. Можна почати з найбільш ласих шматочків, «вигризаючи» їх, як дірки на поверхні сиру. Нудна презентація? Для початку знайдіть ілюстрації, виберіть шрифт, потім зробіть пару цікавих вам слайдів і дуже скоро в сирі буде стільки дірок, що доїсти його буде зовсім легко. Ось так «шматочок» за «шматочком» можна виконати всі потрібні справи.
Метод «Їмо жаб» Для застосування цього методу тайм-менеджменту необов'язково бути французом і відкорковувати пляшку сухого білого (хоча з ним напевно буде веселіше). «Жаба» на сленгу тайм менеджерів - дрібна, але неприємна справа, до якої не хочеться підходити. Вона постійно відкладається, погрожуючи перерости у щось більш серйозне. Написання неприємного листа, телефоний дзвінок, прибирання в ящиках столу - все це і є противні слизькі жаби, голосно квакають у вашому ставку. І їх треба їсти! Кожен день по штучці. Погодьтеся, це не те задоволення, яке варто розтягувати, тому не потрібно довго сидіти над «стравою»- краще з'їжте з самого ранку і без зайвих попередніх роздумів.
Метод «Біфштекс з слонів» Крім неприємних дрібниць є і дійсно важливі, великі задачі. Відлякують вони сааме своєю масштабністю: незрозуміло, з чого почати і чи вистачить сил на все. Такого «слона» найкраще обробити на невеликі біфштекси і їсти по частинах, щоб кожен шматок не викликав дискомфорту і поглинався з апетитом. Перш ніж приступити до приготування страви, потрібно переконатися, що всі кухонні приналежності і спеції знаходяться під рукою: на робочому столі має бути тільки те, що відноситься до розв'язуваного зараз завдання. При цьому бажано якомога конкретніше його формулювати. Новий тиждень – новий біфштекс. Так поступово навіть найбільший слон буде з'їдений. Головне - не чекати, поки він зіпсується, і не думати постійно про його розміри. А апетит, як відомо, приходить під час їжі.
Метод гумової качечки Якщонаведені технології так і не допомогли вам впоратися з особливим завданням, можна звернутися до улюбленого способу програмістів – делегуванню її уявному помічникові. Простіше кажучи, дістаньте будь де гумову качечку для ванної, поставте на стіл і попередьте, що зараз ви трохи з нею попрацюєте. Якщо вона не проти, поясніть їй суть питання, максимально просто і докладно. Вважається, що правильнее формулювання проблеми містить половину рішення. На одному з етапів пояснення ви напевно зрозумієте, що пішло не так, а качка буде щаслива від того, що допомогла вашій роботі.
Людина, яка ретельно планує свій день, встигає, як правило, вирішити всі першочергові завдання, найчастіше у неї вистачає часу і на те, щоб розібратися зі другорядними, а якщо пощастить, то впоратися і з малозначними завданнями.
Встановлення пріоритетів можливо кількома способами. Зокрема, принцип Ейзенхауера, широко застосовуваний на практиці, передбачає розподіл завдань на 4 групи за двома векторами: терміновість та важливість: І група – термінові важливі, які необхідно виконувати самому і негайно; ІІ група – термінові неважливі, які, незважаючи на терміновість, необхідно тим не менш делегувати підлеглим, якщо їх рішення не вимагає спеціальних знань і навичок; ІІІ група – не термінові важливі завдання. Їх необхідно вирішувати самому, в жодному разі не допускаючи, щоб вони ставали строковими; ІV група – нетермінові неважливі. Від завдань цієї групи слід відмовитися взагалі.
Ще одним методом є «ABC-аналіз». Згідно цієї методології: А-задачі – це найважливіші, крім того, на їхню реалізацію потрібно усього 10% часу, але вагомість А-задач важко переоцінити, оскільки саме їхній внесок у досягнення цілей оцінюється на 70%. В-задачі – це задачі середньої складності, на які доводиться приблизно 20% часу на виконання і 20% - їхня значущість. А ось С- задачі потребують не менше 70% часу, але користі від них загалом не більше 10%.
Планування часу має бути регулярним, системним і послідовним.
11.Індивідуальна робота з матрицею Ейзенхауера (10 хв.)
Мета: спробувати один із методів планування часу.
Психолог роздає педагогам заготовки матриці Ейзенхауера та пропонує протягом 5-7 хвилин її заповнити. Обговорення вправи.
12.Вправа-релаксація «Мудрець» (5 хв.)
Мета: зняття емоційного напруження, психологічного дискомфорту, усвідомлення власних цілей і бажань, намітивши час їх здійснення
Звучить тиха релаксаційна музика.
Психолог вимовляє повільно: сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть собі галявину. Вдивіться у старий дуб на краю галявини. Під ним сидить мудрий старець, який відповість на будь-яке ваше питання. Підійдіть до нього, спитайте, що побажаєте, та вислухайте відповідь. До дуба прибитий календар, подивіться яка на ньому дата.запам’ятайте її. І ще раз озирніться довкола, помилуйтеся природою..... Повертайтесь.
Відкрийте очі і поділіться з групою своїми фантазіями.
Обговорення: Що ви відчували?
Чи вдалося побачити мудреця і дату здійснення ваших бажань?
13. Підсумок роботи семінару. Рефлексія «Пісочний годинник» (10 хв.)
Мета: з’ясувати чи реалізувалися очікування психологів і соціальних педагогів та отримати зворотній зв'язок від них.
Психолог пропонує учасницям поділитися своїми думками, емоціями, враженнями стосовно проведеного семінару-практикуму та зазначає, якщо очікування справдилися, то можна перемістити їх у нижню частину пісочного годинника.