Психолого – педагогічний семінар для педагогів «Стратегії розвитку та навчання обдарованих дітей»

Про матеріал

Матеріа буде корисний педагогам для роботи з обдарованими дітьми, ознайомить зі стратегіями розвитку та навчання обдарованих дітей, формами й методами роботи з ними.

Перегляд файлу

Психолого – педагогічний  семінар

 «Стратегії розвитку та навчання обдарованих дітей»

 

Мета: ознайомити зі стратегіями розвитку та навчання обдарованих дітей,  формами й методами роботи з ними;

Цільова група: педагогічні працівники.

Дата проведення: 23.02.16.

 

Джерелом глибокого інтелектуального, духовного розвитку

 є інтелектуальне життя колективу

 між учнями і учнями та учнями і вчителями,

 в основі якого знаходиться процес навчання.

В. Сухомлинський

 

 

  Талановиті й обдаровані люди завжди впливали й впливають на розвиток та характер суспільства. Тому талант і обдарованість вважають багатством кожної держави. Ще Конфуцій пропонував відбирати й інтенсивно розвивати обдарованих дітей. Якісний стрибок у розвитку нових технологій спричинив за собою різке зростання потреби в людях, що володіють нестандартним мисленням. Перетворення, які відбулися у вітчизняній системі освіти за останнє десятиліття змінили ставлення до учнів з неординарнами здібностями. З’явилися освітні установи, навчальні й соціальні програми, громадські організації та онди, головною метою яких є виховання унікальної цілісної творчої особистості

У нашій школі вироблено систему пошуку, виявлення та роботи з обдарованими дітьми. Обдарована дитина - це дитина, яка виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) в тому чи іншому виді діяльності

 

Поняття:

  • задатки – уроджені анатомо-фізіологічні особливості, які є основою розвитку на їхній базі здібностей;
  • здібності – індивідуальні особливості особистості, які дають можливість в однакових умовах успішно опанувати певну діяльність, знання, уміння (загальні, спеціальні, творчі);
  • обдарованість – специфічне поєднання здібностей, інтересів, потреб, що дає змогу виконувати певну діяльність на високому рівні; якість психіки, що визначає можливість досягнення людиною більш високих результатів в одному або декількох видах діяльності;
  • талант – набір рис, якостей, які дають можливість особистості досягти значимих успіхів в оригінальному виконанні творчої діяльності.
  • обдарована дитина – це дитина, яка виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями в тім або в тім виді діяльності.

 

Ознаки обдарованого учня:

 

• часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;
• мають чудову пам'ять, беруть участь у всіх заходах, змаганнях, усних турнірах, олімпіадах тощо;
• мають великий словниковий запас, вони із задоволенням читають словники, енциклопедії;
• можуть займатися кількома справами відразу;
• дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ;
• легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;
• не можуть терпіти, коли їм нав'язують готову відповідь;
• можуть концентрувати свою увагу на одній справі;
• властиве надто розвинуте почуття справедливості;
• добре розвинуте почуття гумору;
• постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм, поки що, ''не під силу'', й у вирішенні деяких з них домагаються успіху;
• для них характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі безліч небезпечних наслідків подій;
• часто володіють екстрасенсорними здібностями;
• негативно оцінюють себе;
• інколи мають труднощі з тонкою координацією.
 

 

Типи обдарованості:

  • Інтелектуальний тип – розумні, кмітливі діти. Вони мають глибокі знання. Самостійно їх здобувають. Учні цього типу  точно й глибоко аналізують матеріал.
  • Академічний тип – високий інтелект. На перший план виходять здібності до навчання.
  • Художній тип – високі досягнення в художній діяльності: музика, танці, живопис, скульптура.
  • Креативний тип – нестандартність мислення, особливий погляд на світ.
  • Лідерська обдарованість – організаторські здібності.
  • Психомоторна, або спортивна, обдарованість.

 

 

Робота в групах «Побудуємо будинок»

Розглянути у групах форми роботи з дітьми для розвитку творчої активності особистості дитини.

Учасники об’єднуються в 3 групи і кожна група одержує завдання :

1 група -  1 – й поверх: форми роботи з учнями початкової ланки ;

2 група – 2 поверх: форми роботи з учнями середньої ланки ;

3 група – 3 поверх: форми роботи з учнями старшої ланки.

 

Інформаційне повідомлення: «Форми і методи роботи з обдарованими дітьми»

Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим до свого предмета вчителям

Обдаровані діти дійсно вимагають особливого підходу, тому що чим більша їхня відмінність від інших дітей, тим багатшими є перспективи їх професійного та особистісного розвитку. Але в той же час, чим вищий рівень досягнень, тим ширший і глибший у багатьох з цих дітей діапазон власних переживань, тим більший тягар власних проблем лягає на їхні плечі і тим важче їм прожити без психологічних втрат своє дитинство. Обдарованість - це не лише дар, а й випробування для учня.  Обдарований учень - це теж дар і випробування для вчителя. У обдарованих дітей є свої психологічні особливості та труднощі розвитку, які найчастіше переживаються ними сильніше, ніж звичайними дітьми, що дозволяє говорити про них як про дітей групи ризику . Основною формою роботи вчителя з дитиною, в тому числі обдарованою був і залишається урок. Мабуть, кожен з вас задумувався над питанням «Які форми і методи треба використовувати в роботі з обдарованими дітьми, щоб ця робота давала позитивний результат? Де взяти рецепт для розвитку обдарованості дитини?». Універсальних рецептів на всі випадки навчання і виховання  немає. А за словами Пойя, хороших методів існує стільки, скільки існує хороших вчителів Таких методів існує безліч: це всі ті методи, які позитивно впливаюь на розвиток допитливості, критичного і незалежного мислення, винахідливості дитини. Але найбільш поширеним методом розвитку творчих здібностей у дітей є метод використання творчих завдань.  У навчанні обдарованого учня може реалізовуватися стратегія прискорення (мається на увазі в першу чергу зміна швидкості навчання), в роботі з такими учнями рекомендуємо вчителям використовувати швидке просування до вищих пізнавальних рівнів у сфері обраного предмету. Стратегія прискорення не універсальна. Вона потребує поєднанні зі стратегією збагачення, поглиблення). Обдарований учень повинен отримувати додатковий матеріал до традиційних курсів, великі можливості розвитку мислення, креативності, умінь працювати самостійно . Методи і форми роботи з обдарованими учнями органічно поєднуються з методами і формами роботи з усіма учнями в класі і в той же час відрізняються певною своєрідністю.
Використовуються тематичні та проблемні міні-курси, «мозкові штурми», рольові ігри, тренінги, розвиток дослідницьких умінь та мистецької активності у формі науково-практичної роботи чи творчих заліків т. п.
  Творчі методи під час навчання обдарованих дітей націлені на:

  • визнання раніше невизнаних або невикористаних можливостей;
  • повагу до бажання дітей працювати самостійно;
  • надання дитині свободи вибору;
  • індивідуалізацію навчальної програми залежно від здібностей дитини;
  • уникання будь-якого тиску на дитину;
  • підкреслення позитивного значення індивідуальних відмінностей;
  • схвалення результатів діяльності дитини;
  • надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відмінні думки;
  • розвиток уміння переконувати й пропагувати;
  • розвиток здатності до самоаналізу і самокритики;
  • розширення кола інтересів і вмінь;
  • постійне прагнення до самовдосконалення

 

Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.

Серед методів навчання обдарованих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер

Досвід практичної роботи з обдарованими дітьми дозволяє виділити специфічні якості, котрі мають бути притаманні вчителю, який працює з обдарованими дітьми, а саме: бути доброзичливим і чуйним, розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби й інтереси, мати високий рівень інтелектуального розвитку, широке коло інтересів і умінь, живий і активний характер, почуття гумору, виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення.

Стратегії навчання обдарованих дітей, що можуть застосовуватися в різних комбінаціях, а саме:

1. Прискорення. Прикладом такої форми навчання можуть бути літні й зимові табори, творчі майстерні, майстер-класи, що передбачають проходження інтенсивних курсів навчання за спеціальними програмами.

2. Поглиблення. Даний тип стратегії навчання ефективний стосовно дітей, що виявляють екстраординарний інтерес до тієї чи іншої конкретної галузі знань чи сфери діяльності. При цьому передбачається більш глибоке вивчення тем чи дисциплін певних галузей знань. Практика такого навчання дозволяє відзначити ряд позитивних результатів: високий рівень компетентності у відповідній галузі знань, сприятливі умови для інтелектуального розвитку учнів, тощо. Однак застосування поглиблених програм не може вирішити всіх проблем. По-перше, далеко не всі діти з академічною обдарованістю досить рано виявляють цікавість до якоїсь однієї сфери знань чи діяльності, їхні інтереси мають широкий характер. По-друге, поглиблене вивчення окремих дисциплін, особливо на ранніх етапах навчання, може сприяти «,насильницькій», чи занадто ранній спеціалізації, що не сприяє загальному розвитку дитини.

3. Збагачення. Відповідна стратегія навчання орієнтована на якісно інший зміст навчання з виходом за рамки вивчення традиційних тем за рахунок установлення зв'язків з іншими темами, проблемами чи дисциплінами. Крім того, збагачена програма передбачає навчання дітей різноманітним способам і прийомам роботи. Таке навчання може здійснюватися в рамках традиційного освітнього процесу, а також через участь учнів у дослідницьких проектах, використання спеціальних інтелектуальних тренінгів розвитку тих чи інших здібностей тощо.

4. Проблематизація. Цей тип стратегії навчання передбачає стимулювання особистісного розвитку учнів. Ракурс навчання в цьому випадку передбачає використання оригінальних пояснень, перегляд наявних відомостей, пошук нових значень і альтернативних інтерпритацій, що сприяє формуванню в учнів особистісного підходу до вивчення різних галузей знань, а також рефлексивного плану свідомості. Як правило, такі програми є або компонентами збагачених програм, або існують як спеціальні тренінгові познавальні програми.

Слід відзначити, що стратегії збагачення та проблематизації навчання є найбільш перспективними. Вони дозволяють максимально врахувати особливості обдарованих дітей, тому повинні бути тією чи іншою мірою використані як при прискореному, так і при поглибленому варіантах побудови навчальних програм.

 

Вчені припускають, що кількість обдарованих дітей становить не менше 15-25% від загальної популяції. Що ж відбувається з обдарованими дітьми в сучасній школі? Адже, якщо вважати, що принаймні від 15 до 25% учнів у нашій школі є обдарованими, то де ж вони? Вимірювання рівня розвитку дитини за допомогою існуючих тестів не дає гарантії, що ми не прогледіли обдарованої дитини. Крім того, часто за основну ознаку обдарованості приймається високий рівень інтелектуального розвитку. Якщо учень невстигаючий, то про яку його обдарованість може йти мова? Виявляється, видатні досягнення можливі і при середньому рівні розвитку інтелекту. (Енштейн) За даними американського психолога Е. Торренса, близько 30% дітей, відрахованих зі школи за неуспішність, були обдарованими дітьми. Тому не можна забувати, що дітей з прихованою обдарованістю значно більше, ніж з явною обдарованістю.

       Школа, орієнтована на розкриття індивідуальних можливостей кожної дитини, не може не рахуватися з тим фактом, що близько 30% учнів за час їх одинадцятирічного навчання знижують свої вихідні показники творчого розвитку. І якщо ми не будемо піклуватися про задоволення інтелектуальних та творчих запитів цих 30% учнів, то нам залишиться тільки дивуватися тій легкості, з якою губляться найцінніші якості дитини - «відкритий розум і гнучкий інтерес дитинства.

     Виявлення і  підтримка обдарованих дітей є важливою метою психолого – педагогічного супроводу  дитини в системі освіти.

 

Практичні вправи на розвиток творчих здібностей.

Тест «12 чоловічків»

З трьох типів фігур кола, трикутника й квадрата необхідно скласти 12 чоловічків. Кількість фігур у чоловічків необмежена. Але намагатися, щоб вони були різними… Після проведення роботи підрахуємо, скільки разів повторюється кожна фігура і дізнаємося, які якості характеру у вас переважають.

Квадрат – асоціюється з настирливістю, твердістю, інколи з впертістю. Найзручніше почувається у стабільній обстановці, віддає перевагу чітким вказівкам, що робити.

Трикутник – пов’язують із цілеспрямованістю, імпульсивністю, здатністю захопитися ідеєю, рішучість у досягнені поставленої мети. Трикутник часто звертає увагу на біль довгострокові справи, але може забувати про деталі.

Коло – означає чутливість, емоційність, здатність до емпатії. Спілкування для кола найголовніше, і воно робить усе для того, щоб зберігалася гармонія. Коли отримує завдання, то обовязково його з кимось обговорює.

Вправа «Складаємо казку»

Учасники обєднуються у групи по 4 чоловіка. Психолог пропонує кожній групі зачини казок. Учасники зачитують зміст. Завдання групам з 5 хвилин скласти продовження казкової історії. Вона має складатися з 5 речень. Важлива умова: казка має бути логічною, закінченою і її фінал має бути щасливим.

По завершені роботи всі казки зачитуються і визначається найкраща.

Вправа «Знайди неординарне призначення звичайним речам».

Учасники обєднуються у 4 групи і отримують по одному предмету. Завдання групам записати якомога більше способів неординарного, незвичного використання отриманого предмету. Оцінюються оригінальні способи.

Приклади предметів для використання( клей – олівець, підручник, повітряна кулька, монетка).

Рефлексивна технологія «Листівка колезі».

Використовуючи ключові слова, підпишіть листівку колезі, яка сидить ліворуч від вас.

Ключові слова: розум, доброта, краса, здоров’я.

Підбиття підсумків роботи учасниками семінару та вручення листівок один одному.

 

 

Роздатковий матеріал

Способи розвитку здібностей обдарованих дітей.


Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
http://im4-tub.yandex.net/i?id=12741201-09Як  розвивати творчі здібності учнів?
Рекомендуємо:
- Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх одразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового. 
- Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність. 
- Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
- Розвивати критичне сприйняття дійсності.
- Вчити доводити починання до логічного завершення. 
- Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження). 
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації. 
- Впливати особистим прикладом. 
- Пам'ятати, що ''своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання - це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу'' (В.О. Сухомлинський

7. Рефлексія

Пропоную висловити своє бачення того, що сьогодні з нами відбувалося.

  • Яким був цей семінар для мене?
  • Які вправи, події були важливими?
  • Як ви почуваєтеся?
  • З чим ідете з семінару?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
4793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку