Семінар-тренінг «Попередження жорстокого поводження, насильства та саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі»

Про матеріал
Семінар-тренінг «Попередження жорстокого поводження, насильства та саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі» Мета: ознайомити з певним обсягом теоретичних знань, основних методів, форм і напрямків роботи щодо сутності проблеми попередження жорстокого поводження, насильства та саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі.
Перегляд файлу

Семінар-тренінг

«Попередження жорстокого поводження, насильства та

саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі»

                                         

Попова Ольга Леонідівна, практичний психолог Красноградського ліцею №1 ім.О.І.Копиленка Красноградської міської ради Харківської області

                   

     Мета: ознайомити з певним обсягом теоретичних знань, основних методів, форм і напрямків роботи щодо сутності проблеми попередження жорстокого поводження, насильства та саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі.

    Завдання:

- сформувати методичні і практичні навички та вміння щодо здійснення соціально-педагогічного супроводу профілактики соціально-небезпечних явищ у просвітницькій діяльності;

- поглибити вміння аналізувати, синтезувати наявні та отримані знання, літературу, методичні рекомендації, що стосуються роботи з попередження жорстокого поводження, насильства та саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі;

- ознайомити з нормативно-правовою базою по організації діяльності щодо попередження насильства;

- поглибити знання щодо основних методів, форм і напрямків роботи щодо профілактики насильства та виявлення дітей, які зазнали різних форм насильства.

     Матеріали: стікери, маркери, аркуші паперу з половинами змісту прислів’їв, білий папір А4, плакат «Правила безпеки», «Правила роботи групи», «Скринька очікувань», «Насильство – це…», таблиця «Я захищаю свої права», кольорові олівці, магнітофон, листівки для поділу на малі групи.

    Тривалість: 1 год 35 хв.

 

     Повідомлення мети тренінгу і прийняття правил роботи в групі

    Психолог. Доброго дня, шановні вчителі! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі семінару-тренінгу.

 Насильство є надзвичайно актуальною проблемою для сучасного українського суспільства. Прояви жорстокого поводження існують як у дорослому середовищі, так і в учнівському.

 Основними причинами насильства є вплив засобів масової інформації, що пропагують культ сили, вживання алкоголю і наркотиків, наслідування поведінки дорослих, низький рівень виховної культури батьків та недостатній виховний вплив школи.

 Будь-яке насильство завдає дитині тяжких травм, які мають згубні наслідки для її подальшого фізичного та психологічного здоров’я і, навіть, небезпеки для її життя.

 Тому тема нашого семінару-тренінгу  «Попередження жорстокого поводження, насильства та саморуйнівної поведінки в учнівському середовищі».

      Нагадаю вам, що тренінг – це метод психологічного впливу і навчання досвідом. Це чудова  форма  для налагодження відкритості і щирості у спілкуванні, де ми маємо змогу отримати нову інформацію, поділитися і обмінятися між собою знаннями та проблемами щодо попередження жорстокого поводження та насильства, а також попрацювати разом для пошуку рішення цієї проблеми. Цей вид роботи не передбачає правильних чи неправильних відповідей, для всіх нас важлива думка кожного з вас.

       Щоб плідно попрацювати, нам потрібно виробити спільні правила роботи. Я пропоную такі (правила вивішуються на плакаті). Чи є в когось доповнення?  Правила прийнято. Дякую. Кожен має їх дотримуватися.             

 

                                           1. Тут і зараз ..

                                           2. Добровільність і активність.

                                           3. Щирість у спілкуванні.

                                           4. Чесність і правдивість.

                                           5. Право на власну думку.

                                           6. Доброзичливість у ставленні до інших.

 

 Знайомство «Моє ім’я.  Мої позитивні риси»

      Психолог. А тепер настав час познайомитися. Напишіть на «візитці» своє ім’я, яким би ви хотіли, щоб вас називали на тренінгу. Назвіть свою одну або декілька позитивних рис з початкових букв свого імені. Ось ми з вами і познайомились.

 

 Очікування учасників. Вправа «Чарівна скринька»

    Психолог. А зараз я пропоную вам написати на аркушах паперу (Учасникам роздаються невеликі аркуші паперу), чого саме ви чекаєте  від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений тренером плакат із зображенням скриньки.

 

Криголам «Сонечко»

      Психолог. Добро починається з маленького. Давайте поділимося часточкою свого тепла  один з одним. Відчуйте в собі доброту. Потріть долоні одна об одну протягом однієї-двох хвилин,  розведіть  їх на один – два сантиметри,  щоб  відчути   тепло. З цієї позитивної енергії вашого тепла і добра  зліпіть уявну  кульку – сонечко й «киньте» обраній людині.

 

Мозкова атака «Що таке насильство?»

        Психолог. Будь ласка,  подумайте і скажіть, як ви розумієте: «Що таке насильство?». Адже нам важливо навчитися визначати і попереджувати його в роботі з батьками і учнями. Тренер  фіксує відповіді учасників на дошці, після чого аналізує їх і підводить всіх до визначення насильства.     

Аналізуючи ваші відповіді, насильство можна визначити як фізичну, психічну, сексуальну або іншу дію чи комбінацію цих дій однієї особи на іншу, які порушують гарантоване Конституцією України право на особисту недоторканість.

Насильство також можна визначити як дію або бездіяльність однієї людини по відношенню до іншої, які приносять шкоду як фізичному, так і психологічному здоров’ю, принижують почуття честі і гідності.

 

Робота в групах «Прояви насильства»

        Психолог. Жорстоке поводження з дітьми і нехтування їх інтересами як в сім’ї, так і в школі, можуть мати різні види і форми, але їх наслідки завжди завдають серйозної шкоди здоров’ю, розвитку і соціалізації дитини, нерідко складають загрозу її життю чи навіть спричиняють смерть. В основному виділяють чотири основні види насильства: фізичне, психічне, сексуальне та економічне.

 Зараз ми об’єднаємося в групи. Я пропоную вам узяти частинку розрізаної листівки і скласти її. Кожна група, яка утворилася в процесі попередньої гри, отримує чистий аркуш паперу, на якому зверху написано визначення одного виду насильства. Учасникам пропонується записати визначення та елементи прояву цього виду насильства. В кінці кожна група представляє результати своєї роботи.

          Фізичне насильство – нанесення дитині батьками чи особами, які їх заміняють фізичних травм, різних тілесних ушкоджень, що вадять здоров’ю дитини, порушують її розвиток і позбавляють життя. Ці дії можуть здійснюватися у формі побиття, катування, штовхань, у вигляді ударів, ляпасів, припікання гарячими предметами, рідинами, запаленими цигарками, у вигляді укусів та з використанням різних предметів як знаряддя бузувірства.

Фізичне насильство включає також залучення дитини до вживання наркотиків, алкоголю, пропонування їй отруйних засобів чи медичних препаратів, що викликають одурманення, а також спроби удушення ч топлення дитини.  

         Сексуальне насильство чи спокушання - використання дитини (хлопчика чи дівчинки) дорослою людиною або іншою дитиною для задоволення сексуальних потреб чи отримання вигоди. Сексуальне насильство включає статеві зносини, оральний і анальний секс, взаємну мастурбацію, інші тілесні контакти зі статевими органами. До сексуального розбещення відноситься також залучення дитини до проституції, порнобізнесу, оголення перед дитиною статевих органів і сідниць, підглядання за нею, коли вона цього не підозрює: під час роздягання, задоволення природних потреб.

         Психічне (емоційне) насильство – постійна чи періодична словесна образа дитини, погрози з боку батьків, опікунів, вчителів, приниження її людської гідності, звинувачення її в тому, у чому вона не винна, демонстрування нелюбові, ворожості до дитини. До цього виду насильства належать також постійна неправда і обдурювання дитини (у результаті чого вона втрачає довіру до дорослого) , а також ситуації, коли вимоги до дитини не відповідають її віковим можливостям.

          Економічне насильство - умисне позбавлення одним членом сім ї іншого члена сім ї житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров я.

 

Інформаційне повідомлення «Нормативно-правова база щодо попередження насильства у сім’ї, зокрема над дітьми»

       Психолог. Нагадаю вам нормативно-правову базу щодо попередження насильства в сім’ї, зокрема над дітьми. Це важливо пам’ятати і доводити до відома батьків на батьківських зборах та учнів на годинах спілкування.

  • Конвенція ООН про права дитини (статті 3,9,18,19);

Ст..18 «Батьки або у відповідних випадках законні опікуни несуть відповідальність за виховання і розвиток дитини»;

  • Конституція України(статті 3,21,24,28,51,52);

Ст..28 «Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню».

Ст..51 «Батьки  зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов’язані піклуватись про своїх непрацездатних батьків».

Ст.52 «Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються законом»;

  • Сімейний Кодекс України(статті 150,155);

Ст..150 «Забороняються фізичні покарання дитини батьками.

Ст..155 «Ухилення батьків від виконання батьківських обов’язків є підставою  для покладення на них відповідальності,  встановленої законом»;

  • Закон України «Про охорону дитинства» (стаття 10);

Ст..10 «Держава здійснює захист дитини від усіх форм фізичного і психічного насильства, образи, недбалого і жорстокого поводження з нею, експлуатації, включаючи сексуальні зловживання, у тому числі з боку батьків або осіб, які їх замінюють»;

  • Закон України «Про освіту»(статті 20,51,56);

Ст..56 «Педагогічні працівники зобов’язані: додержувати педагогічної етики, моралі, поважати гідність дитини, учня; захищати дітей від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, запобігати вживанню ними алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам»;

  • Закон України «Про попередження насильства у сім ї» (статті 1,2,3,4,5,9,10,11,12,13,14,15,16,17)

Ст..15 «Члени сім’ї, які вчинили насильство в сім’ї, несуть кримінальну, адміністративну чи цивільно-правову відповідальність відповідно до закону»;

      -     Наказ «Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення»  від 16.01.2004 року;

      -     Наказ №844 від 26.12.2006 р.  «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми».

 

Дискусія «Стереотипи про насильство в прислів’ях»

 Тренер роздає учасникам невеликі аркуші паперу, на яких написана половина прислів’я і пропонує знайти пару з іншою частиною прислів’я.

 

Отець по-батьківськи поб’є ,

по-батьківськи й помилує.

Як ти вітаєш,

так і тебе вітатимуть.

Діти пустують від материнського серця,

а розумнішають від батьківського дубця.

Спершу слово зваж,

а потім скаж.

Добрі слова – лікують,

погані - вбивають.

Приємне слово – всім до любові,

а мова гірка – кожен тіка.

 

     Кожній парі пропонується зачитати прислів’я і висловити свою думку про її зміст.

     Обговорення-дискусія:

       Психолог. 1. Які види насильства в цих прислів’ях та  які стосунки формують такі прислів’я в суспільстві? 2.Чим це небезпечно для людини і суспільства. 3.Чому сьогодні такі стосунки стають неприйнятними?

      Висновок: такі прислів’я формують прихильне ставлення до насильства і негативні стереотипи про те, що дітей треба виховувати із застосуванням фізичної сили. Діти переносять із сім’ї  в школу  приклади поведінки і стосунки між членами сім’ї, які не завжди є гарними. В дійсності в сучасному суспільстві відносини, які мають елементи насильства, неприйнятні, оскільки вони порушують права людини і є небезпечними для повноцінного розвитку особистості.

 

Гра в парах «Тиск»

      Тренер пропонує кожній парі взяти стілець. Один з пари стає на стілець, кладе руки товаришеві на плечі і починає з зусиллям притискувати його до землі. Через хвилину вони міняються місцями.

       Обговорення:

Психолог. Що ви відчували, що хочеться сказати, зробити, як себе повести. Чи відрізняється поведінка кожного з вас, якщо ви відчуваєте не фізичний, а моральний тиск?

 Тиск - це завжди дискомфорт, який викликає бажання протистояти. Тому нам  важливо  формувати в учнів толерантне ставлення  у стосунках між собою, вчити конструктивним навичкам розв’язання конфліктів і протистоянню психологічному тиску.

 

 Анкетування. Визначте основні види насильства з наведених проявів

 

Прояви насильства

Фізичне

Психічне

Економічне

Сексуальне

Побиття батьками власної дитини

 

 

 

 

Постійний глум учнів над однокласником

 

 

 

 

Крик батьків на дитину

 

 

 

 

Заборона переглядати телепрограми, грати на комп’ютері

 

 

 

 

Приниження вчителем гідності учня

 

 

 

 

Приниження з боку однокласників

 

 

 

 

Відбирання у інших особистих речей

 

 

 

 

Утримування дітей батьками в голоді

 

 

 

 

Перебування у місцях, не придатних для дитини(підвали, каналізації, горища будинків та ін.)

 

 

 

 

Бійка між однокласниками

 

 

 

 

Вимагання грошей одних учнів у інших

 

 

 

 

Словесні образи зі сторони вчителів по відношенню до інших

 

 

 

 

Побиття дитини молодших класів учнями старших класів

 

 

 

 

Примушування до сексуальних дій

 

 

 

 

 

Вправа « Правила безпеки»

      Психолог. Пропоную вам виробити для учнів «Правила безпеки на вулиці і вдома» з метою попередження спровокувати прояви насильства по відношенню до себе.

Кожній групі видаються аркуші паперу. На них вони записують правила безпеки на вулиці і вдома. Після того , як  завдання закінчено, кожна група  по черзі озвучує свій варіант, а тренер записує на плакаті, який вивішується на дошці. 

Приклад списка правил безпеки

1.У пізній час не ходити одному на вулиці.

2.Говорити : «Ні» будь-якому  старшому ,якщо відчуваєш від нього небезпеку.

3.Голосно кричати, якщо хтось спробує схопити ,щоб привернути увагу оточуючих і  відлякати злочинця.

4.Повідомляти, куди йдеш, коли збираєшся повернутися і телефонувати, якщо несподівано змінилися плани.

5. Не сідати в машину до незнайомої людини.

6.Мати при собі один із засобів безпеки: газовий балончик, дезодорант тощо.

7.Якщо здається, що може бути акт насилля, продумати свої дії.

8.Утікати, якщо щось не так.

9.Не впускати в дім незнайомців.

 

Вправа «Куди звернутися за допомогою»

     Психолог. А зараз перевіримо вашу обізнаність щодо порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми.

   Вам повідомили про факт жорстокого поводження з дитиною. Ваші дії?

1. Огляд та безпосереднє спостереження. Основну увагу тут потрібно приділити виявленню та фіксації тих чи інших ознак, що можуть свідчити про наявність жорстокого поводження дитиною чи скоєння акту насильства проти неї. Оцінюємо зовнішній вигляд дитини, наявність у неї тілесних ушкоджень, стан фізичного та психічного здоров’я, особливості поведінки дитини, членів родини. Уважно спостерігаючи за поведінкою самої дитини  можна отримати значно більше інформації, аніж при прямому її опитуванні.

2. Бесіда з дитиною. Ви отримуєте повний обсяг інформації в ході спонтанної розповіді дитини. Слід терпляче вислухати розповідь дитини у її інтерпретації подій. Слід зауважити, що  надії на те, що дитина буде повно та щиро відповідати на всі запитання про насильство, що відбулося над нею, часто не справджується через низку причин , серед яких найважливішими є страх, недовіра до дорослих взагалі, приховування певних фактів через сором, а також через те, що дитина може насправді любити своїх кривдників, незважаючи на їх жорстоке поводження.

Коли дитина розповідає вам про насильство:

- поставтеся до неї серйозно, покажіть, що ви їй повністю вірите, що вона не винна в тому, що сталося;

- задавайте питання у м’якій формі (наприклад, «Чи правильно я розумію, що тобі зробили боляче? Розкажи, будь ласка, як це сталося. Покажи, де в тебе болить»);

- залишайтеся спокійними, незважаючи якими словами розповідає дитина; заспокойте та підтримайте дитину словами: «Добре, що ти мені це сказала. Ти правильно зробила. Ти в цьому не винна. Така ситуація трапляється і з іншими дітьми. Можливо ти вважаєш, що це секрет? Але бувають такі секрети, які не потрібно зберігати, якщо тобі зробили погано. Ми допоможемо тобі, але для цього маємо знати, що сталося;

- не дратуйся, якщо цю історію тобі потрібно буде переказати ще раз іншій людині, яка теж буде допомагати тобі. Дуже важливо, щоб вона почула її саме від тебе.

Не думайте, що дитина обов’язково ненавидить свого кривдника або сердиться на нього – батьки залишаються для неї батьками, незалежно від того, як вони поводяться з дитиною; вона продовжує їх любити та боїться зашкодити їм своїми словами чи діями, тому ні в якому разі не оцінюйте особистість кривдника перед дитиною. Оцінити можна тільки дії (наприклад, «Так з тобою вчинили погано»).

У жодному разі не потрібно:

- робити поспішні висновки, намагатися завершити думки дитини, її висловлювання, бути нетерплячим та перебивати її, змінювати предмет розмови, залякувати дитину тим, що її родичів буде суворо покарано, критикувати дитину або глузувати з неї.

3. Опитування батьків, піклувальників, вихователів, родичів, сусідів.

 Опитування має проводитися на тих же засадах, що і бесіда з дитиною, оскільки для них розмови про ситуацію насильства теж, за звичай, є досить важкими. Це пов’язано з тим, що вони часто не хочуть «виносити сміття з хати», бояться подальшої відповідальності, розголосу, осуду, тому намагаються зменшити серйозність того, що сталося.

 Якщо вони такої інформації не даютьз власної ініціативи, потрібно обмежитися непрямими питаннями: «Світланка виглядає дуже засмученою, ви не знаєте,чому?»

4. Розмова з кривдником .

 При розмові з кривдником треба представитися, пояснити доцільність даної бесіди, розмовляти спокійно, демонструючи врівноваженість, звертатися до кривдника виключно на «ви».Під час розмови з винуватцем насильства треба враховувати, що винуватець скористається всіма можливими засобами для зменшення відповідальності за створену ситуацію з метою уникнення покарання.

 Розмову слід проводити таким чином, щоб вона була для винуватця сигналом, що він не може розраховувати на подальшу безкарність.

5. Повідомити усно чи оформити звернення дитини у письмовій формі і передати адміністрації закладу. У разі необхідності адміністрація закладу може залучити до справи психолога, соціального педагога, медичного працівника  для проведення бесід з батьками, класним керівником та іншими особами.  При цьому вона відповідає за нерозголошення конфіденційної інформації щодо дитини, яка зазнала жорстокого поводження.

 Ні за яких умов не треба замовчувати виявлені вами факти жорстокого поводження з дитиною або реальної загрози його вчиненню. Це не лише питання моральної поведінки. По-перше, нехтування проблемою призводить до погіршення ситуації та може мати набагато гірші наслідки; по-друге, заклад освіти несе відповідальність за виконання норм законодавства. Ми мусимо виховувати маленьку людину, передаючи їй ті межі, у яких живемо самі, навчаючи правил, які необхідні для виживання людства.

 Якщо в закладі таких фахівців немає, слід звернутися у відділ освіти до методиста з питань психології або до соціального педагога.

6. Оформити звернення дитини у письмовій формі і передати до служби у справах неповнолітніх районної держадміністрації.

7. Оформити звернення дитини у письмовій формі і передати до відділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх.

У разі звернення до адміністрації, адміністрація закладу зобов’язана оформити це повідомлення письмово із зазначенням від кого та коли (дата, час) отримано повідомлення.  Вона також зобов’язана  терміново (протягом 1 доби) передати цей документ до служби у справах неповнолітніх районної держадміністрації за місцем проживання дитини.

Служба у справах неповнолітніх має належним чином зареєструвати це повідомлення відповідно до законодавства України.

У разі звернення або повідомлення до служби у справах неповнолітніх районної держадміністрації ваше звернення  має бути оформлене належним чином відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян», зокрема ст..5 цього Закону, передбачає такі вимоги:  «У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місцем проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником із зазначенням дати».

У разі звернення або повідомлення  до відділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх складається протокол цього звернення чи повідомлення. Письмове звернення реєструється відповідно до законодавства України.

Чого не треба робити: не слід намагатися самотужки вирішити проблему . Це може призвести до порушення законодавства та бути небезпечним для вас особисто. Наприклад, не варто самостійно приймати рішення щодо відвідування сім’ї, де за вашою підозрою жорстоко поводяться з дитиною.

 Ваші дії припиняються в той час, коли звернення або повідомлення було передано до компетентних органів.             

 Далі справа є компетенцією установ, організацій і посадових осіб, до яких було передано звернення чи повідомлення.

 Порядок дії відповідних служб та посадових осіб, до яких було передано звернення або повідомлення з приводу жорстокого поводження  з дитиною або реальної загрози його вчинення та механізми взаємодії, визначаються законодавством України.

 Законодавство передбачає інформування заявника або особи, яка здійснила повідомлення чи звернення.

 

Тематичне малювання «Мильні бульбашки»

      Психолог. Пригадайте про  ваші  образи, жорстоке поводження, вчинене стосовно вас ,  можливо фізичне чи психічне насилля, які й нині впливають на ваше життя, поведінку та самопочуття. Проаналізуйте свої думки про те, що вас  турбує . Порівняйте, як слова співвідносяться з вашими почуттями..

  • На аркуші паперу намалюйте голову, з якої праворуч і ліворуч вилітають мильні бульбашки ваших думок. На бульбашках ліворуч напишіть ваші образи, які ви пам’ятаєте, а на бульбашках праворуч – вихід, який ви знайшли з тієї чи іншої ситуації..

Обговорення.  Учасники діляться враженнями про те, що вони відчули при виконанні завдання, як тепер дивляться на свою проблему.  Чи й досі пам’ятають ці образи і переживають з цього приводу, чи забули та вибачили своїх кривдників.    

 

 Ауторелаксація 

     Психолог. Часто ми згадуємо минулі образи і це впливає на наш психічний стан. Сьогодні у вас є можливість звільнитися від цього тяжкого вантажу. Чи хотіли б ви це зробити?

 Я вам пропоную прийняти зручну позу, розслабитися, прослухати запис, який ви почуєте. У мене до вас  таке прохання: якщо вам не вдасться повністю розслабитися, то я прошу вас не рухатися до кінця тексту і не відкривати очі. Це дуже важливо. Готові? Починаємо. Будь ласка, прийміть зручну позу, закрийте очі, розслабтеся і слухайте текст..

 Чи хоче хтось поділитися своїми враженнями? Будь ласка.

 Краще всім пробачити і спокійно продовжувати жити, плануючи своє майбутнє життя, чим весь час згадувати минулі образи. Важливо самим вміти знімати вантаж образ.

 

Підсумок заняття.

     Психолог. Чи здійснилися ваші очікування, чи допоможуть отримані на сьогоднішньому занятті  знання у вашій роботі з батьками та учнями щодо попередження жорстокого поводження, насильства та само руйнівної поведінки?

 

Заключна гра «Чарівна зірка»

    Психолог. Колись дуже давно жила на світі Зірка, їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?» Мудрець відповів на це, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з’являючись лише вночі Він також попередив, що там холодно і страшно. Але Зірка нічого не злякалась і Мудрець за її хоробрість, за її бажання дарувати людям світло, зробив подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато-багато нових зірок з’явилися там, щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам’ять про Зірку мудрець подарував кожній людині зірочку, яка є в кожному з нас.

 Тому мені б хотілося, щоб ви підійшли сюди і створили одну велику зірку. Станьте в коло. Зробіть коло таким тісним, щоб,  коли кожний протягне руку до середини кола, утворилася зірка. Ця зірка дуже тепла, тому що вона готова дарувати своє світло, зігріваючи сяйвом своєї доброти всіх навкруги. Кожен із вас має своє особливе світло, але кожен з вас також приймає і світло інших. Всі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожен окремо.

 Ця зірка освітлює вашу  дорогу до сердець ваших учнів.   А дорогу  долають ті, що йдуть. Адже на цій дорозі стільки цікавих, корисних і незабутніх ваших справ з учнями та батьками.

Удачі та успіхів вам!

 

                                           Література

1. Профілактика насильства та виявлення дітей, які зазнали різних форм насильства: Методичний посібник: - Харків: ХОНМІБО 2009.- 132с.

2. Виявлення, попередження і розгляд випадків  насильства та жорстокого поводження з дітьми. Методичні матеріали. – К.: Видавничий дім « Калита», 2007р.

           3. Кочемировська О.О. Ходоренко. А.А. Насильство в сім ї щодо жінок та дітей: медико-психологічні, поведінкові та соціальні наслідки. Посібники для соціальних робітників, - Харків: Східно – регіональний  центр гуманітарно – освітніх ініціатив , 2006. – 88 сторінок.

4.Кочемировська.О.О, Ходоренко.А.А. Індикатори прихованих форм сімейного насильства  щодо дітей та їх застосування в практиці соціальних служб. Методичний посібник. – Харків: Східно – регіональних у 2006р. – 45 сторінок.

5. Кочемировська О.О., Ходоренко.А.А. Індикатори прихованих форм сімейного насильства щодо жінок та їх  застосування в практиці соціальних служб. Методичний  посібник.- Харків: Східно – регіональних у 2006р. – 35 сторінок.

6.Туріщева. Л.В. Психологічні тренінги для школярів.- Харків. : Вид. група «Основа» , 2009. – 159. –( Серія « Тренінги в педагогічній практиці».)

7.Баранова.Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності: - Х.:  Вид. група «Основа», 2009.-159.-( Серія « Тренінги в педагогічній практиці».)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отець по-батьківськи поб’є ,

по-батьківськи й помилує.

Як ти вітаєш,

так і тебе вітатимуть.

Діти пустують від материнського серця,

а розумнішають від батьківського дубця.

Спершу слово зваж,

а потім скаж.

Добрі слова – лікують,

погані - вбивають.

Приємне слово – всім до любові,

а мова гірка – кожен тіка.

 

 

Отець по-батьківськи поб’є ,

по-батьківськи й помилує.

Як ти вітаєш,

так і тебе вітатимуть.

Діти пустують від материнського серця,

а розумнішають від батьківського дубця.

Спершу слово зваж,

а потім скаж.

Добрі слова – лікують,

погані - вбивають.

Приємне слово – всім до любові,

а мова гірка – кожен тіка.

 

 

Отець по-батьківськи поб’є ,

по-батьківськи й помилує.

Як ти вітаєш,

так і тебе вітатимуть.

Діти пустують від материнського серця,

а розумнішають від батьківського дубця.

Спершу слово зваж,

а потім скаж.

Добрі слова – лікують,

погані - вбивають.

Приємне слово – всім до любові,

а мова гірка – кожен тіка.

 

Отець по-батьківськи поб’є ,

по-батьківськи й помилує.

Як ти вітаєш,

так і тебе вітатимуть.

Діти пустують від материнського серця,

а розумнішають від батьківського дубця.

5

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 грудня 2022
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку