Семінар – тренінг
Практичний психолог
Н. М. Стеців
Проблеми вибору професії та пошуку роботи, конкурентоспроможності на ринку праці та одночасно привабливої для душі і гаманця, турбують одинадцятикласників на порозі дорослого життя.
Мета заходу: підготувати учнів 11 – го класу до майбутнього працевлаштування.
Завдання:
Привітання. Вступ (5 хв.).
Електронна презентація семінару – тренінгу на мультимедійному екрані.
Тези:
Знайомство. Очікування (10 хв).
Учасникам тренінгу пропонується представитись (назвати своє ім’я) та продовжити фразу «Від заходу я очікую …» або «Сьогодні я хочу дізнатися про…».
Мозковий штурм «Джерела пошуку роботи» (5хв.)
Педагог – тренер пропонує учасникам назвати усі відомі їм джерела пошуку роботи, записує їх на фліп – чарті та узагальнює.
До уваги педагога –тренера! Джерела пошуку роботи: місцевий центр державної служби зайнятості, кадрової агенції, оголошення в газетах , інформаційні сайти державної служби зайнятості та кадрових, рекрутингових агенцій, знайомі, друзі.
Інформаційне повідомлення державної служби зайнятості (10 хв.)
На мультимедійному екрані вказують:
ІНФОРМАЦІЯ
ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ЗАЙНЯТОСТІ
Послуги та види матеріального забезпечення, які надає державна служба зайнятості.
Послуги, пов’язані із забезпеченням зайнятості населення, надаються безплатно.
Видами соціальних послуг за Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та Законом України «Про зайнятість населення» є:
Видами матеріального забезпечення є:
Права випускників навчальних закладів
(осіб, які вперше шукають роботу).
Випускники, які вперше шукають роботу, зокрема випускники загальноосвітніх шкіл, мають право на:
Тезарус: резюме, роботодавець, рекрутер, співбесіда (5 хв.)
Педагог – тренер запитує учасників, чи знають вони значення вказаних слів. Після відповідей тезаурус демонструється на мультимедійному екрані.
До уваги педагога – тренера!
Резюме – інформація про професійні та особистісні риси шукача роботи, які мають зацікавити потенційного роботодавця.
Роботодавець – власник підприємства, установи, організації або уповноважена ним організація чи фізична особа.
Рекрутер – спеціаліст, який займається пошуком та підбором кадрів.
Співбесіда (інтерв’ю) – зустріч, бесіда двох сторін – роботодавця (рекрутера) та шукача роботи, в результаті якої визначається профпридатність та можливість працевлаштування останнього.
Абетка працевлаштування (35 хв.)
Учасники діляться на 4 групи. Кожна група отримує завдання:
Перед початком роботи тренер пропонує групам визначитись, хто буде стежити за часом, хто - записувати інформацію на фліп – чарті, хто презентувати виконану роботу. На роботу в групах відводиться 10 хв. На робочих столах лежать картки з необхідною інформацією. Після цього кожна група презентує виконане завдання ( до 5 хв.).
Під час презентацій на мультимедійному екрані педагог – тренер демонструє слайди:
РЕЗЮМЕ – ПОЛОВИНА УСПІХУ
Резюме – візитна картка шукача роботи. Грамотно складене резюме – перша умова успіху. Від того наскільки воно буде переконливим, залежить, чи запросять тебе на співбесіду. Резюме повинно бути стислим, чітко структурованим, поміститися на одному боці аркуша А4.
Психолог. Докладіть максимум зусиль і зробіть так, щоб ваше резюме виглядало грамотним та унікальним. Набирайте резюме на комп’ютері. Використовуйте один популярний шрифт та не експериментуйте з кольорами (чорний найбільш - вдалий).
У резюме достатньо представити лише ту інформацію, яку вважаєте необхідною та значущою для роботодавця. Утримайтеся від неправди, рано чи пізно все може з’ясуватись.
Структура резюме
ГОТУЄМОСЬ ДО СПІВБЕСІДИ
Якщо вас запросили на співбесіду, то це означає, що перший етап пройдено.
Якомога більше дізнайтеся про організацію (підприємство, фірму, установу), в яку прагнете працевлаштуватись, характер роботи. Для цього можете завітати туди, не привертаючи до себе уваги, поговорити зі співробітниками.
Складіть список всього того, що може знадобитися на співбесіді. Приготуйте: паспорт, документи про освіту, трудову книжку, ручку, записничок. Усі документи і копії складіть у пристойну папку, на які написане ваше прізвище і номер телефону, за яким з вами можна зв’язатися.
Перед співбесідою ще раз прогляньте своє резюме. Підготуйте відповіді на стандартні питання. Наприклад, чому ви обрали для працевлаштування саме цю організацію (фірму, підприємство)? Що дозволяє вам претендувати на цю роботу? Якої зарплати ви очікуєте?
Буде краще, якщо ви дізнаєтеся, хто проводить співбесіду – чоловік або жінка. У них різні стилі мислення. Чоловіки найчастіше раціоналісти, орієнтуються на результат. Тому вас будуть оцінювати за строго визначеними параметрами: володіння необхідними навичками, досвід роботи. У цьому випадку підготуйтеся відповідати на запитання чітко, аргументовано доводити свою позицію. Жінки – роботодавці більшою мірою покладаються на інтуїцію. Вони звертають увагу на те, як говорить співрозмовник, і приймають рішення на підставі загального враження. З жінкою важливо встановити емоційний контакт.
Психологічно налаштуватись допоможе уявлення майбутньої співбесіди: як ви впевнено заходите, що говорите. Корисно провести репетицію перед дзеркалом. І, обов’язково уявіть, що вас вже взяли на роботу, - так ви запрограмуєте себе на успіх.
По одежці зустрічають…
На думку психологів, людині необхідно лише 30 с для того, щоб скласти загальне враження про співрозмовника. Одяг, зачіска, макіяж, аксесуари відіграватимуть важливу роль під час прийому на роботу.
Ваш вигляд повинен відповідати тій роботі, посаді, на яку ви претендуєте. Наприклад майбутньому секретарю не варто одягати костюм, який коштує мінімум п’ять очікуваних зарплат.
Найбільш прийнятий варіант – діловий костюм (брюки, спідниця) стриманого кольору, помірної довжини. У жодному разі це не повинні бути шорти, міні – спідниця, футболка, блуза з декольте, спортивний одяг. Психологи радять не одягати на ділову зустріч з чоловіками костюм темно – синього кольору або в тонку смужку. Краще обирати пастельну гаму. Бордовий чи кобальтовий відтінки підкреслять енергійність. Можна віддати перевагу чорному або темно – зеленому кольорам. Туфлі краще взути чорні або в тон костюму.
Волосся має бути гладко зачесаним, макіяж та манікюр – виглядати натурально. Біжутерії та прикрас не повинно бути багато.
Особисті речі і документи слід покласти в сумку, кейс або папку. Целофановий пакет буде виглядати недоречно.
ЯК ПОВОДИТИСЬ ПІД ЧАС СПІВБЕСІДИ
Перше правило – не запізнюйтесь. Краще прийти трохи раніше, аби перевести дух та зібратися з думками. Поводьтеся стримано та офіційно, тільки – но увійдете до будівлі: ще не відомо, з ким зустрінетеся в коридорі.
Коли вас запросять, заходьте спокійно, без поспіху, зберігайте упевнений і діловий вигляд. Продемонструйте хороші манери: спершу усміхніться, привітно привітайтеся та відрекомендуйтеся.
Оберіть найкращу позицію – сідайте, повернувшись корпусом до співрозмовника. Не схрещуйте ніг та рук – ці пози означають закритість та недовіру.
Жести, міміка, постава повинні свідчити про впевненість. Говоріть чітко, спокійно, не дуже швидко і не тихо. Відповіді на запитання мають бути конкретними, лаконічними, без зайвих подробиць. Уникайте фраз «я не знаю».
Важливо не тільки впевнено відповідати на запитання роботодавця, а й самому ставити запитання. Обговоріть розпорядок робочого дня, ваші обов’язки та права, можливості кар’єрного просування, навчання, зарплату, соціальні гарантії. Про зарплату краще спитати в останню чергу. Не говоріть, що погоджуєтесь на будь – які умови.
Якщо ви працевлаштовуєтесь не вперше, не критикуйте попередню роботу і роботодавця.
Зберігайте самовладання, нахвалюйте себе і … будьте чесними.
Закінчуючи бесіду, слід з’ясувати, як краще діяти далі, чи чекати на дзвінок від роботодавця. Спробуйте закінчити вашу зустріч у позитивному тоні, підтвердьте свою зацікавленість в одержанні цієї роботи. Подякуйте співрозмовникові за те, що він приділив вам свій час.
Інформаційне повідомлення «Знай свої права» (10 хв.)
Педагог – тренер роз’яснює учасникам: що таке трудова угода, трудовий контракт, випробувальний термін, трудова книжка, відпустка, права та обов’язки роботодавця і робітника. Використовується мультимедійний екран.
ЗНАЙ СВОЇ ПРАВА
Трудовий договір – це угода між робітником та власником підприємства установи, організації або уповноваженим органом чи фізичною особою, за яким робітник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою та дотримуватись правил внутрішнього розпорядку.
Своєю чергою, власник або уповноважена ним організація (фізична особа) зобов’язується сплачувати робітнику заробітну плату та забезпечувати належні умови праці. Трудовий договір може бути безстроковим або визначеним на певний термін. Цей документ дає право на відпустку, премії, оплату лікарняного, пенсію за віком.
У наказі про прийом на роботу нерідко передбачається випробувальний термін, мета якого – перевірити, наскільки кандидат відповідає запропонованій йому роботі. Випробувальний термін не встановлюється для неповнолітніх, молодих спеціалістів, інвалідів. Термін випробовування не повинен перевищувати трьох місяців, а для тих, кого беруть на робочі спеціальності, - одного.
На кожного працівника підприємства, установи, організації ведеться трудова книжка. Вона заповнюється не пізніше третього дня з початку роботи, але запис робиться тим числом, з якого робітник почав працювати.
Трудовий контракт – це особлива форма трудової угоди. У ньому зазначаються термін дії, права, обов’язки та відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення та організації роботи, а також умови його розірвання. Порівняно з трудовим договором, вимоги контракту детальніші. Контракт укладається тільки в письмовій формі у двох примірниках і зберігається у кожного, хто його уклав. Відповідно до Закону України «Про відпустки» (1997р.) першу повну оплачувану відпустку робітних може отримати, пропрацювавши шість місяців. Її тривалість – не менше 24 календарних днів, а для неповнолітніх – 31 календарних днів.
Перегляд відеофільму «Станція призначення – життя» (30 хв.)
Відеофільм «Станція призначення – життя» створено Жіночим консорціумом України за підтримки Міжнародної організації з міграції (МОМ) у рамках «Програми протидії торгівлі людьми» 2005 – го року.
Підсумки. Вправа «Мікрофон» (10 хв.)
Учасники пропонується завершити речення «Сьогодні я дізнався про…» або «Мені було цікаво…».
Педагог – тренер дякує за активну участь і співпрацю усім присутнім. Завершує семінар – тренінг словами: «Оберіть собі роботу до душі, і вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті» (Конфуцій).
Нормативно – правова база
1