Семінар "Творчість як умова самореалізації вчителя"

Про матеріал
Кожен із нас вдосконалює свою професійну компетентність, ми працюємо і над професійною підготовкою, покращуємо професійну діяльність, займаємось самоосвітою, творчістю і одним із компонентів вдосконалення професійної компетентності вчителя є творча самореалізація.
Перегляд файлу

Семінар для педагогів:

Творчість як умова самореалізації вчителя

 

Тренер. Добрий день, шановні колеги!  Я рада вітати вас  на нашому занятті на тему: «Творчість як умова самореалізації вчителя».

Здається, тема не нова, але час вимагає повертатися до неї знов і знов.  До теперішнього часу виправдовує стара істина: «Творчий вчитель – творчий колектив». А з чого починається творчий колектив? Перш за все  - зі співпраці: вільної, актуальної, цікавої, спільної! Сподіваюсь, що у нас сьогодні буде хороша співпраця.

І. Привітання

Для початку пропоную вам привітатися один з одним смайликами, також давайте виконаємо активну енергійну вправу привітання і при цьому потренуємо свою пам'ять. Будьте дуже уважні під час перегляду відео адже потім будемо вітатись запропонованими варіантами.

ІІ. Вправа «Моя риса характеру»

Мета: дати можливість учасникам пізнати один одного і познайомитись поближче.

Тренер: Пропоную продовжити наше знайомство знайомим багатьом способом. 

Вам необхідно буде написати в чаті своє ім’я і позитивну рису характеру на першу літеру імені

На виконання завдання дається 1 хвилина.

 

ІІІ. Інформаційне повідомлення

А тепер трохи теоретичних знань, які хочу розпочати з вислову Мартіна Лютера Кінга

Кожна людина має відчувати, що вона мусить знайти свою життєву місію… Деякі з нас насправді наділені більшими талантами, ніж інші, але Господь нікого не залишив без хисту. Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал.   

                                              М.Л.Кінг

Кожен із нас вдосконалює свою професійну компетентність, ми працюємо і над професійною підготовкою, покращуємо професійну діяльність, займаємось самоосвітою, творчістю і одним із компонентів вдосконалення професійної компетентності вчителя є творча самореалізація

 

Творча самореалізація

         Процес усвідомленого, цілеспрямованого розгортання творчого потенціалу особистості у практичній діяльності (А.Зайцева).

         Самоконструювання особистістю свого життєвого шляху, у якому проявляються сутнісні її сили.

         Усвідомлений виконавчо-результативний процес саморозвитку (самоосвіти, самовиховання, саморегуляції, самооцінки).

         Свідомий процес розгортання та зростання сутнісних сил людини, зокрема дитини, підлітка, юнака: її задумів, творчих здібностей, умінь, потреб, мотивів, життєвих цінностей.

         Самореалізовуватися особистість може не тільки соціально-позитивно-активно, а й соціально-нейтрально і соціально-негативно.

 

У процесі свого звичайного побутового існування за принципом «живу собі й живу, мої потреби повністю реалізовуються, усе добре». Це — пасивний варіант самореалізації. А можна реалізовуватися в соціальних міжособистісних стосунках, відкривати для себе різноманіття світу, розкривати свої ще невідомі таланти, долучатися до процесів зміни світу на краще. Це активний варіант самореалізації.

Шляхи формування

творчої самореалізації вчителя

     створення системи професійної самоосвіти вчителів;

     формування в учителя творчого мислення;

     формування потреби в саморозвитку;

     формування в учителя рефлексії професійної діяльності;

     формування стійких професійних інтересів та мотивації.

 

Психологічні умови творчої самореалізації

         Самореалізація вчителя досягається за умов високого рівня розвитку “Я-концепції”.

         Прийняття себе, розуміння себе, оптимістичне життєрадісне світосприймання – чи не головний провідний принцип збагачення соціально-психологічних сприятливих тенденцій у самовдосконаленні й самореалізації особистості.

Гуманістична психологія визначає творчу самореалізацію як основну якість, невід’ємну характеристику психічно здорової людини. Так, за А. Маслоу, здорова людина – це щаслива людина, яка живе в гармонії з собою, не відчуває внутрішнього розладу, захищається, однак першою не нападає, любить навколишній світ, людей і творчо працює, реалізуючи свої здібності і обдарованість.

Я-конце́пція — динамічна система уявлень людини про саму себе, що включає усвідомлення своїх фізичних, інтелектуальних природних властивостей; самооцінку; суб'єктивне сприйняття, що характеризує вплив на власну особистість зовнішніх факторів. Вона формується під впливом досвіду кожного індивіда.

Сучасний американський учений Д. Клозен вирізняє чотири основні детермінанти на шляху до творчої діяльності людини: (як нашої творчості так і учнів не забуваємо про це)

1) її особисті ресурси, тобто розум, темперамент, силу тощо;

2)«джерела підтримки та керівництва» (різні норми, інструкції, рекомендації), які надають їй можливість орієнтуватись у світі;

3) можливості (чи перешкоди) для виконання особистих цілей залежно від соціальної приналежності, раси, віку, статі, а також ситуації у світі (війни, депресії, значні соціальні зміни та ін.);

4) власні зусилля особистості, її діяльність. Природна творча активність людини виявляється в діяльності, зовнішня соціальна форма якої – праця, що охоплює і психічну, і фізичну сфери життя.

 

Учитель  сьогодні…

Учитель стає не просто носієм інформації, а скоріше промоутером навчання, тобто персоною, яка спонукає учнів оволодівати знаннями, крокуючи поряд з ними, співпрацюючи у складній справі – поринути у світ знань та почуватися там комфортно.
      Досвідчений учитель, який бажає, щоб його учні навчалися із задоволенням, повинен перш за все виховувати у дітей бажання слухати, експериментувати, запитувати учителя, обмірковувати своє висловлювання чи отриману від учителя інформацію. Коли учні мають ці бажання, а вчитель готовий задовольнити їх, на уроці створюється творча атмосфера.

 

 

IV. ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ

  1. Вправа – асоціація «Творчість – це…»

З чим у Вас асоціюється творчість. Напишіть перше, що спадає Вам на думку, коли Ви чуєте слово творчість.

Менті метр хмара слів https://www.menti.com/albaodsinv6n

 

Творчість допомагає реалізувати себе як особистість, а також відпочити, набратися сил, енергії, натхнення на виконання творчої роботи вчителя.

Творчість вчителя може виражатись по різному, адже і ми всі різні у когось краще розвинена права півкуля, у когось-ліва. Відповідно і ми по різному будемо ТВОРИТИ.

 

  1. «Моє бачення  творчого вчителя»

Мета:визначити якості, що характеризують креативного вихователя сучасного шкільного закладу.

В.Вправа називається «Моє бачення творчого вчителя». Ви повинні протягом 5 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вчителя.

Для ефективної роботи пропоную поділитися на групи.

 (Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)

Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий…

О – оригінальний, оптимістичний, організований, органічний…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, ірраціональний, інтелектуальний, інтелігентний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…

В.Вправа називається «Моє бачення». Протягом 5 хвилин подумайте и намалюйте те, із чим ви асоціюєте творчу особистість. Це може бути об’єкт живої чи неживої природи, навіть природне явище. Ви не обмежені ніякими правилами.

Єдине, що варто зауважити: вам необхідно буде пояснити свій малюнок і визначити асоціаціями риси творчої особистості. (Робота учасників.)

 

  1. Психологічний тест на релаксацію  «Прогулянка лісом»

Інструкція.

Уявіть, що ви подумки здійсните прогулянку лісом, де з вами може статися все що завгодно. Уважно слухайте, і все, що уявили, запишіть, довго не задумуйтесь, пишіть перше що прийшло в голову.

  1. Отже, ви йдете лісом. Який це ліс: світлий чи темний, рідкий чи просторий, чистий чи густий? Ідете ви стежкою чи самі прокладаєте шлях? Запишіть.
  2. Ви зустрічаєте перешкоду у вигляді заростей чагарнику. Що робитимете? Запишіть.
  3. У лісі ви натрапили на хатинку. Розгляньте й опишіть, який вигляд вона має.Увійдіть до хатинки. Що ви там побачили? Що ви робитимете в хатинці? Запишіть.
  4. У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії під час зустрічі зі страшним вовком.

А тепер ви вийшли до озера. Що ви робитимете біля водойми? Запишіть.

Інтерпритація:

       Ліс, як відомо, це суспільство, соціальне середовище, у якому живе людина. Характеристика лісу — це сприйняття і відносини людини з даним середовищем. Якщо страху немає перед майбутнім і перед суспільством, то, як правило, ліс світлий і просторий. Впевненість і відсутність тривожності виявиться у наявності стежки чи дороги. Якщо людина не впевнена в собі, то ліс у неї темний, а стежку вона не бачить. Може бути й таке: коли ліс темний, а людина сама прокла­дає шлях. Це свідчить про невпевненість і страх, але наполегливість і спроби перебороти свої страхи.

       Опис чашки психологи пов’язують із сприйняттям людиною самої себе, із самооцінкою, ставленням до себе. Тож чиста чашка — це сприйняття себе як позитивної людини, брудна — критичне став­лення до себе. Колір чашки також дає певну інформацію. Світлий колір чашки (рожева, біла, блакитна і т. д.) пов’язаний з високою моральністю, червона — з активністю, зелена — із прагненням до лідер­ства, синя — із замкнутістю, фіолетова — з емоційністю і схильністю до мистецтва. Тендітний матеріал, з якого зроблена чашка, говорить про невпевненість людини. Дорога антикварна чашка свідчить про високу самооцінку.

       Подолання заростей чагарників говорить про вміння переборювати труднощі в реальному житті. Якщо людина йде напролом, то вона сама справляється із труднощами. Якщо обходить їх, то це людина, яка не вміє переборювати труднощі або любить створювати їх собі сама.

       Опис будинку характеризує сприйняття людиною своєї сім’ї. Міцний будинок — це гарна сім’я, у якій людині затишно і вона там захищена. Іноді описують багатоповерховий будинок. Це говорить про те, що людині приділяється мало уваги в сім’ї. Який будинок усередині і як поводиться людина, говорить про відносини в сім’ї. Якщо затишно і світло — то в сім’ї все добре. Темні кімнати, бруд говорять про неблагополуччя, самотність і незахищеність людини.

       Зустріч із вовком і поведінка у цій ситуації говорить про вміння лю­дини переборювати свої страхи. Якщо тікає, то шукає захисту в інших людях. Якщо намагається вмовити вовка, то страх заганяє усередину себе і підвищується тривожність. Використанням зброї й катуванням перемогти вовка, демонструє агресію і озлобленість людини.

За поведінкою біля озера можна судити про ставлення людини до жит­тя. Якщо в озеро спробували ввійти, замочили ноги або викупалися, то в людини активне відношення до життя, якщо до води підійшли, але не доторкнулися до неї або не підійшли взагалі, то це свідчить про певну депресію людини.

4.Техніка «Колаж»

Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію, згуртувати колектив.

 

Психолог. Кажуть, що справжня жінка з нічого може зробити три речі: салат, капелюшок і конфлікт. Ми з вами – справжні жінки. І я переконана, що крім цих трьох речей можемо ще дещо створити.

Зараз вашій увазі пропонується техніка «Колаж», яка виконуватиметься в групах. (Колаж – це один із варіантів арт терапевтичних методів, що полягає в наклеюванні на основу відмінних від неї матеріалів, відмінних за кольором і формою. Все наклеюється на ватман, але ми не будемо клеїти а будемо поєднувати)

За допомогою використання застосунку джамборд, де можна використовувати фото з інтернету чи власні, вам потрібно створити образ на тему: «Щоб стати творчою особистістю…».

Колаж може бути доповнений власними надписами, малюнками.

https://jamboard.google.com/d/12b2oFvx8Xtg8ZUZHD073Y_8kAkCFq3ApJHxo9WZTJ80/edit?usp=sharing  

 

Обговорення.

 

Підсумок.  Школа – це вернісаж особистостей. Тут працюють люди, які наділені розумом, талантом, добротою, людяністю. Але ніщо не возвеличує людину так, як праця. Вчителі уміють працювати і не як-небудь, а працювати творчо.

 Підведення підсумків семінару.

Отже, творча самореалізація є важливим фактором розвитку особистості і визначає її готовність змінюватися, відмовлятися від стереотипів.

Творчість  – це здібності, якими хоч і в різній мірі, але володіє кожна людина.

Творча людина більш приваблива у спілкуванні, вона притягує до себе інших, з нею легко і цікаво.

 

10.  Рефлексія. «Смайлик вражень»

Мета: отримання зворотнього зв’язку щодо результатів семінару й можливості застосування отриманих навичок в реальному житті

Вам на екрані пропонуються зображення смайликів. Оберіть один із них з яким настроєм ви завершуєте семінар.. (Коментувати позначками, або ж показати свої смайлики у реакціях)

 

І запам’ятайте, незалежно від того, у якій школі ви працюєте, куди б не закинула вас доля, важливо пам’ятати, що не місце красить людину, а людина - місце.

Дякую всім за увагу!

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 грудня 2023
Переглядів
142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку