«Корекційно-розвиткові програми»
з використанням елементів дитячої мандала-терапії для зниження рівня тривожності, невпевненості та розвитку психогігієнічних навичок у дітей
віком від 6 до12 років.
Укладач: практичний психолог комунального закладу
«Харківський ліцей № 2 Харківської міської ради» Протасенко Вікторія Львівна
м. Харків, 2023 ЗМІСТ……………………………………………………………………………...2
Пояснювальна записка до програми «Чарівне коло» ......................................3
РОЗДІЛ І…………………………………………………………………………..6
Можливості застосування мандали……………………………………………...6
РОЗДІЛ ІІ…………………………………………………………………………8
ПРАКТИЧНА РОБОТА …………………………………………………….......8
Правила роботи над мандалою ............................................................................8
Алгоритм роботи над мандалою ....................................................................9
РОЗДІЛ ІІІ………………………………………………………………………..12 КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИЙ ЕТАП……………………………………….12
Структура програми…….….................................................................................12
Структура заняття ………………………………………………………............13
Тематичний план корекційно-розвиткового етапу............................................14
Заняття 1 «Чарівне коло»......................................................................................14
Заняття 2 «Я-Сонце».............................................................................................17
Заняття 3 «Я-Море»……………...........................................................................19
Заняття 4 «Зоряний шлях»....................................................................................21
Заняття 5 «Ловець страхів»……………………………………………………..21
Заняття 6 «Хмарне небо»......................................................................................22
Заняття 7 «Коло друзів»…………………………………………………………24
Заняття 8 «Через гори»…………………………………………………………..26
Список використаних джерел..............................................................................27
Додатки...................................................................................................................28
Анотація………………………………………………………………………....38 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Корекційно-розвиткова програма на базі мандала-терапії «Чарівне коло» була створена для зняття тривожності та самоподолання емоційної напруги, розвитку творчості та вольової сфери дітей. Ця програма універсальна для використання. Однаково підійде як для роботи оффлайн так і для дистанційної форми проведення.
Мета програми: надати психолого-педагогічну допомогу дітям із високим рівнем тривожності й невпевненості в собі у спілкуванні й діяльності,розвинути навички самоподолання негативних емоційних реакцій на різного рівня стресові ситуації або на учбові перевантаження шляхом формування психологічної готовності до учбової діяльності , та надати психогігієнічні знання.
Завдання програми: знижувати рівень тривожності, підвищувати особистісну самооцінку дитини через створення «зон успіху» при використанні елементів дитячої мандала-терапії, формувати здатність до рефлексії.
Підвищувати соціальний статус дитини в колективі однолітків через розвиток та удосконалення її комунікативних навичок.
Розвивати рухову активність і психомоторну координацію, що сприяють зняттю й профілактиці психофізичного напруження й емоційної депривації.
Програма розрахована на роботу з дітьми 6-12 років та групову форму занять. Оптимальна кількість учасників групи: 4—8 осіб. Програма містить 8 занять.
При дотриманні режиму проведення – 2 заняття на тиждень – цикл розрахований на 1 місяць. Час проведення кожного заняття: 60 хв – 1 год.15 хв. До складу корекційної групи відбираються діти з високим рівнем тривожності, що дали такі показники під час попереднього діагностування .
Крім тривожних дітей, в групу обов’язково входить одна впевнена у собі, активна дитина, яка може бути прикладом для наслідування для інших . Очікуваний результат: зниження рівня тривожності , позитивна динаміка в розвитку особистісних рис, навичок і вмінь кожної дитини; активізація соціальної активності, упевненості в діяльності. Цей факт мають підтвердити результати повторного діагностичного обстеження кожної дитини наприкінці циклу корекційно-розвиткових занять.
ВИМОГИ ДО МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОГО ОСНАЩЕННЯ,
НЕОБХІДНОГО ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
Вимоги до приміщення:
• просторе, затишне, тепле, зручне для роботи;
• рекомендований поділ на дві зони: робочу та релаксаційну;
• має достатнє природнє та штучне освітлення;
• звукова ізоляція;
• наявність кімнатних рослин; акваріуму;
• робочі місця для учасників – столи, стільці, які зручно переміщуються по кабінету;
• доступ до мережі Internet.
Матеріали та обладнання, необхідні для реалізації програми:
• фліп-чарт або дошка ;
• комп’ютер з доступом до мережі Internet;
• папір формату А3 або А4;
• фарби; пензлики; воскові олівці; ручки;
• роздатковий матеріал до занять (із заготовками для розмалювання по темам
занять);
ВИМОГИ ДО СПЕЦІАЛІСТА, ЯКИЙ ВПРОВАДЖУЄ ПРОГРАМУ
Програма впроваджується тільки практичним психологом закладу освіти, який має відповідну фахову освіту,
• володіє методикою та практикою проведення тренінгових занять;
• ознайомлений з основними арт-терапевтичними релаксаційними техніками; бажаним є додаткове навчання з оволодіння основними технологіями, запропонованими у програмі
В підготовці цієї програми були використані діагностичниі тести Філіпса (вивчення рівня шкільної тривожності), шкала соціально-ситуативної тривожності Кондаша, методика виявлення страхів і тривожності під редакцією Є.І Рогова, дитячі медитації Марінеси Радченко та музичний супровід до малювання.
РОЗДІЛ І
МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ МАНДАЛИ \ моменту народження коло асоціюється зі здоровим фізичним і психологічним розвитком. Малювання мандал використовує нашу природну спорідненість з колами й нагадує про деякі з наших ранніх переживань. Ми реагуємо на коло так само, як колись реагували на обличчя наших батьків.
Можливості застосування мандал:
|
При проблемах самооцінки |
|
При психокорекції накопиченого роздратування і агресії |
|
Психокорекція страхів і тривог |
|
Подолання кризи розвитку (вікові, особистісні) |
|
Супровід адаптації |
|
Сімейні ситуації |
|
Психосоматичні проблеми |
|
Об'єднання групи на основі духовного зближення, колективної творчості внутрішньої рівноваги |
|
Корекція розладів дрібної моторики і нервової напруги |
|
Виховання терплячості та охайності |
Робота з мандалами також допомагає:
– гармонізувати внутрішній стан;
– створювати і реалізовувати свої наміри і цілі;
– розкривати свої творчі здібності;
– навчитися пізнавати себе;
– гармонізувати приватний простір; – наповнювати себе позитивними емоціями;
– мандала допомагає розвинути саморегуляцію.
А чим же корисні мандали для дітей? Навіщо їх розфарбовувати? І навіщо їх будувати?
1. Розвивається дрібна моторика. Як при зафарбовуванні мандал, так і при будівництві.
2. Тренується посидючість і акуратність. Це актуально для саме дітей 6-7 років і старше.
3. Тренується почуття ритму, гармонії і почуття порядку, математичного мислення. Діти знайомляться з різними видами симетрії, пізнають мистецтво орнаменту.
4. Мандала-терапія – один з давніх напрямків арт-терапії (лікування мистецтвом). Це природний і радісний спосіб поліпшення емоційного стану, зняття напруги, вираження емоцій, який сприяє розвитку творчості, художнього та духовного самовираження дітей.
Існують правила роботи психолога з дитиною при використанні мандали:
1. Якщо це звичайні релаксійні мандали-розмальовки, то пропонується зразу декілька – нехай дитина сама вибере за формою, за орнаментом, що саме в цей час ближче йому за настроєм.
2. Вибір мандали і сюжету дитина здійснює самостійно.
3. Матеріали для роботи і колірну гамму (олівці, фломастери, фарби, пастель) дитина вибирає самостійно.
4. Процес роботи обмежений тільки ступенем насичення і задоволення роботою.
5. Здійснюється принцип невтручання дорослих в роботу дитини без її згоди.
6. Принцип уникнення негативних коментарів з приводу якості роботи.
7. Дитина дає назву своїй мандалї, як розфарбованої, так і створеної.
8. Після роботи дитина розповідає про свої почуття та переживання з приводу роботи над мандалою і її відношення до результату.
Дуже корисно створювати мандали, зібравшись усією родиною. Цей процес зблизить і зміцнить сім’ю, створить довірливу сімейну атмосферу, допоможе краще зрозуміти дитину та інших членів родини, послужить початком чудової сімейної традиції.
АЛГОРИТМ РОБОТИ НАД МАНДАЛОЮ
1 етап. Підготовка.
Заздалегідь треба підготувати всі необхідні матеріали: фарби (гуаш, акварель) або воскові крейди 12 кольорів, білячі кисті № 2 № 8, білий папір формату А4 для кожного учасника, банку з водою, циркуль або велика тарілка, на аркуші паперу малюється коло діаметром близько 20 см. і можна вирушати в дорогу.
2 етап. Налаштування
Для створення мандали дуже важливим є мати правильний психологічний настрій, душевну рівновагу, тому попередньо необхідно «зануритися» всередину себе. Для цього можливо використовувати різні методи релаксації (тривалої або короткостроковій). Знайти необхідний настрій допомагає спеціальний музичний супровід.
На перших порах, коли діти ще не знайомі з технікою релаксації і психологічного настрою, психологу треба ввести їх в тему та дати невеличку інструкцію. Це можна зробити за допомогою красивої образної розповіді: « Шановні друзі! Ми вирушаємо з вами в чарівну подорож. Сідайте зручно, закривайте очі і уявляйте собі, що ви опинився в незвичайному, чарівному місці. Це місце тільки ваше і тільки ви вирішуєте, яким воно буде. А тепер зробіть два глибокі вдихи і видихи, ще більше розслабитися і посидьте трошки в такому стані, не відкриваючи очей. Все що зараз ви уявили перед собою, намагайтеся запам’ятати , які образи, які кольори або картини у вас виникають. Коли ви будеш готовий, потихеньку відкрийте очі і ми спробуємо намалювати все, що побачили в цьому колі, яке заздалегідь приготували ».
Час на настрій і формування образу процес індивідуальний, комусь потрібно більше, комусь менше. Але варто поквапити дітей, через 5-10 хвилин підготовки та почати роботу, і приступити до малювання.
3 етап. Створення мандали
Тепер дитина бере аркуш паперу з намальованим колом, тихенько сідає за стіл. Запропонуйте їй вибрати найкрасивішу фарбу і намалювати в центрі підготовленого кола все що заманеться. При цьому періодично можна радити дитині змінювати колір і продовжувати роботу, просуваючись від центру до країв листа. Так діємо поки весь круг не заповниться. Не потрібно зупиняти дитину, якщо їй захочеться намалювати щось за межами кола, нехай малює.
Учням перед початком створення мандали необхідно надати наступні рекомендації:
– не розмовляйте один з одним під час роботи, тим більше на побутові теми. Тільки у виняткових випадках ви можете пошепки щось запитати і відповісти;
– максимально розслабтесь, нехай рука сама рухається по колу, сама бере кольори, що їй «сподобалися»;
– дійте інтуїтивно, створюйте шедевр не штучно, а «душею». Тут набагато важливіше зробити щирий малюнок, що відображає ваш внутрішній світ. І чим більше щирої і правдивої буде ваша мандала, тим більший ефект ви відчуєте.
На творчій роботі обов’язково має бути підпис автора, тому коли малюнок буде закінчено, в нижньому правому куті листа напишіть прізвище та ім’я автора, вік і поставте дату. Можна разом з дитиною придумати назву мандали і підписати малюнок.
4 етап. Опис мандали.
Наступний етап роботи – це художній опис мандали. Тут важлива думка дитини, тому запитайте її про те, що вона зобразила. Буде цікаво скласти історію, казку, розповідь про свою мандалу. Пам’ятайте, що це не простий опис зробленого, це велика розвиваюча робота. При словесному описі, коли дитина вербалізує малюнок, вона вчиться точно передавати свої думки, переводити зорові і чуттєві образи в словесні, описові, а це, в свою чергу, сприяє розвитку зв’язку між правою і лівою півкулями головного мозку.
Слухайте історію дитини спокійно і зацікавлено, утримуйтеся від будьяких коментарів і своїх інтерпретацій.
5 Завершення роботи
Створіть затишну, доброзичливу атмосферу. У невимушеній обстановці поділіться один з одним своїми внутрішніми відчуттями. Попросіть дитину прислухатися до того, що вона відчуває, і розповісти про це. Запитайте, як змінювався настрій в процесі створення мандали: від підготовчого – до кінцевого етапу? Чи змінювалися відчуття по ходу виконання мандали? Яке почуття викликає мандала зараз? Що хотів би ще сказати і запитати?
На що слід звернути увагу на малюнку психологу:
– центр – саме те, що є «ядром» особистості – «я» автора. Незаповнений порожній центр говорить про готовність до змін. Часто вся мандала є центром: дитина використовує в своїй роботі саме коло – робить з нього мордочку тваринного або сонечко. Або значна фігура в центрі займає більшу частину простору в кола. І те, і інше говорить про стійку життєву позицію і самостійності, зрілості особистості на даному віковому етапі.
– зовнішні кордони кола – усвідомлення своїх психологічних меж в процесі взаємодії з іншими, захист свого особистісного простору. Занадто щільна оболонка може вказувати на захист своїх кордонів, тривожність. Розриви, тонка, пунктирна лінія кордону – внутрішній конфлікт. Для гіперактивних дітей характерний вихід за межі кола. Сприятлива ознака – межа обведена кольоровою лінією. Відсутність кордонів – дитина відчуває внутрішній неспокій.
– лінії, що зв’язують центр з зовнішніми кордонами, говорять про здатність ставити цілі і досягати їх, про доброї волі.
– порожнечі, великі незафарбовані ділянки – про бажання приховати або придушити свої почуття.
– симетрія всередині кола говорить про внутрішню гармонію з самим собою.
– асиметрія має означати процес психологічних змін або невротичний внутрішній конфлікт (характерно для підлітків).
Після мандала-терапії дитина повертається в зону своїх емоцій, але вже в якійсь мірі збагаченої. Ця особливість мандала-терапії дає можливість дитині духовно заповнювати те, що бракує їй в неминуче обмеженою простором і часом життя, компенсувати за допомогою уяви задоволення безлічі потреб.
СТРУКТУРА ПРОГРАМИ
№ заняття |
Тема заняття |
Мета заняття |
години |
1 |
«Чарівне коло» |
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування комфортного психологічного клімату. |
1г 15хв |
2 |
«Я-Сонце» |
Мета: розвиток довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування комфортного психологічного клімату в родині. |
1г 15хв |
3 |
«Море» |
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування дружніх відносин у класному колективі та комфортного психологічного клімату. |
60 хв |
4 |
«Зоряний шлях» |
Мета: розвиток довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності. |
1г 15хв |
5 |
«Ловець страхів» |
Мета: зняття симптомів тривожності та страху; зняття внутрішньої напруги; розвиток творчих здібностей, довільної уваги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого. |
60 хв |
6 |
«Хмарне небо» |
Мета: активізація несвідомого ;розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; формування дружніх відносин у групі. |
60 хв |
7 |
«Коло друзів» |
Мета: розвиток творчих здібностей; розвиток самосприйняття підвищення самооцінки розвиток довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування дружніх відносин у колективі та комфортного психологічного клімату в родині. |
60 хв. |
8 |
«Через гори» |
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого. |
1г 15хв |
|
|
Всього |
9 годин |
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
Кожне заняття містить такі елементи:
1. Вступний блок – традиційне вітання (вправи, які сприяють активізації, створенню доброзичливої атмосфери, підвищенню рівня згуртованості групи).
2. Основний блок – корекційно-розвитковий, що стандартно включає невелику спеціальну підготовчу казку-медитацію, та розфарбування наданої, або виготовлення своєї мандали.
3. Заключний блок – рефлексія заняття: обмін думками, емоціями, а також традиційне прощання.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Заняття 1 « Чарівне коло»
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування комфортного психологічного клімату.
Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, (фліпчарт), кольорові зразки мандал ( Додатки № 8-11) фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, (Додаток№1), музичний супровід https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 1г.15хв.
Психолог: Доброго дня діти! Сьогодні ми розпочинаємо серію мандрівок у Незвичайний світ , який зветься МАНДАЛА- зцілення мистецтвом. Слово Мандала перекладається, як «коло». Але це не звичайне коло це- чарівне коло. Мандалу можна зустріти практично скрізь – сонце є у формі мандали, рослини, що розвиваються завдяки сонячному світлу, як, наприклад, соняшник, теж нагадують мандалу. Багато поколінь людина малювала мандалу для задоволення відпочинку або для краси. Мандала - буддійський символ (з санскриту - «коло», «простір», «єдність»), малюнок у колі. За уявленнями буддистів і ламаїстів, це міні-модель всесвіту. Мандала починається та закінчується в центрі. Із точки починаються всі форми, які можна побачити в мандалах – чи то промені, чи то кола навколо цього центру. Усі геометричні фігури пов’язані між собою. Подивітьсі на ці колорові кола. Роздивлятися їх можна безкінечно. Але час плине, пора і нам поринути у ций чудовий світ. Протягом 8 уроків ми з вами будемо мандрувати в різні куточки нашого зовнішнього та внутрішнього світу. А допоможе нам у цьому «Чарівне коло» . Протягом заняття ми розкриємо свої творчі здібності, спробуємо зрозуміти свої почуття, навчимося прислухатися до них і висловлювати їх.
П с и х о л о г. Друзі, зараз я вам пропоную зробити свою першу мандалу(Додаток 1) . Вона буде дуже легкою. Ваше завдання розмалювати шаблон мандали, що лежить перед вами. Як ви це будете робити? Ваше завдання передати фарбою всі почуття та емоції , які ви зараз відчуваєте. Використовуйте кольорову фарбу, пастельні олівці або фломастери. Використовуйте ті кольори, які підкаже вам серце. Про яке теж не забудьте при малюванні. Щоб вам допомогти розслабитись, під час розмалювання буде звучати музика. Перед початком малювання, я хочу надати вам деякі рекомендації для роботи з «чарівним колом»:
– не розмовляйте один з одним під час роботи, тим більше на побутові теми. Тільки у виняткових випадках ви можете пошепки щось запитати і відповісти;
– максимально розслабтесь, нехай рука сама рухається по колу, сама бере кольори, що їй «сподобалися»;
– дійте інтуїтивно, створюйте шедевр не штучно, а «душею». Тут набагато важливіше зробити щирий малюнок, що відображає ваш внутрішній світ. І чим більше щирої і правдивої буде ваша мандала, тим більший ефект ви відчуєте. А тепер починаємо творити красу….
(Діти починають роботу. Підчас розмальовки звучить музика для релаксації. Розмальовану одним з таких варіантів мандалу можна використовувати в діагностичній роботі, як одну з модифікацій тесту Люшера). Для розшифрування кожен колір має певне трактування:
червоний – колір крові, колір виживання, любові і пристрасті;
чорний – колір темряви, смерті, відчаю, небезпеки;
жовтий – символізує добробут, радість, щастя;
помаранчевий – амбітність, емоційність, суперечки;
блакитний – символізує джерело життя, воду і небо;
синій – містика, таємниця, конфлікт, інтуїція, страх;
зелений – підтримка, розуміння, бажання допомогти;
салатовий – слабке енергетичне поле;
фіолетовий – емоційна залежність;
бузковий – переживання, хвилювання, самопочуття.
Психолог: Наша перша подорож до чарівної країни «Мандала» добігає кінця. Я сподіваюсь, що здобуті знання допомогли вам більш пізнати свій внутрішній світ, своє Я, свої почуття, розкритися і дати творчій стороні творити і надалі, та досягати своїх цілей та бажань.
Поділіться, будь ласка, своїми враженнями, та що найбільш запам’яталося. Що відчували, слухаючи музику, чи змогли розслабитись? Чи важко було вибрати кольори для мандали? З якими почуттями у вас асоціюється саме ваша робота зараз?
Вправа «Мандала побажань» (при роботі за монітором діти просто розставляють широко руки ).
Кожен учень по черзі виголошує всім добре побажання і бере наступного за руку. У кінці всі діти тримаються за руки та утворюють коло мандали, потім разом підіймають руки до центру, тим самим утворюють «Мандалу побажань».
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування комфортного психологічного клімату в родині .
Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, ( Додаток №2) ,музична медитація «Я-Сонце https://youtu.be/gynetqL-oa4?si=T1GOz9dbNdUy9yYq, музичний супровід під час малювання https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 1г.15хв.
Хід заняття
Психолог. Доброго дня діти! Сьогодні наше «чарівне коло» покотиться аж до самого неба, де живе Сонце. Сьогодні воно нам розповість про себе, а після подорожі ми розмалюємо його портрет. Отже сідайте зручненько.
Прикривайте очі, щоб сонце їх не опалило і слухайте
( Звучить запис медитації Я- Сонце див.)
Психолог: А тепер розмалюємо мандалу- Сонце. Беріть до рук пензлики, або олівці та фломастери і починайте творити чарівність.
Психолог:Діти розмальовують мандали, Звучить розслабляюча мелодія.
Питання після малювання.
Чи змогли ви розслабитись ?
Що відчували, коли малювали?
Чи важко було вибрати кольори?
Який колір підібрали саме до Сонця?
Маленька вступна бесіда до вправи
Психолог: Сонце дає нам світ, тепло. Під його ласкавими промінчиками зростають для нас фрукти та овочі. Ми радіємо і маємо веселий настрій . А бува, що сонечко сумує. І тоді іде дощ. Може Сонце відчувати тривогу, тоді буде з’являтися вітер. Може навіть розізлитися і сильні гарячи промені спалять все живе навкруги. А скажіть , будь ласка мені друзі, чи перестали ми любити наше сонечко за те , що воно не виходить до нас , або обпікає суховієм? Звичайно ні. А які слова ми зазвичай кажемо про Сонце? ( діти кажуть : золоте, ласкаве, щире, ніжне …). А підніміть руки ті, кого в родині іноді називали «Сонечко»? То може Я- Сонце то про вас. І саме ми ви золоті, ласкаві та ніжні?
Психолог: Тоді діти всім вам таке завдання на верхній стороні промінчика сонця написати зараз комплімент собі самому. Який я …?, добрий, розумний, ніжний, сміливий… і так на кожному промені. (Діти пишуть). А на нижній стороні промінчика ваші найгарніші риси нехай напише хто-небудь з ваших батьків. Це буде таке собі вам невеличке домашнє завдання від мене та від Сонечка! До зустрічі на наступному занятті.
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування дружніх відносин у класному колективі та комфортного психологічного клімату.
Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, (фліпчарт), фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, ( Додаток №3 ) ,музичний супровід https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 60хв.
Психолог: Доброго дня! Рада знову бачити вас на нашому черговому занятті. Який у вас сьогодні настрій? А який ваш улюблений колір? А якого кольору зараз ваш настрій? ( відповіді дітей). Сьогодні «чарівне коло» докотиться до моря. А яке сьогодні ваше море. Чисте та прозоре, а може хвильове та неспокійне ? Подумайте про нього.
Психолог :А зараз знову до роботи. Ви отримали шаблони мандали з морським малюнком. Роздивіться, будь ласка, її уважно. Які великі, які
середні і які маленькі деталі є на ній. (Відповіді дітей). А тепер розмалюємо мандалу Беріть до рук пензлики, або олівці та фломастери і починайте творити чарівність. Діти починають працювати. Звучить релаксійна музика.
Психолог: Робота закінчена. Мандала готова. Чи подобається вона вам? Які кольори ви використали для її виконання? Хто ці дельфінчики один одному? Друзі, брати чи сестри, мама та дитина, а може це закохані?
Психолог: Ви сьогодні гарно попрацювали. А прислухайтесь до себе, якого кольору зараз ваш настрій? Чи може він не змінився зовсім? Ну що ж , до побачення. До наступної зустрічі.
Мета: розвиток довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності;
Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, ( Додаток №4) ,музична медитація
«Зірочка. https://youtu.be/I2Ou8ztGgJI?si=MAjNY83jurJ3b04c
музичний супровід під час малювання https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 1год 15 хв.
Психолог: Доброго дня, мої маленькі друзі! Сьогодні ми та «чарівне коло» полетимо на небо, до зірок. А саме до однієї зірки, до вас. Тому, що під час польоту ви і самі перетворитесь на зірку. Тож розслабтеся і слухайте.
Звучить запис медитації «Зірочка».
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА .
Психолог: Друзі, роздивіться по сторонах (подивіться уважно в монітор ), чи всі повернулися з польоту? Чи не лишився хтось серед зірок? Так, всі повернулися, тоді на згадку про пригоду ми розмалюємо нашу чарівну мандалу про зірочку. Тож роздивіться як завжди наш малюнок. Зараз він білий, він ніби спить і саме ви зможете, розмалювавши його , вдихнути в нього життя. То ж починаємо творити. Звучить музика. Діти працюють.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА .
Психолог : Як працювалося на цей раз? Який був настрій під час малювання? Кому б хотілося подарувати цю мандалу? Чому? А може хочеться залишити її тільки собі? Чому?
«Зіркове небо»
Психолог:Шановні друзі. Ваші зірочки на мандалах неперевершені. Ми зробили їх живими. А як ви думаєте, чи буде багато світла нам з неба тільки от одної або 2-3 зірок? А що б небо стало світлим і яскравим, що потрібно? Саме так , щоб зірок на ньому було багато. Тож давайте піднімемо наші маленькі і покажемо їх своїм друзям, щоб зробити зоряне небо! (діти показують в монітор свої мандали») . Ну ось і засяяло наше небо. А нам пора прощатися. До побачення, до нової подорожі!
Мета: зняття симптомів тривожності та страху ; зняття внутрішньої напруги; розвиток творчих здібностей, довільної уваги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого. Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, ( Додаток №5) ,музична медитація Водоспад. https://youtu.be/h10dTZnXhMA?si=mI2mIRig39kfuHH3музичний
супровід під час малювання https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 60хв.
Хід заняття
Психолог: Доброго дня мої шановні друзі. Кожна людина, навіть дуже доросла має свої страхи. Я впевнена, що маєте їх і ви . Сьогодні ми з вами будемо ловити ваш страх. Скажіть нам, хто з вас чого боїться. А тепер заплющить очі і уявіть свій страх. Уявіть, де він живе, Який він? Якого він кольору ? Як його звуть? Як іноді він може вам допомогти або вберегти від чогось? А чого і сам він боїться? Як ми можемо йому допомогти коли він попадеться до нашої пастки?
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА .
Психолог: Чим зазвичай ловлять страхи? Спеціальним ловцем, якого ми сьогодні і намалюємо. Приготували свої фарби та пензлики і… почали. ( музика по бажанню )
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА Психолог:
Дуже чудово! А тепер уявіть, що ваш страх уже там. У пасці. Він попався!
Намалюйте його де саме він є? В якому місті ловця? Якого кольору та розміру?А тепер давайте попрощаємось зі страхом. Із ловця йому не вирватись Давайте скажемо: Прощавай, мій страху. Повісьте або покладіть ловця вдома на місце де б ви його не бачили. Та якщо вам часом буде здаватися, що страх повернувся , просо подивіться на ловця. Якщо страх ще буде там, то він там і залишиться назавжди, як муха в павутинні у павука. А тепер до зустрічі, до нової подорожі.
Мета: активізація несвідомого; розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; формування дружніх відносин у групі Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, ( додаток № ) ,музична медитація «Хмаринки». https://youtu.be/pEPcoaXyeqc?si=vxztngdvYwkL5CQKhttps://youtu.be/7GGZbEj R9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 60хв.
Хід заняття
Психолог: Знову здіймемося на небо. Там сьогодні гуляють хмари. Такі собі небесні шматочки вати , що схожі на біленьких ягничок, то на сірих вовків. Одна з таких маринок запросила нас до себе. То ж сідайте зручно, закривайте очі і вперед у подорож! (Звучить медитація «Хмаринка».)
Психолог: А тепер малювати!Розмалюємо мандалу. Беріть до рук пензлики, або олівці та фломастери і починайте творити чарівність. Діти починають працювати. Звучить релаксійна музика.
Психолог: Біла хмаринка може потемнішати, напитися води та вилитись дощем, Але нам нема турботи. Ми завжди маємо парасольку. Про це сьогодні була наша мандала. Про те, що ми завжди маємо захист. Над нами завжди є незрима парасоля.
Мета: розвиток творчих здібностей; розвиток самосприйняття підвищення самооцінки розвиток довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого, формування дружніх відносин у колективі та комфортного психологічного клімату в родині .
Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу по одному на кожного учня із зображенням мандали, ( Додаток №7) ,ммузичний супровід під час малювання https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 1г 15хв.
Психолог: «Добрий день, друзі. Я не просто так кажу це слово, «друзі». Тому, що сьогодні ми зберемо ціле коло друзів в нашій новій мандалі. Подивіться, як їх багато. Роздивіться їх уважно. Всі вони мають різний одяг, колір волосся та очей, а можливо в них і різний колір шкіри? Хто вони один одному? Сусіди? Однокласники? Друзі з соціальної мережі? (відповіді дітей). А якщо уявити, що всі вони живуть в одному чарівному королівстві , де є принци та принцеси. І ці принци та принцеси – саме ви. Виберіть, де саме ви у цьому колі і намалюйте над тим персонажем корону. А тепер покажіть нам свій вибір та голосно скажіть: «Це я. Я – принц (принцеса)» Діти один за одним показують свій вибір.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
Психолог: А тепер настав час зробити нашу мандалу яскравою , вдихнути в неї життя, щоб вона засяяла різнобарв’ям. Що ж, швидше до
роботи. А приємна музика вам допоможе .
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
«Король та королева».
Психолог: Друзі, в нас вийшли чудові роботи. Всі наші персонажі яскраві та кольорові. Давайте уявимо, що це саме ваше коло рідних та близьких. Підпишіть, будь ласка, всіх персонажів, де хто є на цій мандалі. Де мама, тато, бабуся, дідусь, брати ти сестри, двоюрідні брати та сестри, друзі. Всі, кого ви хочете бачити у колі своїх близьких. Виберіть двох найдорожчих вам людей – короля та королеву. Намалюйте над ними корони, як у себе, та це мама, або бабуся, або сестра, або подруга, хрещена - вона Королева. А це тато, дідусь, або брат, або хрещений - він Король. Давайте по черзі показувати нам коло свого королівства «Я» і називати. Це - я. Я- принцеса!(принц) . Це мама - Королева. А це татко – Король!
Діти показують свої роботи. Психолог може діагностувати відносини між дитиною та членами родини.
Психолог: Наше заняття добігло кінця. До побачення.
Мета: розвиток творчих здібностей; довільної уваги; зняття внутрішньої напруги, релаксація; розвиток дрібної моторики рук; виховання акуратності; активізація несвідомого,
Обладнання: аудіо-пристрій для музичного супроводу, дошка, фарби (гуаш, акварель), пастельні олівці або фломастери, аркуші паперу А-4 по одному на кожного учня, музична медитація.
«Підкорення гори.» https://youtu.be/qVy8CiC-D4Q?si=MhMSsDtFn_3M5Spk,
музичний супровід під час малювання
https://youtu.be/7GGZbEjR9b8?si=M1FTyFnP3tI1NgVP .
Час: 1г 15хв.
Психолог. Шановні друзі. Сьогоднішня зустріч буде для нас останньою. Ми вже багато де мандрували. Не ходили тільки в гори, От туди ми з вами і підемо. Сідайте, налаштовуйтесь, і в гори. Звучить медитація «Підкорення гори.»
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА .
Ви мабуть зрозуміли, що труднощі є в житті у всіх. І треба навчатися їх долати. В сьогодні на останньому занятті ми з вами будемо малювати мандалу самі. Кожен свою. Хто яку захоче. Будемо тільки пам’ятати, що мандалу починають малювати з серединки, далі коло нижче, а потім іще нижче, як би нанизуючи у зворотному порядку дитячу пірамідку. Ну що почали! Візьміть чистий лист А-4 і намалюйте на весь лист велике коло. Знайдіть його серединку і вниз, коло за колом, коло за колом. А тепер розмалюйте мандалу як забажає душа (Діти малюють. Звучить музика)
Давайте створимо своє чарівне коло з ваших робіт! Покажіть ваші мандали. Яка краса! Всі вони неповторні, унікальні, тому що творчі і зроблені з душею Я сподіваюсь, що наша подорож з «чарівним колом»мандалою вам сподобалась. Ви стали спокійнішими, уважнішими, більш впевненими у собі, творчими та більш розкутими. Тепер ви вмієте розслаблятися. І маєте для цього могутній інструмент – мандалу- «Чарівне коло». До побачення. І до зустрічі на інших наших заняттях.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Арт-терапія. Інноваційні психологічні технології / під ред. О. Тіунової.
Випуск 6. Київ–Львів–Тернопіль: ЕЕАТА, 2019. 224 с.
2. Вознесенська О., Мова Л. Арт-терапія в роботі практичного психолога. Використання арт-технологій в освіті. Київ: Видавництво «Шкільний світ», 2002. 125 с.
3. Енциклопедичний словник з арт-терапії / за заг.наук.ред.
О.Л.Вознесенської, О.М. Скнар. Київ: Видавець ФОП Назаренко Т.В., 2017.
312 с.
4. Ільченко А.С. Арт-терапія: навчальний посібник для студентів. Умань.
Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2013. 150 с.
5. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч.
1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
6. Колпакчи О.С. Арт-терапія: курс лекцій: навч. посіб. Бердянськ: БДПУ, 2018. 327 с.
7. Колпакчи О.С. Арт-терапія: курс лекцій: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2018. 287 с.
8. Харченко І.Г. Методика «Мандала» в корекційно-розвитковій роботі з дітьми та підлітками /І.Г. Харченко .- Тернопіль: Мандрівець, 2022-40с.
9.Kellogg, Rhoda. 1967. Psychology of Children’s Art. CRM, Inc.
10. Офіційний сайт платформи «На Урок». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/mandala-yak-zasib-terapi-u-ditey-molodshogoshkilnogo-viku-208569.html
11. Офіційний сайт Лідії Стриж . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://strezhpsyche.at.ua
Додаток1
Рис 1. «Чарівне коло
Додаток 2
Рис 2. «Я-сонце»
Додаток 3
Рис. 3 «Море»
Додаток 4
Рис. 4 «Зоряний шлях»
Додаток 5
Рис. 5 «Ловець страхів»
Додаток 6
Рис. 6 «Хмарне небо»
Додаток 7
Рис 7. « Коло друзів»
Додаток 8
Рис.8 Зразок дитячої мандали
Додаток 9
Рис 9.Зразок оформлення мандали з середини та зовні
Додаток 10
Рис. 10 Зразок оформлення мандали тільки з середини
АНОТАЦІЯ ДО КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ ПРОГРАМИ
«Чарівне коло».
Автор: Протасенко Вікторія Львівна, практичний психолог
комунального закладу «Харківський ліцей № 2 Харківської міської ради»
Дитинство та юність являються одними з основних вікових періодів ризику розвитку симптомів та синдромів тривожності, що може мати варіанти від легких перехідних симптомів до повномасштабних тривожних розладів. Тривога стосується реакції мозку на небезпеку, подразників, яких організм активно намагатиметься уникати. Тривожні діти відрізняються підвищеним занепокоєнням, емоційною нестійкістю, невпевненістю. У нашому сучасному світі дитині доводиться стикатися з різними проблемами, це по-перше і найголовніше активні бойові дії на території країни, і в багатьох дітей, це зміна з активного на пасивний ритм життя дитини, і знервовані і в більшості своїй розгублені батьки, нові шкільні програми, високі вимоги, зміни соціального статусу дитини, соціального оточення і багато іншого. З початком відвідування школи у дітей з'являються певні обов'язки, відповідальність. В результаті посилюється почуття тривожності невідповідності очікуванням оточуючих. Незадоволення потреб у дітей призводить до появи тривожного стану,тому все частіше виникає питання, як допомогти їм встояти перед несприятливими впливами середовища, подолати травмуючу ситуацію і впоратися з негативними емоційними переживаннями. Навчити дітей зосереджуватися, заспокоюватися може допомогти розфарбовування мандал.
Таким чином Мета програми: надати психолого-педагогічну допомогу дітям із високим рівнем тривожності й невпевненості в собі у спілкуванні й діяльності,розвинути навички самоподолання негативних емоційних реакцій на різного рівня стресові ситуації або на учбові перевантаження шляхом формування психологічної готовності до учбової діяльності , та надати психогігієнічні знання.
Дана програма, формує в дитини моральні риси , естетичні, творчі здібності.Більш помітними стають динаміка особистісного розвитку та результат психічних функцій.
Корекційно-розвивальна програма складається з Пояснювальної записки, де обґрунтована актуальність та практична цінність обраної теми, поставлена мета і завдання дослідження, зазначені методи дослідження, структура та очікуванні результати.
Теоретичних засад програми, що надають шляхом рекомендацій поради практичним психологам загальноосвітніх шкіл, як саме працювати з певною методикою, та надано алгоритм роботи саме з обраною технікою мандала-терапії .
Наступним подається структура програми, це тематичний план побудови корекційної програми для дітей з високим рівнем тривожності, знервованості та страхів, та безпосередньо сама корекційно-розвиткова програма «Чарівне коло», яка складається з 8 розширених конспектів занять, що проходять 2 рази на тиждень з невеликою групою дітей. Урок триває 60-90 хвилин. Заняття складаються з малюнкових вправ, вправ на самопізнання, розвитку пізнавальних процесів, дидактичних ігор, графічних завдань, та медитацій.
У списку використаної літератури подаються джерела, на основі яких було розроблено дану корекційно-розвиткову програму.