Сенсорні системи смаку і нюху

Про матеріал
Тема: Сенсорні системи смаку і нюху Мета: продовжувати формувати поняття про сенсорні системи, ознайомити із будовою нюхової і смакової сенсорних систем; розкрити їх значення для організму людини; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я.
Перегляд файлу

Конспект уроку з біології вчителя

Свірщевської А.І.

 

Тема: Сенсорні системи смаку і нюху

Мета: продовжувати формувати поняття про сенсорні системи,  ознайомити із будовою нюхової і смакової сенсорних  систем; розкрити їх значення для організму людини; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я.

Тип уроку: комбінований.

Форми та методи: бесіда, розповідь, практично – пошукова діяльність, елементи інтерактивних технологій

Обладнання: презентація, підручники

Хід уроку

І. Організацфйний етап (привітання, перевірка присутності учнів)

ІІ. Актуалізація знань учнів, перевірка домашнього завдання.

Вибрати ознаки

зорового (І варіант) і слухового (ІІ варіант) аналізаторів:  

1. складається з трьох частин: рецепторів, нерва і зони кори;
2. складається з зовнішнього, середнього та внутрішнього вуха;
3. рецептори – колбочки і палички;
4. рецептори розташовані в кортієвому органі;
5. сприймає фотони світла;
6. сприймає звукові коливання з навколишнього середовища;
7. зона кори знаходиться у скроневій долі;
8. зона кори знаходиться в потиличній долі;
9. орган сприйняття має білкову, судинну і рецепторну оболонку – сітківку;
10. має допоміжний апарат – повіки, брови, слізні залози;
11. у внутрішній частині органу є ендолімфа та перилімфа;
12. має пороги чутливості;
13. йому шкодять гучні звуки;
14. має скловидне тіло;
15. має зв’язок з іншими аналізаторамиII. Мотивація навчальної діяльності.

В історичній мініатюрі В. Пікуля «Запашна симфонія життя» описано, як в молоду вродливу дівчину Шарлоту були закохані двоє суперників — відомий співак і молодий, бідний парфумер. На концерт свого суперника парфумер приніс великий кошик фіалок і поставив його на рояль. Тенор з ганьбою вибіг з будинку Шарлоти, не змігши взяти жодної високої ноти. Виявляється, парфумер добре знав, що запах фіалок може зруйнувати гармонію голосових зв’язок.

Яка роль запахів? Чи пов’язані запахи зі смаком?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Нюхова сенсорна система. (Бесіда).

— Що таке нюх?

— Де розміщений орган нюху?

— Яке значення нюхових відчуттів для тварин?

— Як розвинений нюх у тварин?

— Яке значення нюхових відчуттів для людини?

— Які властивості речовин зумовлюють їхній запах? (Розповідь вчителя з елементами бесіди про стереохімічну теорію за­пахів).

2. Порогова концентрація пахучої речовини. (Розповідь вчителя з елементами бесіди).

3. Нюховий аналізатор.

Робота з підручником, учні записують і пояснюють схему нюхового аналізатора.

4. Вплив запахів на нервову систему людини. (Розповідь вчителя, повідомлення учнів.)

а) Розповідь вчителя про роботу японської фірми «Сіміцу», що про­понує розв’язати проблему продуктивності праці та зниження рівня стресових ситуацій за допомогою запахів.

Так, кількість травм знижується на 20%, коли працівник вдихає запах лаванди, на 33% — запах жасмину, на 54% — запах лимону. Відомо, що запахи лаванди і розмарину діють заспокійливо і знімають стресовий стан та підвищують продуктивність праці.

б) Повідомлення учнів про аромотерапію.

5. Смаковий аналізатор. (Робота з підручником, складання і пояснення схеми смакового аналізатора.)

6. Смаковий поріг. Роль смаку в житті людини. (Розповідь вчителя з використанням таблиці).

7. Рефлекторні зв’язки порожнини рота. (Розповідь вчителя).

а) Старовинний китайський масаж язика — лікування хвороб печінки і жовчного міхура.

б) Полоскання рота соняшниковою олією при лікуванні гіпертонії, ангіни, гастриту, поліартриту, неврастенії, геморою...

в) Діагноз за язиком.

IV. Закріплення знань учнів.

Нюховий і смаковий аналізатори. (Бесіда).

— Чому при нежиттю погано розрізняють смак їжі?

— Чому кажуть: «Голод — найкращий кухар»?

— Які рефлекси проявляються при подразненні органів смаку?

— Чому людина, щоб краще розрізнити запах, принюхується, робить кілька сильних характерних вдихів?

— Які рефлекси проявляються при подразненні органів нюху?

— Які рефлекси захищають органи дихання?

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.

Підготувати реферати про різну больову чутливість органів.



docx
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку