Тема уроку. Загальна характеристика сенсорних систем організму людини (1 слайд)
Мета уроку: ознайомити учнів із сенсорними системами людини; дати уявлення про аналізатори як системи, що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища; розкрити загальне значення сенсорних систем у житті людини; розвивати увагу, пам'ять, критичне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, інтерес до біології.
Матеріали та обладнання: таблиця «Сенсорні системи людини», портрет І. П. Павлова, малюнки або фотографії органів чуття людини.
Основні поняття: сенсорні системи, аналізатори, органи чуття, рецептори, терморецептори, фоторецептори, механорецептори, хеморецептори.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хронометраж уроку:
І. Організаційний момент (2 хвилини).
ІІ. Перевірка домашнього завдання (6 хвилин).
ІІІ. Актуалізація опорних знань (4 хвилини).
ІV . Мотивація навчальної діяльності (4 хвилини).
V. Вивчення нового матеріалу (19 хвилин).
VІ. Узагальнення та систематизація знань (4 хвилин).
VІІ. Підведення підсумків уроку (4 хвилин).
VІІІ. Домашнє завдання (2 хвилини).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота за попередньо вивченою темою «Нервова система»
ІІІ. Актуалізація опорних знань (2 слайд)
Вправа «Світлофор»
1. Функціональною одиницею нервової системи є нефрон (-).
2. Рухові нейрони передають збудження до робочих органів (+).
3. Сіра речовина головного мозку утворена аксонами (-) .
4. До периферичної НС входить 12 пар спинномозкових нервів та 31 пара черепномозкових нервів (-).
5. У корі головного мозку виділяють такі частки: лобова, потилична, скронева, тім’яна (+).
6. Зорова зона міститься у тім’яній частці кори головного мозку (-).
7. Скронева частка містить слухові та смакові центри (-)
8. Центри шкірно –м’язової чутливості розташовані у тім’яній частці кори (-)
9. Мозочок –відділ головного мозку , що відповідає за низку безумовних рефлексів, зокрема, дихання, ковтання, чхання, слиновиділення(-)
ІV . Мотивація навчальної діяльності
Розминка
Підсумуйте: Що це за органи? (Очікувана відповідь: органи чуття)
Проблемні питання: (3 слайд)
V. Вивчення нового матеріалу
Сенсорні системи (аналізатори) — це сукупність складних структур, що сприймають різноманітні сигнали із зовнішнього та внутрішнього середовища організму та забезпечують їх аналіз.
Поняття «аналізатор» увів російський фізіолог І. П. Павлов. Найвідомішими є такі п'ять органів чуття: зір, нюх, слух, смак та дотик. Проте відомо, що завдяки сенсорним системам ми можемо сприймати ще й температуру, тиск, положення внутрішніх органів тощо.
Рецептори — спеціальні структури, що забезпечують перетворення інформації, отриманої з навколишнього середовища, на нервовий імпульс.
Функції аналізатора . Розповідь учителя
Рецептори отримують інформацію про навколишнє середовище у вигляді хімічних, світлових, звукових, механічних та інших подразників — сигналів.
Рецептори розрізняють тільки адекватні сигнали (болючі рецептори — біль, температурні — температуру тощо.)
Рецептори перетворюють незрозумілі сигнали мозку на ті, що «зрозумілі» йому,— на нервові імпульси. У вищих відділах аналізатора відбувається просторово-часове кодування.
Рецептори й провідні шляхи здійснюють передачу нервових імпульсів.
У кіркових відділах аналізатора відбувається виникнення сенсорного образу з використанням попереднього «життєвого досвіду».
VІ. Узагальнення та систематизація знань (8 слайд)
Вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення:
А) Сенсорні системи- це …..
Б) У людини розрізняють такі сенсорні системи……
В) Сенсорні системи складаються із ….
Г) Периферичний відділ аналізаторів представлений…
Д) Провідникова ланка органів чуття – це…….
Е) За розташуванням рецептори бувають….
Є) За природою подразника рецептори поділяють на……
Ж) Основними властивостями сенсорних систем є…..
І) Найінформативнішою сенсорною системою є…..
Ї) Властивість сенсорних систем пристосовуватись до дії подразника- це…
VІІ. Підведення підсумків уроку. (9 слайд)
Підсумкова формула – доповни речення
1. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.
2. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.
3. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще.
4. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.
VІІІ. Домашнє завдання (10 слайд)
Середній та достатній рівень: §41 опрацювати,
Високий рівень: підготувати повідомлення або презентації «Цікаві факти про органи зору».
Побажання учням (11 слайд)