Заліковий урок на тему « Загальна характеристика сенсорних систем організму людини»

Про матеріал
Розробка залікового уроку з біології для 8 класу на тему « Загальна характеристика сенсорних систем організму людини»
Перегляд файлу

Тема уроку. Загальна характеристика сенсорних систем організму людини (1 слайд)

Мета уроку: ознайомити учнів із сенсорними системами людини; дати уявлення про аналіза­тори як системи, що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища; розкрити загальне значення сенсорних систем у житті людини; розвивати увагу, пам'ять, критичне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати інформацію; вихову­вати дбайливе ставлення до власного здоров’я, інтерес до біології.

 Матеріали та обладнання: таблиця «Сенсорні системи людини», портрет І. П. Павлова, ма­люнки або фотографії органів чуття  людини.

Основні поняття: сенсорні системи, аналізатори, органи чуття, рецептори, терморецептори, фоторецептори, механорецептори, хеморецептори.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хронометраж уроку:

І. Організаційний момент (2 хвилини).

ІІ. Перевірка домашнього завдання (6 хвилин).

ІІІ. Актуалізація опорних знань (4 хвилини).

ІV . Мотивація навчальної діяльності (4 хвилини).

V. Вивчення нового матеріалу (19 хвилин).

VІ.  Узагальнення та систематизація знань (4 хвилин).

      VІІ. Підведення підсумків уроку (4 хвилин).

VІІІ. Домашнє завдання (2 хвилини).

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Самостійна робота за попередньо вивченою темою «Нервова система»

ІІІ. Актуалізація опорних знань (2 слайд)

Вправа «Світлофор»

1. Функціональною одиницею нервової системи є нефрон (-).

2. Рухові нейрони передають збудження до робочих органів (+).

3. Сіра речовина головного мозку утворена аксонами (-) .

4. До периферичної НС входить 12 пар спинномозкових нервів та 31 пара черепномозкових нервів (-).

5. У корі головного мозку виділяють такі частки: лобова, потилична, скронева, тім’яна (+).

 6. Зорова зона міститься у тім’яній частці кори головного мозку (-).

7. Скронева частка містить слухові та смакові центри (-)

8. Центри шкірно –м’язової чутливості розташовані у тім’яній частці кори (-)

9. Мозочок –відділ головного мозку , що відповідає за низку безумовних рефлексів, зокрема, дихання, ковтання, чхання, слиновиділення(-)

ІV . Мотивація навчальної діяльності

Розминка

  • Покажіть мені орган, яким ви відчуваєте холод, жорсткість, форму.
  • Доторкніться руками до органа, яким ви відчуваєте запах парфумів.
  • Помасажуйте руками орган, за допомогою якого ви бачите мене.
  • Доторкніться до органу, який дозволяє вам чути всі мої вказівки

Підсумуйте: Що це за органи? (Очікувана відповідь: органи чуття)

Проблемні питання: (3 слайд)

  • Як у людини формується повне уявлення про певний об’єкт (груша, яблуко, лимон)?
  • Як ми визначаємо її розміри, колір, смак, запах, стиглість?

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Сенсорні системи людини. Розповідь учителя, демонстрація портрета І. П. Павлова (4 слайд), складання схеми «Сенсорні системи»(5 слайд)

Сенсорні системи (аналізатори) — це сукупність складних структур, що сприй­мають різноманітні сигнали із зовнішнього та внутрішнього середовища організму та забезпечують їх аналіз.

Поняття «аналізатор» увів російський фізіолог І. П. Павлов. Найвідомішими є такі п'ять органів чуття: зір, нюх, слух, смак та дотик. Проте відомо, що завдяки сенсорним системам ми можемо сприймати ще й температуру, тиск, положення внутрішніх органів тощо.

  1. Типи рецепторів. (6 слайд) Розповідь учителя, складання схеми

Рецептори — спеціальні структури, що забезпечують перетворення інформації, отриманої з навколишнього середовища, на нервовий імпульс.

  1. Будова сенсорних систем (7 слайд)

 

Функції аналізатора . Розповідь учителя

  1. Виявлення й розрізнення сигналів

Рецептори отримують інформацію про навколишнє середовище у ви­гляді хімічних, світлових, звукових, механічних та інших подразників — сигналів.             

Рецептори розрізняють тільки адекватні сигнали (болючі рецепто­ри — біль, температурні — температуру тощо.)

  1. Перетворення й кодування сигналів

Рецептори перетворюють незрозумілі сигнали мозку на ті, що «зро­зумілі» йому,— на нервові імпульси. У вищих відділах аналізатора відбувається просторово-часове кодування.

  1. Передача сигналів

Рецептори й провідні шляхи здійснюють передачу нервових імпульсів.

  1. Аналіз, класифікація й упізнання сигналу

У кіркових відділах аналізатора відбувається виникнення сенсорного образу з використанням попереднього «життєвого досвіду».

VІ.  Узагальнення та систематизація знань (8 слайд)

Вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити речення:

А) Сенсорні системи- це …..

Б) У людини розрізняють такі  сенсорні системи……

В) Сенсорні системи складаються із ….

Г) Периферичний відділ аналізаторів представлений…

Д) Провідникова ланка органів чуття – це…….

Е) За розташуванням рецептори бувають….

Є) За природою подразника рецептори поділяють на……

Ж) Основними властивостями сенсорних систем є…..

І) Найінформативнішою сенсорною системою є…..

Ї) Властивість сенсорних систем пристосовуватись до дії подразника- це…

      VІІ. Підведення підсумків уроку. (9 слайд)

   Підсумкова формула – доповни речення

1. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.

2. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.

3. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще. 

4. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.

VІІІ. Домашнє завдання (10 слайд)

Середній та достатній рівень: §41 опрацювати,

Високий рівень: підготувати повідомлення або презентації «Цікаві факти про органи зору».

Побажання учням (11 слайд)

 

 

docx
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
1212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку