Сенсорні системи смаку, нюху.

Про матеріал
Тема: Сенсорні системи смаку, нюху. Мета уроку: • сформувати загальне уявлення про будову і фу¬нкції нюхової та смакової сенсорних систем; встановити взаємозв’язок між будовою і функціями органів смаку і нюху; • розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі систем смаку та нюху; • виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

“ЗАТВЕРДЖУЮ”

Груповий методист : Дефорж Г. В.  ________

Вчитель біології:  ________

«____»________________2022 р

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

з біології у 8 –Б класі

з теми : «Сенсорні системи смаку, нюху»

студентки - практикантки  IV курсу

факультету математики, природничих наук та технологій

спеціальність 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)

Осікової Марини Володимирівни

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата проведення:

“______” _________________ 2022 року

Оцінка вчителя _______ ____________

  (підпис вчителя)

Урок 5. Тема: Сенсорні системи смаку, нюху.

Мета уроку:

  • сформувати загальне уявлення про будову і фу­нкції нюхової та смакової сенсорних систем; встановити взаємозв’язок між будовою і функціями органів смаку і нюху;
  • розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі систем смаку та нюху;
  • виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація уроку,таблиці зі схемами будови нюхової та смакової сенсорних систем, схема розміщення нервових центрів у корі головного мозку людини,підручник ,зошит.

Методи уроку:

 словесні: бесіда, розповідь, пояснення.

 наочні: використання презентації.

 практичні: розв’язування завдань, укладання опорного конспекту.

Терміни і поняття: нюхова сенсорна система, гострота нюху, смакова сенсорна система, смаковий поріг.

Структура уроку:

  1.                 Організаційний етап (1 хв.)
  2.              Актуалізація опорних знань (8 хв )
  3.            Мотивація навчальної діяльності учнів (2 хв)
  4.           Повідомлення теми, мети уроку( 1 хв)
  5.              Вивчення нового матеріалу (15 хв)
  6.           Закріплення вивченого матеріалу (10 хв)
  7.        Узагальнення і систематизація знань ( 5хв)
  8.      Підведення підсумків уроку (2 хв)
  9.           Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.

  1.  Актуалізація опорних знань

1. Скільки сенсорних систем розрізняють в організмі людини . Назвіть їх?

2. Які з них ми вже вивчили.

3. Пояснити будову та функції слухового аналізатора?

4. Яке значення має взаємокомпенсація сенсорних систем?

Вправа «Вибери ознаки».

Виберіть окремо ознаки зорової і слухової сенсорної системи.

1. Складається з трьох основних частин: рецепторів, нерва, зони кори великих півкуль.

2. Рецептори містяться в органі чуття.

3. Рецептори — палички та колбочки.

4. Рецептори розташовані в кортієвому органі.

5. Сприймає фотони.

6. Сприймає коливання середовища.

7. Зона кори розташована у скроневій частці кори.

8. Зона кори розташована в потиличній частці кори.

9. Аналізатор може адаптуватися.

10. Має молоточок, коваделко та стремінце.

11. Має ціліарне тіло.

Відповідь:

Зорова сенсорна система: 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11.

Слухова сенсорна система: 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Для  людини  смакові  відчуття несуть  попередження про  якість  їжі, стимулюють слиновиділення та  соковиділення  травних  залоз. З віком здатність розрізняти  смаки погіршується. Смакові  відчуття  доповнюються також  і  нюхом.

Запахи здатні  створювати відповідний  емоційний  настрій. Саме тому ще з часів давніх  культур люди  приділяли  велику  увагу ароматам, недаремно  археологи під  час розкопок знаходять  посудини з  ефірними  оліями.

  1. Повідомлення теми, мети  уроку

Запишемо тему нашого уроку: Сенсорні системи смаку, нюху.

Мета уроку:

  • сформувати загальне уявлення про будову і фу­нкції нюхової та смакової сенсорних систем; встановити взаємозв’язок між будовою і функціями органів смаку і нюху;
  • розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі систем смаку та нюху;
  • виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.
  1. Вивчення нового матеріалу
    1. Значення нюхової сенсорної системи

НЮХОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА - це система, що забезпечує сприйняття хімічних летких подразнень і формування нюхових відчуттів. Чутливість нюхової сенсорної системи людини дуже велика: один нюховий рецептор може збуджуватися окремими молекулами запашної речовини. Ще однією властивістю нюхового аналізатора є його тісний зв’язок із центрами слухової та смакової сенсорних систем.

Заповнюємо таблицю:

Таблиця ВІДДІЛИ НЮХОВОЇ СЕНСОРНОЇ СИСТЕМИ

Відділ

Характеристика процесів

Периферичний

Перетворення хімічної інформації на нервові імпульси здійснюють хеморецептори носової порожнини (нюхова хеморецепція)

Провідниковий

Проведення імпульсів здійснюють нюхові нерви (нервове проведення збудження)

Центральний

Кіркове формування нюхових відчуттів відбувається у нюховій цибулині та нюховій зоні скроневої частки кори півкуль у тісній взаємодії з іншими зонами

Нюх - це сукупність процесів у нюховій сенсорній системі, що здійснюють сприйняття хімічної інформації повітря. Органом нюху є ніс з нюховими рецепторами, кількість яких досягає 10 млн. Розташовані хеморецептори в слизовій оболонці верхніх носових ходів і здійснюють нюхову хеморецепцію. Оскільки кількість нюхових рецепторів з віком зменшується, діти зазвичай розрізняють більше запахів, аніж дорослі.

У нервовому проведенні збудження беруть участь не тільки волокна нюхового нерва, а й волокна трійчастого, язикоглоткового та блукаючого нервів. Тому нюхові відчуття зберігаються й у разі порушення функції нюхового епітелію (наприклад, в разі нежиті).

Кіркове формування нюхових відчуттів відбувається в нюхових цибулинах (первинна обробка інформації) та нюховій зоні кори півкуль, що має зв’язок із багатьма іншими чутливими зонами. Тому запахи можуть стимулювати виділення слини, звужувати кровоносні судини й підвищувати тиск тощо. На формування відчуття запаху можуть впливати концентрація запашної речовини, температура, вологість, відчуття голоду, забрудненість повітря, емоції тощо.

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-8-class-2016-ua/sobol-biology-8-class-2016-ua.files/image248.jpgІл. 101. Схема будови нюхового аналізатора: 1 - лімбічна система; 2 - нервові центри нюхової зони; 3 - шар слизу; 4 - нервові волокна нюхового нерва; 5 - рецепторні клітини; 6 - нюховий епітелій

 

 

 

Нюх у людини розвинутий краще, ніж смак, він дає змогу розрізняти більше, ніж 10 000 нюхових відчуттів. Нюх бере участь у регуляції обміну речовин через сприймання запахів речовин, регуляції поведінки через вплив на емоції, оскільки існує прямий зв’язок нюхового аналізатора з лімбічною системою. Наприклад, запах лаванди діє заспокійливо, а запах лимона, навпаки, збуджує. Нюхові стимули мають велике значення в процесі регуляції статевої поведінки. Клітини, що сприймають запахові враження, мають майже безпосередній зв’язок із мозком. Такого близького зв’язку не мають ні слух, ні зір, ні смак. Сигнали від них потрапляють до тих ділянок мозку, що відповідають за стан наших емоцій і пам’яті.

Як відбувається процес сприйняття запахів? При взаємодії запашної речовини й рецепторних білків нюховий рецептор збуджується, виникають нервові імпульси, що надходять до головного мозку, де й виникають нюхові відчуття.

Отже, нюхова сенсорна система має високу чутливість, забезпечує один із найдавніших видів чуття (нюх) та має зв'язки з багатьма іншими сенсорними системами.

  1. Значення смакової сенсорної системи?

СМАКОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА - це функціональна система, що сприймає хімічні подразнення та формує смакові відчуття. Смакова сенсорна система разом із нюховою беруть участь у регуляції обміну речовин впливаючи на процес травлення та поведінку через формування відчуття апетиту.

Заповнюємо таблицю:

Таблиця  ВІДДІЛИ СМАКОВОЇ СЕНСОРНОЇ СИСТЕМИ

Відділ

Характеристика процесів

Периферичний

Перетворення інформації їжі на нервові імпульси здійснюють хеморецептори смакових бруньок (смакова хеморецепція)

Провідниковий

Проведення імпульсів здійснюють язиковий, лицевий, язикоглотковий та блукаючий черепно-мозкові нерви, довгастий мозок, таламус, гіпоталамус (нервове проведення збудження)

Центральний

Кіркове формування смакових відчуттів відбувається в смаковій зоні скроневої частки кори півкуль у тісній взаємодії з іншими зонами

Смак - це сукупність процесів у смаковій сенсорній системі, що здійснюють сприйняття хімічної інформації їжі. Органом смаку в людини є язик, який визначає перший із процесів сприйняття - смакову хеморецепцію. Сприймання смаку зумовлене смаковими бруньками, кількість яких - близько 2 тис. Подразником для них є хімічні речовини, розчинені в слині. Розташовані смакові бруньки на язиці, внутрішній поверхні щік і піднебінні. У порожнині рота крім смакових рецепторів є ще й інші - механорецептори, терморецептори, їх подразнення посилює смакові відчуття.

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-8-class-2016-ua/sobol-biology-8-class-2016-ua.files/image249.jpg

Іл. 102. Схема будови смакового аналізатора: 1 - смакові рецептори; 2 - смаковий центр; 3 - провідникові шляхи

Проведення нервового збудження, що виникає в смакових рецепторах, здійснюють аж 4 пари нервів, і тому язик є високочутливим органом людини. Нервові волокна цих нервів на своєму шляху проходять довгастий мозок, таламус, гіпоталамус, що пояснює емоційну забарвленість смакових та нюхових відчуттів.

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-8-class-2016-ua/sobol-biology-8-class-2016-ua.files/image250.jpgНа кіркове формування смакових відчуттів впливають концентрація речовини, температура, емоції, різні спеції тощо. Виділяють 4 основних типи смакових відчуттів: відчуття солоного, кислого, солодкого та гіркого. До солодкого найчутливішим є кінчик язика, до солоного - кінчик і краї язика, до кислого - його краї, а до гіркого - корінь язика. На формування смакових відчуттів впливають також зір та нюх. Так, страви, що неприємно пахнуть, ніколи не будуть смачними, яскрава люстра над обіднім столом посилює смакові відчуття їжі. Це зумовлено тим, що центри смаку, нюху, зору взаємопов’язані й легко обмінюються інформацією.

 

Іл. 103. Будова смакової бруньки: 1 - смакова пора; 2 - смакові волоски; 3 - рецепторні клітини; 4 - підтримувальні клітини; 5 - епітелій язика

Отже, основними процесами смакової сенсорної системи є смакова хеморецепція, проведення збудження та кіркове формування смакових відчуттів, на які накладаються відчуття нюху, тепла, холоду.

Перегляд відео « Як працюють смакові рецептори людини»:

https://www.youtube.com/watch?v=vcATe-6zLvQ&ab_channel=%D0%A1%D0%BD%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%B71%2B1

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Завдання на порівняння

Порівняйте основні процеси нюхової та смакової сенсорних систем, сформулюйте висновок про їх подібність та відмінності, запишіть у робочий зошит.

  1. Дайте відповідь на запитання:

1.Що таке нюхова сенсорна система?

2. Назвіть відділи нюхового аналізатора.

3. Що таке нюх?

4. Що таке смакова сенсорна система?

5. Назвіть відділи смакового аналізатора.

6. Що таке смак?

VII. Узагальнення і систематизація знань

Виберіть одну правильну відповідь

1. Позначте агрегатний стан речовини, у якому сприймається її запах: а) газоподібний; б) рідкий; в) твердий.

2. Виберіть орган ротової порожнини, який містить різні смакові рецептори: а) зуби; б) язик; в) слинні залози; г) піднебіння.

3. Укажіть частину язика, де розташовані рецептори, які розрізняють смак солодкого: а) кінчик; б) корінь; в) краї; г) кінчик і краї.

Поміркуйте. 1. Чим відрізняється поведінка людини, коли вона відчуває приємний запах і коли - неприємний? 2. Чому ми не можемо визначити смак гарячої їжі? 3. Чому під час нежитю погано розрізняють смак їжі?

VIII. Підведення підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Я задоволений тому, що на уроці…

Мені сподобалось (не сподобалось) на уроці …

IX. Повідомлення домашнього завдання

1.Опрацювати § 47 та конспект уроку

2.  За бажанням підготувати повідомлення про різну больову чутливість органів.

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
24 березня 2022
Переглядів
10645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку