Серце: будова та функції. Робота серця

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза,; вчити застосовувати знання для профілактики хвороб серцево – судинної системи розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань;
Перегляд файлу

Біологія 8 клас      урок 33          дата проведення уроку

Тема уроку: Серце: будова та функції. Робота серця

Мета уроку:

ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза,; вчити застосовувати знання для профілактики хвороб серцево – судинної системи
розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати  практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником;

виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань;

Педагогічні очікування
Учні :
називають: будову та функції серця;особливості будови серцевого м’яза;
характеризують: взаємозв'язок будови і функцій серця;
застосовують знання:для профілактики хвороб серцево – судинної системи
 

Обладнання: Дидактичний матеріал, картка самоосвіти,  мультимедійний проектор,  підручник,  ПК.

Тип уроку: формування умінь,

Базові поняття і терміни: ендокард, епікард, міокард, перикард, збудливість, провідність, автоматизм, , клапани: стулкові, півмісяцеві (кишенькові).

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І Організація класу.

Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібною щоб досягти успіху в житті? А де все це можна здобути?

       Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Біологічна розминка . Слайд 1

Знайдіть правильні твердження. (взаємоперевірка)

 

  1. Кров відноситься до сполучної тканини (так)
  2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6л
  3. Еритроцити – це без’ядерні клітини (так)
  4. Еритроцити виконують дихальну функцію (так)
  5. Переливання крові між людьми з її різними групами обов’язково закінчується смертю реципієнта (ні)
  6. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)
  7. Лейкоцити виконують захисну функцію (так)
  8. Кількість води в крові сягає 90 % (так)
  9. До складу крові не входять органічні речовини (ні)
  10. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)
  11. Імунітет – це здатність організму захиститись від генетично-сторонніх тіл (так)
  12. Теорію імунітету розробив Іван Павлов (ні) Ілля Мечников

2. Тестування. (індивідуально) – 5 чоловік (5 балів)

 1.Рідини, що складають внутрішнє середовище організму:
а) кров; б) лімфа;

    в) тканинна рідина; г) плазма.

2. До рідкої частини крові належить:

а) лімфа; б) вода; в) плазма.

3. Характерні особливості будови і функції еритроцитів:

а) ядра немає;              б) двояко вигнута кругла форма;

в) містить гемоглобін;                   г) транспортують кисень.

4. Характерні особливості будови і функції лейкоцитів:
а) ядра немає;                   б) є ядро;

в) здатний до активного руху;                    г) знищують бактерії.

   5. Позначте групу крові, в якої відсутні аглютиногени в еритроцитах:

       а) І;                        б) II;

       в) III;                       г) ІV.

6. Позначте групу крові, в якої відсутні аглютиніни в плазмі крові:

       а) І;                        б) II;

       в) III;                       г) ІV.

7. Вкажіть захворювання, до якого призводить зменшення гемоглобіну в крові:

       а) недокрів'я;           б) гемофілія;

       в) лейкоцитоз;         г) лейкопенія.

8. Пронумеруйте згідно з порядком протікання при зсіданні крові

Перетворення протромбіну в тромбін

Утворення тромбопластину

Перетворення фібриногену на фібрин

Ушкодження судин

Вплив тромбіну на фібриноген

Руйнування тромбоцитів

Виділення тромбопластину

3.  Відредагуйте текст. Слайд 2

Важливу функцію транспорту кисню від _________ (легень до клітин), а вуглекислого газу – від_________( клітин до легень) виконують еритроцити. Кисень і вуглекислий газ переносить білкова речовина _________(гемоглобін), що міститься в __________(еритроцитах). Зменшення кількості еритроцитів і зниження вмісту гемоглобіну призводить до розвитку ________(анемії.)  (3)

У разі значних крововтрат і деяких захворювань виникає необхідність переливання крові. Переливати кров можна тільки сумісну за групою й резус-фактором.

Закінчіть схему можливих варіантів переливання крові (2)

І

ІІ                      ІІІ

ІУ

ІУ. Вивчення нового матеріалу. Слайд 5,6

Випереджаюче навчання.

10 цікавих фактів про серце.

  1. Серце дорослої середньостатистичної людини робить за хвилину 72 удари, за день - 100 000 ударів, за рік - 36,5 млн. ударів, а протягом усього життя близько 2,5 млрд. ударів.  
  2. Кран на кухні повинен бути повністю відкритий протягом 45 років, щоб еквівалентно показати кількість крові, яку перекачує серце звичайної людини за життя.  
  3. Обсяг крові, що перекачується серцем за хвилину, може змінюватись в діапазоні від 5 до 30 літрів.  
  4. За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її б вистачило машині, щоб проїхати 32 км. А за життя людини цієї енергії виробляється стільки, що машині б вистачило з'їздити на Місяць і назад.  
  5. Через те, що серце може виробляти свої електронні імпульси, воно може функціонувати і битися, якщо навіть буде відокремлене від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.  
  6. Наше серце починає битися через чотири тижні після зачаття.  
  7. Серце постачає кров у майже всі 75 трильйонів клітин людського організму, кровоносні судини відсутні лише в рогівці ока.  
  8. 5,7 млн. літрів - такий обсяг усієї крові перекачаної за середньостатистичне людське життя.  
  9. У стані спокою крові потрібно: 6 секунд, щоб дійти від серця до легень і назад; 8 секунд від серця до мозку і назад та близько 16 секунд, щоб дістатися до пальців і повернуться назад.  
  10. Жіноче серце б'ється набагато частіше, ніж чоловіче. Жіноче серце робить за хвилину близько 78 ударів, а чоловіче всього - 70.  

2. Лекція – діалог

Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій.

При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце  - це всього лише м'язовий насос. Але перш, ніж перейти до будови серця, давайте пригадаємо, як влаштована уся серцево-судинна система, на чолі управління якої перебуває серце.

Що включає в себе  анатомічно серцево-судинна система?

включає в себе серце й усі судини тіла, від найбільших (діаметром 4-6 сантиметрів у дорослих до самих дрібних, діаметром усього трохи мікрон. Це гігантська по площі судинна мережа, завдяки якій кров доставляється до всіх органів і тканин тіла та відтікає від них.

Давайте пригадаємо систематичне положення людини в системі живої природи

3. Як ускладнювалась будова серця хребетних тварин від риб до ссавців?

Клас Ссавці.У всіх ссавців як і в людини є два кола кровообігу – велике і мале («легеневе»), і, як у цифрі 8, вони з'єднуються й переходять один в одного.

Енциклопедичний слов­ник твердить: «Серце — це централь­ний орган кровоносної системи лю­дини, який нагнітає кров в артеріаль­ну судину й забезпечує її повернення по венах».

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,

Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.

Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).

Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

Здавалося б, як камінь, серце стука,

Рікою кров судинами біжить,

Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть!

 

2. Анатомія серця. Паспорт серця.

Місце розташування

3. Внутрішня будова серця.

У вас на пратах лежить уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу

ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА

Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?

— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене пе­регородкою навпіл.

— На дві кімнатки?

— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву при­ходить у гості лише ала кров, а в пра­ву — темна. Коли воно стискаєть­ся — двері закриваються і гості за­лишають серце.

— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?

— У легені. Там вона обмінює вугле­кислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.

— Знову в праву частину?

— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гос­ті з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?

~ Правильно.

— Невже серце таке  складне?

— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр.  Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

Чи схоже серце на мішок?

Які частини має серце?

У лівій частині серця знаходиться яка кров?

У правій частині серця знаходиться яка кров?

Як рухається кров у серці?

Чи помітили Ви що стінка в лівій частині серця товща ніж у правій? Чому?

Будова стінки серця

Стінка лівого шлуночка приблизно в три рази товще, ніж стінка правого шлуночка, так як лівий повинен бути достатньо сильним, щоб виштовхнути кров у велике коло кровообігу для всього організму (опір крові у великому колі кровообігу в кілька разів більше, а тиск крові в кілька разів вище, ніж в малому колі кровообігу).

 Функції міокарда.

У міокарді є кардіоміоцити , які утворюють скупчення і так званий водій ритму де зароджуються електричні імпульси. Ці імпульси поширюються по провідниковій системі серця, яка складається з таких же кардіоміоцитів і викликає послідовне скорочення спочатку передсердь,а потім шлуночків.

Здатність серця скорочуватися без зовнішніх подразників та участі н.с. називається автоматією.

Визначте будову серця, користуючись підручником та знаннями, які вже отримали.

 4. Як працюють клапани серця?

Важливими для роботи серця є клапани(два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.

Розміщення стулкових клапанів.

Розміщення пів місяцевих клапанів.

У. Закріплення вивченого.

1. Намалюй серце. Виставка.

 2. Доповніть речення

Серце людини розташоване в ________________________ частині____________________________ порожнини. Зовні вкрите навколосерцевою сумкою, або _____________________. Суцільна перетинка поділяє серце на __________ і ___________ половини, а кожна половина у свою чергу поділяється на дві камери: ________________________________ і __________________________________________________. Між передсердями і шлуночками розташовані_______________________________ клапани, а на виході аорти та легеневої артерії зі шлуночків розташовані______________________________________ клапани. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього сполучнотканинного - ________________________________, середнього, м’язового - ____________________ і внутрішнього  епітеліального - ________________.

Додаткове завдання. 

З чим  людина пов’язує свій емоційний стан? ( із серцем). Чому? Це зумовлено тим, що серце змушено постійно відгукуватись на зміни в організмі та навколишньому середовищі. Поясніть, як ви розумієте такі висловлювання:

  • М’яке, добре, любляче серце.
  • Кам’яне серце.
  • Зроблене від усього серця.
  • Вирвати із серця.
  • Серденько мліє.
  • Серце пішло у п’яти.
  • Серце кров’ю обливається.

 

VI. Підсумки уроку Учитель пропонує учням зробити умовиводи:—
На уроці я дізнався….

Зрозумів….

Навчився…

Найбільший мій успіх – це…..

Найбільші труднощі я відчув…..

Я не вмів, а тепер вмію….

Я змінив своє ставлення до….

На наступному уроці я хочу….

Хочу завершити урок  строками Расула Гамзатова про   серце

Тебя я помучил немало,

Как вспомню, ни ночи, ни дня

Со мной ты покоя не знало,

Прости, мое сердце, меня.

Как плетью, ах, будь я неладен,

Твое подгонял колотьё.

За то, что я был беспощаден,

Прости меня, сердце мое

За то, что железным ты мнилась

И мог подставлять под копьё

Тебя, я безумью на милость,

Прости меня сердце мое.

Кружит, как над полем сраженья,

Порой над тобой воронье.

За подвиги долготерпенья

Прости меня, сердце моё!

  • Що робити, щоб не просити у серця пробачення?

(Учні роблять висновок) Необхідно вести здоровий, активний спосіб життя, займатися спортом, уникати стресових ситуацій, шкідливих звичок, дотримуватись режиму харчування тощо

Домашнє завдання. Відповідний текст підручника, конспект, скласти поради , щоб не просити пробачення у серця.

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку