Серцево-судинна система.

Про матеріал
Узагальнюючий урок з теми "Кровообіг" Мета. Систематизувати, узагальнити і перевірити знання учнів, удосконалювати практичні навички надання першої допомоги під час кровотеч, враховувати бережливе ставлення до власного здоров’я, розвивати логічне мислення, уміння робити висновки, порівнювати, працювати в колективі. Форма уроку. Мандрівка-гра.
Перегляд файлу

Тема. Серцево-судинна система.

Мета. Систематизувати, узагальнити і перевірити знання учнів, удосконалювати практичні навички надання першої допомоги під час кровотеч, враховувати бережливе ставлення до власного здоров’я, розвивати логічне мислення, уміння робити висновки, порівнювати, працювати в колективі.

Обладнання:  таблиці «Будова серця», «Кровообіг і лімфообіг», модель серця, бинт, джут, марлеві серветки, розчин йоду, пероксид гідрогену, картки із завданнями.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма уроку. Мандрівка-гра.

   Девіз уроку. «Розум людський завжди прагне до діяльності і не витримує безперервного спокою» (Цицерон, 106 – 43 рр. до н.е.)

ХІД УРОКУ

Клас ділиться на дві команди.

Учитель. Сьогодні ми помандруємо руслом «річки життя», здійснюючи зупинки. На кожній зупинці команди мають змогу отримати певну кількість балів, виконавши завдання. Бали фіксуються у маршрутному листі команди. Найнеобхіднішим багажем у цій подорожі є ваші знання кровоносної системи людини.

Зупинка «Анатомічна»

  1. Підписати на «німому» малюнку всі частини серця і судини, які несуть кров від серця і до серця.

  1. Із переліку назв судин (1-3) знайти правильні відповіді на запитання        (І-VІ)
  1. Артерії
  2. Вени
  3. Капіляри.
  1. Судини утворені одним шаром епітелію.
  2. Стінки судин міцні і пружні.
  3. Стінки складаються з кількох шарів клітин, м’язи слабкі.
  4. Судини утворюють густу сітку, яка пронизує органи і тканини.
  5. У судинах є півмісяцеві клапани.
  6. Густо обплітають легеневі пухирці.

Зупинка «Кардіологічна»

  1. Складіть таблицю, яка зображує «серцевий цикл». Вкажіть час скорочення і розслаблення камер.

Зупинка «Фізіологічна»

  1. У схемах великого і малого кіл кровообігу знайти помилки і скласти правильний ланцюг.

Схема великого кола кровообігу:

 

 

 

 

 

 

 

Схема малого кола кровообігу

Зупинка «Діагностична.

1. Серед переліку хвороб (1-8) знайти правильні відповіді на запитання (І-VІ).

 

  1. Атеросклероз.
  2. Інфаркт
  3. Дистонія
  4. Аритмія
  5. Тромбофлебіт
  6. Інсульт
  7. Гіпотонія
  8. Гіпертонія.
  1. Порушення серцевого ритму.
  2. Хронічне захворювання, що характеризується ущільненням стінок артерій, звуженням їх просвіту та частин утворенням тромбу.
  3. Омертвіння частин м’язових клітин серця.
  4. Гостре порушення мозкового кровообігу, що призводить до ушкодження тканини мозку та розладів його функції.
  5. Порушення тонусу судин.
  6. Запалення стінки вен з утворенням тромбу в її просвіті.
  1. Порівняти зображення сердець і знайти: серце здорової людини; серце тренованої людини; серце людини, яка курить; серце не тренованої людини.

 Поясніть вплив фізичної активності, нікотину, алкоголю на серцево-судинну систему.

Зупинка «Травматологічна»

  1. Визначити діагноз і надати першу допомогу (продемонструвати вміння зупиняти кровотечі різних типів)
    1. У потерпілого на пальці появилася крапля крові;
    2. У потерпілого із рани нижче ліктя кров б’є фонтаном;
    3. У потерпілого біль у животі, блідність, слабкий пульс, холодний піт;
    4. У потерпілого із рани на стегні кров витікає рівномірно і має темний колір.

 

 

 

 

Зупинка «Інтелектуальна»

Запитання:

  1. Чому відморожені вуха блідніють?
  2. Чому серце тривалий час може працювати ізольовано від організму людини?
  3. Чому кров у донорів беруть з вен, а не з артерій, хоча вміст кисню і поживних речовин в артеріальній крові більший?
  4. Чому серцевий м’яз працює все життя без видимого стомлення?

Підведення підсумків командної гри.

Зупинка «Індивідуальний залік» (індивідуальне виконання тестових завдань, оцінювання)

І рівень (знайти одну правильну відповідь)

1. Артерії – це судини, по яких:

  1. Кров тече від серця
  2. Кров тече до серця

2. Будь-яке коло кровообігу починається з

  1. Передсердя
  2. Шлуночка

3. Яка кров тече по легеневих венах?

  1. Артеріальна
  2. Венозна

4. Гормон, який прискорює та посилює скорочення серця:

  1. Адреналін
  2. Інсулін

5. Кров’яний тиск найбільший у

  1. Венах
  2. Артеріях

6. Після скорочення передсердь відкриваються клапани

  1. Півмісяцеві
  2. Стулкові

 

ІІ рівень (знайти одну правильну відповідь)

1. Артеріальний тиск у людини вимірюють за допомогою

  1. Хронометра
  2. Термометра
  3. Манометра
  4. Спірометра

2. Тривалість серцевого циклу становить

  1. 0,4 с
  2. 0,8 с
  3. 0,3 с
  4. 0,5 с

3. Стулкові клапани в серці людини розташовані

  1. Між лівим передсердям і лівим шлуночком;
  2. Між лівим шлуночком і аортою;
  3. Між порожнистою веною і правим передсердям.

4. Якими судинами кров рухається з найменшою швидкістю

  1. Артеріями;
  2. Венами;
  3. Капілярами.

5. Властивість серцевого м’яза, яка забезпечує поширення збудження по всьому серцю:

  1. Провідність;
  2. Автономія;
  3. Скоротливість.

6. Учений, який довів, що кров людини рухається по замкненій системі завдяки роботі серця:

  1. І. Мечников;
  2. К. Ландштейнер;
  3. В. Гарвей

 

ІІІ рівень (знайти одну або декілька правильних відповідей)

1. Чинники, які сповільнюють силу серцевих скорочень:

  1. Симпатичні нерви;
  2. Адреналін;
  3. Іони калію;
  4. Парасимпатичні нерви;
  5. Ацетилхолін;
  6. Іони кальцію.

2. По яких судинах тече венозна кров:

  1. По легеневій артерії;
  2. По легеневій вені;
  3. По аорті;
  4. По порожнистій вені.

3. Півмісяцеві клапани в серці людини розташовані

  1. Між лівим передсердям і лівим шлуночком;
  2. Між лівим шлуночком і аортою;
  3. Між порожнистою веною і правим передсердям;
  4. Між правим шлуночком і легеневою артерією.

ІV рівень

  1. Чому в учнів, які складають іспити підвищується артеріальний тиск?
  2. Чому від спеки або хвилювання шкіра людини червоніє, а від холоду або переляку – блідне?

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Маршрутний лист команди.

Зупинка «Анатомічна»

  1. Будова серця - _____________________________ балів.
  2. Будова судин - _____________________________ балів.

Зупинка «Кардіологічна»

  1. Фази серцевого циклу - _________________________ балів.

Зупинка «Фізіологічна»

  1. Будова великого кола кровообігу - ___________________ балів.
  2. Будова малого кола кровообігу - _____________________ балів.

Зупинка «Діагностична»

  1. Діагноз хвороб - _________________________ балів.
  2. Підпис малюнків - _______________________ балів.

 

Зупинка «Травматологічна»

  1. Надання допомоги - ____________________ балів.

Зупинка «Інтелектуальна»

  1. Відповіді на запитання - __________________ балів.

Загальна кількість балів _____________.

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 січня 2023
Переглядів
325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку