Тема. Середня лінія трикутника
Мета: сформувати в учнів поняття середньої лінії трикутника. Розглянути властивості середньої лінії трикутника та зміст задачі Вариньйона; формувати в учнів уміння: відтворювати вивчені твердження (означення та властивості); виконувати зображення середніх ліній трикутника та здійснювати доведення або спростування того, що даний відрізок є середньою лінією трикутника; відтворювати доведення властивості середньої лінії трикутника та опорної задачі; використовувати властивість середньої лінії трикутника під час розв'язування задач.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Середня лінія трикутника».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Якщо на попередньому уроці учні добре засвоїли навчальний матеріал, то з метою економії часу на уроці перевірці підлягають тільки завдання достатнього та високого рівнів складності (№ 2, 4). Для цього заздалегідь на дошці виконуються рисунки до цих задач, а на уроці озвучується план розв'язання.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель повідомляє учням про те, що розв'язанням задачі на поділ даного відрізка на п рівних частин не обмежується практичне застосування теореми Фалеса. На уроці учні мають засвоїти одне з понять, властивості якого доводяться саме через застосування теореми Фалеса. Засвоєння означення, властивостей та способів застосування цього поняття для розв'язування задачі — головна мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою підготовки учнів до сприйняття нового поняття та подальшого оволодіння учнями способами дій на застосування нових знань слід активізувати знання і вміння учнів щодо поняття середини відрізка, означення трикутника та його елементів, поняття периметра многокутника, теореми Фалеса, ознак паралелограма.
Виконання усних вправ
1 |
|
Знайдіть на відрізки, які є одночасно сторонами не менш як трьох різних трикутників. Назвіть ці трикутники. Чи існують відрізки, які є одночасно сторонами не більш як двох трикутників, зображених на рисунку? |
2 |
|
За рисунком складіть задачу і розв'яжіть її |
3 |
|
Дано: M + В = 180°, M + A = 180°. Довести: АМВН - паралелограм |
4 |
|
Дано: ABCD — паралелограм, М — середина ВС, Н — середина AD. Довести: АМСН — паралелограм |
5 |
|
Дано: ABCD — паралелограм, AM = СН. Довести: DHBM — паралелограм |
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Вивчення означення середньої лінії трикутника та її властивостей здійснюється традиційно, але слід урахувати такі контрольні моменти:
Чи є зображена на рис. 1 лінія середньою лінією трикутника ABC?
Конспект 7 |
|
Середня лінія трикутника |
|
|
Означення. Середньою лінією трикутника називається відрізок, який сполучає середини двох його сторін. |
|
|
Властивості |
|
1. У будь-якому трикутнику можна провести 3 середніх лінії. 2. Якщо MN — середня лінія ΔАВС (М — середина АВ, N — середина ВС), то MN || AC, MN = AC. |
|
3. Периметр трикутника, утвореного всіма середніми лініями трикутника, дорівнює половині периметра даного трикутника (РΔMNP =РΔAВС). |
|
4. Три середні лінії трикутника ділять його на чотири рівних трикутники |
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
а) Визначте вид чотирикутника ADEC.
б) Назвіть медіану трикутника, що виходить з вершини А.
Виконання графічних вправ
Накресліть трикутник ABC. Позначте на стороні АВ точки А1, А2 і А3 так, щоб вони ділили відрізок АВ на чотири рівні частини. Проведіть через ці точки прямі, паралельні стороні АС, і позначте точки їх перетину зі стороною ВС С1,С2 і С3 відповідно.
а) Виміряйте і порівняйте довжини відрізків, на які точки С1,С2 і С3 ділять сторону ВС.
б) Виділіть червоним кольором середню лінію трикутника ABC.
Виконання письмових вправ
Під час розв'язування задачі № 3 слід повторити ознаку прямокутника та використати задачу Вариньйона.
Задача Вариньйона. Середини сторін чотирикутника є вершинами паралелограма.
VII. Підсумки уроку
Які помилки допущено в зображенні середньої" лінії трикутника (див. рис. 3)?
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст нового теоретичного матеріалу. Розв'язати задачі.
а) Визначте вид чотирикутника ADEF.
б) Визначте вид чотирикутника ADEC.
в) Назвіть усі трикутники, що дорівнюють трикутнику DEF. Запишіть відповідні рівності.