Хід уроку
Учитель: Дорогі діти, шановні гості, вітаю вас на сьогоднішньому уроці!
Привітання (слайд 1)
Ось закінчилась перерва
Продзвенів чаклун-дзвінок,
Тож тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
Учитель: А допоможе нам налаштуватись і знайти свою команду гра “Як добре я знаю себе”
Команда червоних капелюшків: якщо ваше ім’я починається літерою “А” (діти сідають: Артем Черненко, Поліна Анатоліївна, Артем Куліков, Андрій Курочка, Анна Лємєсєва)
Команда жовтих капелюшків: якщо вашого тата звуть Сергій, або Михайло ( Вітрук, Сухий, Шимко, Кибкало, Ільницька )
Команда синіх капелюшків: якщо ім’я вашої мами починається на букву Т , С та дітки, які народилися 13 грудня (записую на дошці: Падалка, Костенко, , Кириндас В., Кириндас Р. Манько)
Команда зелених капелюшків: дітки , які народилися весною, або влітку (Дорошенко, Крохмаль, Королецький, Русаков, Тарельник)
Учитель: Бачу ви у хорошому настрої, тож давайте поглянемо, який настрій сьогодні у природи. Традиційно, хочу провести «Хвилинку синоптика» і запитати (кидаю м’який кубик)
- Яка зараз пора року? (Зараз пора року - осінь)
- Який місяць (Зараз місяць листопад)
- Яке сьогодні число? (Сьогодні 24 листопада)
- Що стосовно опадів?
- Кому відома температура повітря?
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань (1 хв.)
Фронтальне усне опитування
Учитель: Молодці! Тепер ми з вами готові до уроку. Тож давайте пригадаємо усю різноманітність рослин у природі, яку ми з вами вивчали на попередніх уроках. І повідгадуємо загадки (піднімають руку)
Учитель: Молодці, пригадали.
ІІІ. Повідомлення теми уроку (3 хв)
Учитель: А зараз я хочу вам розповісти історію, яка одного разу сталася з Лісовичком-Боровичком. Він посадив квітку, і так мріяв, щоб вона скоріше виросла і розцвіла. Щодня нею милувався. Але через декілька днів, квітка захворіла.
Він обурився:
- Чого ж вона засохла? Невже ій не вистачало любові і турботи? ( Ні, її треба було поливати)
Учитель: Дітки, наша сьгоднішня тема “Середовище існування рослин”.
- на уроці ви дізнаєтеся, що є середовищем існування для рослин,
- як рослини пристосувалися до різних умов життя у природі, навчитесь розпізнавати рослини різних місць існування.
- будемо працювати у групках, у зошитах та з підручником.
Тож у підручнику, на сторіночці 58 цікаву інформацію про дуб, нам прочитає Рома, а ми уважно послухаємо (підручник с.58, абзац 1, слайд 2).
Учитель: Рослини не можуть існувати самі по собі, вони тісно пов'язані з тим, що їх оточує. Усе, що оточує рослину в природі, називають середовищем її існування.
Учитель: Діти, а чи все, що оточує це дерево, необхідне йому для життя? (Ні).
Для життя рослинам потрібне світло, тепло, повітря, ґрунт, вода і поживні речовини. Без цього вони не зможуть рости й розвиватися, живитися, дихати, розмножуватися. Світло, тепло, ґрунт, повітря, вода, поживні речовини — це умови, необхідні для життя рослин ( прикріплюю їх навколо дуба).
IV. Вивчення нового матеріалу (16 хвилин)
Учитель: А зараз пропоную розгадати ребуси, щоб зрозуміти, про що далі піде мова (ребуси посуха, світло, волога, тінь). Чудово! (записую словами)
Учитель: До нас сьогодні на урок завітало совеня-мандрівниця, з якою ми полетимо у різні куточки Землі ( взяти глобус) і побачимо, як рослинки пристосувалися до різних умов довкілля. Але, спочатку, скажіть, будь ласка, як ви розумієте слово «пристосувалися»?
(Відповідає Даня) Пристосувалися, тобто набули таких ознак, які допомагають рослинам виживати в середовищі існування.
Знайдіть у своїх зошитах завдання 2 , на сторінці 50. Тепер ми точно готові – злітаймо! ( кручу глобус і перемикаю слайд) ( 4хв)
Учитель: (слайд 3) Дітки, подивіться на слайд, куди це ми прилетіли? (Пустеля, скелі). Як ви думаєте, чи достатньо вологи у пустелях ? (Ні)
Рослини, які пристосувалися виживати в умовах нестачі вологи, називають посухостійкими. Це ковила, агава, очиток, кактуси (чіпляю на дошку). Рослини посушливих місць мають довгі розгалужені корені, але дрібні й вузькі АБО товсті та м'ясисті листки та стебла (слайд 4)
Завдяки довгому й розгалуженому корінню рослини посушливих місць убирають воду, яка глибоко під землею, або ту, яка випадає з вранішньою росою. Дрібні листки випаровують мало вологи, а рослини з товстими й соковитими листками чи стеблами запасають воду, яку потім економно витрачають. Отже, довге коріння, дрібні та вузькі або товсті м'ясисті листки й стебла — це ознаки пристосування рослин до виживання в умовах нестачі води ( 3 хв)
Учитель: Тож, летимо далі. Куди це ми потрапили? (кручу глобус, слайд 5)
Учитель: Рослини живуть і в місцях, де є надлишок вологи (болота, на берегах водойм). Рослини, які пристосувалися виживати в умовах надлишкової зволоженості, називають вологолюбними. Це латаття біле, глечики жовті, очерет, калюжниця (чіпляю на дошку)
—Погляньте на їхні листочки та корені, які вони? (великі листки й короткі корені, слайд 6).
Цим рослинам не потрібно ощадливо витрачати воду, бо її багато. Тому вони випаровують її через велике листя. А корені не ростуть великими й довгими, оскільки дуже часто занурені у воду. Отже, великі листки й коротке коріння — це ознаки пристосування рослин до виживання в умовах надмірного зволоження. ( 3 хв)
Учитель: Ну, що ж совенятко готове продовжувати політ, а ви? Чудово! Куди це ми прилетіли? (Луки, степи, слайд 7)
Ви знаєте, що рослинам для життя потрібне світло. Чи достатньо у цій місцевості світла? (Так).
Більшість рослин добре ростуть і розвиваються в умовах хорошого освітлення. Такі рослини називають світлолюбними (чіпляю на дошку конюшина, деревій, кульбаба, люцерна). Отже, невеликі світло-зелені листки — це ознаки рослин, які живуть в умовах хорошого освітлення. ( 3 хв)
Учитель: (кручу глобус, слайд 8 ) А ось і кінцева зупинка, куди вистачило сил долетіти нашому маленькому другові. Де ми зараз? ( В лісі, під деревами, в печерах). Тут світла не вистачає, але теж ростуть рослини. Їх називають тіньовитривалими (копитняк, конвалія, барвінок, яглиця,). Це невисокі трав'янисті рослини з широкими темно-зеленими листками, щоб якомога більше вловити світла, яке пробивається крізь гілки дерев. Отже, великі темно-зелені листки — це ознака пристосування рослин до виживання в умовах незначного освітлення. ( 3 хв)
V. Закріплення знань, умінь і навичок учнів (10 хв)
Учитель: Дітки, ви чудово попрацювали, тож давайте трішки перепочинемо, і виконаємо руханку з нашим тигриком.
Учні виконують фізкультхвилинку(через 22 хвилини)
Учитель: Молодці, танцюєте ви чудово, а чи так само вправно та злагоджено ви зможете працювати у команді? Пам’ятайте про правила роботи у групі, придумайте сигнал, яким ви будете показувати свою готовність.
Робота в групах. Капітани команд обирають конверт з картинками рослин
Учитель: Усі команди готові, тож знайдіть у своїх зошитах завдання 1, приготуйте ручки. Уважно слухаємо представників команди та заповнюємо приклади рослин у відповідну колоночку.
V. Узагальнення і систематизація знань і вмінь ( 5 хв)
Учитель: Ви молодці, чудово попрацювали у командах! А зараз на вас чекає захоплююча гра «Упіймай зайве». Знайдіть завдання 6 у своїх зошитах. Умови дуже прості: коли я називаю кімнатну рослинку, яку потрібно часто поливати – ви піднімаєте зелений цеглинку, якщо я називаю кімнатну рослинку, яку потрібно поливати зрідка – червону , а ви записуєте їх у відповідну колоночку свого зошита. Слухаємо уважно:
Грошове дерево (слайд 9) , плющ (слайд 10) , монстера ( слайд 11) , кактус (слайд 12) , фікус (слайд 13), алое (слайд 14)
Учитель: бачу стомилися трішки ваші пальчики, тож давайте їх розвеселимо (учні виконують фізкультхвилинку через 15 хвилин, слайд 15)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія (1, 5 хв)
Учитель: Ось і підходить до завершення наш політ. Ми з вами дізналися багато нового, цікавого та корисного. Побували у різних куточках Землі, створили для нашого дуба необхідне середовище існування, але не розвеселили його. Тому зараз я пропоную це зробити, поселивши на нього совенят зі своїми враженнями від уроку. Подивіться на слайд 16, оберіть колір свого враження, розфарбуйте ним животик совеняті (підходять і приклеюють)
VII. Завдання додому ( 0,5 хв)
Склади і розкажи казку про фантастичну рослину,яка бажала жити скрізь.