Тема уроку:
Мета:
права, які існують в Україні, з умовами та порядком укладення шлюбу;
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:
Основні поняття: права, обов’язки, майнові та немайнові права, сім’я, шлюб, подружжя, Сімейний кодекс України, шлюбний договір, ДОРАЦС (державний орган реєстрації актів цивільного стану)
Обладнання і матеріали:
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
І.Організаційний момент. (2хвилини)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (12 хвилин)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (23 хвилин)
1. Що таке сім’я та шлюб..
2. Як укласти шлюб.
3. Чи можуть неповнолітні укладати шлюб.
4. Які особисті немайнові та майнові права і обов’язки мають подружжя
ІY. Узагальнення і систематизація навчальних знань і вмінь учнів (3 хвилин)
Y. Підсумки уроку (3 хвилин) YІ. Домашнє завдання (2 хвилин)
Хід уроку
І.Організаційний момент. Мотивація навчально матеріалу.
Вступне слово вчителя : Всім відомий каламбур про те, що сім’я. – це сім Я. Тобто сім різних особистостей. Не обов’язково їх сім. Та те, що між ними існують певні взаємні права і обв’язки – робить сім’ю важливою складовою суспільства. Отже, ми починаємо вивчення теми: «Закони в моїй сім’ї». І перший урок присвячений сімейним та шлюбним відносинам.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Дидактична гра «Правове лото» (поняття) Учні отримують великі картки, на яких записано 8 понять. Вчитель прочитує визначення на маленьких карточках. Правильно назвавши поняття, учень закриває «віконечко» на своїх картках. Виграє той, хто правильно і швидко закриває всі «віконечка»
2.Відтворення схеми «Види прав людини»
3. Фронтальна бесіда: До якого виду прав можна віднести право на сім’ю та шлюб? В яких Міжнародних документах записані особисті права людини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Що таке сім’я та шлюб.
4.«Мозковий штурм». Яке об’єднання можна назвати сім’єю? ( подружжя, мати й діти, бабуся і онук тощо)
5. Робота по складанню структурно-логічної схеми. За відведеним текстом підручника визначити ознаки сім’ї та ввести їх в структурну діаграму.
6. Робота з нормативно-правовими документами . Опрацювати витяги з «Сімейного Кодексу України» ( стаття 3) Звернути увагу на особливості, які не враховані в схемі:
а) одинока особа має право бути членом сім’ї; б) за поважних причин подружжя вважається сім’єю навіть при роздільному проживанні
7. Робота по складанню структурно-логічної схеми. За відведеним текстом підручника визначити ознаки сім’ї та ввести їх в структурну діаграму
8. Робота з нормативно-правовими документами . Опрацювати витяги з «Сімейного Кодексу України» ( статті 22, 23, 24,25) Звернути увагу на особливості, які не враховані в схемі: а) одношлюбність; б) недопустимість родинних зв’язків (повно рідних, неповно рідних, двоюрідних; усиновлених); в) шлюб між звідними братом і сестрою можливий за рішенням суду
9.Презентація «Сім’я – осередок суспільства»***
2. Як укласти шлюб.
10. Робота з поняттями: ДОРАЦС, реєстрація шлюбу.
11. Робота з документом. Ознайомлення із зразком заяви про укладення шлюбу. Які основні відомості до неї вносяться? Чи достатньо на вашу думку цих відомостей?
12. «Метод-прес» Висловіть власне судження щодо важливості державної реєстрації шлюбу.
3. Чи можуть неповнолітні укладати шлюб.
13. Повідомлення вчителя про особливість укладення шлюбу неповнолітніми ( за рішенням суду, в інтересах неповнолітнього, необов’язкова згода батьків, мінімальний вік – 14 років)
4. Які особисті немайнові та майнові права і обов’язки мають подружжя
14. Робота з поняттями: шлюбний договір.
15. Метод «Займи позицію» Чи доцільно укладати шлюбний договір? (Учні по черзі підходять до скриньок «за» і «проти», назвавши причину свого вибору.)
16.Презентація «Жінка має право бути щасливою»***
17. Слово вчителя про порушення особистих прав членів сім’ї та шляхи їхнього захисту. Учитель звертає увагу на функції компетентних органів та телефони гарячої лінії
ІY. Узагальнення і систематизація навчальних знань і вмінь учнів
16. Аналіз правової ситуації за схемою:
1) факти, 2) проблеми, 3)аргументи, 4) рішення)
Ситуації:
1)М., якій виповнилося 16 років, закохана у Р. і бажає одружитися з ним. Вони знайомі майже рік, М. вагітна. Р. 20 років. Він студент, поки що не заробляє грошей, але обіцяє зняти квартиру для спільного проживання. Батьки М. проти шлюбу доньки. Вони обіцяють допомогти виховувати дитину, якщо М. не вийде заміж за Р. Молодята звернулися в ДОРАЦС для укладення шлюбу.
2) Громадянин Г. та його дружина В. прийняли рішення про розлучення. У них виникла суперечка щодо поділу майна. Поділу підлягали: дача, яка дісталася чоловіку в спадок від батьків; автомашина, яку чоловік подарував дружині на день народження; квартира, яку подарували на весілля батьки дружини; коштовні прикраси дружини; меблі, побутова техніка; музичні інструменти чоловіка-музиканта, придбані в шлюбі. Як суд повинен поділити майно?
Y. Підсумки уроку
Після кожного етапу діяльності учні отримують «смайлики» – бали, які підраховуються наприкінці уроку.
Y Домашнє завдання
Тема уроку:
Мета:
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:
Основні поняття: права, обов’язки, майнові та немайнові права, сім’я, шлюб, подружжя, Сімейний кодекс України, шлюбний договір, ДОРАЦС (державний орган реєстрації актів цивільного стану),права батьків, права дітей
Обладнання і матеріали:
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
І.Організаційний момент. (2хвилини)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (12 хвилин)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (23 хвилин)
1. Взаємні права і обов’язки дітей і батьків.
2. Особисті немайнові права дітей.
3. Права батьків і дітей на майно, право на утримання.
ІY. Узагальнення і систематизація навчальних знань і вмінь учнів (3 хвилин)
Y. Підсумки уроку (3 хвилин) YІ. Домашнє завдання (2 хвилин)
Хід уроку
І.Організаційний момент. Мотивація навчально матеріалу.
Слово вчителя : « Батьки і діти… Діти і батьки…
Ми замикаєм те довічне коло,
яке не розривається ніколи.
Батьки і діти… Діти і батьки…
Якщо такого кола дотримуються всі, соціальний і правовий захист забезпечений, як дітворі, так і стареньким. Як же пов’язані між собою права і обов’язки батьків і дітей? Ми спробуємо знайти відповідь на це запитання
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Робота з опорними поняттями. Дидактична гра «Правове лото». Учні отримують великі картки з поняттями (6-8 слів). Зачитуються визначення понять. За наявності відповідного поняття, учень, назвавши його, отримує фішку, якою закриває «вікно». Виграє той , кому вдається закрити всі слова на своїй картці.
2.Робота зі структурно-логічними схемами.: Два учні складають на дошці інформативні грона до понять. Вчитель вислуховує коментар до схеми. За допомогою питань коригує відповіді
3. Вибіркова перевірка домашнього завдання. Зачитування переліку майнових та немайнових прав подружжя.
4. Фронтальна бесіда: До якого виду прав можна віднести право на сім’ю та шлюб? В яких Міжнародних документах записані ці особисті права людини.
Які нормативно-правові документи про сім’ю та шлюб існують в Україні? Які права є особисто у вас?
5. «Метод-прес». Висловіть власне судження щодо ваших особистих взаємозв’язку прав і обов’язків
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Взаємні права і обов’язки дітей і батьків.
6. Презентація «Взаємозв’язок прав і обов’язків»***(додаток на електронному носії)
7. Робота в парах. Визначення обов’язків: 1 учень - батьків; 2 учень – дітей на основі витягів з «Сімейного Кодексу України» ( статті 141, 142, 202, 203, 204,206). Обмін інформацією.
8. Дидактична гра «Розділи на сектори». Ведучий називає один з обов’язків батьків та дітей, учні по черзі наносять їх на сектори кола:
Забрати дитину з пологового будинку
Забезпечити належні умови проживання
ОБОВ’ЯЗКИ Дати необхідне медичне забезпечення
БАТЬКІВ Оточити увагою та піклуванням
Надати відповідну освіту
Дорослі діти утримувати непрацездатних батьків
Брати на себе витрати у випадку хвороби
ОБОВЯЗКИ
ДІТЕЙ Піклуватися про фізичні, емоційні потреби батьків
Неповнолітні діти повинні слухатися батьків
Інші складові
2. Особисті немайнові права дітей.
9. Презентація «Правовий захист дітей у світі і Україні»***
10.Робота в групах.. Аналіз правової ситуації за схемою:
Ситуації:
3. Права батьків і дітей на майно, право на утримання.
11. Дидактична гра «Розділи на сектори». Ведучий називає один з обов’язків батьків та дітей, учні по черзі наносять їх на сектори кола:
Аліменти
Мати належні умови проживання
ПРАВА Мати необхідне медичне забезпечення
ДІТЕЙ Мати власне майно
Мати одяг, іграшки тощо
Інші складові
Дорослі діти утримувати непрацездатних батьків
ПРАВА отримати від дітей витрати у випадку хвороби
БАТЬКІВ Мати власне майно
Якщо діти неповнолітні, то житло належить батькам
Інші складові
12. Соціальне відео «Вони чекають на вас»***
ІY. Узагальнення і систематизація навчальних знань і вмінь учнів
13. Дидактична гра «Коло прав і обов’язків». Складаються сектори. Повторення прав і обов’язків.
Y. Підсумки уроку
Після кожного етапу діяльності учні отримують «смайлики» – бали, які підраховуються наприкінці уроку.
Y Домашнє завдання
Тема уроку:
Мета:
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:
Основні поняття: права, обов’язки, сімя . шлюб. «Конвенція про права дитини», міжнародні та державні органи прав дитини, позбавлення батьківських прав, усиновлення, опіка, піклування, патронат.
Обладнання і матеріали: 1.На стенді «Сьогодні на уроці» розміщені тема та план вивчення нового матеріалу. На дошці кошики для гри «спільне-відмінне»;
2.Фото та відео матеріали щодо порушення прав дитини та шляхів її захисту;
3.Схема «Захист прав дитини в Україні»;
4.Ігрове поле з таблицею «Шляхи влаштування дитини» для гри « хрестики-нолики»., сектори для складання «кола прав і обов’язків»;
5.ндивідуальні комплекти для учнів (картки до дидактичної гри «Правове лото», пам’ятки , Витяги із «Сімейного Кодексу України» ( статті 152,165) і Закону України «Про охорону дитинства»( стаття 10); підручники, зошити
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
І.Організаційний момент. (2хвилини)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (12 хвилин)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (23 хвилин)
1.Коли дитина потребує захисту?
2. Хто захищає права дітей ?
3. Як позбавляють батьківських прав?
4. Як допомогти дитині, яка залишилася
без батьківського піклування?
ІY. Узагальнення і систематизація навчальних знань і вмінь учнів (3 хвилин)
Y. Підсумки уроку (3 хвилин) YІ. Домашнє завдання (2 хвилин)
Хід уроку
І.Організаційний момент. Мотивація навчально матеріалу.
Слово вчителя : «Дитинство – найважливіший, самобутній і неповторний період у становленні людини. Саме в цей період людина потребує найбільшої уваги та захисту. Отже, продовжуючи вивчення теми: «Закони в моїй сім’ї», ми піднімемо болючу для сучасного суспільства проблему – захист прав дитини. Вирішення її залежить не скільки від державних, соціальних чи наукових програм, а від оволодіння правовими знаннями, навиками та цінностями кожного з нас, як дорослих, так і самих дітей. Кожен член суспільства повинен знати відповіді на запитання: Коли дитина потребує захисту? Хто захищає права дітей? Як позбавляють батьківських прав?Як допомогти дитині, яка залишилася без батьківського піклування?
Ми спробуємо знайти ці відповіді на сьогоднішньому уроці.»
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Робота з опорними поняттями. Дидактична гра «Правове лото». Учні отримують великі картки з поняттями (6-8 слів). Зачитуються визначення понять. За наявності відповідного поняття, учень, назвавши його, отримує фішку, якою закриває «вікно». Виграє той , кому вдається закрити всі слова на своїй картці.
2.Робота зі структурно-логічними схемами.:
А) Два учні складають на дошці інформативні грона до понять. Вчитель вислуховує коментар до схеми. За допомогою питань коригує відповіді ( можлива взаємоперевірка учнями).
Б) Решта учнів об’єднуються в чотири груп, отримують листки – сектори, заповнивши які, складають «Коло прав і обов’язків дітей та батьків».
Забрати дитину з пологового будинку
Забезпечити належні умови проживання
ПРАВА ОБОВ’ЯЗКИ Дати необхідне медичне забезпечення
ДІТЕЙ БАТЬКІВ Оточити увагою та піклуванням
Надати відповідну освіту
Інші складові
ОБОВ’ЯЗКИ ПРАВА
ДІТЕЙ БАТЬКІВ
Вчитель вислуховує висновки, коригує відповіді,
наголошуючи на нерозривності прав і обов’язків
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Коли дитина потребує захисту?
3. Слово вчителя: Та досить часто хтось із учасників нехтує своїми правами. Саме про такі випадки ви підготували повідомлення, скориставшись засобами інформації – статтями з преси чи повідомленнями з теленовин. Прошу висловити власне судження на основі положень «Конвенції ООН про права дитини». З цим документом ви вже знайомі з теми «Ти –людина, отже маєш права».
4. Повідомлення учнів про випадки порушення прав дитини та їх аналіз на основі «Конвенції ООН про права дитини».
5.Слово вчителя: За допомогою ваших повідомлень та коментарів, ми уже дійшли висновку, що існує цілий ряд ситуацій, коли дитина потребує захисту. Я пропоную закріпити і поглибити ці знання, переглянувши слайди.
6.Перегляд відеопрезентації «Дитина потребує захисту» (Презентація може бути як учительською, так і учнівською)
2. Хто захищає права дітей ?
7.Перегляд презентації «Хто захищає права дітей» (Презентація може бути як учительською, так і учнівською)
8.Робота зі структурно-логічною схемою «Захист прав дитини в Україні». Учитель звертає увагу на функції компетентних органів та телефони гарячої лінії
«Захист прав дитини в Україні»
3. Як позбавляють батьківських прав?
9.Робота в групах з документом. Учні об’єднуються в малі групи. Опрацьовують витяги з «Сімейного кодексу України» ( статті 152,165) і Закону України « Про охорону дитинства»( стаття 10) і визначають:
І група - підстави для позбавлення батьківських прав, передбачених законом;
ІІ група – хто має право звертатися до суду з позовом про позбавлення батьківських прав;
ІІІ група - юридичні наслідки позбавлення батьківських прав.
Учитель звертає увагу ,що позбавлення батьківських прав здійснюється винятково судом. Якщо позбавлено прав одного з батьків, то дитина передається на виховання іншому. Якщо обох – родичам чи органам опіки чи піклування. Коли батьки за рішенням суду позбавлені батьківських прав, то їхні діти автоматично звільняються від обов’язків відносно них (спадкування, утримання тощо)
4. Як допомогти дитині, яка залишилася
без батьківського піклування?
10. «Мозковий штурм». 1)У яких випадках дитина може залишитися без батьківського піклування (батьки померли, позбавлені батьківських прав, знаходяться в місцях позбавлення волі, працюють за кордоном тощо)
2) Які проблеми виникають у дитини, яка опинилася в одній із цих ситуацій.(Хто утримуватиме, хто діятиме від її імені в цивільно-правових відносинах, хто навчатиме тощо)
11.Дидактична гра «Хрестик –нолики». Дві команди заповнюють ігрове поле на основі соціальної реклами, але значок Х або О ставиться тільки у випадку правильної відповіді.
Шляхи влаштування дитини,
яка залишилася без батьківського піклування
УСИНОВЛЕННЯ
|
ОПІКА, ПІКЛУВАННЯ |
ПАТРОНАТ |
|
Неповнолітня, повнолітня особа |
Неповнолітня особа ( до 14 років –опіка, з 14 до 18 – піклування) |
Неповнолітня особа |
ДО КОГО ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ? |
Повнолітня дієздатна особа ( старша не менше, ніж на 15 років) |
Повнолітня дієздатна особа або сім’я |
Сім’я |
ХТО ЗДІЙСНЮЄ? |
За рішенням суду, безоплатно, безстроково |
За рішенням орану опіки або суду, безоплатно, до досягнення віку |
За рішенням орану опіки, оплата за договором, до досягнення віку |
НА ЯКИХ УМОВАХ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ? |
12.Рольова гра «Судове засідання». Учням пропонується розглянути справу з умовною ситуацією, виконавши ролі учасників процесу (позивача, відповідача, представників захисту та звинувачення, судді, свідків). На допомогу учням вчитель надає пам’ятку «Схема проведення судового процесу» . Вчитель вислуховує, коригує виступи та вирок після закінчення слухання.
Ситуація: Батько чотирнадцятилітнього Сергія покинув сім’ю і ніяких стосунків з ними не підтримує. Допомоги не надає. Де він зараз - невідомо. Мати Сергія ніде не працює, вона жебракує в метрополітені і примушує хлопчика стояти в переході. Якщо він відмовляється, мати лякає, що вижене його з дому, хоча заповіт на будинок бабуся залишила на онука. Сергій звертається до суду з позовом про позбавлення матері батьківських прав.
13.Слово вчителя: Дуже хотілося б , щоб таких судових засідань було б якомога менше. Адже здорова сім’я – здорове суспільство, здорове дитинство.
ІY. Узагальнення і систематизація навчальних знань і вмінь учнів
14.Дидактична гра «Коротко». Проводиться фронтально, за запитаннями, поставленими на початку уроку. Цінується оптимально коротка і точна відповідь.
Y. Підсумки уроку
Після кожного етапу діяльності учні отримують «смайлики» – бали, які підраховуються наприкінці уроку.
Y Домашнє завдання
1