Розробка уроку з основ правознавства у 9 класі на тему: "Що таке право власності"

Про матеріал
У розробці представлено методичний матеріал із застосуванням інноваційних технологій та методів навчання, що дозволяє реалізувати компетентнісний підхід під час організації освітнього процесу на уроках основ правознавства.
Перегляд файлу

Розробка уроку основ правознавства у 9 класі

Білаш Т.О., учитель правознавства

комунального закладу «Первомайський ліцей № 7 Первомайської міської ради Харківської області»

 

Тема уроку: Що таке право власності

Мета уроку:  - сприяти формуванню ключової компетентності «уміння вчитися впродовж життя», познайомити учнів з поняттям власності, формами власності, підставами набуття власності, особливостями реалізації права власності неповнолітніми;

  • розвивати вміння учнів розрізняти форми власності; характеризувати підстави набуття права власності, навички аналізу правових ситуацій на підставі окремих положень цивільного законодавства, можливості участі у цивільно-правових відносинах; вміння робити висновки щодо важливості реалізації права власності;
  • забезпечити формування ключових компетентностей громадянської та соціальної, формувати ціннісне ставлення до суспільства та держави; сприяти формуванню правової культури учнів, вихованню відповідальності за свої рішення у цивільно-правових відносинах.

 

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • пояснювати, що таке право власності, як людина стає власником та реалізовує право власності;
  • розповідати як діти стають власниками і як вони можуть розпорядитися належним їм майном;
  • розрізняти форми власності, наводити приклади права володіння, користування, розпорядження майном;
  • аналізувати правові ситуації на підставі положень цивільного законодавства;
  • оцінювати важливість для людини права бути власником.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь

Основні поняття: право власності, право володіння, право користування, право    розпорядження, спадкування, заповіт, приватна власність, комунальна власність, державна власність.

 

Обладнання: підручник:Наровлянський О.Д. Основи правознавства: підручник для 9-го класу  загальноосвіт. навч. закладів.- К.: Грамота, 2017;, Конституція України, витяги із Цивільного кодексу України, ТЗН, електронна презентація «Що таке право власності», відеосюжети, стікери, папір А-3, плакати «Наші правила», «Валіза знань», тестові завдання.

 

Епіграф уроку: Право власності полягає у тому, щоб кожен мав і робив своє так, аби ніхто не  мав чужого і не позбавлявся свого.

                                                                                                                 Конфуцій

Девіз уроку: Знай, умій, застосовуй!

 

Хід уроку:

 

І. Організаційний етап.

- Під час уроку працюватимемо у групах, парах, тому, щоб робота була більш злагодженою, пропоную укласти «Навчальний контракт» (за необхідності учні доповнюють плакат «Наші правила»);

- згадуємо правила роботи у парах, групах;

- звертаємо увагу на тестові завдання;

- не забуваємо під час уроку складати опорний конспект.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Що таке право?
  2. Що таке галузь права?
  3. Назвіть відомі вам галузі права.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з цивільно-правовими відносинами», тобто з нормами цивільного права, які врегульовують дуже широке коло приватних відносин у суспільстві.(відносини, пов’язані з майном – право власності, порядок спадкування майна, укладання договорів та особисті немайнові права, пов’язані з правом особи на честь та гідність, ділову репутацію, власне ім’я, охороні здоров’я тощо). Ці всі норми регулюються Цивільним кодексом України.

    У повсякденному житті ми користуємось таким словосполученнями: моя ручка, мій телефон, мій одяг, мої речі тощо.

А чи можна замінити займенник мій прикметником-синонімом? (Який? – Власний.)

Як ви вважаєте, про що піде мова сьогодні на уроці?

З якою складовою цивільного права будемо знайомитися?

Про яке право говоритимемо?

 

І. Оголошення теми і очікуваних результатів уроку.

    Отже, тема нашого уроку: «Що таке право власності».

Його епіграф – слова давньокитайського мудреця Конфуція: «Право власності полягає у тому, щоб кожен мав і робив своє так, аби ніхто не  мав чужого і не позбавлявся свого». А девіз уроку: Знай, умій, застосовуй! І мені б дуже хотілось, щоб на сьогоднішньому уроці ви проявили себе через знання та дії, адже мудрий той, хто знає, можливо, і не так багато, але потрібне! То ж запрошую до співпраці.

Вправа «Наші очікування»

Завдання: Візьміть стікер та запишіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, що б хотіли дізнатися.

Учні озвучують свої думки.

Розміщують стікери на плакаті «Валіза знань».

 

V. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.

1. Що таке право власності.

 

Вправа «Асоціації» + «Мозковий штурм»

 

Завдання: Візьміть  стікери та запишіть

 – що таке право власності, з чим ви асоціюєте це поняття;

Учні озвучують свої думки.

Розміщують стікери на плакаті «Право власності – це …»

 

Робота у парах

І  - робота зі Ст. 41 Конституції України

ІІ – робота зі Ст. 316 Цивільного кодексу

ІІІ – робота з витягом із ЗУ «Про власність»

Завдання:

  • Перевірте свої припущення.
  • Які складові права власності?

Експеримент-провокація.

Беру ручку в одного з учнів (я тепер володію цією річчю). Тримаю в руках і перекладаю на іншу парту.

  • Що не подобається власнику?
  • Чи мала право так чинити?

Перегляд відео сюжету № 1 (остаточне формування поняття )

+ робота з підручником с. 74.

Завдання: Використовуючи  інформацію відео сюжету та тексту підручника, сформулювати визначення поняття «Право власності»

Право власності – це… 

Лише власникові належать усі три можливості(володіння, користування, розпорядження). Інші ж люди можуть володіти і користуватися чужим майном, але не можуть ним розпоряджатися (повертаю ручку господарю).

 

Робота у парах

І – складіть список речей, які є вашою власністю(можете ними розпоряджатися).

ІІ - складіть список речей, якими ви користуєтесь.

ІІІ - складіть список речей, якими ви володієте.

 

2. Як людина стає власником. Як реалізувати право власності.

 

    Отже, ви навели приклади, коли речі є вашою власністю і можете ними розпоряджатися, але ми побачили, що є й речі, якими ви користуєтесь, але вони вам не належать.

    Конституція України, Цивільний кодекс України, ЗУ «Про власність» визначають форми власності.

    Під час підготовки до уроку у нас працювала домашня група, яка мала випереджальне завдання.

Представники групи підготували колажі і знайомлять з формами власності:

  • державна власність;
  • комунальна власність;
  • приватна власність.

? А як же можна набути право власності?

Перегляд відео сюжету № 2

+ робота у малих групах

Завдання:

  • Використовуючи інформацію відеосюжету та матеріалу підручника с. 75, визначити шляхи набуття права власності.
  • Створити міні-плакат «Шляхи набуття права власності»

У загальному колі.

- представлення результатів роботи груп.

- створення спільного переліку шляхів набуття права власності.

 Формування понять:

Спадкування - …

Заповіт - …

 

 «Мозковий штурм»

? Як можна реалізувати право власності?

+ формування поняття

Реалізація права власності - …

 

Робота з документом (ст. 319 ЦК «Здійснення права власності»)

  • Чи не суперечать одне одному пункти 1 і 4 Ст. 319?

 

3.Якими правами наділені неповнолітні власники.

    Стати власником можна у будь-якому віці, однак право людини розпоряджатися майном залежить від досягнення нею певного віку.

Робота з таблицею «Власність неповнолітніх»

  • Визначити, від чого залежить об’єм цивільних  прав.
  • Як об’єм цивільних прав змінюється з віком?
  • Чи всі неповнолітні мають однаковий обсяг права власності? Чому?

 

Практикум (робота у малих групах)

  • аналіз ситуацій (визначення права власності неповнолітніх)

1. Неповнолітній Олег 15 років успадкував від діда автомобіль і вирішив продати його своєму товаришеві. Чи зможе він здійснити продаж власного авто? Чому?

- Які права має Олег щодо власного автомобіля?

 

2. 14-річному Владиславу батьки відкрили банківський рахунок, на який щомісяця вносили 100 гривень. Хлопець вирішив придбати за ці кошти мобільний телефон.

- Чи може Владислав самостійно придбати річ за кошти з банківського рахунку?

3.  16-ти річний Дмитро отримує стипендію, за яку придбав велосипед. Потім він вирішив обміняти велосипед на модний мобільний телефон. Батько заперечив цьому.

- Чи правомірні дії батька?

- Які права власності має неповнолітній Дмитро?

4. 15-річна Світлана на зароблені під час літніх канікул гроші купила собі золоті сережки, а на отримані в дарунок від бабусі 200 гривень - золоту каблучку. Через деякий час вона продала сережки своїй подрузі - 18-річній Ользі. Батьки Світлани, дізнавшись про це, звернулися з позовом про визнання всіх правочинів недійсними.

5. 16-річному Олексію на день народження батьки подарували спортивний велосипед, на якому хлопець катався із друзями щодня. Через рік за згодою батьків Олексій продав велосипед своєму товаришеві Михайлу (18 років). Чи буде даний договір визнано дійсним?

    Отже, ми побачили, що діти також можуть мати власність, але не завжди можуть розпоряджатися нею.

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

 

    Звернімося до девізу нашого уроку: «Знай, умій, застосовуй!» Я думаю, на уроці ви отримали певний багаж знань, але не достатньо розмістити його на поличках вашого головного мозку, його потрібно застосовувати у повсякденному житті, щоб, як казав Конфуцій, «… ніхто не мав чужого і не позбавлявся свого»

    Отож, застосуймо здобуті знання під час виконання тестових завдань, які мають практичне спрямування.

  • Виконання тестових завдань.
  • Cамоперевірка.

Тестові завдання

І варіант

1. Малолітня особа до 14 років не може:

А купити буханець хліба;

Б подарувати другові зошит;

В бути зазначена як автор книги;

Г обміняти свій золотий браслет на сережки.

2. Даруючи книжки, які належать нам на праві власності, ми реалізуємо таку правомочність: А право володіти книжкою;

Б право користуватися книжкою;

В право розпоряджатися книжкою;

Г право сервітуту.

3. У якому віці дитина дістає право самостійно розпоряджатися своєю стипен­дією, заробітком, але не речами, придбаними за ці кошти?

АЗ 14 до 16 років; Б з 16 до 18 років; В з 14 до 18 років; Г з 18 років.

4. Чи є обмеження на склад, кількість і вартість майна, якими може володіти

людина?

А Так;

Б ні;

В обидві відповіді правильні.

5. У випадку купівлі іншою людиною якоїсь речі у малолітньої дитини батьки останньої мають право вимагати повернення цієї речі.

А так:

Б ні.

6. Отримання будинку у спадок  - це реалізація права

А володіння;

Б користування;

В розпорядження.

7. Здача складу в оренду – це реалізація права

А володіння;

Б користування;

В розпорядження.

8. Визначте форму власності:

Первомайська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 7- це власність

А приватна

Б комунальна

В державна

9.  Закінчіть речення.

 Можливість власника вилучати з речей корисні властивості для задоволення власних потреб – це …

10. Приватна власність – це форма юридичного закріплення за громадянином права:

а) володіння і застосування якого-небудь майна;

б) користування і розпорядження певним майном;

в) застосування і розпорядження яким-небудь майном;

г) володіння, користування і розпорядження певним майном.

11. Установіть відповідність:

1.  Право володіння;

А) Заснована на законі можливість визначати фактичну долю майна.

2.  Право користування;

Б) Можливість фактичного утримання конкретною особою конкретної речі у своєму господарському підпорядкуванні

3.  Право розпорядження.

В)   Закріплена в законі можливість власника вилучати вилучати з речей, які йому належать, їхні корисні властивості для задоволення власних потреб

(подібні завдання пропонуються для ІІ варіанту)

 

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія

? – Чи справдились ваші очікування?

   -  Чи  будуть корисні отримані на уроці знання  у повсякденному житті?

Відправте отримані знання  у «Валізу знань».

    А усім присутнім  я бажаю:

- щоб у вас був острів біля моря, чи зірка в космосі;

- щоб на ваші мрії ніколи не накладали вето;

- щоб ваші бажання не виходили за межі правових норм;

- щоб поряд було стільки друзів, скільки депутатів у парламенті:

 - а право вашої власності ніколи не обмежувалось.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати т. 12 с. 72-77

Середній рівень – завдання № 1 с. 77

Достатній рівень – завдання № 2 с. 77

Високий рівень – завдання № 4 с. 78, або скласти задачу до теми.

 

 

 

docx
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
2702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку