Семінар-практикум для педагогів
«Емоційна саморегуляція
як ресурс професійно-особистісного розвитку педагога.
Профілактика емоційного вигорання»
Підготувала
практичний психолог
Кухар М.Л.
2019
Вступне слово. В діяльності педагогічних працівників багато різноманітних факторів, які можуть призвести до стресу, тривожності, синдрому вигорання. Доведено, що психічне здоров’я може серйозно вплинути на фізичний стан нашого організму і призвести до тяжких хвороб. Тож, дуже важливо попередити негативні емоційні стани, зберегти психоенергетичний баланс і навчитися регулювати свої емоції і поведінку. На тренінгу ми навчимося прийомам, які допоможуть зберегти ваше здоров'я.
Тема заняття нашого психолого-педагогічного семінару не зовсім звична. Як правило, здебільшого, ми розглядаємо питання щодо шляхів підвищення якості навчально-виховного процесу. Сьогодні ж ми поговоримо про нас з вами як людей, які в силу своєї професії змушені постійно зберігати позитивний емоційний діалог з керівництвом, колегами по роботі, учнями , батьками і взагалі з усіма оточуючими нас людьми. Бо ми ж – учителі, а емоції по праву можна назвати одним з основних інструментів в нашій роботі.
Мета: з'ясування очікувань педагогів від заняття.
Матеріали: зображення Новорічної ялинки, стікери білого кольору з клейкою смужкою у вигляді сніжинок для запису очікувань від тренінгу за кількістю учасників.
Учасники тренінгу записують власні очікування від тренінгу на стікерах, озвучують та наклеюють на зображення ялинки свої очікування.
2. Вправа-дослідження «Емоційний градусник».
Мета: дослідження рівня емоційног осамопочуття.
Кожен учасник обирає собі з колоди метафоричних емоційних карт героя, який відповідає їхньому емоційному стану і називає три харатеристики про нього.
3. Експрес-анкета для оцінювання рівня синдрому емоційного вигорання (Додаток 1)
Інструкція. Шановний колего! Позначте наскільки кожне твердження відповідає Вашому стану. Дякуємо!
4. Вправа «Відверто кажучи» (Додаток 2)
Мета: вербалізація і усвідомлення педагогами проблеми емоційного вигорання.
Матеріали: картки з незакінченими фразами.
Інструкція. Вам потрібно ви тягнути будь-яку картку з незакінченою пропозицією і спробувати закінчити фразу відверто і чесно (Додаток 2).
Рефлексія.
• Чи важко вам було відповідати?
• Чи було для вас щось нове?
• Як ви себе зараз відчуваєте?
• Які у вас зараз відчуття?
5. Руханка «Австралійський дощ»
Мета: зменшення психологічного навантаження учасників.
Хід вправи:. психолог показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
Піднімається вітер (потираємо руки).
Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
Австралійський дощ скінчився.
Сонце! (піднімають руки вгору)
6. Вправа «Жива скульптура символу щастя»
Кожна група створює колективну умовну живу скульптуру, що символізує повноцінність щастя. Міні-презентація, коментарі, власне бачення творчої композиції будуть не зайвими.
7. Кольоротерапія
Психолог: Кожному знайомий стан, коли не хочеться абсолютно нічого і немає бажання бачити кого-б то не було, коли виникає внутрішнє емоційне напруження на роботі чи вдома, коли на вас чинять психологічні тиск, і ви відчуваєте сильну втому. Одним з ефективних засобів боротьби зі стресовим станом є методи кольоротерапії або хромотерапії.
Кольоротерапія – це цілеспрямований вплив кольором на самопочуття, фізіологію людини; активізація кольором діяльності органів і систем; метод психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів.
Для успішного використання методу кольоротерапії необхідно знати, як діє певний колір на людину.
8. «Груповий малюнок по черзі «Зима - це дивна казка»»
Педагогам пропонується поділитися на 3 команди. Команда починає малювати малюнок, але не закінчує його повністю, а передає по колу наступній команді. І так кожна команда по черзі домальовує частину малюнку попередньої групи.
9.Вправа «Скринька позитиву».
Мета: формувати навички самопідтримки у негативних ситуаціях
Хід виконання: Психолог говорить, що від кожної людини залежить, розірве вона ланцюг негативних думок і покращить своє майбутнє, чи буде продовжувати потерпати від хвороб, невдач, зазнавати стресу. Ми вже зрозуміли, що позитивне (оптимістичне) мислення послаблює емоційне напруження, допомагає знайти ефективне рішення і діяти відповідно до обставин.
Зараз ми повчимося з вами мислити позитивно.
Для цього попрацюємо в групах.
Вам потрібно буде змінити негативні думки на позитивні.
Кожна група отримує аркуш, поділений на дві частини: в одній із частин – наперед підготовлені записи негативних думок, в іншій порожні місця потрібно заповнити, перетворивши негативні висловлювання на позитивні.
Наприклад, негативна думка: «У мене нічого не вийде». Перефразувати вислів на такий, що матиме позитивний зміст, можна так: «Я зроблю все, що в моїх силах, а коли не вийде, я це переживу».
«Ценеможливо»,- сказала Причина.
«Цебезвідповідально»,-зауваживДосвід.
«Цемарно»,-відрізалаГордість.
«Спробуй …»- прошепотілаМрія.
Ситуації.
«У мене нічого не вийде»;
«Я повинен бути першим»;
«Не варто й починати»;
«Я не зможу»;
«Мені обов’язково треба мати це»;
«Вони зобов’язані так робити».
«Усе втрачено».
Виявляється, шановні педагоги, відчути себе щасливим можливо в будь-якій ситуації, при цьому досить лише знайти правильний спосіб. Які наслідки створення ситуації успіху? Педагогу слід пам'ятати про те, що: • Успіх, дістався ціною невеликих зусиль, може призвести до завищеної оцінки своїх можливостей. • За сильним переживанням який-небудь емоції обов'язково слід розслаблення:
10. Відеоролик Життя прекрасне
11. Вправа «Від щирого серця»
Матеріали :паперові «серця» для кожного учасника; велике «серце», щоб об'єднати всі маленькі.
Психолог. Тож давайте зараз зазирнемо до своїх сердець і віднайдемо там те, що є найбільш дорогим нам цієї миті...
Пропонуємо від щирого серця подарувати ці здобуті скарби всім, хто зараз у цьому колі, що єднало нас сьогодні... І хай ці скарби примножаться в кожного.
Потім кожен учасник отримує паперове серце і пише на ньому побажання учасникам тренінгу( частинку чогось найкращого із свого серця). «Серця учасників із побажаннями кріпляться на велике «серце».
12. Вправа «Контракт зі своїм щастям».
Для того, щоб ми любили себе, поважали пропоную вам заключити контракт зі своїм щастям.
Хід: напишіть слова, які ви вважаєте за потрібними в своєму контракті.
13. Вправа «Скарбниця мудрості».
Наприкінці семінару-практикуму учасникам пропонується дістати по одній карті з колоди Метафоричних асоціативних карт «Настрій», яка підкаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом
Висновок
Насолоджуйтесь кожною миттю. Не потрібно чекати щасливих днів завтра чи післязавтра, влітку чи взимку, після закінчення школи чи вступу до університету, живіть сьогодні, адже життя одне і нам вирішувати яким воно буде. Ми щасливі кожної хвилини нашого буття! Це потрібно лише зрозуміти. Життя не складається з проблем, життя складається із нашого відношення до цих проблем. Щастя – це ми! Щастя в кожному з нас! Тільки нам вирішувати коли і як ми будемо його відчувати!
Експрес-анкета для оцінювання рівня синдрому емоційного вигорання
Інструкція. Шановний колего! Позначте наскільки кожне твердження відповідає Вашому стану.
Твердження |
Майже ніколи (0 балів) |
Ніколи
(1 бал) |
Часто
(2бали) |
Майже завжди (3 бали) |
До кінця робочого дня я відчуваю емоційне спустошення |
|
|
|
|
Через переживання, пов’язані з роботою, мені складно заснути |
|
|
|
|
Емоційне навантаження на роботі надто велике для мене |
|
|
|
|
Після робочого дня я можу «зриватися» на своїх близьких |
|
|
|
|
Я відчуваю, що мої нерви в край напружені |
|
|
|
|
Мені складно зняти емоційне напруження, що виникає після робочого дня |
|
|
|
|
Після робочого дня в мене вже ні на що не вистачає сил |
|
|
|
|
Я відчуваю себе перевантаженим проблемами інших людей |
|
|
|
|
Всього |
|
Вправа «Відверто кажучи»