Бикова Ольга Михайлівна, вчитель фізики та математики; стахоршинська ЗОШ І-ІІ ступенів, Новгород-Сіверський р-н,Чернігівська обл.
Тема. Скорочення дробу
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст поняття скорочення дробів та навчити користуватися цими уявленнями для виконання завдань, що передбачають скорочення дробів та дробових виразів (вигляду ). Розвивати вміння логічно аргументувати, формулювати висновок, чітко будувати свою відповідь. Виховувати патріотичну свідомість та гордість шляхом ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних учених, що створювали математику, зокрема видатних українських математиків, мотивувати учнів до вивчення математики на їх прикладі.
Обладнання: підручник, комп’ютер, презентація вчителя, ППЗ «Математика 6 клас».
Тип уроку: засвоєння знань; застосування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Організація уваги учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Взаємоперевірка за зразком.
ІІІ. Формування мети і завдань уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Георгій Феодосійович Вороний
2008 року наукова громадськість світу відзначала соту річницю пам'яті Георгія Феодосійовича Вороного - вченого виняткових математичних здібностей. Він належить до когорти найвідоміших українських математиків минулого. В кожній галузі наукових пошуків, якими займався Г. Вороний, його внесок призвів до створення нового напряму досліджень. А, як відомо, це найвище визнання для вченого. Справжнє ж значення його наукових праць відкрилося лише в наш час у зв'язку з розвитком таких галузей знань, як комп'ютерна графіка, створення штучного інтелекту. Зараз його праці використовують фахівці всіх розвинених країн.
За своє коротке життя ( він прожив лише 40 років) Георгій Вороний написав всього дванадцять праць, але всі вони вирізняються своєю глибиною і довершеністю.
Геній Георгія Вороного на століття пережив його самого, і зараз наукові відкриття вченого дуже актуальні у всьому світі, їх використовують у багатьох галузях знань, іменем його називають наукові центри. Все це викликає нашу законну гордість і звеличує Україну.
V. Актуалізація опорних знань
Усні вправи (фронтальна робота)
а) ; б) ; в) ; г) .
|
|
а) Помножте чисельник і знаменник цього дробу на 2; на 10. Які результати ви дістали?
б) Поділіть чисельник і знаменник дробу на 3. Який результат ви дістали?
в) Чи можна даний дріб записати у вигляді іншого дробу зі знаменником 24; 30? Чому?
г) Знайдіть х із рівностей: ; .
Для «сильних» і «слабких» учнів індивідуальна робота за картками
Картка № 1 (для «сильних») Як можна розрізати циферблат годинника на 6 частин так, щоб у всіх частинах сума чисел була однаковою? |
Картка № 2 (для «сильних») Запишіть, використовуючи три п'ятірки і знаки дій: 1) 1; 2)0; 3) 2; 4) 5. |
Картка № 3 (для «сильних») Як треба розставити знаки «+» у запису 1 2 3 4 5 6 7, щоб дістати в сумі 100? |
Картки-підказки (для «слабких»)
Користуючись прикладами закінчіть записи: |
|
.
|
.
|
VI. Формування ЗУН
Проблема:
Ви вже знаєте, що якщо чисельник і знаменник помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від 0, то значення дробу не зміниться. А зміниться запис цього дробу: стане більш «коротким» чи більш «довгим». Помножити чисельник і знаменник дробу на число можна в будь-якому разі. Але чи завжди можна знайти число, відмінне від 1, на яке можна було б поділити чисельник і знаменник дробу?
Більшість учнів після подібної бесіди можуть самі зробити правильні висновки. Завдання вчителя — вислухавши відповіді учнів, грамотно сформулювати відповідні властивості (конспект 8).
Конспект 8 |
|
Скорочення дробів |
|
1) Нехай с = НСД(а; b) і с ≠ 1, тоді: — скорочення дробів (a i b – взаємно прості). 2) Якщо: с = НСД(а; b) = 1, то — нескоротний дріб |
Приклад 1) Скоротіть дріб . НСД (33; 44) = 11, отже, . 2) Дріб скоротити не можна, бо НСД (4; 5) = 1 |
Під час усної лічби скорочення можна виконувати поступово, але в будь-якому разі відповідь повинна бути нескоротним дробом.
Перегляд відео уроку №13 ППЗ «Математика 6 клас»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VIІ. Первинне закріплення ЗУН
І рівень
Усні вправи
Мета вправ — не тільки первинне закріплення матеріалу, а й найголовніше,— розвиток мовлення учнів. Тому треба вимагати від учнів пояснень, читати завдання і т. ін.
II, IIІ рівні
Письмові вправи
На цьому уроці слід звернути увагу на завдання зі скорочення дробів, щоб виробити в учнів спільне вміння скорочувати дроби. Тому й завдання підбираємо на скорочення з поступовим збільшенням складності завдань.
VІІІ. Підсумки уроку
Що означає термін «скоротити дріб»? Який дріб називається нескоротним?
Чи правильно виконано скорочення дробу ?
а) ; б) .
НСД(12; 16) = 4.
Який зі способів скорочення коротший?
Чи правильно виконано скорочення дробів?
; ; .
ІХ. Домашнє завдання
Х. Рефлексія
Результативність роботи – 100-бальна шкала.
Що сприяло успіху? Що заважало? Оцінити результативність своєї роботи на уроці за 100-бальною шкалою.