Інтеегрований урок (англійська мова та зарубіжна література) на тему: "Шекспір - геній англійського відродження" Урок поєднує різні види діяльності з обох предметів. Це і читання, і прослуховування, і переклад. Діти знайомляться з письменником за допомогою відео призентації, читають сонети в оригіналі і в перекладі, висловлюють своє враження, використовуючи такий прийом, як медіа-експресія.
Урок на тему: «Шекспір – геній англійського відродження» 8 клас
Тип уроку: інтегрований урок (світова література і англійська мова)
Мета: поглибити знання учнів про особливості англійського Відродження, про життя і творчість Вільяма Шекспіра, з теорії літератури ознайомити їз поняттям «сонет»; спонукати розмірковувати над змістом прочитаного; розвивати навички усного мовлення, виразного читання, перекладу; виховувати інтерес до іноземної мови, літератури, любов до поетичного слова та почуття прекрасного.
Обладнання: портрети В. Шекспіра, ілюстрації до творів, роздатковий матеріал у вигляді «інформаційних карток», мікрофон, словники, скринька-сюрприз, мультимедійне обладнання, презентація у Microsoft PowerPoint, аудіозапис сонету в оригіналі, епіграф уроку.
Епіграф: «Люби всіх, довіряй обраним, зла не роби нікому» (В.Шекспір)
Хід уроку
І. Установчо-мотиваційний етап
Вчитель світової літ.: (вірш)
Уся багатогранність нашого буття,
Уся його краса, його мінливість,
І існування сенс, і загадки життя
У працях генія цього для нас відкрились.
Відомий драматург, поет він і актор.
Та в декораціях не мав митець потреби.
Минає час, а зіграна ним роль
Так і лишається для всіх дарунком неба.
Ми в ньому бачимо глибокі почуття
І силу мужності всьому наперекір.
Йому несеться слава крізь віка,
Бо Він – то вічний геній! Він - Шекспір!
(Петрук Н. В.)
Презентація: Слайд 1.
Вчитель англійської мови: Good day, dear children. Of course, today we are speaking about one of well- known English writers William Shakespeare. During our lesson we’ll practice our reading, listening, speaking and translating skills. (Портрет Шекспіра, додаток№1)
Вчитель світової літ. Як би мені хотілося , діти, хоча б на мить зазирнути у той час, коли жив і творив такий великий геніальний письменник. А вам?
(прогнозовано відповідь: так)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. «Мікрофон» (бесіда із гостем з минулого містером Wind Time про особливості англійського Відродження. Дійові особи: репортер, містер Wind Time, перекладач)
Репортер: Містер Вінд, розкажіть нам, будь ласка, про особливості епохи Ренесансу в Англії.
Перекладач: Mr. Wind tell us about peculiarities of English Renaissance, please.
Mr. Wind: Oh, it’s a special age.
Перекладач: Це особлива епоха.
Mr. Wind: It’s a period of development new relationship between people of different classes. New literature is created by English humanists – untibourgeois and untifeudal.
Перекладач: Це період розвитку нових відносин між людьми різних класів. Англійські гуманісти створили нову літературу – антибуржуазну та антифеодальну.
Mr. Wind: Public theatre is a main phenomenon of English Renaissance where not only actors and actresses play, but also politicians are making speeches.
Перекладач: Головною особливістю англійського Відродження є публічний театр, у якому виступають не тільки актори, а й також виголошують промови політики.
Mr. Wind: A new theatre is created by such talented playwriters as Cristofer Marlo, Tomas Kid, Robert Green, W. Shakespeare.
Перекладач: Новий театр створюється такими талановитими драматургами як Крістофер Марло, Томас Кід, Роберт Грін, В. Шекспір.
Mr. Wind: People start value brain, experience and knowledge.
Перекладач: Люди починають цінувати розум, досвід та знання.
Репортер: Що ж, подякуємо нашому гостю із минулого (аплодисменти)
Перекладач: Well? We thank you Mr. Wind.
Mr. Wind: And thank you. Good buy, dear children.
2. Біографія письменника (колективна робота з інформаційними картками )
Вчитель світової літ. Настав час познайомитись із самим Вільямом Шекспіром. Допоможемо один одному. Завдання просте: зачитувати інформацію, яка знаходиться на ваших інформаційних картках один за одним з одночасним переглядом презентації на тему «Шекспір» та складанням опорного конспекту. Отож, будь ласка , у кого картка №1, ваша інформація, і так далі.
КАРТКА №1
Вільям Шекспір – відомий англійський письменник і драматург. Роки життя 1564-1616. Народився 23 квітня 1564 року у місті Стредфорд-на-Ейвон в сім’ї торговця, якому належала чинбарня ( майстерня, де обробляли шкіри)
Презентація: Слайд 2
КАРТКА №2
До 14 років хлопець відвідував світську школу, де вивчав риторику, логіку, латину, античну міфологію та літературу.
Презентація: Слайд 3
КАРТКА №3
Рано почав працювати. Одружився у 18 років з дочкою багатого фермера Анною Хеттевей. Незабаром у них народилася донька Сьюзен, а пізніше близнята Джудіт і Гамнет.
Презентація: Слайд 4
КАРТКА №4
Близько 1586 року Шекспір подався до Лондона, де заробляв на життя тим, що стеріг коней біля театру, переписував ролі, заміняв суфлера.
Презентація: Слайд 5
КАРТКА №5
Приблизно з 1590 року він узявся за перо. З 1594 року входить до трупи Джеймса Бербеджа, яка давала вистави в будинку, іменованому «Театром». А 1599 року сини Бербеджа побудували театр «Глобус» і Шекспір став одним із співвласників цього закладу.
Презентація: Слайд 6
КАРТКА №6
Невдовзі В. Шекспір став головним драматургом трупи. І хоч бути драматургом у ті часи вважалося мало почесним, але він обрав свій шлях. Ця праця стала справою його життя, яка принесла всесвітню славу.
КАРТКА №7
У 1612 році Шекспір покидає Лондон через конфлікт із трупою. Останні чотири роки життя проводить у Страдфорді. Він і його сімя на той час достатньо забезпечені, але йому не судилось довго потішитись домашнім вогнищем. 23 квітня 1616 року у віці 52 років Вільям Шекспір помирає.
Презентація: Слайд 7
3. Творчий доробок письменника (виступ доповідача, який мав випереджальне завдання - підготувати повідомлення про творчість Вільяма Шекспіра за наступним матеріалом:
«Перу драматурга належить 37сценічних творів. Серед них комедії, історичні хроніки, трагедії. Дві поеми: «Венера і Адоніс» (1593) та «Лукреція»(1594), такі пєси як «Сон літньої ночі», «Багато галасу даремно», «Комедія помилок», «Дванадцята ніч», у яких автор прославляє радість життя, сильну і сміливу людину. А також 154 сонети, які зараховані до числа найсвітліших творів світової лірики.
Презентація: Слайд 8
Творчість Шекспіра прийнято ділити на три періоди.
Перший період з 1590 року по 1600 називають оптимістичним. В цей час була написана трагедія «Ромео і Джульєта» та «Сонети».
Презентація: Слайд 9
Другий період – трагічний, з 1601 по 1608 рік. Він представлений трагедіями «Гамлет» (1601) та «Король Лір» (1605)
Презентація: Слайд 10
Третій період називають з 1609 по 1613 рік називають романтичним. В цей час Шекспір написав 4 пєси, серед яких найбільше відзначають п’єсу «Буря»).
Презентація: Слайд 11
4. Презентація опорного конспекту (за бажанням один чи два учня зачитують складений конспект).
5. Медіа – експресія
Вчитель світової літ. До вашої уваги портрет Шекспіра, який створений за допомогою сучасних комп’ютерних технологій Лондонською поліцією. Дослідники стверджують, що так міг виглядати письменник у молодому віці (додаток №2). З його ім’ям пов’язано одне питання, яке намагаються з’ясувати до цих пір. Яке саме – вам доведеться визначити самостійно за допомогою мультимедійних технологій. До вашої уваги кілька запитань. Головне запитання, покрите таємницею віків, розміщене на найяскравішому, найбільш насиченому фоні. Озвучте це запита?
?ня.
Презентація: Слайд 12
Вчитель світової літ. Саме так, дослідники до цих пір шукають відповідь на запитання «Хто насправді був автором шекспірівських творів?». Пов’язано це із пожежею у театрі, після якою не лишилось практично ніяких документальних відомостей про письменника. Незважаючи ні на що, В. Шекспір залишив для майбутніх поколінь багато вічного і прекрасного. Та найпрекраснішими в його творчості вважаються сонети.
6. Словникова робота: Запишіть, будь ласка, визначення. Сонет –старовинний ліричний жанр, який має строгу будову, тому його називають канонічним жанром. Він складається із 14 рядків і ділиться на 2 чотиривірші і 2 тривірші. Структура сонету:
- теза (1-ий чотиривірш);
- антитеза (2-ий чотиривірш);
- синтез (тривірш);
- узагальнення думки (тривірш).
7. Прослуховування сонету в оригіналі (аудіо запис) До вашої уваги сонет 130 в оригіналі (файл)
Sonnet 130
My mistress’ eyes are nothing like the sun;
Coral is far more red then her lips’ red:
If snow be white, why then her breasts are dun;
If hairs be wires, black wires grow on her head.
If have seen roses damask’d, red and white,
But no such roses see I on her cheeks;
And in some perfumes is there more delight
Then in the breath that from my mistress' reeks.
I love to hear her speak, yet well I know
That music hath a far more pleasing sound
I grant I never saw a goddess go, –
My mistress when she walks, it treads on the ground.
And yet, by heaven, I think my love is rare
As any she believed with false compare.
8. Творче завдання (переклад першого чотиривірша сонету)
Вчитель англійської мови: Well, dear children, try to translate the first four rows of the sonnet. After that we’ll compare our translations with translation by Marshak. You can use your dictionaries. (Текст для перекладу роздається дітям на картках (додаток№3). Працюють діти у парах під музичний супровід).
(файл)
9. Виразне читання сонету в перекладі
10.Бесіда за прочитаним (порівняльний аналіз оригіналу з перекладом, власних перекладів із перекладом С. Маршака)
Ее глаза на звезды не похожи,
Нельзя уста кораллами назвать,
Не белоснежна плеч открытых кожа,
И черной проволокой вьется прядь.
С дамасской розой, алой или белой,
Нельзя сравнить оттенок этих щек.
А тело пахнет так, как пахнет тело,
Не как фиалки нежный лепесток.
Ты не найдешь в ней совершенных линий,
Особенного света на челе.
Не знаю я, как шествуют богини,
Но милая ступает по земле.
И все ж она уступит тем едва ли,
Кого в сравненьях пышных оболгали.
- Яка тема сонету?
- Що можна сказати про почуття автора?
- Чи вважаєте ви його кохання справжнім?
- Чи вдалося вам у перекладі передати думку автора?
- Чи вдалося С. Маршаку у йог перекладі передати максимально точно думку і почуття Шекспіра?
ІІІ. Рефлексія
11. Робота з епіграфом (бесіда)
- Що можна сказати про Шекспіра як про людину, виходячи із цих слів?
12. Робота у групах. Складання сенкану на тему «Шекспір» (за зразком і за допомогою інформаційних карток про алгоритм складання сенкану)
Додаток №4.
13. «Сюрприз – скринька»
Вчитель англійської мови: To the end of our lesson let’s open this beautiful surprise – box. We have few little hearts in it with some vise words by W. Shakespeare for us. From heart to heart. Help me to translate them and remember them. (вчитель читає вираз англійською мовою, а діти перекладають з карток у вигляді сердечок, які їм роздані заздалегідь, додаток№5)
14.Вчитель світової літ: Ну і на завершення 33 Сонет Шекспіра у виконанні Сагайдачного Олександра. (аудіо запис)
IV. Домашнє завдання (різнорівневе)
1. Створити буклет, який якнайкраще прорекламував би творчість В.Шекспіра.
2. Вивчити сонет в оригіналі на вибір.
3. Вивчити сонет в перекладі на вибір.
4. Скласти «асоціативний кущ» на тему «Шекспір»