Самостійне опрацювання учнями біографії Тараса Шевченка (с. 115)Де народився поет? Яким був Тарас? Що дуже хотілося малому Тарасу? Які здібності були у Тараса Шевченка? Що змальовував у своїх віршах і живописі митець? Яку назву мала його книжка, яка стала відомою на весь світ? ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
9 березня 1814 року в селі Моринці у сім’ї селянина-кріпака народився хлопчик Тарас. Він ріс мовчазний, замислений. Не тримався хати, а все блукав десь за вигоном, за що його прозвали в сім’ї «малим приблудою». Батько Григорій був з козацького роду, знав грамоту, тобто вмів читати і писати, що на ті часи було великою рідкістю серед селян. Мати — Катерина Бойко — щира, працьовита, ласкава. Тепло материнського серця передалось і Тарасові. Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка «в науку». За найменшу провину він карав своїх учнів різками. Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати, коли йому виповнилося всього 9 років. Мачуха, яка прийшла на чужих п’ятеро дітей і привела ще трьох своїх, не злюбила непокірного, жвавого і правдивого хлопця. Часто йому перепадало, причому не заслужено. Та коли через 2 роки помер і батько, життя для сироти стало нестерпним. Почалися його поневіряння по чужих людях. Тарас наймитував у школі, а потім пас громадську череду. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї, і дитинство його було тяжким і безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком. Його не полишала думка навчитися малювати у професійного маляра. Той згодився навчити хлопця малювати, та пан Енгельгардт забрав Тараса в Петербург козачком. Зустріч у Петербурзі з художником Сошенком та поетом Жуковським змінила долю Тараса Шевченка. Вони побачили великі здібності молодого художника й викупили його з неволі за шалені гроші — 2500 рублів. Тарас Григорович виправдав їхні сподівання. 1845 року він закінчив Петербурзьку академію мистецтв з двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малював портрети, картини, ілюстрував свої вірші. Для Тараса Шевченка малювання стало потребою, вираженням його творчого духу. До нас дійшло близько 1200 акварелей, малюнків олійною фарбою, олівцем.1840 року з’являється перше видання «Кобзаря» — книги, яку український народ поставив на головне місце у рідній літературі. У цьому виданні було всього 8 творів, а починався «Кобзар» словами: «Реве та стогне Дніпр широкий...». Вірші з «Кобзаря» стають одразу дуже популярними, їх заучують напам’ять. Чому? Та тому, що поет щиро і проникливо виливав свою любов до України. За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в солдати в далеке місто Оренбург, а потім у засушливі степи Казахстану, причому без права писати і малювати.«Наче мені руки одрубано»,— бідкається Шевченко, але не здається: «Караюсь, мучусь але не каюсь...». Далеко від Батьківщини його не полишають думи за Україну, в своїх поезіях він виражає сум і безмежну любов до рідної землі. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте, про що може йтися у вірші?ВПРАВА «ПЕРЕДБАЧЕННЯ»Зацвіла в долині червона калина. Тарас Григорович дуже любив Україну, її стрункі тополі, верби над ставами. Особливо Шевченко любив калину. Він присвятив їй свої вірші. У своєму «Кобзарі» слово калина він ужив385 разів, а всього у творах Шевченка калина згадується 965 разів. Сьогодні ми ознайомимося ще з одним чудовим віршем Кобзаря. Вслухайтеся, як звучить українське слово.
І вийшов до неїЗ зеленого гаю. Козак молоденький;Цілує, вітає,І йдуть по долині,І йдучи співають. Як діточок двоє,Під тую калину. Прийшли, посідалиІ поцілувались. Якого ж ми раю. У бога благаєм?Рай у серце лізе,А ми в церкву лізеїЗаплющивши очі, —Такого не хочем. Сказав би я правду. Та що з неї буде?Самому завадить,А попам та людям. Однаково буде. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША ТАРАСА ШЕВЧЕНКА «ЗАЦВІЛА В ДОЛИНІ...» (С. 115)
Які картини ви побачили за словами вірша?— Які звуки почули?— Відшукайте слова, якими поет описує калину?— З ким він її порівнює?— Яка основна думка вірша?— З якою інтонацією слід читати вірш.— Який настрій цього твору? З яким почуттям його варто читати?— Визначте темп і тон читання.— Після яких рядків необхідно зробити малу паузу? Після яких — велику?— На яких словах слід зробити логічний наголос?ВПРАВА «ЧИТАЦЬКЕ КОЛЕСО».
Я́вір — дерево родини кленових з великим п'ятилопатевим листям; до інших назв належать також білий клен, клен-явір, клен несправжньоплатановий, клен туполистий, клен гірський. Досягає 20-35 метрів у висоту, з широкою куполоподібною кроною. Стовбур товщиною 90-110 см. Досягає віку 500 років. ДОВІДНИЧОК
***Тече вода з-під явораяром на долину. Пишається над водоючервона калина. Пишається калинонька,явір молодіє,а кругом їх верболозий лози зеленіють. Тече вода із-за гаюта попід горою. Хлюпощуться качаточкапоміж осокою. А качечка випливаєз качуром за ними,ловить ряску розмовляєз дітками своїми. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША ТАРАСА ШЕВЧЕНКА «ТЕЧЕ ВОДА З-ПІД ЯВОРА...» (С. 116)
Тече вода край города. Вода ставом стала. Вийшло дівча воду брати,брало, заспівало. Вийшли з хати батько й матив садок погуляти,порадитись кого б то їм. Своїм зятем звати?ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША ТАРАСА ШЕВЧЕНКА «ТЕЧЕ ВОДА З-ПІД ЯВОРА...» (С. 116)Робота за ілюстрацією. Розгляньте малюнок в підручнику. Яка строфа проілюстрована?Що потрібно змінити в малюнку, аби проілюструвати другу частину вірша.
Яку пору року зобразив поет?Як зображено природу у вірші?Що робить качечка?Яка в неї родина?З чого видно, що вона — дбайлива мама?Яку розмову ведуть між собою батьки?Які рядки вірша свідчать про те, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а які — відчути слухом?ВПРАВА «ЧИТАЦЬКЕ КОЛЕСО»
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ1. Любо, любо стало, ... зраділа і защебетала. 2. ... вода з-під явора яром на долину. 3. Пишається калинонька, ... молодіє. 4. А качечка випливає з ... за ними. 5. Зацвіла в долині ... калина. 6. Почула ... і в білій свитині з біленької хати вийшла погуляти. 7. Пишається над водою червона ... 8. Хлюпочуться качаточка поміж ... ЧИ ДОБРЕ ВИ ЗАПАМ’ЯТАЛИ РЯДКИ З ВІРШІВ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА?атпечкатчеричморуакріяіданованилаачвюокос6