Міністерство освіти і науки України
Берегівський професійний ліцей сфери послуг
Методична розробка уроку
української літератури на тему
«З великою любов’ю до Тараса Григоровича Шевченка»
Підготувала викладач
української літератури
Перинець Т. В.
Берегово-2020
ЗМІСТ
Зміст
Структура уроку…………………………………………………………….….3
Вступ. З любов'ю до Великого Тараса………………………………….…….5
І. Біографія Тараса Шевченка……………………………………....................8
II. Хто став спадкоємцем Шевченка……………………………………….....20
IІІ. Чи був Шевченко щасливим?………………………………………..……21
ІV. Хронологічний алфавітний перелік літературних творів……………….22
V. Поезія………………………………………………………………………...29
VI. Національна премія України імені Т. Шевченка………..………………..37
VIІ. Список використаних джерел……………………………………………..44
ВСТУП
З ЛЮБОВ’Ю ДО ВЕЛИКОГО ТАРАСА
Ці прекрасні рядки Василя Симоненка перегукуються із народним розумінням Шевченка – поета і людини. Адже для кожного українця Тарас Шевченко означає так багато, що створюється враження, ніби ми все про нього знаємо і він завжди з нами. Та це лише враження.
Від покоління до покоління , від батьків до дітей передаємо ми, українці, свою шану і любов до Тараса Шевченка, названого в народі Кобзарем.
Тарас Григорович Шевченко для України – не просто народний поет, геніальний митець, якого доля обдарувала багатьма талантами. Значення його Слова для нас особливе – і в цьому немає перебільшення. Те Слово зігрівало багатьох у годину страждань, додавало сил у боротьбі з поневолювачами, вселяло віру в щасливу долю України.
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать, од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!
Т. Шевченко
Вражає світова слава Кобзаря. Жодному слов’янському поетові не присвячено стільки наукових досліджень, монографій, художніх творів, як геніальному синові українського народу. Видатні представники різних культур захоплювалися й захоплюються постаттю Тараса Шевченка. Лише англійською мовою його твори перекладало понад 130 авторів.
Він народився тоді, коли Україна стогнала в московській неволі, її діти були безправними, темними й неграмотними, вони вже потроху почали забувати, що недавно були вільною, культурною нацією, яка відзначалася серед країн Європи своєю освіченістю й демократичністю. Козацькі сини й онуки занепали духом, не вірили в краще майбутнє.
Саме Тарасові, синові Григорія Шевченка з села Моринці Звенигородського повіту на Черкащині, що був кріпаком пана Енгельгардта, судилося розбудити українців, повернути надію на свободу, показати шлях національного визволення, навчити шанувати самих себе.
У долі нашого народу Тарас Григорович був яскравим метеором, зорею, якій було відведено дуже мало часу для того, щоб палати. Але спалах освітив Україну своїм довіку непогасним сяйвом, що забезпечило нашому народові право на життя протягом століть.
«Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим».
Іван Франко
Тож нехай вивчення творчості Великого митця українського народу принесе всім натхнення, віру в те, що Україна-мати розправить свої крила, вдихне на повні груди аромат волі, стане незалежною державою, в якій живуть прекрасні люди – українці!
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 7 класі. – Х.: Вид. група «Основа»: ПП «Тріада+», 2007. – 544 с.
2. Літературознавчий словник-довідник / Р. Т. Гром’як, Ю. І. Ковалів. – К.: ВЦ «Академія», 1997. – 752 с.
3. Новий довідник: Українська мова. Українська література. – К.: ТОВ «Казка», 2009. – 864 с.
4. Історія України в особах: XIX століття / Кол. авт. В. С. Шандра,
І. І. Глизь, О. М. Донік та ін. – К.: Україна, 2015. – 368 с. : іл.
5. dovidka.biz.ua
6. ukrikt.wixsite.com
7. Library.vspu.edu.ua
8. Ukrlit.org
9. Волинські сліди Тараса Шевченка / В. Лис
Тема уроку. З великою любов’ю до Тараса Григоровича Шевченка
Мета. Поглиблювати знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка. Розвивати вміння працювати в команді . Збагачувати мову та мовлення учнів, розширювати словниковий запас. Прищеплювати любов до творчості Кобзаря, виховувати почуття гордості за Україну ,за свій народ.
Епіграф уроку.
Свою Україну любіть.
Любіть її во врем’я люте.
В останню тяжку минуту
За неї Господа моліть.
(Т.Шевченко «Чи ми ще зійдемося знову»)
Обладнання. Портрет Т. Шевченка, ілюстрації поета, мультимедійні презентації про життя Кобзаря, стіна слів, карта України, презентація «Дитячими шляхами Т. Шевченка»
Вчитель. Сьогодні ми присвятимо свій урок великому генію українського народу Т. Г. Шевченку.