"Шкільна бібліотека- ресурсний центр формування освітньої траекторії учня"

Про матеріал
Бібліотекар, поєднуючи в собі різноманітні навики, прививає учням любов до читання, пошану до рідного краю та традицій і сприяє розвитку духовності за допомогою різних засобів. Дане дослідження має велику цінність, так як розглядає роботу діючого бібліотекаря гімназії, на практиці та особистому досвіді, містить практичні поради з фотографіями.
Перегляд файлу

Галина Бессарабова,

бібліотекар,

 вчитель трудового навчання

 

 

 

 

ШКІЛЬНА БІБЛІОТКА - РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР ФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОЇ ТРАКТОРІЇ УЧНЯ

 

     Шкільна бібліотека – ресурсний центр формування освітньої траєкторії учня, так як виконуючи ряд функцій досягає основної мети – зорієнтувати учня в потоці інформації та визначитися із захопленнями. Роль шкільного бібліотекаря в сучасній школі є дуже важливою. Саме бібліотекар, поєднуючи в собі різноманітні навики, прививає учням любов до читання, пошану до рідного краю та традицій і сприяє розвитку духовності за допомогою різних засобів.

     Дане дослідження має велику цінність, так як розглядає роботу діючого бібліотекаря гімназії, на практиці та особистому досвіді, містить практичні поради з фотографіями.

Потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки

залишатися на місці, а щоб кудись потрапити,

треба бігти хоча б удвічі швидше!

Льюїс Керролл

      Сучасна освіта якнайяскравіше ілюструє дану цитату видатного англійського письменника-філософа. У час стрімкого розвитку технологій дуже складно тримати руку на пульсі подій, а тим більше за ними встигати. Сьогоденна освіта не стала винятком. Та освіта, це саме те, що має рухатися в ногу з часом і цікавити молодь своєю новизною та свіжістю ідей.

    Освітянам навряд чи вдасться стати визначними науковцями, щоб зацікавити учнів, але приємний той факт, що кожен вчитель відшукує творчі підходи та цікавинки, щоб досягати мети. Роль шкільної бібліотеки, в даному процесі не повинна применшуватися, так як вона часом і стає тією рушійною силою, що спричиняє зацікавлення учня тим чи іншим предметом.

     Сучасна бібліотека має відповідати ряду вимог: естетичне оформлення має бути продовженням інтер’єру, та його не має бути забагато; бібліотечний фонд має бути різноманітним і часто обновлюваним, але з урахуванням інтересів та вікових особливостей учнів; бібліотека має зберігати національну культуру та історію, і в той же час, вона має бути досить осучасненою, щоб відповідати вимогам дитини – учня ХХІ сторіччя.

    Сучасний бібліотекар теж має відповідати вимогам суспільства та інколи, навіть, поєднувати непоєднуване.

C:\Users\ASUS\Desktop\Новая папка (2)\Lenovo_A1000_IMG_20180125_141008.jpg    Приємно зазначити, що комунальний заклад «Скородистицька гімназія "Школа Життєтворчості"  має у своєму розпорядженні і цікаву бібліотеку, і сучасного бібліотекаря, який може допомогти у формуванні освітньої траєкторії учнів та, навіть, плідно співпрацювати з дітьми.

D:\загальна папка\бібліотека\місячник бібл.фото\карабан двірний\CIMG0008.JPGC:\Users\ASUS\Desktop\Новая папка (2)\CIMG4817.JPG    Така співпраця починається з початку навчання учнів у даному навчальному закладі. Учні першого класу ознайомлюються з бібліотекою і стають гостями захопливого світу «Бібліотечного королівства». З часом бібліотекар посвячує учнів початкової ланки в читачі, урочисто видаючи читацькі квитки. Стаючи старшими, діти приймають участь у багатьох «Книжкових майстернях» майстер-класах по створенню закладок, стають учасниками рейдових перевірок підручників, тобто вчаться шанувати книгу і бережно ставитися до неї з перших днів свого шкільного життя. Протягом усього навчання учні оформлюють та заповнюють читацькі щоденники, що прививає любов до читання та естетичний смак. За допомогою учнівського осередку створюються тематичні куточки приурочені пам’ятним датам та присвячені видатним особистостям.

    Щорічно проводяться бібліотечні заходи, що допомагають дітям знову і знову занурюватися в атмосферу художньої літератури, культури, історії, традицій рідного краю. Учні початкової ланки щороку залучаються до місячника бібліотек, стають учасниками різноманітних читацьких конкурсів, конкурсів ілюстрацій до творів, конкурсів на власноруч виготовлену закладку тощо.

    Не стає винятком і щорічний місячник бібліотек: «Шкільна бібліотека – центр творчого розвитку дитини».

D:\загальна папка\бібліотека\Семінар бібліотекарів\_DSC0104.JPGD:\загальна папка\бібліотека\шевченко\шевченко заходи\фото шевченко\CIMG2686.JPG    Бібліотекар гімназії «Школа Життєтворчості» вміло поєднує в собі вчителя трудового навчання, завідуючого шкільним музеєм і класного керівника з якостями організатора, тонким відчуттям стилю і художнім смаком, що зазвичай проявляється при проведенні виховних та позакласних заходів. Доказом цього є щорічні заходи з нагоди дня народження  Т.Г. Шевченка. Якщо у багатьох школах діти втомлено зітхають через невеселу перспективу вкотре прослухати біографію великого поета, то в Скородистицькій гімназії Шевченкіани чекають з нетерпінням. Повчальні годинні лекції, надзвичайно втомлюють, тому в цій школі підготовка до свята перетворюється в творчий процес. Учні допомагають у створенні сценаріїв, підбору костюмів, інсценізують біографічні чи творчі п’єси та декламують обрані твори, приймають участь у квестах, що дозволяє виявляти їх здібності, розвивати усебічно та допомагає демонструвати творчі задатки.

G:\IMG_20190125_110704.jpg    «Людина лише тоді по-справжньому дорожить життям, коли в неї є щось безумовно дорожче за власне життя». І в цих словах Василя Сухомлинського учні знаходять істину і приклад для наслідування завдяки не одноразовій зустрічі з воїнами АТО. Такі зустрічі відбуваються у вересні і приурочені до всесвітнього дня Миру. Учасники заходу з’ясовують «що значить бути Українцем» і віднаходили в душах патріотизм і гордість за причетність до епохи, яка має визначити подальший шлях розвитку України.

C:\Users\ASUS\Desktop\Новая папка (2)\CIMG0001 (3).JPG    Одним з основних завдань шкільного бібліотекаря є дослідження та збереження історії та культури рідного краю. Що цікаво, Скородистицька гімназія Життєтворчості може пишатися наявністю музею та музейного куточка. Один з них, це шкільний музей, що трепетно зберігає на світлинах образи випускників, їх зошити, предмети шкільного вжитку та предмети гордості за визначних односельчан. Як завідувач шкільного музею і як вчитель школи, я щоденно застосовую прийоми наративної педагогіки в своїй роботі. Дуже важко розповідати учням про далеких видатних особистостей, які досягли надзвичайних висот у сфері своєї діяльності, зовсім інша справа коли розповідаєш про видатного професора, який сидів за тією партою, чи видатного агронома, маму всім знайомого хореографа, чи льотчика, який бігав до гімназії тими ж стежками, якими щодня ідуть діти. Учні закладу освіти відкрили для себе світ опери, готуючи проект про Людмилу Монастирську – всесвітньо відому оперну співачку родом із села Скородистик.

C:\Users\ASUS\Desktop\Новая папка (2)\IMG_20161216_134621.jpg    Другий, це музейний куточок народознавства у класі трудового навчання, створений за моєї ініціативи, завдяки навикам бібліотекаря. В класі панує надзвичайна атмосфера, що допомагає учням з цікавістю відкривати світ історії та традицій рідного краю. Цьому сприяють ряд заходів проведених для учнів старших класів. Варто згадати про Андріївські вечорниці. Тема тріади: «Технологія приготування страв. Традиції української національної кухні. Тісто. Види тіста. Приготування страв із прісного тіста (Калита)». Здавалося, що звичайний урок кулінарії, переріс у надзвичайне сакральне дійство. Робота з тістом, випікання Калити, обряд кусання Калити, ворожіння на квасолі, варениках – все це знайоме нам і близьке на генетичному рівні, тому діти з легкістю справлялися з поставленими завданнями, отримуючи від цього неймовірне задоволення.

C:\Users\ASUS\Desktop\Новая папка (2)\CIMG0058.JPG    Так само, з надзвичайним захопленням, діти брали участь у виховному заході «Масляна». Виховною метою стало повернення всіх учасників до нашого коріння, нагадування про те, хто ми є і звідки ми родом. Обряди Масляної включали в себе ігри та змагання, спалювання Морени (з необхідним дотриманням вимог пожежної безпеки) та випікання млинців – символу весняного сонця.

C:\Users\B1\Desktop\IMG_20191012_164428.jpg    Стало доброю традицією проведення інтегрованих тріад із керівником художнього гуртка «Палітра» Двірним С.Г. приурочених до свята Пасхи. Учні середньої ланки з цікавістю досліджують значення кольорів та орнаментів на писанках і пробують власні сили в писанкарстві. А ще майстер-клас з декоративно-прикладного мистецтва техніки рукоділля: "Власні ручки роблять модні штучки" з виготовлення міні- мотанки - брошки. Щоразу проводячи подібні заходи, твердо переконуюся, що «Сила традицій і сила творчості в їх поєднанні - животворне джерело всякої культури» (Петро Савицьки).

 

 

Черпаю натхнення з традицій народу,

У ньому я силу знаходжу

І мудрість його спрагло п’ю, наче воду

У днину ясну і в негожу.

І предків знання я щодень відкриваю,

Захоплено че́рпаю сили.

Якби не народ, не краса мого краю,

То я б і життя не любила.

                                    Світлана Овечко

     Хочу зазначити, що в роботі бібліотекаря непомітно сплітаються всі науки та дисципліни: літератор, історик, географ, культуролог, народознавець, дизайнер і організатор. Для того, щоб відкрити мушлю дитячої душі і знайти там перлину, використовую різні засоби, спрямовую їхні зацікавлені погляди на потрібну полицю з книгами і допомагаю з самовизначенням. Вектор розвитку учня спрямовується у відповідну точку за допомогою  бібліотечних ресурсів.

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 листопада 2023
Переглядів
185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку