Шкільна бібліотека у формування національно – патріотичного виховання учнів

Про матеріал
В час духовного відродження та європейського розвитку України, бібліотеки як ніколи переймаються проблемами громадянського та національно – патріотичного виховання. Завдання бібліотеки направляти дії учнів в потрібне русло, сприяючи формуванню у них національного патріотизму.
Перегляд файлу

                                                       Гладка Світлана Вікторівна

                                                                 завідувач бібліотеки Степанівської

                                                          загальноосвітньої  школи І-ІІІ

                      ступенів 

                                                        Степанівської  селищної ради

 

Шкільна бібліотека у формування національно – патріотичного

виховання  учнів

«Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується».

                       В.О. Сухомлинський

В час  духовного відродження  та європейського розвитку України, бібліотеки як ніколи  переймаються проблемами громадянського та національно – патріотичного виховання.  Завдання бібліотеки направляти дії учнів в потрібне русло, сприяючи формуванню  у  них  національного  патріотизму.

    Організація виховання молодого покоління  - одне із найголовніших і завжди актуальних державних завдань. Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді в Україні, прийнята у червні 2015 р., наголошує: «В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючого чинника розвитку українського суспільства та української політичної нації».

    Основним важелем виховання патріотизму у дітей та молоді є   усвідомлення гордості за свою батьківщину. Останні події в Україні яскраво виявили всі упущення й недоліки в галузі патріотичного виховання.

Відомий педагог К. Ушинський писав: «Як немає людини без самолюбства, так немає людини без любові до Батьківщини, і ця любов дає вихованню ключ до серця людини і могутнього опору для боротьби з її поганими природними, особистими, сімейними і родовими нахилами»

     Освітня й виховна діяльність навчального закладу знаходиться у тісному взаємозв’язку, доповнюючи і збагачуючи одна одну. І в цьому одна з провідних ролей відводиться бібліотеці.  Творча співпраця бібліотекаря й педагога, бібліотекаря й батьків значно розширює арсенал

 

форм і методів патріотичного виховання. Шкільна бібліотека, здійснюючи патріотичне виховання дітей засобом книги, є культурно-освітнім осередком пропаганди творів літератури, мистецтва, традицій, звичаїв, обрядів українського народу.

  Основна мета і роль бібліотеки в житті учня – розвиток інтересу до знань, робота над відродженням духовності, традицій українського народу, виховання патріотизму  та  високих  моральних якостей:  поваги, бережливого ставлення до рідної мови, до рідної землі, почуття щирості, доброти один до одного, задоволення національно-культурних запитів користувачів у національній книзі.

Бібліотекарі – це і вихователі, і порадники, що працюють з юними душами. Для роботи з дітьми у нас є невичерпне джерело знань – книги, періодичні видання, доступ до мережі Інтернет.

       У нинішній, нелегкий час   шкільна бібліотека у роботі з дітьми  особливу увагу повинна приділяти таким завданням національно - патріотичного виховання:

- утвердження в свідомості та почуттях юних особистостей патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України

- виховання поваги до Конституції України та державної символіки

- орієнтація на військово-патріотичне виховання дітей та підлітків

-сприяння в усвідомленні молодим поколінням зв’язку між індивідуальною свободою, правами та патріотичною свідомістю

- формування толерантного ставлення до інших культур і традицій.

  Робота  шкільної  бібліотеки  з  патріотичного   виховання  проводиться за  напрямками

  •     Українська державність
  •     Народознавство і краєзнавство
  •     Літературна та мовна  скарбниця

     Відповідно  до завдань  національно – патріотичного виховання  шкільна бібліотека  активно співпрацює з педагогічним  колективом  при підготовці і проведенні   заходів на  відзначення   пам’ятних дат  з  історії  Української  державності:

 День пам’яті Героїв Крут (29 січня);

 День вшанування учасників бойових дій на території інших держав (15 лютого);

 День пам'яті та примирення (8 травня);

 День Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні (9 травня);

 День партизанської слави (22 вересня);

– День визволення України від німецько-фашистських загарбників) (28 жовтня);

– День захисника Вітчизни (14 жовтня);

– День українського козацтва (14 жовтня);

– День Гідності та Свободи (21 листопада);

 День Збройних сил України (6 грудня).

Спільно з класними керівниками та вчителями предметниками проведено:

  • годину –   реквієм пам’яті загиблих Небесної сотні
  •  година історичної  правди пам’яті героїв Крут
  •  інформаційна година  «Українська революція: імена,  факти, події» до 100 –річчя української революції
  •   інтерактивна бесіда «Стоять солдати в бронзі  і  граніті» до Дня визволення   міста Суми і  селища Степанівки  від    нацистських загарбників.

Особливу актуальність сьогодні набуває робота  по вихованню у  дітей поваги до  символіки України.   У бібліотеці   оформлений куточок   «Символи слави,  волі, надії» та книжкова  виставка   «Символи державної  величі». Вважаю книжкові виставки, огляди та перегляди  літератури      досить важливою формою виховання юних патріотів.  Щорічно оформлюю  

виставки матеріалів для проведення першого уроку: «Україна – єдина країна!», «Моя Україна - вільна держава, і з нею пов’язую долю свою», «Ми будуємо Україну – європейську демократичну країну» та ін. 

  Організовую   виставки літератури «Письменники – ювіляри року», книжкові виставки до визначних  історичних та пам’ятних дат  - «Голодомор1932 – 1933 років – геноцид  українського народу», « Мужність і біль Чорнобиля», «Україна – Європейська держава», «Не відболить в душі Афганістан…»,  «Захисник  України – звучить гордо».

Одним з пріоритетних напрямів патріотичного виховання молоді є краєзнавство. Виховання патріотизму  нерозривно  пов’язане із   вихованням любові і дбайливого ставлення до рідної землі,   її історії, поваги до народних традицій і звичаїв, фольклору, любові до рідної природи.  

       Важливим засобом національно-патріотичного  виховання є літературно-краєзнавча робота. За допомогою різноманітних форм масової роботи бібліотека  розкриває літературне багатство  Сумщини, популяризує літературні  надбання письменників рідного краю,   представляє найбільш виразних  письменників різних поколінь, різних стилів. У фонді шкільної бібліотеки є енциклопедична, історико-краєзнавча література,  видання – дослідження  ДАСО,   навчальні посібники «Сумщина  в  історії України»,   художні  твори  письменників  нашого  краю та збірка кращих літературних творів школярів області  

      Максимально розкрити краєзнавчий фонд  і   представити широке  різноманітне коло наявних у бібліотеці краєзнавчих матеріалів допомагають     постійно – діючі   книжково-ілюстративні  виставки: «Сумщина: давня і славетна»  і  «Моя  маленька  батьківщина».  Тут  представлена  література   з  історії  Сумщини,   календар  знаменних і пам’ятних  дат   краю,   тематичні папки-досьє про визначні постаті рідного  селища,  літературні  твори  письменників – земляків, публіцистика, буклети та книги про  учасників АТО – уродженців Сумської  області.

Важливим підґрунтям у реалізації проблеми виховання громадянина-патріота слугують педагогічні ідеї й творча спадщина великого педагога В.О.Сухомлинського, де над створенням середовища панують 4 культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книжки і культ рідного слова. Він наголошував на  важливій  ролі краєзнавства у вихованні  справжнього громадянина своєї країни  і відзначав, що  виховувати любов до Батьківщини треба починати ще з дитинства. Цей процес розпочинається там, де дитина вперше усвідомлює себе особистістю – у рідному селі, селищі чи місті, у родині, колі друзів, у середовищі, в якому живе. Тому вона повинна мати знання про те місце, де народилася, живе, навчається, про все, що можна назвати коротко, але вичерпно – мала Батьківщина.

Нова українська школа без нової сучасної шкільної бібліотеки не відбудеться, тому використовую  активні форми   роботи: веб-екскурси в історію, бібліомедійні  уроки, віртуальні виставки, роботу над краєзнавчими проектами, залучаю старшокласників до роботи бібліотекарями у дні самоврядування.  Це стимулює творчість, критичне мислення, ініціативу   дітей, формує самостійність,  відповідальність і громадянську позицію

   Ефективною  формою  роботи     з  учнями стала розробка    краєзнавчих   проектів  «Заповідні  місця  Сумщини», «Шевченко  і Сумщина», «Майстри  пензля  Сумщини»,  «Літопис рідних  вулиць», «Земля  мого  дитинства». За допомогою віртуальних екскурсій ми мандрували з читачами шкільної бібліотеки цікавими місцями  Сумської  області,  дізнались історію  створення пам’ятників, архітектурних споруд, ознайомились з творчістю провідних і маловідомих  митців. Велике задоволення   та  інтерес викликало   у  школярів  лото «Козацька  спадщина  Сумщини».  

         Вивчення культурної спадщини рідного краю, його звичаїв, традицій, обрядів, народних ремесел, організація і проведення народних свят, українських вечорниць, релігійних свят посідає одне з головних місць у народознавчому краєзнавстві.  Цьому сприяли  пізнавально – розважальний захід «Андріївські  вечорниці», народознавчі проекти  «Зима прийшла – свята привела», «Колядки і щедрівки  мого роду», творчий проект «Вишиванка – долі моєї цвіт».

   Використання краєзнавчих матеріалів сприяє  вихованню у молоді  національної свідомості, високої моральності,  залучає  школярів до активного пізнання рідної землі.

   Важлива роль у формуванні патріотизму належить сімейному вихованню. Сім’я – перший і найголовніший осередок суспільства. Саме з неї починається формування понять «Батьківщина», «мала батьківщина». Виховання поваги до своєї сім'ї, гордості за свою родину, відродження  понять сімейної історії, сімейної реліквії, сімейної традиції є одним із напрямків патріотичного виховання.   Бібліотека долучилась до роботи

    Виховання патріота своєї держави неможливе без літератури,  яка виховує  любов до Батьківщини, рідної мови, історії та культури, почуття національної самосвідомості, господаря власної землі, повагу до славних синів і дочок України. 

     Бібліотека покликана  почуття  гідності, патріотизму донести через книги.  Через світ книг намагаюсь розкривати читачам сторінки історичного минулого й сьогодення українського народу, його культурну й духовну спадщину, показати красу і велич рідної природи та людей, закоханих у свій край,  постійно  практикую бесіди про прочитане і рекомендаційні бесіди. Популяризація літератури з даної тематики    забезпечує  формування у дітей та молоді стійкості, мужності, готовності до подвигу, самопожертви, самопідготовки і самовиховання, вихованню почуття патріотизму, любові до України, бажання відстояти її незалежність і соборність, наслідування кращих традицій.  Увагу та інтерес  школярів середнього і старшого віку викликає виставка української історичної  літератури представлена творами  У.Самчука, І.Багряного, Е.Маланюка, Р.Іваничука, В.Малика, Д.Міщенка, В.Барки, О.Ольжича, О.Теліги. В.Шкляра.        

 Велику зацікавленість викликають в учнів години інформації та бібліомедійні уроки. З учнями 10 – 11  класів  підготовлені  проекти - презентації книг  «Холодний Яр» Юрія  Горліс-Горського, «Сумщина  в боротьбі» Р.Коваля, з учнями 9 класу – презентація – проект  книги О.Вертіля «На гребені хвиль»,   організована  виставка літератури «Події, що  змінили Україну».  

   Найбільше і найдорожче добро у кожного народу – це його мова. «Ота жива схованка людського духу. Його багата скарбниця, в яку народ складає і своє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування», - так писав Панас Мирний. Великою мірою  патріотизм починається саме зі ставлення до рідної мови. Доскональне володіння рідною мовою безпосередньо впливає на розвиток інтелектуальних, естетичних інтересів молоді, їхніх моральних почуттів.  До дня рідної мови  проведено цікаві бібліотечні уроки  «І птаха спів, і шепіт гаю – я мови кращої не  знаю»,  «Мово моя українська, мово моя материнська»,  «Мови   чисте джерело», інсценізація  казки про мову.   До шевченківських  днів традиційно проводимо літературні читання «Вінок Кобзареві», Конкурс  віршів «Живий Шевченко», літературну вікторину «Невідомі факти  про життя та творчість митця», з учнями 11 клас підготовлена   презентація «Твори лауреатів Шевченківської премії»

  Завдячуючи спільній цілеспрямовані роботі бібліотеки і учителів української мови та літератури, історії, основ захисту Вітчизни зацікавленість учнів історією свого народу, його культурою та українською книгою і творчістю письменників-земляків постійно підвищується, що позитивно впливає на рівень патріотичного виховання і формування національної свідомості.

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Про   затвердження   Концепції   національно-патріотичного   виховання   дітей   і молоді,   Заходів   щодо   реалізації   Концепції   національно-патріотичного виховання   дітей   і   молоді   та   методичних   рекомендацій   щодо   національно-патріотичного   виховання   у   загальноосвітніх   навчальних  закладах»[Електронний ресурс]:Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641//Міністерство   освіти   і   науки   України   [Офіційний   веб-сайт].  
  2. Дудар, О. В. Залучення національних традицій до сучасної системи виховання / О. В. Дудар // Класний керівник. – 2012. – № 1/2.–С. 22-23.
  3. Бровко П. До питання «Українська національна ідея»: Національне

виховання / П. Бровко //Директор школи.—2005.— №12.—С.26-27.

3. Зякун Т. Особливості формування національної свідомості молоді на

сучасному етапі державотворення / Т. Зякун // Рідна школа. — 2006.

— № 5. — С. 19-23.

4. Кондик О. Сучасний погляд на національне виховання / О. Кондик //

Директор школи України. — 2007.— № 12. — С. 30-34.

5. Ле6ідь І. Методологічні засади побудови моделі виховного процесу

на основі, національних цінностей / І. Лебідь // Рідна школа. — 2006.

— № 7. — С. 26-29.

6. Петренко О. Національно-патріотичне виховання учнівської молоді /

О.Петренко // Позакласний час. — 2005.— № 3-4. — С. 28-30.

7. Руденко  О.  Система   національного   виховання.   Шляхи   та   засоби

реалізації / О.Руденко // Директор школи. — 2005.—№20. — С. 18-21.

 

      Слухач __________________Гадка С.В.

 

Керівник_________________ Сєрих Л.В. кандидат педагогічних наук,  

     доцент, докторант Інституту проблем виховання АПН України.

 

Дата  захисту «___» лютого 2019 року   Термін навчання 08.01-20.02.19р.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Киченок Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 березня 2019
Переглядів
2746
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку