Тренінгове заняття спрямовано на згуртування єдиної, сильної та ефективної педагогічної команди, члени якої спрямовані на досягнення єдиної мети, на взаємодію, взаємодоповнення один одного, підтримку, поважне ставлення та гармонійну взаємодію.
Тренінг «Сім принципів Тімбілдінгу»
Мета: створення моделі ефективної команди, формування та посилення загального командного духа, прийняття особливостей один одного, отримання навичок спільної роботи та прийомів вироблення загальної стратегії.
Завдання:
Учасники тренінгу: вихователі, вчителя
Технічні пристрої: канцелярське приладдя, фліпчарт, бумага А1.
Тривалість заняття: 1 година 30 хвилин.
Зміст тренінгу
Практичний психолог: Доброго дня, шановні колеги! Я дуже вас рада бачити на нашому практичному занятті. Перед тим як перейти до практичної частини давайте обговоримо правила роботи в групі.
Вправа "Правила роботи"
Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.
Практичний психолог: Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.
Правила роботи:
Запитання до групи:
Міні-лекція
«Що таке командоутворення? Основні його принципи»
Практичний психолог: Почати наш тренінг я хочу зі слів: «Талант виграє ігри, а команда — чемпіонати». Майкл Джордан
Team building - з англійської перекладається - як побудова команди. Цей термін в останні роки став дуже широко використовуватися в сфері бізнесу, менеджменту, соціології та психології.
Team building - спеціально розроблені заходи, які мають спрямування на згуртування єдиної, сильної та ефективної команди, члени якої спрямовані на досягнення єдиної мети, на взаємодію, взаємодоповнення один одного, підтримку, поважне ставлення та гармонійну взаємодію.
Командоутворення несе у собі три складові:
1. Формування й розвиток навичок командної роботи (team skills), які є основою системи впровадження командного менеджменту. А саме: гармонізація спільної мети з особистими цілями; прийняття відповідальності за результат команди; ситуаційне лідерство (лідерство під завдання) й гнучка зміна стилю відповідно до особливостей завдання; конструктивна взаємодія та самоврядування; прийняття єдиного командного рішення й узгодження його з членами команди.
2. Формування командного духу (в англомовній літературі — team spirit), тобто сукупності психологічних феноменів, що характеризують неформальне ставлення співробітників до колег й організації.
Розвиток командного духу - це комплекс заходів, спрямованих на: посилення почуття згуртованості, формування стійкого відчуття «ми»; розвиток довіри між співробітниками, розуміння та прийняття індивідуальних особливостей кожного; створення мотивації на спільну діяльність; набуття досвіду високоефективних спільних дій; підвищення неформального авторитету керівників; розвиток лояльності учасників програми щодо ставлення до організації.
3. Формування команди — механічні дії з підбору, оптимізації структури команди й функціонально-рольового розподілу: ефективне використання сильних сторін складу команди; розподіл ролей в команді для оптимального досягнення результатів; формування нової структури внаслідок злиття, поглинення або реструктуризації підприємства; створення робочої атмосфери під час формування команд; налагодження горизонтальних зв’язків усередині колективу.
Вправа «Будинок»
Мета: Визначення поняття «колектив», обмін досвідом.
Час проведення: 30 хв.
Матеріали: ватман, маркери, ручки, олівці.
Перебіг вправи
Завдання: кожній групі дають завдання намалювати будинок і заселити його за поданим зразком.
Після завершення роботи кожна група презентує свою роботу, відбувається обговорення будинків.
Практичний психолог: Співпраця – це головна умова існування колективу. Тільки взаємодіючи і підтримуючи одне одного, ми можемо досягти успіхів у діяльності. Важливо бути не просто членом колективу, а й учасником команди.
Вправа «Дискусія»
Мета: налагодження взаєморозуміння в колективі, командоутворення.
Час проведення: 15-20 хвилин.
Перебіг вправи
Учасники/учасниці об’єднуються в групи по троє. У кожній трійці розподіляються обов’язки. Перший учасник грає роль «глухого та німого»: він/вона нічого не чує, не може говорити, але в його/її розпорядженні зір, жести, пантоміміка. Другий учасник грає роль «глухого та паралітика»: він може розмовляти та бачити, але не може жестикулювати. Третій учасник –
«сліпий та німий»: він здатний тільки чути й показувати.
Усій трійці гравців пропонують завдання, наприклад, домовитись про час, місце та мету зустрічі, не порушуючи виконання своєї ролі.
Вправа «Людина, яка працює в команді повинна бути»
Мета: тренування навичок командної роботи.
Час проведення: 20 хвилин
Матеріали: папір, канцелярське приладдя, додаток № 2 (перелік людських якостей)
Перебіг вправи
Робота відбувається в міні групах з 4-5 учасників. Кожній із них пропонують перелік якостей, які повинні бути в людини, яка працює в команді. Засобом групової дискусії учасники/учасниці групи ділять ці якості за значимістю. Результати кожної команди записують на дошці. Обговорення результатів .
Вправа «Фотографія групи»
Мета: стимулювання взаємодія учасників групи, сприяння активізації та розширення асоціативного мислення.
Час проведення: 15 хвилин.
Перебіг вправи
Практичний психолог просить з добровольців подумати і розсадити учасників тренінгу в «групову фотографію» так, щоб їхнє місце в загальній картині і поза, вираз обличчя відповідали його/її суб’єктивному уявленню про кожного з товаришів, тому, хто з товаришів найбільш близький. Кожна така «групова фотографія» вимагає неабиякого терпіння від учасників/ учасниць, яких «фотограф» зазвичай багаторазово пересаджує з місця на місце, вимагає тієї чи іншої пози.
Рефлексія.
Обговорення тренінгу.
Завершення тренінгу.
Використані джерела:
Додаток №1
Додаток № 2
Вправа «Людина, яка працює в команді повинна бути»
Якості для команди: