Школа життєвих цінностей: від ідеї до життєвої компетентності особистості

Про матеріал

Основним завданням школи на сучасному етапі є «НАВЧИТИ ЖИТИ» молоде покоління. Це означає навчити школярів виробити свою позицію в житті, зробити свій життєвий вибір, життєву стратегію. Концепція моделі Школи життєвих цінностей враховує потреби сучасного українського суспільства, умови його інтеграції в європейське і світове товариство й охоплює всі сфери життя дитини в школі, весь освітній процес.

Перегляд файлу

 

Слайд 1. Основним завданням школи на сучасному етапі є «НАВЧИТИ ЖИТИ» молоде покоління. Це означає навчити школярів виробити свою позицію в житті, зробити свій життєвий вибір, життєву стратегію.

Слайд 2. Саме тому темою дослідно-експериментальної роботи Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 обрано «Формування в учнів світоглядних позицій та життєвого сенсу як найвищої духовно-моральної цінності людини».

Слайд 3. Зусиллями педагогічного колективу школи розроблена інноваційна модель закладу Школи життєвих цінностей, зміст функціонування якої полягає в організації та забезпеченні процесу формування і впливу сприятливого виховного середовища на становлення успішної життєво активної особистості шляхом неперервного розвитку. Концепція моделі Школи життєвих цінностей враховує потреби сучасного українського суспільства, умови його інтеграції в європейське і світове товариство й охоплює всі сфери життя дитини в школі, весь освітній процес.

Слайд 4. Для вирішення завдання виховної діяльності педагогічний колектив школи використовує у своїй діяльності особистісний, системний, діяльнісний, компетентнісний підходи до організації освітнього процесу.

Механізм успіху людини – життєві цінності, вони допомагають удосконалюватися, досягати успіху в будь-якій сфері діяльності, що ототожнюється з уявленням про щасливе й повноцінне життя. Виходячи з цих положень, виникла система планування виховної роботи школи за тематичними декадами, спрямованими на формування ціннісних орієнтирів особистості.

Планування і здійснення виховних заходів відбувається за схемою:

  • загальношкільні заходи – клас – учень;
  • із залученням максимальної кількості учнів до участі у виховній діяльності;
  • з допомогою анкетування учнів та класних керівників з метою виявлення перспективних напрямків діяльності.

Слайд 5. Основними традиціями, що склалися в школі та сприяють розвитку світоглядних позицій, життєво успішної та активної особистості стали:

  • конкурс листівок «Барви життя»;
  • пісенний конкурс «Найдорожче. Планета щастя»;
  • фестиваль агітбригад «Читай – і станеш успішним»;
  • фестиваль корисного чаю та гарного настрою;
  • вернісаж колядок і щедрівок;
  • конкурс інсценізації народних пісень «Пісня – душа народу»;
  • виставка «Бабусина і мамина вишиванка»;
  • конкурс «Коса – дівоча краса»;
  • виставка поробок з природного матеріалу «Осінні фантазії»;
  • фотоконкурс «Чарівна зима»;
  • естафета «Тарасовими стежками»;
  • конкурс на кращий спортивний флешмоб;
  • стріт-арт на асфальті крейдою «Збережемо Землю блакитною та зеленою»;
  • творча майстерня «Великодні візерунки»;
  • квест «Юні знавці дорожнього руху»;
  • військово-спортивна гра «Патріот»;
  • вишиванковий фестиваль.

Слайд 6. Учасники освітнього процесу ведуть пошуки шляхів, способів, методів створення оптимальних умов для того, щоб учнів якнайкраще реалізували свої потенційні можливості під час проведення в школі тематичних тижнів: 

  • толерантності та милосердя «Відкриймо серце для добра»;
  • здорового способу життя «Здоров’я учнів сьогодні – здорова нація завтра»;
  • правових знань «Твоя безпека – в твоїх руках»;
  • мужності та патріотизму «Хочу все знати, вміти все в житті, щоб корисним стати Вітчизні»;
  • духовності та добрих справ «Плекай добро, воно повернеться до тебе»;
  • школи, сім’ї та громадськості ««Міцна родина – єдина Україна»;
  • безпеки дорожнього руху «Твій друг – безпечний рух».

Виховні заняття, що складають зміст таких тематичних тижнів сприяють прилученню учнів до контексту сучасної культури, допомагають їй стати стратегом життя. В школярів формується розуміння того, що навчатися жити – означає виробити власну гуманістичну позицію, світогляд, ціннісне ставлення до себе та інших.

Слайди 7-10. Важливим центром військово-патріотичного, громадянського, етнокультурного виховання молодого покоління є  музейний комплекс школи.

Основними напрямками діяльності музейного комплексу школи є:

  • дослідницько-пошукова робота;
  • лекційно-екскурсійна;
  • освітня;

Система роботи музею враховує нові напрямки, форми та методи ефективної реалізації національно-патріотичного виховання через музейну педагогіку, зокрема: віртуальні тематичні екскурсії (бенефіс музейного експонату), уроки-реквієми, майстер-класи, круглі столи, презентації книг, науково-практичні конференції та семінари, літературні свята, тематичні заходи приурочені пам’ятним датам в історії нашої держави, театральні вистави, історичні та рольові ігри тощо.

 

Слайд 11. Ми переконані, що поєднання психологічних та інноваційних виховних технологій має стати тією найосновнішою сходинкою становлення ціннісних ставлень, особистості дитини як суб’єкта життєтворчості – духовно-практичної діяльності, спрямованої на проектування, планування, програмування свого життя.

Пріоритетними для учнів початкових класів є активні форми діяльності, що спрямовані на самостійний пошук істини та сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи та творчості: ситуаційно-рольові, сюжетно-рольові ігри, ігри-бесіди, усні журнали, уявні подорожі, години спостереження, уроки толерантності та ін.

Слайд 12. Враховуючи вікові особливості учнів основної школи, у роботі з ними класні керівники використовують колективно-творчі справи, відверті розмови, тренінгові заняття, інформаційні сафарі, віртуальні подорожі, вернісажі, колажі, квести, флешмоби, відкриті кафедри та ін.

Слайд 13. Класні керівники 9-11-х класів у своїй виховній діяльності використовують такі форми роботи: дебати, захисти проектів, прес-шоу, круглі столи, прес-конференції, тематичні діалоги, творчі портрети, брифінги, воркшопи, керовані дискусії, соціодрами та ін.

Обрані форми, методи і виховні технології спрямовані на допомогу в складанні життєвої програми, проекту (власне проектування майбутнього), дозволяють пізнати себе (самопізнання), оцінювати (самооцінка), визначити життєве кредо, мету (розуміння цілей і життєвої стратегії), здійснювати самоаналіз (рефлексію) і, звичайно, планувати діяльність задля досягнень для свого майбуття, формувати готовність робити відповідальний життєвий вибір.

Слайд 14. Для формування і розвитку в учнів ціннісно-смислової, загальнокультурної, інформаційної, комунікативної компетентностей, а також особистісного самовдосконалення  успішно впроваджується шкільна програма виховання «Паросток майбутнього». Дитина – це зелений паросток, з якого розпочинається могутнє дерево людської думки, діяльності, вчинків, пристрастей, поривань, зіткнень (В.Сухомлинський). Тож ми, учасники освітнього процесу, повинні плекати та поливати паросток, щоб виросло могутнє дерево. Паросток, який згодом стане коренем, цвітом і колосом життя.

Слайд 15.  Саме тому програма виховання містить 3 складові частини: «Зерна істини» (1-4 класи), «Цвіт індивідуальності» (5-8 класи), «Колос життя» (9-11 класи). Усі розділи поєднані спільною метою і спрямовані на кінцевий результат – формування ціннісно спрямованої, високогуманної та духовно-моральної особистості, спроможної зреалізувати себе у конкурентному середовищі.

Слайд 16. Класними керівниками 1-11-х класів розроблені ціннісно орієнтовані авторські програми виховання, реалізація яких дає можливість системно підходити до планування виховної діяльності, об’єднати навколо КТС педагогів, учнів, батьків, громадськість: «Віночок доброти», «Колосок», «Сходинки досконалості», «Світ, у якому я живу», «Від зернини – до людини», «Ти – людина», «Людина серед людей», «В сузір’ї стати зіркою», «Золоті зерна істини», «Шлях до успіху», «Перлини духовності», «Від А до Я», «Я – особистість», «Гармонія», «Джерело», «Я – керманич свого життя», «Від мрій до звершень» та ін.

Такі авторські програми спрямовані на відкриття учнями цілісної картини світу та світосприйняття, сприяють саморозвиткові учнів, розкриттю їх потенціальних здібностей та забезпечують розвиток ініціативності, креативності, самостійності, і водночас, стимулюють оригінальність мислення, як самих класних керівників, так і дітей, спонукають до пошуку нетрадиційних вирішень завдань.

Слайд 17. Значну роль у формуванні життєво активної особистості відіграють корекційно-розвивальні заняття, що входять до авторської корекційно-розвивальної програми «Плекаймо в серці добро!», розробленого соціальним педагогом школи Лук’янчук О.С. Вони структуровані за блоками, проводяться із застосуванням психологічних технологій: психогімнастики почуттів, енергетичних вправ «Жива вода», «Серце на долоні», міні-тренінгів «Різнокольоровий настрій», белун-арту «У світі кольорів» та ін.

 Введено експериментальний курс самовдосконалення особистості «Плекаємо творців свого життя», за яким практичний психолог Бондар О.Р.  формує в учнів потребу в самопізнанні, самореалізації в різних видах творчої діяльності, відповідальному ставленні до свого життя і здоров’я, філософському і етичному осмисленню свого життя.

Слайд 18. Класні керівники Ільчук Н.М., Ющук Р.М., Ковальчук О.С. цьогоріч пройшли курси тренінгу в початкових класах на засадах розвитку життєвих навичок «Вчимося жити разом», з наступного року впроваджуватимуть його в практику.

Слайд 19. Важливу роль в життєдіяльності шкільного колективу відіграють системоінтегруючі форми організації виховного процесу, а саме: в школі існує система виховних центрів, гуртки за інтересами, УНТ «Пошук», система учнівського самоврядування, дитяча організація «Школярик». Учні школи, окрім державного стандарту, опановують програми курсів за вибором: «Технологія  оздоблення виробів художнім випалюванням», «Технологія виготовлення вишитих виробів», «Польська мова», «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція».

Формування лідерських якостей, активної життєвої позиції відбувається і через залучення учнів до міських масових заходів. Школярі є ініціаторами проведення конкурсів: шоу-програми «Міс Панночка», фотоконкурсу «Рідне місто очима дітей», квесту «Щасливе дитинство в мирній країні», флешмобу «Ми пам’ятаємо своє коріння».

Слайд 20. Педагоги та учні школи активно беруть участь в обласних та Всеукраїнських  конкурсах.

Слайд 21.  З 2012 року відповідно до Договору про співпрацю між Корецькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 та ліцеєм м.Бихава Республіки Польщі спортивна команда школи бере участь в Міжнародних турнірах з міні-футболу у м.Бихаві. У рамках співпраці із спілкою шкіл ім. Крятковського у м.Бихава  було запрошено делегацію учнів школи для участі у Міжнародній програмі «Comenius-Bychawa 2014». Учасниками зльоту стали представники шкіл Польщі, України, Болгарії, Мальти, Італії, Франції. Корецьку ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 представляв танцювальний гурток «Ритм» під керівництвом Турченяк В.С.

Слайд 22.  Створити сприятливе середовище для особистісного зростання кожного учня, реалізації його творчих здібностей, професійного самовизначення, віри у досягнення успіху не можна без співпраці з батьками.

З метою згуртування батьків, співпраці батьків, педагогів, класних керівників, розширення і збагачення їх спілкування щорічно проводимо батьківські форуми. У роботі з родинами класні керівники використовують традиційні та нетрадиційні форми роботи: батьківські посиденьки, прес-конференції з проблем сімейного виховання, спільні тренінги, презентації роботи класу за рік, дні добрих справ, чаювання, складання родовідних дерев, родинні мости та ін.

Класними керівниками 1-11-х класів упродовж 2016-2017н.р. проводились тематичні заняття з підготовки батьків до виховання духовності за напрямками: розуміння й усвідомлення феномену духовності в житті людини; особливості формування світоглядних позицій у молодшій та старшій ланці; роль сім’ї у формуванні духовності дітей; вплив духовних традицій родини та її пріоритетів на життєву активність підростаючого покоління. Про ефективність проведеної роботи свідчать дані росту кількості батьків, які не тільки розуміють необхідність виховання високодуховного активного покоління, але й беруть безспосередню участь у виховному процесі. Так, спільно з батьками за час функціонування Школи життєвих цінностей було реалізовано ряд виховних проектів ціннісного спрямування.

Слайд 23. Робота педагогічного колективу в умовах дослідно-експериментальної роботи послідовно та цілеспрямовано відбувається через організацію роботи методичної ради, методичних комісій, динамічних пошуково-творчих груп, проведення семінарських, тренінгових занять, практичних конференцій.

Стратегічне планування методичної роботи відбувається на діагностичній основі з урахуванням необхідності створення та активного використання єдиного інформаційно-комунікаційного простору, надання адресної методичної допомоги, постійного наукового супроводу, здійснення моніторингу ефективності роботи з реалізації завдань дослідно-експериментальної роботи.              Методичні заходи проводяться з використанням інтерактивних, інформаційно-комунікаційних технологій у формі тренінгів, майстер-класів, ділових ігор тощо.

Слайд 24-28. Творчі здобутки педагогічного колективу школи щодо реалізації дослідно-експериментальної роботи представлені на:

  • Міжнародних виставках «Сучасна освіта в Україні», «первоцвіт»
  • районному та обласному етапах ХІV конкурсу-ярмарку педагогічної творчості у номінаціях «Виховна робота», «Методична робота». «Управлінська діяльність» (січень-лютий 2017);
  • районному конкурсі методичних посібників «Виховні технології національно-патріотичного виховання учнів» (березень 2017);
  • восьмій Міжнародній виставка «Сучасні заклади освіти-2017» (16-18.03.2017, нагороджені бронзовою медаллю);
  • обласній методичної сесії з виховної діяльності «Формування ціннісних ставлень особистості у навчальних закладах як основи для щасливого особистого життя та успішної взаємодії із суспільством» (10-11.05.2017).
  • засіданні науково-дослідної лабораторії інноваційних виховних технологій на базі школи «Формування світоглядної позиції учнів та життєвого сенсу як найвищої  духовно-моральної цінності особистості» (25.04.2018)

Слайд 31. Набутим досвідом педагоги та класні керівники школи діляться з колегами та на сторінках фахових видань та власних блогах.

Слайд 32. Формування іміджу школи забезпечують блог школи,  веб-сайт, сторінка у мережі Фейсбук, що дають змогу оперативно інформувати про діяльність закладу, його плани та здобутки, оприлюднювати матеріали дослідно-експериментальної роботи.

Ефективність виховного процесу, як зазначають педагоги, класні керівники школи, визначаються й комплексним, цілеспрямованим та системним його проектуванням, що підсилюється залученням до зацікавленої діяльності всіх членів шкільної родини (учнів, педагогів, батьків) та спрямованим на розв’язання соціально-моральних завдань, що ставлять учнів в умови свідомого вибору й практичної реалізації власної позиції, відповідального ставлення до дійсності, що стають їх ціннісними орієнтаціями, сформованими на рівні переконань.

На завершення свого виступу зазначу, що педагогічний колектив не зупиняється на досягнутому, сповнений нових ідей, і постійно рухається в пошуку нових форм і методів роботи, прямуючи до головної мети своєї діяльності – виховати ціннісно спрямовану, високогуманну, духовно-багату, успішну та життєво активну особистість.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
1856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку