Шляхи роботи з віршем .
Ірина Небеленчук «Падав сніг»
Літературна вітальня – рубрика, у рамках якої проходять заходи, що пов'язані із літературою. Це зустрічі з поетами та письменниками, презентації нових книжок та збірок, дискусії, поетичні вечори.
Метою вітальні є виявляти, досліджувати і пропагувати доробок талановитих людей нашого краю, сприяти висвітленню і популяризації творчості нашої світлиці серед широкого загалу. Двері вітальні відчинені для усіх шанувальників поезії та її творців.
Мета: ознайомити учнів з віршем «Падав сніг» І. Небеленчук, поглибити знання дітей про поезію рідного краю; формувати вміння аналізувати віршований твір, удосконалювати навички виразного читання поезії, збагачувати активний словник учнів, прищеплювати любов до поетичного слова, пробуджувати потяг до літературної творчості.
І група: знаходить зорові деталі у вірші, зʼясовує їхню роль у творі (учні «малюють» вірш).
ІІ група: відшукує слухові деталі у вірші, зʼясовує їхню роль у творі.
ІІІ група: досліджує психологічні деталі у вірші.
Орієнтовні висновки : У вірші змальовується кохання. Хоч немає слова «кохання», але є ряд ключових слів, що передають почуття закоханої жінки («А знаєш, любий…», «Тебе у день зимовий так не вистачало») .
Спробуйте, перечитавши вірш, відтворити «сюжет» роману.
Мороз тихенько цілував. Тремтіли вії…
Над містом падав, падав тихо сніг…
Бесіда з учнями
Вчитель. Перегляньте відео пісні «Падав сніг» на вірші Ірини Небеленчук:
Якою постає перед нами жінка, якій присвячена пісня? Чи передає поет деталі її зовнішності? Чи є символічні образи, пов’язані з виглядом, характером, душею героїні? Як вони характеризують героїню? Знайдіть, якщо вони є, наскрізні мотиви пісні , прокоментуйте.
Методичний коментар
Про історію написання поезії хочеться сказати словами автора: «Уся історія вірша у його змісті. Вірш написаний через два дні після дня народження….Почався сніг. Дуже лапатий. Вийшла прогулятися. Було надзвичайно гарно, але сумно. Рядки народжувалися відразу».
Про кохання написано так багато, надруковано тисячі рядків, продиктованих сильними справжніми почуттями і глибокими роздумами. Та й не дивно, адже Муза Поезії найприхильніша до тих, чиї серця відкриті найпрекраснішому із почуттів.
Систематизація матеріалу.
Кохання – одне з найкращих і найглибших людських почуттів, невичерпне та вічне, як саме життя. Його сила облагороджує, робить людину добрішою і кращою, спрямовує на величні справи та героїчні вчинки, а іноді змушує тяжко страждати.
Життя буває немилосердним і жорстким, ставлячи на шальки терезів долі закоханих, вимагаючи невблаганними обставинами їх неминучої розлуки. Про це поезія «Падав сніг».
Лірична героїня поетеси стримана, мудра. Вона не бореться з обставинами, як у часи юності, у неї вже «заслабкії крила». Вона не форсує подій, навчилася приборкувати пристрасті, вчасно зупинятися, насолоджуватися щасливими миттєвостями.
Художній світ інтимної лірики І. Небеленчук відзначається глибоким психологізмом. Кохання для її ліричної героїні – це сплав любові, надії і тривоги.
Невимовну ніжність, нерозтрачені емоції ліричної героїні втілені в образах сніжинок, що «ковдрою всю землю огортали» .
У пам’яті ліричної героїні залишились світлі сторінки з історії кохання, вона вдячна за почуття, яке супроводжує її у житті, про що свідчать слова ніжності «сніжинки», «сльозиночка», »тихенько цілував». І хоч уся поезія «наповнена» зимовими , здавалось би , холодними символами- сніг, сніжинки, день зимовий, сніговій, диво-заметіль, снігом встелені світи, вітер, - відчувається ,що героїня з теплотою і ніжністю говорить про свою любов.
Вірш |
Худ. образи |
Засоби виразності |
Час, рух, дія в поезії |
А знаєш, любий, вчора падав сніг. Сніжинки ковдрою всю землю огортали.
|
|
|
|
Тебе у день зимовий так не вистачало, А сніг все падав, падав… Падав сніг.
|
|
|
|
Далеко ти. До тебе не дійти, Не допливти на повних всіх стрімких вітрилах.
|
|
|
|
Між нами снігом встелені світи. Летіти б, та для вітру заслабкії крила. |
|
|
|
Спочити день натомлений приліг, Загорнутий в сумну мелодію завії… Мороз тихенько цілував. Тремтіли вії… Над містом падав, падав тихо сніг… |
|
|
|