Шляхи роботи з віршем . Ірина Небеленчук «Падав сніг»

Про матеріал
Літературна вітальня – рубрика, у рамках якої проходять заходи, що пов'язані із літературою. Це зустрічі з поетами та письменниками, презентації нових книжок та збірок, дискусії, поетичні вечори. Метою вітальні є виявляти, досліджувати і пропагувати доробок талановитих людей нашого краю, сприяти висвітленню і популяризації творчості нашої світлиці серед широкого загалу. Двері вітальні відчинені для усіх шанувальників поезії та її творців. Мета: ознайомити учнів з віршем «Падав сніг» І. Небеленчук, поглибити знання дітей про поезію рідного краю; формувати вміння аналізувати віршований твір, удосконалювати навички виразного читання поезії, збагачувати активний словник учнів, прищеплювати любов до поетичного слова, пробуджувати потяг до літературної творчості.
Перегляд файлу

Шляхи роботи з віршем .

Ірина Небеленчук «Падав сніг»

 

Літературна вітальня – рубрика, у рамках якої проходять заходи, що пов'язані із літературою. Це зустрічі з поетами та письменниками, презентації нових книжок та збірок, дискусії, поетичні вечори.

Метою вітальні є виявляти, досліджувати і пропагувати доробок талановитих людей нашого краю, сприяти висвітленню і популяризації творчості нашої світлиці серед широкого загалу. Двері вітальні відчинені для усіх шанувальників поезії та її творців.

     Мета: ознайомити учнів з віршем «Падав сніг»  І. Небеленчук, поглибити знання дітей про поезію рідного краю; формувати вміння аналізувати віршований твір, удосконалювати навички виразного читання поезії, збагачувати активний словник учнів, прищеплювати любов до поетичного слова, пробуджувати потяг до літературної творчості.

 

  1. Робота з віршем «Падав сніг». Читання вірша вчителем.
  • Яке враження справив на вас вірш?
  • До кого звертається лірична героїня? (До свого «любого»).
  • Як ви розумієте звертання ліричної героїні «А знаєш, любий….?» (В словнику декілька значень:1. Який викликає любов до себе; дорогий і близький серцю.2. Те саме, що коханий. 3.Той (та), кого люблять, кохають. 4. Якого люблять; коханий. 5. З яким приємно провести час, якого чекають (про гостя). 
  •  Чому автор пише, що сніг падав? Звичніше, йшов сніг, сипав сніг…(Снігу багато, він падає,  не кінчається).
  • Чому автор порівнює сніжинки з ковдрою, якою всю землю огортали? (Ковдра символізує тепло, сімейний затишок).
  • За ким сумує лірична героїня? ( За своїм «любим», якого їй так не вистачало).
  • Чому дія описана в минулому часі? ( Бо сніг падав вчора. Отже, і вчорашній день, і сьогоднішній для героїні стабільно сумні, «загорнуті в сумну мелодію завії» : любий відсутній, його не вистачало, він далеко, до нього не дійти, не допливти, між ними «снігом встелені світи»).
  • Як ви розумієте вислів «снігом встелені світи»? (Можливо, у відносинах цих двох якась холоднеча, непорозуміння).
  • Як ви поясните настрій  ліричної героїні? Чим він обумовлений? Чому у ліричної героїні сльозиночка з-під вій, коли природа така чудесна («кружляє в танці сніговій, співи диво-заметілі»)? (Так , як сніг кружляє, і нічого не розбереш, так і в ліричної героїні душа в сум’ятті. Почуття переплутались, тривожний настрій. Їй важко, неспокійно.).
  • Прочитаємо 3 строфу. Як змінюється настрій ліричної героїні? ( Це вже не просто пейзажна замальовка. Лірична героїня дивиться далі, крізь сніг, заметіль, крізь природу, крізь усе земне. І думає про своє життя, про відсутність  любого, між ними «снігом встелені світи».
  • Як ви розумієте слова ліричної героїні «Летіти б, та для вітру заслабкії крила»?
  • Як ви розумієте рядки «А сніг все падав, падав…падав сніг». Яка роль трикрапки в рядку?
  • До якого різновиду лірики належить цей вірш: пейзажної чи інтимної? Відповідь аргументуйте.
  • Яка загальна тональність поезії?
  • Як ви вважаєте, чому поетка зображує в описі почуттів зиму і сніг?
  • Спробуємо визначити, які саме художні деталі допомагають яскравіше змалювати почуття і настрій ліричної героїні.

 

Робота в групах

І група: знаходить зорові деталі у вірші, зʼясовує їхню роль у творі (учні «малюють» вірш).

ІІ група: відшукує слухові деталі у вірші, зʼясовує їхню роль у творі.

ІІІ група: досліджує психологічні деталі у вірші.

Орієнтовні висновки : У вірші змальовується кохання. Хоч немає слова «кохання», але є ряд ключових слів, що передають почуття закоханої жінки («А знаєш, любий…», «Тебе у день зимовий так не вистачало») .

Спробуйте, перечитавши вірш, відтворити «сюжет» роману.

  • А ось і останні рядки поезії:

Мороз тихенько цілував. Тремтіли вії…

Над містом падав, падав тихо сніг…

  • Як ви розумієте  їх? (Думка про нескінченість руху снігу посилюється. Можливо,  лірична героїня, спостерігаючи за снігопадом, жалкує про   якісь втрачені моменти («тремтіли вії»), її  життя з любим промайнуло, як пухнасті сніжинки за вікном. Можливо, не все вдалося і склалося так, як вона хотіла. І як сніжинки, що падають на землю, а потім під дією природніх умов зникають, так і свіжість почуттів  втрачається під дією певних обставин. Але нічого не буває вічного, все може змінитись, адже людина сама творить своє життя.

Бесіда з учнями

Вчитель. Перегляньте відео  пісні «Падав сніг» на вірші Ірини Небеленчук:

  • Які враження  у вас від перегляду відео? ( Оптимістична пісня, яка дає надію, що історія цього кохання закінчиться щасливо).

Якою постає перед нами жінка,  якій присвячена пісня? Чи передає поет деталі її зовнішності? Чи є символічні образи, пов’язані з виглядом, характером, душею героїні? Як вони характеризують героїню? Знайдіть, якщо вони є, наскрізні мотиви пісні , прокоментуйте.

  • Що спільне і відмінне в пісні і поезії? Як це впливає на сприйняття цих творів ?

Методичний коментар

  Про історію написання поезії  хочеться сказати словами автора:  «Уся історія вірша у його змісті. Вірш написаний через два дні після дня народження….Почався сніг. Дуже лапатий. Вийшла прогулятися. Було надзвичайно гарно, але сумно. Рядки народжувалися відразу».

     Про кохання написано так багато, надруковано тисячі рядків, продиктованих сильними справжніми почуттями і глибокими роздумами. Та й не дивно, адже Муза Поезії найприхильніша до тих, чиї серця відкриті найпрекраснішому із почуттів.

Систематизація матеріалу.

Кохання – одне з найкращих і найглибших людських почуттів, невичерпне та вічне, як саме життя. Його сила облагороджує, робить людину добрішою і кращою, спрямовує на величні справи та героїчні вчинки, а іноді змушує тяжко страждати.

Життя буває немилосердним і жорстким, ставлячи на шальки терезів долі закоханих, вимагаючи невблаганними обставинами їх неминучої розлуки. Про це поезія «Падав сніг».

Лірична героїня поетеси  стримана, мудра. Вона не бореться з обставинами, як у часи юності, у неї вже «заслабкії крила». Вона не форсує подій, навчилася приборкувати пристрасті, вчасно зупинятися, насолоджуватися щасливими миттєвостями.

Художній світ інтимної лірики І. Небеленчук відзначається глибоким психологізмом. Кохання для її ліричної героїні – це сплав любові, надії і тривоги.

Невимовну ніжність, нерозтрачені емоції ліричної героїні втілені  в образах сніжинок, що «ковдрою всю землю огортали» .

У пам’яті ліричної героїні залишились світлі сторінки з історії кохання, вона вдячна за почуття, яке супроводжує її у житті, про що свідчать слова ніжності «сніжинки», «сльозиночка», »тихенько цілував». І хоч уся поезія «наповнена» зимовими , здавалось би , холодними символами- сніг, сніжинки, день зимовий, сніговій, диво-заметіль, снігом встелені світи, вітер, - відчувається ,що героїня з теплотою і ніжністю говорить про свою любов.

Аналіз мовних засобів твору та синтаксису

(заповнити таблицю)

 

Вірш

Худ. образи

Засоби виразності

Час, рух, дія в поезії

А знаєш, любий, вчора падав сніг.

Сніжинки ковдрою всю землю огортали.

 

 

 

 

Тебе у день зимовий так не вистачало,

А сніг все падав, падав… Падав сніг.

 

 

 

 

Далеко ти. До тебе не дійти,

Не допливти на повних всіх стрімких вітрилах.

 

 

 

 

Між нами снігом встелені світи.

Летіти б, та для вітру заслабкії крила.

 

 

 

Спочити день натомлений приліг,

Загорнутий в сумну мелодію завії…

Мороз тихенько цілував. Тремтіли вії…

Над містом падав, падав тихо сніг…

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку