Силабус з Безпеки життєдіяльності

Про матеріал
Силабус з дисципліни БЖД для передвищої освіти освітньо-кваліфікаційний ступінь фаховий молодший бакалавр
Перегляд файлу

Відокремлений структурний підрозділ «Донбаський аграрний фаховий коледж

Луганського національного аграрного університету»

Циклова комісія загальноосвітніх дисциплін та природничо – наукової підготовки

 

 

 

 

БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 

 

 

Галузь знань       20 «Аграрні науки та продовольство»

Спеціальність      208 «Агроінженерія»

Освітньо-кваліфікаційний ступінь   фаховий молодший бакалавр

Освітньо-професійна програма    Агроінженерія

Вид дисципліни      вибіркова

Мова викладання, навчання та

оцінювання      українська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Слов’янськ – 2023 рік


1. Загальна інформація про викладача

ПІБ, викладач, спеціаліст другої категорії.

Контактний телефон

Електронна пошта

2.

Освітньо-кваліфікаційний ступінь

фаховий молодший бакалавр

Програма навчання

вибіркова

Галузь знань

20 «Аграрні науки та продовольство»

Спеціальність

208 «Агроінженерія»

Освітня програма

Агроінженерія

Назва дисципліни

Безпека життєдіяльності

Обсяг дисципліни

2 кредити ECTS (60 академічних годин)

Рік підготовки

1-й

Семестр

1-й,2-й

Види аудиторних занять

лекції, практичні заняття, семінарські заняття

Індивідуальні та (або) групові завдання

Контрольна робота, розрахунково-графічна робота

Форми семестрового контролю

Залік

Перелік дисциплін, які передують вивчення дисципліни

Основи здоров’я, хімія, біологія, екологія, основи охорони праці.

 

Характеристика навчальної дисципліни

Мета навчальної дисципліни: Набуття студентом компетенцій, знань, умінь і навичок для здійснення професійної діяльності за спеціальністю з урахуванням ризику виникнення техногенних аварій й природних небезпек, які можуть спричинити надзвичайні ситуації та привести до несприятливих наслідків на об’єктах господарювання, а також формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку.

Головним завданням дисципліни «Безпека життєдіяльності» є опанування знаннями, вміннями та навичками вирішувати професійні завдання з обов’язковим урахуванням галузевих вимог щодо забезпечення безпеки персоналу та захисту населення в небезпечних та надзвичайних ситуаціях; формування мотивації щодо посилення особистої відповідальності за забезпечення необхідного рівня безпеки функціонування промислових об’єктів, збереження матеріальних та культурних цінностей у межах науково-обґрунтованих критеріїв прийнятного ризику.

Курс має на меті сформувати та розвинути такі компетентності студентів:

Загальні компетентності (ЗК):

  • ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
  •  ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
  •  ЗК 6. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):

  • СК 10. Здатність демонструвати розуміння вимог щодо професійної діяльності, зумовлених необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави.
  • СК 11. Здатність організовувати власну професійну діяльність, застосовувати знання для розв’язання практичних ситуацій, ухвалювати рішення відповідно до законодавства.
  • СК 12. Здатність застосовувати етичні принципи під час виконання професійних обов’язків.

 

Якщо Вас цікавлять проблеми безпеки в різних сферах діяльності людини, методи ідентифікації та захисту від небезпек та шкідливостей, розроблення та впровадження сучасних інженерних рішень в галузі захисту людини від впливу небезпечних та шкідливих факторів, якщо Ви бажаєте відповідати сучасним європейським вимогам, які висуваються до фахівців, отримати у майбутньому цікаву та високооплачувану роботу в Україні та за кордоном, тоді Вам потрібен саме цей курс. Від здобувачів очікується: базове розуміння фізики, математики, природничих наук, а також обізнаність в питаннях аналізу технічних рішень. Частина курсу присвячена питанням моделювання ризику та управління ризиком, таксономії шкідливих та небезпечних чинників оточуючого середовища, вивченню класів небезпек та надзвичайних ситуацій, а також їх попередження та ліквідація, наданню першої допомоги постраждалим.

Зміст навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Основи безпеки життєдіяльності людини.

Тема 1.Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек.

Модель життєдіяльності людини. Головні визначення – безпека, загроза, небезпека, надзвичайна ситуація, ризик. Безпека людини, суспільства, національна безпека. Таксономія, ідентифікація та квантифікація небезпек. Класифікація НС за причинами походження, територіального поширення і обсягів заподіяних або очікуваних збитків.

Тема 2. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.

Характеристика небезпечних геологічних процесів і явищ. Вражаючі фактори, що ними формуються, характер їхніх проявів та дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки та навколишнє середовище. Біологічні небезпеки. Вражаючі фактори біологічної дії. Характеристика небезпечних патогенних мікроорганізмів. Пандемії, епідемії, масові отруєння людей. Загальна характеристика особливо небезпечних хвороб. Інфекційні захворювання тварин і рослин.

Тема 3. Техногенні небезпеки та їх вражаючі фактори за генезисом і механізмом впливу.

Класифікація, номенклатура і одиниці виміру вражаючих факторів техногенних небезпек. Промислові аварії, катастрофи та їхні наслідки. Небезпечні події на транспорті та аварії на транспортних комунікаціях. Гідродинамічні об’єкти і їхнє призначення. Причини виникнення гідродинамічних небезпек (аварій).

Тема 4. Загальні поняття про основи теорії розвитку та припинення горіння

Загальні поняття про основи теорії розвитку та припинення горіння. Вибух. Фактори техногенних вибухів, що призводять до ураження людей, руйнування будівель, споруд, технічного устаткування і забруднення навколишнього середовища. Класифікація об’єктів за їхньою пожежо вибухонебезпекою. Законодавча база в галузі пожежної безпеки. Основи забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій.

Тема 5. Джерела радіації та одиниці її вимірювання.

Джерела радіації та одиниці її вимірювання. Класифікація радіаційних аварій за характером дії і масштабами. Фази аварій та фактори радіаційного впливу на людину. Режими захисту населення Захист приміщень від проникнення радіоактивних речовин.

 

Змістовий модуль 2. Заходи щодо захисту життя людини.

Тема 1. Соціально-політичні небезпеки, їхні види та характеристики.

Глобальні проблеми людства. Соціально-політичні конфлікти з використанням звичайної зброї та засобів масового ураження. Види тероризму, збройні напади, захоплення й утримання об’єктів державного значення; встановлення вибухового пристрою у багатолюдному місці, установі (організації, підприємстві), викрадання зброї та небезпечних речовин з об’єктів їхнього зберігання, використання, переробляння або під час транспортування. Класифікація об’єктів щодо забезпечення захисту від терористичних дій.

 Тема2. Соціальні фактори, що впливають на життя та здоров’я людини.

Корупція і криміналізація суспільства. Маніпуляція свідомістю. Шкідливі звички, соціальні хвороби та їхня профілактика. Алкоголізм та наркоманія. Зростання злочинності як фактор небезпеки. Види злочинних посягань на людину. Поняття та різновиди натовпу. Психологічна надійність людини та її роль у забезпеченні безпеки. Захисні властивості людського організму. Види поведінки людини та її психічна діяльність: психічні процеси, стани, властивості. Поняття про психоемоційні напруження (стрес). Види напруження. Психотипи за реакцією людей на небезпеку. Частота змін стресових станів у людей, що знаходяться в районі НС.

 

 Тема 3.  Застосування ризик орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку НС.

Загальний аналіз ризику і проблем безпеки складних систем, які охоплюють людину (керівник, оператор, персонал, населення), об’єкти техносфери та природне середовище. Індивідуальний та груповий ризик. Концепція прийнятного ризику. Розподіл підприємств. установ та організацій за ступенем ризику їхньої господарської діяльності щодо забезпечення безпеки та захисту населення і територій від НС. Управління безпекою через порівняння витрат та отриманих вигод від зниження ризику.

Тема 4. Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення та АТО у НС.

Правові норми, що регламентують організаційну структуру органів управління безпекою та захистом у НС, процеси її функціонування і розвитку, регламентацію режимів запобігання і ліквідації НС. Структурно-функціональна схема державного управління безпекою та захистом у НС в Україні з урахуванням правового статусу і повноважень органів влади. Органи управління, сили і ресурси з попередження та реагування на НС на державному рівні. Загальні норми законодавства, підзаконних актів, стандарти і технічні умови, технічні і адміністративні регламенти, що регламентують принципи і механізми регулювання безпеки, зниження ризиків і пом’якшення наслідків НС. Критерії та показники оцінки ефективності функціонування системи безпеки та захисту в НС об’єкту господарювання.

Тема 5. Мета і загальна характеристика рятувальних та інших невідкладних робіт.

Порядок надання населенню інформації про наявність загрози або виникнення НС, правил поведінки та способів дій в цих умовах. Сутність і особливості оперативного управління за умов виникнення НС. Міські, заміські, запасні та пересувні пункти управління в НС. Спеціально уповноважений керівник та штаб з ліквідації НС. Сили і засоби постійної готовності.

 


План вивчення навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

заочна форма

Усь

ого

у тому числі

Усь

ого

у тому числі

л

сем

лаб.

інд.

с. р.

л

сем

лаб.

інд.

с. р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1. Основи безпеки життєдіяльності людини.

Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.

6

 

2

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Техногенні небезпеки та їх вражаючі фактори за генезисом і механізмом впливу.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Загальні поняття про основи теорії розвитку та припинення горіння

8

2

2

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Джерела радіації та одиниці її вимірювання.

8

2

2

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Змістовий модуль 2.  Заходи щодо захисту життя людини.

Соціально-політичні небезпеки, їхні види та характеристики.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Соціальні фактори, що впливають на життя та здоров’я людини.

6

 

2

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Застосування ризик орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку НС.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Мета і загальна характеристика рятувальних та інших невідкладних робіт

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Модульна контрольна робота

2

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усього годин

60

14

10

 

 

36

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота студента

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Системний підхід у безпеці життєдіяльності

2

2

Негативний вплив на життєдіяльність людей в умовах небезпечних метеорологічних явищ

4

4

Пожежі у природних екосистемах

4

5

Небезпечні події на транспорті та аварії на транспортних комунікаціях.

2

6

Гідродинамічні об’єкти і їхнє призначення.

2

7

Психологічна надійність людини та її роль у забезпеченні безпеки

2

8

Соціальні фактори, що впливають на життя та здоров’я людини.

2

9

Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення та АТО у НС.

2

10

Зонування території за можливою дією вражаючих факторів НС.

4

11

Основні засоби, тактика дій і способи виконання робіт у зоні НС

4

12

Управління силами та засобами ОГ під час НС.

4

13

Головні положення про навчання персоналу підприємств, установ і організацій діям та способам захисту в разі виникнення НС та аварій.

4

 

 

РАЗОМ

 

        36

 

 

Рекомендована література

Базова

  1. Безпека життєдіяльності: Підручник / В.Г. Цапко, Д.І. Мазоренко, Ю.С. Скобло, Л.М. Тіщенко; За  ред. В.Г. Цапка. – К.:Знання, 2008. – 397с.
  2. Безпека життєдіяльності : Навч. посіб. / Є.П. Желібо, Н.М. Заверуха, В.В. Зацарний; За. ред. Є.П. Желібо. – К.: Каравелла, 2011. – 344с.
  3. Безпека життєдіяльності : Навчальний посібник для вищих навчальних закладів ІІІ – IV рівнів акредитації / Ю.С. Скобло, Т.Б. Соколовська, Д.І. Мазоренко, Л.М. Тіщенко, М.М. Троянов. – К.: Кондор, 2003. – 424с.
  4. Лапін В.М. Безпека життєдіяльності: Навч.посіб. – К.: Знання, 2011. – 334с.
  5. Бедрій Я.І.  Безпека життєдіяльності: Навч.посіб. - К.: Кондор, 2009. – 286с.

 

Допоміжна

  1. Геврик Є.О. Безпека життєдіяльності: Навч.посіб. – К.: Ельга – Н, КНТ, 2008. – 384 с.
  2. М’ягченко О.П. Безпека життєдіяльності людини та суспільства: Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 384 с.
  3. Козяр М.М. Основи охорони праці, безпеки життєдіяльності та цивільного захисту населення: Навчальний посібник/ М.М. Козяр, Я.І. Бедрій,  О.В. Станіславчук. – К.: Кондор, 2011. – 384 с.
  4. Ковжога С.О. Безпека життєдіяльності: Навч.посіб. –  Х.: Нац. Ун- т «Юрид. Акад..України ім. Ярослава Мудрого», 2012. – 224 с.
  5. Яремко З.М. Безпека життєдіяльності: Навч.посіб. –  К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 320 с.
  1. Піскунова Л.Е.  Безпека життєдіяльності: Підручник/ Л.Е. Піскунова, В.А. Прилипко, Т.О. Зубок. – К.: Видавничий центр «Академія», 2012. – 224 с.
  2. Безпека життєдіяльності. Нормативні документи для навчальних закладів. – К.: «Основа», 2010. – 1024 с.

Контроль і оцінка результатів навчання

Поточний контроль рівня засвоєння навчального матеріалу проводиться шляхом опитування студентів на практичних та лабораторних заняттях та захисту виконаного практичного завдання.

Контроль самостійної роботи студентів здійснюється під час захисту виконаного студентом індивідуального навчально-дослідного проекту.

Підсумковий контроль рівня засвоєння навчального матеріалу проводиться шляхом виконання студентами письмових контрольних робіт за темами модулів.

Загальний рейтинговий бал складається з суми семестрових рейтингових балів: усна відповідь (семестровий рейтинг 25 балів); захист лабораторної (практичної) роботи (семестровий рейтинг 25 балів); захист індивідуального розрахунково-графічного проекту (семестровий рейтинг 30 балів); підсумкове тестування (семестровий рейтинг 20 балів). Нормативний рейтинговий бал – 100.

Політика навчальної дисципліни

Студент повинен вчасно приходити на заняття;

У випадку пропуску 50, або більше % практичних (лабораторних) занять без поважної причини, які не були попередньо відпрацьовані, студент не буде допущений до підсумкового контролю (заліку);

Студент повинен добросовісно готуватися до усіх видів поточного, модульного та підсумкового контролю;

Студент має брати активну участь на практичних (лабораторних) заняттях;

Студент повинен бути толерантним у спілкуванні з викладачем та іншими студентами, зокрема під час обговорення дискусійних питань на заняттях;

Студент може відпрацювати будь-яке пропущене з поважної причини заняття чи видконтролю;

Заборонено користування мобільним телефоном, планшетом чи іншими мобільними пристроями під час опитування та виконання письмових завдань. Проте користування зазначеними гаджетами під час практичних , індивідуальних та семінарських завдань дозволяється.

У випадку порушення норм академічної доброчесності під час виконання завдань поточного, модульного чи підсумкового контролю, студент отримає «0» балів.

Якщо студент має претензії до викладача через оцінювання, якість надання послуг тощо, спершу треба повідомити про це самого викладача; якщо проблему не вдалося вирішити, студент має право звернутися до завідувача відділення чи керівництва коледжу;

Студент повинен неухильно дотримуватися правил внутрішнього розпорядку навчального закладу; інших видів політики, передбаченої нормативними документами, що регулюють навчальний процес у коледжі.

 

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку