Сім’я: минуле й сучасне через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка»

Про матеріал

Урок розроблено у формі дослідження. Використано метод "Передбачення", "Незакінчені речення", ґронування, змінні трійки, елементи реаліті - шоу, складання сенкану, плакат - проект. Розроблена таблиця оцінювання й карта активності на уроці.

Учні мають можливість порівняти погляди на сім'ю у сучасному світі зі світом, в якому жили герої п'єси Котляревського.

Перегляд файлу

Учитель української мови та літератури

Бахмутської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 10

Гордієнко Олена Вікторівна

 

9 клас

Тема. Сімя: минуле й сучасне через призму образів пєси І. Котляревського «Наталка Полтавка»

Мета: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння порівнювати, виділяти головне, аналізувати внутрішній світ героїв, їхнє ставлення до вибору життєвого супутника; соціальну, комунікативну, полікультурну, творчу компетентності;

узагальнити знання з теми «І. Котляревський «Наталка Полтавка», поглибити знання учнів про сімю, її традиції на основі твору та сучасний погляд на значення сімї;

виховувати культуру мовлення, повагу до традицій нашого народу,позитивний життєвий стимул на майбутнє.

Обладнання: тест пєси, мультимедійна дошка, компютер, відео проектор, роздаткові завдання.

Тип уроку: комбінований ( урок – дослідження).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація  і активація навчальної діяльності.

Сьогоднішній наш урок я хочу почати з притчі.

Притча

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

1. Епіграфом до цього уроку я взяла слова І. Котляревського:

Де згода в сімействі, де мир і тишина,

Щасливі там люди, блаженна сторона.

2. Метод «Передбачення»

- Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?

Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»:

  • я вважаю, що на цьому уроці ми…
  • сьогодні йтиме мова про…
  • скоріш за все на уроці ми розглянемо…

3. Слово вчителя.

Ви закінчили подорожувати сторінками біографії Івана Котляревського і його пєси «Наталка Полтавка». Сьогодні у нас підсумковий урок. Але мені хочеться, щоб ми не тільки узагальнили знання з теми, але й розширили своє уявлення про світ, своє місце серед людей, значення сім’ї в житті людини.

Тому тема нашого уроку звучить так: Сімя: минуле й сучасне через призму образів пєси І. Котляревського «Наталка Полтавка».

Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку.

На уроці ми будемо працювати з карткою активності та заповнювати її під проходження кожного з етапів уроку.

ІV. Осмислення знань та вмінь.

  1. Які поняття включає для вас слово «сім’я»? ( відповіді учнів).
  2. Давайте за допомогою методу «Гронування» узагальнимо ці поняття, склавши гроно.

 

Учень помічник виходить до дошки та вибирає серед перерахованих понять про сімю ті, що вважає вірогідними, складає гроно.

 

3. Довідка вчителя. За твердження психологів, сімя – це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості. Члени сім’ї об’єднуються емоційними зв’язками, спільністю побуту, моральною відповідальністю, взаємодопомогою.

4. Проблемне запитання: які погляди на сімю існують у творі Котляревського «Наталка Полтавка»?

- давайте розглянемо їх через призму поглядів Наталки, Горпини Терпилихи, пана Возного.

Щоб правильно сформувати позицію, треба охарактеризувати кожен з цих образів.

Робота за рядами:

1 ряд – образ Наталки;

2 ряд – образ Терпилихи;

3 ряд – образ Возного.

А підтримувати позицію ряду будуть змінні трійки: з кожного ряду запрошується один учень, що готуватиме плакат – проект «Позиція героя щодо сімї та шлюбу».

Ряди зачитують характеристику героя, а учень – представник оголошує свій проект.

5. Давайте пригадаємо, як за часів  Козаччини здійснювався вибір нареченого чи нареченої ( драма «Весілля») . Учень подає інформацію.

6. Фронтальне питання: як це пов’язано з пєсою Котляревського? Як Наталка чинить у кульмінаційному моменті твору? (…. одрікаюсь і за Возним ніколи не буду»; тяжіння до матріархату).

7. Паралель між минулим і сучасним

- як у сучасному житті оцінюють роль сім’ї, її впливу, її створення?

- які реаліті – шоу щодо вибору партнера, значення сімї існують на телебаченні?

( «Хто хоче заміж за мого сина?», «Міняю жінку», «Тиждень без жінок»)

8. Робота в змінних трійках

З кожного ряду один представник презентує 1 реаліті – шоу( коротко розказує про нього).

9. Складання сенкану  із теми «Сім’я»( змінні трійки).

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Наприклад:

 

 

Сімя

Щаслива, повна,

Навчає, виховує, забезпечує,

Сім’я – основа майбутнього дитини,

Родина.

 

 

10. Робота з таблицею

Сімя

Критерій оцінювання

Самостійний вибір партнера

Взаємоповага

Любов

Довіра

Розуміння

Спільний побут

Діти

Щастя

Погляд з минулого

«Наталка Полтавка»

+-

+

+

+

+

+

+

+

Сучасний погляд

+

+-

+-

+-

+-

+

+-

+-

 

V. Підсумок уроку

1.  Висновок: сказати, що сучасні погляди на сім’ю гірші, ніж три століття тому, однозначно не можна. Головне, що було актуальним, є буде – це будувати родину на тих цінностях, що їх утверджував Котляревський (епіграф) та його Наталка Полтавка. На тих цінностях, що їх ми визначили ще початку уроку.

2 .Виставлення рівня активності учнів на уроці.

Заповнити «Картку активності»

Картка активності

Прізвище, імя__________________________________ Клас_____________________

 

Види робіт

Передбачення

Гронування «Сімя»

Робота за рядами

Змінні трійки

Заповнення таблиці «Сімя»

Сенкан

Відкритий мікрофон

Самооцінка

Оцінка вчителя

Варіанти активності

+

+-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Домашнє завдання.

Повторити зміст пєси «Наталка Полтавка» , скласти синквейн з теми «Наталка та її майбутня сімя» ( інструктаж додається).

Синквейн ( «Смислова піраміда»)

Іменник

Прикметник, прикметник

Дієслово, дієслово, дієслово

Речення

 

Зразок:

Джерело

Живе, дзвінке

Люблю, насолоджуюсь, милуюсь

Джерело – символ святого й вічного народу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Каменська Лідія Валеріївна
    Гарний урок, бажаю вам , Олено, подальших творчих успіхів!
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
1789
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку