1
Тема: Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери – основа пластмас.
Предмет: Хімія
Цільова група: 10 клас
Тривалість: 45 хвилин
Укладач: Купіч Лілія Анатоліївна, вчитель хімії, директор ЗОШ І-ІІІ ст. с.Піддубці
Мета:
- формувати систему знань про фізичні та хімічні властивості синтетичних високомолекулярних речовин, а також про добування, застосування і переробку цих речовин;
- розвивати вміння і навички аналізувати вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля, звернути увагу на проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку;
- формувати ключові компетентності суспільства, ініціативності, комунікабельності та підприємливості; розвивати лідерські якості.
Операційні цілі (завдання)
Після закінчення уроку учень:
Методи і техніки
Обладнання
Тип уроку: формування компетентностей.
Інформаційний ресурс: посилання на сайт https//courses.prometheus.org.ua
Допоміжні матеріали:
Додаток 1 Кросворд
Додаток 2 Лабораторна робота
Додаток 3 Таблиця «Властивості полімерів»
Структура діяльності
Учитель. Закінчіть схему «Реакція полімеризації».
(робота біля дошки.)
Позначте у схемі мономер, полімер. Ступінь полімеризації, структурну ланку, реакцію полімеризації:
nCH2=CH2 → (- CH2 - CH2-)n.
Гра «Термінологічний ланцюжок».
Учитель ставить перше запитання, наприклад: «Що таке полімер?». Учень дає відповідь і формулює своє запитання до іншого учня.
Учні розгадують кросворд «Полімери» (див. додаток 1).
(Робота в парах із наступною взаємоперевіркою результатів).
Учитель.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитись із полімерами та пластмасами на їх основі; з’ясуємо характерні властивості полімерів і галузі їх застосування.
Робота в групах (по 4-5 осіб).
Лабораторна робота.(19 хв.).
Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену та інших пластмас.
Учні виконують першу частину роботи за інструктивною карткою (див. додаток 2).
Ознайомлення із фізичними та хімічними властивостями полімерів.
Учні в групах отримують завдання за варіантами. Виконати це завдання потрібно скориставшись матеріалами Інтернету за допомогою власних смартфонів.
Завдання:
а) формулу;
б) добування;
в) властивості;
г) застосування полімеру.
Варіант 1. (1 група) Поліпропілен.
Контрольне запитання: порівняйте будову та властивості поліетилену і поліпропілену.
Варіант 2. (2 група) Полівінілхлорид (поліхлорвініл).
Контрольне запитання: як на практиці переконатися, що саме це зразок полівінілхлориду?
Варіант3.(3 група) Політетрафлуоретилен (тефлон).
Контрольне запитання: чому тефлон широко застосовується як у техніці, так і в медицині?
Після завершення роботи в групах учитель обирає експертів за допомогою різнокольорових карток, де кожен із учнів стає експертом із певної теми. Члени експертної групи заслуховують представників груп, аналізують та систематизують матеріал. Учні мають донести інформацію до всіх членів експертної групи якісно, аргументовано, у повному обсязі.
Завдання:
Бесіда за контрольними запитаннями.
Учитель ставить учням запитання, на які потрібно дати однозначну відповідь: так чи ні.
Чи вірите ви, що …
( Ні до 200 років).
(Так).
(Так. Швейцарські хіміки Кюн і Тюркауч створили полімерну плівку, яка здатна під дією лугу розтягуватися. А під дією кислоти скорочуватися. Якщо з цієї плівки створити м’яз товщтною 1 см, то він підніме вантаж масою 100 кг).
(Так , «кау» - дерево, «учу» - плакати, текти.)
(Ні. Винайшли індіанці. Ноги опускали в сік гевеї, потім деякий час тримали над димом. Так повторювали кілька разів).
(Так.)
Рефлексія. Запропонуйте учням поаплодувати собі тихо, голосніше, і дуже голосно.
Робота в групах із підручником. Користуючись матеріалами підручника з’ясуйте:
(поліетилен низького тиску. Тому що він має впорядковану структуру).
(Пакети, що витримують вагу до 3 кг. Виготовляють з поліетилену високого тиску, а міцніші – з поліетилену низького тиску).
Виконання другої частини лабораторної роботи. Робота в групах за інструктивною картою (див. додаток 2).
Очікувані відповіді на запитання з карти:
Учитель. Більшість полімерів стійкі до впливу навколишнього середовища. Природа не в змозі переробити тисячі тон полімерних відходів та сміття. На державному рівні розроблена програма утилізації та переробки вторинної сировини. Станом на 2017 рік в Україні працює 39 підприємств, що переробляють заготовлені вторинні полімери та 19 компаній, що переробляють заготовлену ПЕТ пляшку (https//courses.prometheus.org.ua).
У скрині знаходяться предмети. Учням пропонується відгадати їх за певними характеристиками.
(Поліетиленовий пакет).
(Жувальна гумка).
3.1. Підбиття підсумків уроку
Які властивості полімерів визначають їх широке застосування в сучасній техніці? (Стійкість до дії агресивного середовища, низька собівартість).
Рефлексія
Чи змінилися ваші уявлення про полімери?
Що було найцікавішим на уроці?
Що далось найважче?
3.2.Згадайте девіз уроку. Наголосіть, що ми разом на уроці подолали тернистий шлях, і досягли нових знань. Від цього почуваємо себе щасливими і наш день не пройшов даремно.
3.3.Озвучте учням домашнє завдання та надайте інструкцію до його виконання.
Інструкція:
Рефлексія. Запропонуйте учням визначити один зі смайликів, який відображає їх теперішній настрій. За бажанням учні можуть висловити коментарі або пояснити свій вибір.
Додаток 1
Кросворд
Розгадайте кросворд. Поставте запитання до слова, що знаходиться у виділених клітинках.
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Додаток 2
Лабораторна робота
Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену та інших пластмас.
І частина
ІІ частина
Додаток 3
Таблиця «Властивості полімерів»
Пласт-маса |
Формула |
Зовнішні ознаки |
Відношення до нагрівання |
Відношення до розчинів |
||
кислот |
лугів |
Калій перманга-нату |
||||
Поліетилен |
|
|
|
|
|
|
Поліпропілен |
|
|
|
|
|
|
Полівініл-хлорид |
|
|
|
|
|
|
Полі-тетрафлуор-етилен |
|
|
|
|
|
|