Мета: вивчити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини, встановити взяємозв'язок будови серця з його функціями, дізнатись про основні властивості серцевого м'яза; розвивати вміння аналізувати, порівнювати причинно- наслідкові зв'язки, самостійно працювати з додатковою літературою; виховувати самостійність, наполегливість, інтерес до вивчення біології, бережливе ставлення до свого здоров'я. Обладнання: таблиці “ Кровообіг ”, “ Будова серця ”, “ Еволюція кровоносної системи хордових ”, муляжі серця. Завдання уроку: - допомогти учням встановити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; - визначити основні властивості серцевого м'яза; - встановити взаємозв'язок будови серця з його функціями; - охарактеризувати механізми, що регулюють роботу серця. Мельник Г.Л.
Серце Мельник Г.Л. Прислухайтеся – у грудях серце стука, Вистукує один і той же ритм. Коли немає серця – справжня мука, І ми без серця жити не змогли б. Воно лежить в мішечку перикарду, А в порожнинах кров, як той вогонь А з ендокарду, міокарду, епікарду Складається серцевий наш двигун. Штовхає кров у плетиво судинне, Вона ж біжить до мозку, до легень, Життя дарує в тілі всім клітинам Щоночі, щосекунди, кожен день. Така робота серця – титанічна (Життя триває наше кожну мить), Але воно – тканинне і не вічне, Тож, люди, серце ваше бережіть. Здавалося б як камінь, серце стука, Рідкою кров судинами біжить, Але без серця жити – справжня мука. Тож, люди, серце ваше бережіть.
Історія вивчення кровообігу Мельник Г.Л. Гіппократ Аристотель Цікавилися питаннями кровообігу й вивчали його. Проте їх уявлення були недосконалі й у багатьох випадках помилкові. Венозні й артеріальні кровоносні судини вони уявляли як дві самостійні системи, не сполучні між собою. Вважалося, що кров рухається тільки по венах, в артеріях натомість, знаходиться повітря.
Фізкультхвилинка – гра “Міф це чи реальність” Мельник Г.Л. Серце – це двигун крові в організмі. Серце – це трикамерний м'язовий орган у грудній порожнині. Вени – це судини, що несуть кров від серця. Скорочення передсердь триває 0,3 секунди. Пульс – це коливання стінок судин, спричинений зміною тиску крові в судинах у ритмі скорочення серця.
Робота в дослідницьких лабораторіях Мельник Г.Л. ДЛ №1 Задача Розрахуйте хвилинний об'єм крові, якщо відомо, що кількість кисню, який використовується за одну хвилину, становить 240мл, вміст кисню в артеріальній крові – 19%, а у венозній – 13%. ДЛ №2 Задача Розрахуйте хвилинний обсяг крові, якщо відомо, що кількість крові, яка викидається за одне серцеве скорочення, дорівнює 70мл, а частота серцевих скорочень 70 ударів за одну хвилину.
Список використаних джерел: Мельник Г.Л. Богданова Д.К. Біологія: Довідник школяра і студента – Донецьк: ТОВ ВКФ “ БАО “, 2006. Довідник з біології/За ред. Акад. НАН України К.М. Ситника. – К.: Наук. думка, 1998. Массаригін А.Г. та ін. Анатомія і фізіологія людини: Посібник для вчителів. – К.: Рад. шк., 1975. Сало Т.В. Біологія людини: Навчальний посібник. – х.: Країна мрій, 2002. Степанюк А., Міщук Н. Біологія, 9кл. – Тернопіль:Підручники і посібники, 2009.