Тема: Будова і функції шкіри .Терморегуляція.
Мета уроку: сформувати знання учнів про будову і функції шкіри.
Установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями. З’ясувати роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем.
Продовжувати формувати вміння працювати з текстом підручника, додатковою інформацією. Удосконалювати вміння користуватися мікроскопом, лупою, мікропрепаратами.
Виховувати бережне відношення до власного організму.
Очікувальні результати: учні називають функції шкіри, характеризують будову шкіри. Пояснюють взаємозв’язок між будовою і функціями шкіри. Спостерігають та описують будову шкіри та її похідних.
Обладнання: таблиця «Будова шкіри", опорні схеми, підручник, роздатковий матеріал, лупа, комп’ютер, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. Організаційний етап.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Добрий день. Я радо Вас усіх вітаю і свій чудовий настрій я дарую вам. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте гарного настрою, плідної праці і скриньку знань. На партах у кожного у вас лежать стікери, напишіть свої очікування від уроку і прикріпіть на дерево очікувань.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Наш урок я хочу розпочати віршем про здоров’я.
Хто здоровий, той сміється. Йому все в житті вдається.
Він долає всі вершини - це чудово для людини.
Хто здоровий, той не плаче. Жде його в житті удача.
Він уміє працювати, вчитись і відпочивати.
Бо здоров’я-це прекрасно. Здорово, чудово, ясно.
І доступні для людини. Всі дороги і стежини.
І дійсно, коли людина здорова, вона ставить перед собою мету і її досягає. Але , щоб бути здоровим потрібно не тільки додержуватись правил здорового способу життя, а ще потрібно знати будову свого організму. Що ми і намагаємось з вами зробити.
Для того щоб жити, організм повинен не тільки харчуватися, а й очищатися від продуктів розпаду.
Завдання:З даного переліку термінів вибрати ті терміни, органи яких беруть участь у видаленні із організму продуктів розпаду і вказати їх функції.
2.Бліц опитування (усна форма)
1. Нирки - це парний орган? (так)
2.Яка маса нирки? (120г)
3.Які функції виконує нирка? (регуляторну, гомеостатичну, видільну)
4. Чим покривається зверху нирка? (Сполучнотканинною капсулою)
5.Чи однакову кількість крові отримують нирки,серце, та мозок?(Ні, 4-
5 разів більше)
6.Що являється структурною одиницею нирок?(нефрон)
7.Перезвіть органи які входять до складу сечовидільної
системи:(нирки, сечоводи, сечовий міхур)
8.Які процеси беруть участь в утворені сечі?(реабсорбція і фільтрація)
9.Який об’єм займає сечовий міхур у дорослої людини?(до 1 літра)
10.Яка функція сечового міхура? (для нагромадження сечі)
11.Цистит – це запалення сечового міхура? (так)
12 Нефрит – запалення нирок?(так)
III. Мотивація навчальної діяльності
З 1 січня 2015 року в Україні громадянам офіційно почали видавати біометричні паспорти. Цей документ відрізняється від звичайного паспорта, тим,що в ньому вбудований спеціальний мікрочіп , що окрім основних даних може містити двовимірне фотографічне зображення власника паспорта, зображення райдужної оболонки ока, та відбитки пальців.
Проблемне запитання: Завдяки чому шкіра є своєрідним біометричним документом людини? Для того,щоб відповісти на це запитання ми повинні досконало вивчити будову та функції шкіри.
Оголошення теми і мети уроку.
Працювати будемо під девізом:
« Думати і діяти, діяти і думати
Ось мета нашої мудрості»
Гете
IV. Вивчення нового матеріалу
Коли ми говоримо про тіло людини, ми зазвичай називаємо серце, нирки, печінку. Так, дійсно. Ці органи мають будову та виконують різні функції. А скажіть, чи ви колись задумувались над тим, що шкіра це те ж орган? Ні?
До вашої уваги презентація «Будова шкіри».
1. Робота в парі (робота з підручником на сторінці 117)
Завдання: З’ясувати особливості будови шарів шкіри.
Питання для обговорення. Подивіться один на одного і зверніть увагу на шкіру. Скажіть, шкіра у вас одного кольору? Ні. Чому?
Отже, шкіра людини складається з епідермісу, дерми і гіподерми.(побудувати опорну схему в зошиті)
Повідомлення учнів - Нігті та волосся.
Повідомлення учнів - Шкірні залози.
Біологічним ланцюжком зачитуємо функції шкіри із екрану, обговорюємо і порівнюємо з функціями у підручнику на сторінці 116.
Будуємо опорну схему: «Функції шкіри».
4. Лабораторна робота:«Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями».(Робота в групах, виконують в зошитах з друкованою основою)
Розповідь учителя.
Улітку ми всі живемо в скаженому темпі, хочемо скрізь встигнути, нічого не впустити. Наше тіло в цю гарячу пору зазнає справжнього стресу і часто реагує на нього підвищеним потовиділенням.
Пам’ятаєте, як у французькому фільмі «Іграшка» службовець був звільнений з роботи лише через свої вологі руки? І хоча потіння — процес природний, але від усвідомлення цього він не стає приємнішим. Звичайно, кращий засіб проти поту — охайність. Але ж не неможливо в спекотні дні та ще де-небудь на морському узбережжі митися з милом кожну чверть години!
Приховувати запах поту за допомогою парфумерії ще безглуздіше — це поєднання часто створює такий неповторний «коктейль ароматів», що краще вже піт у чистому вигляді.
5.Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача
Розповідь учителя.
У процесі життєдіяльності в органах людини — м’язах, печінці тощо — в результаті хімічних реакцій утворюється тепло. При цьому, однак, і взимку, і влітку температура на поверхні шкіри здорової людини становить 36,6 °С, а природні коливання її не перевищують 2 °С. Як це досягається? Це досягається завдяки терморегуляції.
Терморегуляція — фізіологічна функція, що забезпечує оптимальну для даного виду температуру глибоких шарів тіла в умовах, коли температура навколишнього середовища постійно змінюється. Терморегуляція — це урівноваження процесів утворення й віддачі тепла організмом
Основна частина тепла (82 %) виділяється організмом через шкіру, через органи дихання — 12 %, на зігрівання прийнятої їжі й води — 4,6 %, із сечею й калом — 1,3 %. Віддача організмом тепла здійснюється теплопроведенням, тепловипромінюванням і випаровуванням поту з поверхні шкіри.
Тепловипромінювання та випаровування перебігають із різною інтенсивністю й залежать від:
— зовнішньої температури (чим вища температура шкіри, тим більша тепловіддача);
— вологості повітря (при підвищенні вологості повітря знижується тепловіддача);
— м’язового напруження (під час фізичних навантажень збільшується тепловіддача);
— товщини підшкірно-жирової клітковини (чим тонша товщина підшкірно-жирової клітковини, тим більша тепловіддача).
Кровопостачання шкіри регулюється рефлекторно. У шкірі є багато рецепторів, які сприймають теплове й холодове подразнення. Збудження, що виникає в рецепторах, надходить у судиноруховий центр головного мозку, який регулює кровопостачання шкіри розширенням і звуженням її судин. Імпульси від судинорухового центру до кровоносних судин шкіри передаються по вегетативних нервах.
Пошукова робота з підручником.
І варіант — Які особливості механізму тепловіддачі при високій температурі навколишнього середовища?
ІІ варіант — Які особливості механізму тепловіддачі при низькій температурі навколишнього середовища?
Очікувані відповіді учнів.
І варіант
За високої температури навколишнього середовища, а також при посиленій теплопродукції судини внутрішніх органів звужуються, а судини шкіри розширюються, унаслідок чого кров швидко переносить тепло з місць теплопродукції до місця тепловіддачі.
ІІ варіант
За низької температури й невисокої теплопродукції, навпаки, шкіра блідне, її судини звужуються, основна маса крові циркулює по внутрішніх органах, і тепловіддача різко зменшується.
Розповідь учителя.
Утрата тепла під час випаровування поту в дітей більша, ніж у дорослих, оскільки в них поверхня шкіри більша на 1 кг тіла. Потовиділення під пахвами за підвищення температури настає в дітей десь у 7 років, а при розумовому напруженні воно починається в середньому шкільному віці, поступово збільшуючись із віком.
Повідомлення учня.
Особливості температури тіла людини.
Для людини характерні дуже незначні коливання температури тіла. Добові коливання температури тіла людини не перевищують 0,5–0,7°: ранкова температура (зміряна в пахвовій западині) дорівнює 36,1–36,6°, денна близько 36,6–36,9°. Підвищення температури вище за 37,5° називають лихоманкою, що вказує на наявність патологічних процесів в організмі. Зниження температури нижче за 36° вказує на зниження окислювально-відновних процесів, нездатних компенсувати втрати тепла в зовнішнє середовище. Таке зниження спостерігається, наприклад, при стані травматичного шоку, коли температура може знижуватися до 34°.
Це цікаво— температура в печінці — близько 37,7–38°, у мозку — 36,9–37,8°.
6. Значення терморегуляції
Розповідь учителя.
Усі ферменти клітин, які беруть участь в обміні речовин та енергій, можуть нормально працювати тільки за незначного коливання температури — 36–37 °С. При зниженні (30 °С) або підвищенні (42 °С) температури ферменти клітин руйнуються, обмін речовин припиняється, людина помирає.
Підтримання сталості температури тіла забезпечує процес терморегуляції, що триває впродовж усього життя людини.
Формулювання висновку.
Отже, терморегуляція має важливе значення для нормального функціонування організму людини.
V. Узагальнення і закріплення знань
Прийом: «Так чи ні»
1.Загальна площа шкіри в дорослої людини становить:1,5–2 м. (так)
2.Товщина шкіри 2–5 мм. (так)
3.Зовнішній шар шкіри називається дерма.(ні,епідерміс)
4.Захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання меланін. (так)
5.Під епідермісом розташована дерма.(так)
6.У дермі містяться рецептори, сальні й потові залози, волосяні сумки, кровоносні й лімфатичні судини. (так)
7.За добу в дорослої людини за відносного спокою виділяється поту 700 мл. (ні, 500 мл)
8.Під дермою міститься підшкірна жирова клітковина. ( так)
9.До похідних шкіри належать нігті та волосся. (так)
10.Кожна волосина складається з кореня та стрижня( так)
11.Росте волосся за рахунок поділу клітин росткових сосочків волосяної цибулини. (так)
12.Шкірні залози виділяють шкірне сало. (так)
VI. Підбиття підсумків уроку
Перевірка очікувань від уроку.
Виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
1.Опрацювати відповідний параграф
2.Підготувати повідомлення про захворювання шкіри