Система нестандартних уроків читання у 2 класі
із використанням методик розвитку критичного мислення
(за науково –педагогічним проектом «Інтелект України»)
Тема: Людина і навколишній світ. Джозеф Редьярд Кіплінг – лауреат Нобелівської премії. «Книга Джунглів. Мауглі»
Мета: Формувати уявлення про мудрість і красу літературної творчості Д.Р. Кіплінга; залучити учнів до аналізу й критичного осмислення тексту; удосконалювати уміння досліджувати проблему, встановлювати відповідність між діями героїв і результатами цих дій; розвивати спостережливість; спонукати до добрих вчинків; виховувати бажання жити за правилами, по совісті.
Обладнання: зошити на друкованій основі 2 клас, частина 3 науково-педагогічного проекту «Інтелект України»; комп’ютер; телевізор; відеофрагменти казки, біографічних відомостей; фрагмент мультиплікаційного фільму «Мауглі»; відео «Пісня про казку».
Форма уроку: урок – пошук.
Методи і прийоми: «Взаємні запитання», «Думайте – працюйте в парах – обмінюйтесь думками», парна форма роботи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (заохочення)
1. Повідомлення завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю відомого англійського казкаря Джозефа Редьярда Кіплінга. Саме зараз ми перетворимося на дослідників і вирушимо стежинками знань у пошуках мудрості. Як ви гадаєте, чи можна її побачити?
- А відчути?
- Чи існує мудрість на Землі?
- Де можна її знайти?
- Так, звичайно, мудрість ми можемо відшукати у навколишньому світі, у книзі.
Про далекі загадкові куточки джунглів, де стільки незбагненних таємниць, розповість вам казка Д.Р.Кіплінга «Мауглі».
2. Перегляд початку казки про пригоди в Джунглях. Ознайомлення з біографічними даними Д.Р. Кіплінга.
- Назвіть відомих вам персонажів казки. Хто її автор?
- Прочитайте у рамочці текст, прискорюючи темп. Підкресліть ключові слова й перекажіть прочитане.
3. Виконання вправи «Фотоапарат»
- Юні слідопити, Знайко вирішив допомогти нам у пошуках й відкрити свої таємниці.
4. Хвилинка Знайка
а) Методика «Взаємні запитання»
Учні працюють у парах. Читають текст, ставлять один одному запитання за змістом прочитаного.
б) Перегляд відеофрагменту, відтворення нової інформації.
в) Хвилинка відпочинку. Виконання «Пісні про казку».
- Дітки, погляньте, Мудра Сова теж поспішила нам на допомогу. Вона пропонує повторити правило.
ІІ. Усвідомлення нового матеріалу
А щоб зміст казки був зрозумілим, попрацюємо над новими словами.
1.Робота з тлумачним словничком
2.Виконання вправи «Повітряні кульки»
3.Виконання вправи «Черепаха і сорока»
4. Читання початку твору
- Дорогі школярики, щоб стати справжніми дослідниками, нам необхідно виконати усі завдання Питайлика.
5. Виконання завдань Питайлика
а) Відновлення послідовності подій у тексті, складання плану.
б) Відтворення сюжету уривка за складеним планом
в)Тестування. Аналіз тексту за запитаннями
Музична фізкультхвилинка
г) Гра «Ланцюжок»
Діти переглядають фрагмент мультфільму. Знаходять в тексті і підкреслюють речення про переглянуте. Читають їх, поступово прискорюючи темп, переказують. Придумують й записуюють запитання до цих речень.
ґ) Гра «Найкращий диктор»
Озвучування мультфільму.
д) Гра «Впізнай героя»
Один з учнів описує героя казки (персонаж, який викликає симпатію або антипатію), інші – повинні здогадатися про кого йдеться.
ІІІ. Міркування
1.Методика «Думайте – працюйте в парах – обмінюйтесь думками»
а)Постановка вчителем проблемного запитання: «Чи є в цій казці мудрість?»
б)Обговорення в парах
в) Колективне обговорення
- У світі тварин, як і в світі людей, існують свої закони – правила співжиття, які неможна порушувати. Отже, джунглі – чудова школа для звірів і людей.
2. Виконання завдань Питайлика
а)Знаходження в тексті і підкреслення речень, у яких йдеться про розуміння звірами Закону Джунглів.
б)Виведення висновку про поведінку звірів, які мешкають в джунглях.
IV. Підсумок уроку
знайти і осягнути мудрість законів, які керують лісовим світом джунглів.
V. Домашнє завдання
1. Прочитати уривок казки Д.Р. Кіплінга «Книга Джунглів. Мауглі».
2. Знайти і підкреслити речення, де йдеться про те, що звірі думають про людину.
3. Виписати, якою була людська дитина.
Тема: Джозеф Редьярд Кіплінг «Книга Джунглів. Мауглі»
Мета: Доповнити й розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Д.Р.Кіплінга; вчити дітей виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, правильно оцінювати поведінку персонажів; розвивати пізнавальні здібності, спостережливість; виховувати бажання допомагати іншим, почуття людяності добра.
Обладнання: зошити на друкованій основі 2 клас, частина 3 науково-педагогічного проекту «Інтелект України»; комп’ютер; телевізор; відеофрагмент біографічних відомостей; фрагмент мультиплікаційного фільму «Мауглі»; аудіозапис уривку казки Д.Р.Кіплінга «Мауглі».
Форма уроку: урок – подорож.
Методи і прийоми: «Мозкова атака», «Доповідач – респондент».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (заохочення)
1. Повідомлення завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Я знаю, що всі ви любите мандрувати: хто – в гори, на природу, хто – подумки «злітає до небес». Сьогодні ми з вами здійснимо уявну подорож в дивовижний світ тропічних лісів, до нашого друга – Мауглі. Познайомимося із звичаями джунглів та їх мешканцями. Але, перш ніж вирушити в дорогу, необхідно перевірити свої сили й запастись вантажем знань.
Що цікавого вам відомо про письменника Д.Р.Кіплінга?
2. Перегляд відео про Д.Р. Кіплінга.
3. Читання тексту в рамочці, підкреслення ключових слів, переказ прочитаного.
4. Виконання вправи «Фотоапарат»
5. «Мозкова атака». Конкурс «Найрозумніший».
6. Методика «Доповідач – респондент»
Два учні виходять до дошки. Один переказує зміст прочитаного.
Другий уважно слухає. Потім усе, що було пропущено, показує за
допомогою рухів, жестів, міміки. А перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.
Руханка.
( Під музичний супровід, діти рухаються за вчителем, який веде за собою «ланцюжок, змінюючи напрямок).
ІІ. Вивчення нового матеріалу
а)Складання плану;
б) Відтворення уривка за складеним планом.
Музична фізкультхвилинка
ІІІ. Міркування
Наступне завдання для вас, діти, від ведмедя Балу, Акели й Шер – Хана.
Ви повинні розказати про одного з них й пояснити,
чому деякі персонажі викликають у читачів симпатію, а деякі –
неприязнь.
-А ось хижа пантера, неначе тінь, безшумно вислизнула з лісу.
Її загрозливий рик рознісся в усі сторони. Вона підготувала для вас
завдання.
2. Знаходження в тексті фрагменту, де розповідається про пантеру Багіру.
Характеристика цього персонажу.
- Виявляється, що велика чорна кішка, яку називають
пантерою – це леопард з дуже темним
забарвленням хутра.
3. Розповідь учнів про поведінку пантер.
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
На згадку про нашу подорож пропоную скласти за бажання казкову розповідь про пригоди маленького Мауглі, вовченят та їхніх друзів.
Тема: Дитинство й родина Кіплінга. Джозеф Редьярд Кіплінг «Шість вірних слуг», «Книга Джунглів. Мауглі»
Мета: Ознайомити учнів з роками дитинства та родиною Д.Р. Кіплінга; вчити усвідомлено сприймати й аналізувати зміст твору; удосконалювати уміння переказувати, ставити запитання до тексту; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати повагу, співчуття, шанобливе ставлення до друзів, близьких.
Обладнання: зошити на друкованій основі 2 клас, частина 3 науково-педагогічного проекту «Інтелект України»; комп’ютер; телевізор; фрагмент мультиплікаційного фільму «Мауглі»; аудіозапис уривку вірша Д.Р.Кіплінга «Шість вірних слуг» та казки «Мауглі», відео - релакс.
Форма уроку: урок – гра.
Методи і прийоми: «Вільне письмо»( «Поділись думками»).
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (заохочення)
Повідомлення завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми будем не тільки навчатись,
Ще гратись, сміятись і розважатись!
Багато цікавих завдань, конкурсів та ігор чекає вас на уроці.
Діти складають запитання, які починаються зі слів: «що?», «де?», «як?», «чиє?», «куди?», «чого?».
Виконання вправи «Фотоапарат»
Оченята – фотоапарати
Приготуйте ви, малята.
Чіткий знімок враз зробіть
І у зошит запишіть.
Вчитель пропонує за малюнком, уривком твору, згадати назву казки й переказати її початок.
Хвилинка відпочинку (релакс)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
а) Читання тексту. Виділення ключових слів.
б) Добір заголовку.
Діти «нанизують» слова на пірамідку, запам’ятовуючи їх значення.
Діти відновлюють послідовність подій в тексті, вставляючи цифри в порожні клітинки.
Відтворення сюжету за складеним планом.
Музична фізкультхвилинка
ІІІ. Міркування
а) Перегляд фрагменту мультфільму.
б) Знаходження в тексті та підкреслювання речень про переглянуте.
в) Читання тексту із поступовим прискоренням темпу. Переказ.
Озвучення мультфільму.
Методика «Поділись думками». Складання казкової розповіді про нове життя Мауглі серед людей.
IV.Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
1. Прочитати уривок казки Д.Р. Кіплінга «Мауглі».
2. Виконати завдання Питайлика ( зошит, стр. 7)
Тема: Людина і навколишній світ. Джозеф Редьярд Кіплінг «Книга Джунглів. Мауглі»
Мета: Продовжити знайомство учнів зі сторінками біографії Д.Р. Кіплінга;
викликати зацікавленість та заохотити слухачів до активного читання з метою кращого сприйняття змісту тексту ; розвивати критичне мислення, творчість, спостережливість, уміння швидко орієнтуватися в прочитаному; виховувати бажання частіше спілкуватися з книгою.
Обладнання: зошити на друкованій основі 2 клас, частина 3 науково-педагогічного проекту «Інтелект України»; комп’ютер; телевізор; фрагмент мультиплікаційного фільму «Мауглі»; аудіозапис «Хвилинка Знайка», відео «Казочка», відео – релакс., .
Форма уроку: урок – телепередача.
Методи і прийоми: Методика «Кероване читання з передбаченням», групова форма роботи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (заохочення)
Повідомлення завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми зібралися, щоб потрапити в гості до казки, ще раз перегорнути сторінки цікавої книжечки, зустрітися з улюбленими героями. А допоможе нам у цьому чарівний телевізор. Бо урок наш незвичайний, урок – телепередача «Пізнаємо світ», яка монтуватиметься з різних студій.
Інформаційна студія
а) З’єднати стрілочкою термін і його визначення.
а) Прочитати наведений уривок казки.
б)Позначити ім’я жінки, яка прихистила Мауглі в селі.
в) Розказати про події, які передували описаним у фрагменті.
Студія реалаксації
Перегляд релакс- відео.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
А ми прямуємо до Навчальної студії.
Тут ми познайомимося з новими словами та попрацюємо над технікою читання.
Ми продовжимо знайомство з казкою Д.Р. Кіплінга «Мауглі».
Методика «Кероване читання з передбаченням.
а) Читання І частини
б) Читання ІІ частини
в) Читання ІІІ частини
г) Читання ІV частини
Танцювальна студія
Музична фізкультхвилинка
І гарненько розім’ятись!
ІІІ. Міркування
Мультиплікаційна студія
Розважальна студія
Гра « Пригадай-ка»
Творча студія
В цій студії відбуваються чудові перетворення. Ви вже не діти, а письменники. Давайте пофантазуємо. Уявіть, що ви чуєте голос Мауглі, він розповідає вам про своє життя після того, як його вигнали люди. Запишіть усе, що ви почули.
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
1. Виконати вправи на розвиток пам’яті, швидкочитання ( зошит стр.9).
2. Виконати завдання Питайлика ( зошит, стр.10).
Тема: Сто найкращих дитячих творів світу. Джозеф Редьярд Кіплінг «Книга Джунглів. Мауглі»
Мета: Поглибити знання учнів про творчість Джозефа Редьярда Кіплінга; максимально залучити школярів до процесу читання, до аналізу й критичного осмислення твору; вчити передавати зміст прочитаного близько до тексту; розвивати уміння узагальнювати, робити висновки; вдосконалювати навички навчального співробітництва; виховувати почуття відповідальності за доручену справу .
Обладнання: зошити на друкованій основі 2 клас, частина 3 науково-педагогічного проекту «Інтелект України»; комп’ютер; телевізор; фрагмент мультиплікаційного фільму «Мауглі»; музика для руханки, фізкультхвилинки, мінус уривку пісні «Мамонтенятко» .
Форма уроку: урок – пригода.
Методи і прийоми: Методика «Джигсоу - 1» (мозаїка), групова форма роботи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (заохочення)
Повідомлення завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(Діти виконують уривок пісні «Мамонтенятко»)
Рушаєм на білім своїм кораблі.
На білім своїм кораблі./2р.
Хай нас не лякають ні хвилі, ні вітер,
Бо в нашому класі розумні всі діти.
Нехай не лякає нас вітер, розумні у класі всі діти./2 р.
На горизонті острівець.
До нього хутчіше нам треба дістатись,
Про Редьярда Кіплінга більше дізнатись.
Біографічний острів
Усіх зустрічає.
Цікаве завданнячко
Він для нас має!
а) Прочитати текст. Підкреслити ключові ( опорні) слова.
б) Придумати і написати заголовок до тексту.
в) Указати твір Редьярда Кіплінга, який уважають одним з найкращих художніх творів про Індію.
Де хлопчик схилився до Сірого Брата,
Він просить уривок оцей прочитати.
Вітрила, як крила, до неба здійняв.
Півострів «Живчик»
Наче неслухи – хлоп’ята.
І стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п’яти.
Підводьтеся швидше із місць ви, малята,
Щоб з хвильками разом потанцювати.
Руханка.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
З новими словами знайомить весь клас.
Ще й вправи цікаві завчим «на зубок», -
Слухняним і спритним щоб був язичок.
До Порту «Казковий» за мить прибуває.
Методика «Джигсоу – 1» (мозаїка).
від 1 до 6.
І частина – тільки одна жінка ( до слів «…зі щкурою Шер-Хана»).
ІІ частина – селище послало Балдео ( до слів «…сказав чоловік Мессуа»).
ІІІ частина – тут Мауглі відчув ( до слів «… щоб залишитись у будівлі»).
ІV частина – натовп захотів ( до слів «… для мене, Багіро»).
V частина – дуже швидко ( до слів «… витолочили посіви»).
VI частина – через деякий час ( до кінця тексту).
Учні вивчають свою частину тексту, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.
У морі відкритім
Дельфіни і сонце,
І хвилі, і вітер.
Попереду Бухта Піратів
а) Відновлення послідовності подій в уривку. Вставляння цифр в порожні клітинки.
б) Відтворення сюжету уривка казки за складеним планом.
- А тепер морські пірати
Просять нас потанцювати.
(Музична фізкультхвилинка)
ІІІ. Міркування
Набули наснаги, сили.
Й завдання дружно слід зробити,
Щоб Питайлика звільнити.
Піратів здолали! Всі разом ми – сила!
Півострів «Художній» по курсу у нас.
Малюнки до казки зобразимо враз.
ІV. Підсумок уроку
Як гарно, як світло й приємно довкола!
Чи наша пригода вподобана вами?
Хутчіш поділіться ви враженням з нами!
- Ким тобі більше сподобалось бути «вчителем» чи «учнем»?
V. Домашнє завдання
- Щоб дивна пригода продовжилась далі,
Зробити потрібно домашнє завдання.
1. Прочитати уривок казки Д.Р.Кіплінга «Мауглі» ( зошит стр.11).
2. Виконати тестові завдання ( зошит, стр.12).
Тема: Сто найкращих дитячих творів світу. Джозеф Редьярд Кіплінг «Книга Джунглів. Мауглі»
Мета: Продовжити знайомство учнів із казкою Д.Р. Кіплінга «Мауглі»; удосконалювати навички свідомого виразного читання, здатність узагальнювати й систематизувати інформацію; розвивати образне мислення, уяву, фантазію; на прикладі головного героя виховувати сміливість, хоробрість, мужність.
. Обладнання: зошити на друкованій основі 2 клас, частина 3 науково-педагогічного проекту «Інтелект України»; комп’ютер; телевізор; фрагмент мультиплікаційного фільму «Мауглі»; відео – релакс., аудіозапис «Хвилинка Знайка», музичне відео для фізкультхвилинки .
Форма уроку: урок – огляд знань.
Методи і прийоми: Методика «Сенкан» (п’ятиряддя).
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (заохочення)
Повідомлення завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Перш за все, я пропоную вам відвідати інформаційне бюро «Чомучка» і побувати в лабораторії Знайка.
З’єднати стрілочками термін і його визначення.
Пізнавальний центр
Центр Реалаксації
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Казковий центр
Учні по черзі (по колу) створюють загальний сюжет казки.
Центр розчитування
Читацький центр
а) Відновити послідовність подій в уривку, поставивши цифри в порожні клітинки.
б) Відтворити сюжет уривка за складеним планом.
Музично – танцювальний центр
Щоб далі добре працювати,
Треба всім потанцювати,
Поспівати, пострибати
Й до роботи приступати.
Музична фізкультхвилинка.
ІІІ. Міркування
Дослідницький центр
Письменницький центр
ІV. Підсумок уроку
Складання сенкану до слова «казка».
Тема: казка.
Опис: повчальна, цікава, чарівна.
Дія: виховує, розважає, навчає.
Ставлення: добро перемагає зло.
Асоціація: мудрість.
V. Домашнє завдання
1. Прочитати уривок казки Д.Р.Кіплінга «Мауглі» ( зошит стр.13).
2. Виконати завдання Питайлика( зошит стр.13).
3. Прийняти участь у конкурсі «Найрозумніший» ( зошит стр.14).
1