ПЕРЕДМОВА
Одним з головних завдань учителя словесника є формування національно-свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови. Йдеться про особистість, здатну до спілкування українською (рідною і державною) мовою у різних життєвих ситуаціях, особистість, яка володіє правильним, нормативним мовленням, продукує його, прагнучи уникнути мовленнєвих помилок і недоліків. Щоб цього досягти, учні повинні не тільки володіти комунікативними вміннями і навичками, але й помічати та виправляти порушення, що виникають у процесі їхньої мовленнєвої діяльності. Отже, необхідно ознайомити школярів з типами помилок, характерними для усного і писемного мовлення під час засвоєння норм літературної мови і роботи над розвитком мовлення .
Традиційно в шкільній практиці нормою вважається загальноприйняте вживання слів, їх форм, синтаксичних конструкцій, закріплених у словниках і довідниках та рекомендованих ними. Однак комунікативний підхід до навчання мови дітей з вадами інтелекту вимагає засвоєння таких якостей мовлення, які виявляються тільки в тексті (висловлюванні). Це комунікативні якості – точність, логічність, чистота, доцільність, виразність та ін. Відтак по-новому слід розглядати і порушення в мовленні.Уміння створювати текст у писемному мовленні є заключним етапом у багатоплановій роботі з розвитку мовлення. Одним із важливих завдань цієї роботи є формування вмінь здійснювати мовленнєвий контроль за якістю створеного тексту, тому що оволодіння вмінням контролювати і вдосконалювати написане, тобто своєчасно помічати і усувати помилки різних видів як у змісті, так і в мовному оформленні тексту, є необхідною умовою досягнення учнями з особливими освітніми потребами високої культури писемного мовлення.
Традиційно робота над формуванням вмінь контролювати і вдосконалювати написане проводиться у двох напрямках:
Попередження і виправлення помилок під керівництвом учителя. Ця робота включає: а) попередження можливих помилок під час вивчення різних тем курсу на основі прогнозування; б) знаходження і виправлення помилок самими учнями; в) виправлення і класифікація помилок учителем; г)організація і проведення спеціальних уроків роботи над помилками, використання словників та ін. Однак у реальній шкільній практиці робота над попередженням та виправленням помилок, по-перше, зазвичай спрямована на усунення орфографічних і пунктуаційних помилок, роботі ж над мовленнєвими помилками приділяється недостатня увага і проводиться вона безсистемно, по-друге, у процесі такої роботи учні з вадами інтелекту не одержують поняття про психологічні причини помилок.
Тому данийнавчально-методичний посібник, рекомендований вчителям спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей з особливими освітніми потребами та студентам дефектологічних факультетів, допоможе впровадити систему роботи над помилками на уроках розвитку мовлення середніх та старших класів та уникати їх.
Як виконувати роботу над помилками?
-
Уважно прочитай слово, в якому допущена помилка. Знайди його в словнику, запиши.
-
Підкресли у слові орфограми, постав наголос.
-
Визнач частину мови, до якої належить слово (усно).
-
Поясни орфограму, повтори відповідне правило.
-
Підбери два – три приклади на те саме правило, запиши їх, познач орфограму.
-
Якщо допущена пунктуаційна помилка, визнач у реченні граматичну основу, з’ясуй, яким є речення: простим чи складним, чи є в ньому однорідні члени, звертання, другорядні члени речення.
Основні види помилок,
які можуть зустрічатися в мовленні
Види помилок в усному і писемному мовленні:
-
Помилки в змісті (З):
а) тема розкрита неповно; про щось сказано недостатньо;
б) є щось зайве;
в) перекручені факти чи події;
г) не проведена основна думка;
г) матеріал не цілком підпорядкований основній думці;
д) думка викладається непослідовно.
-
Мовленнєві помилки (М) :
а) слово вжите не в тому значенні;
б) вжите зайве слово;
в) невиправдані повторення слова чи однакових за структурою речень;
г) невиправдано поєднуються слова за змістом;
г) вжиті мовні засоби, що не відповідають стилю і задуму висловлювання, предмету чи події, що описується;
д) вжиті російські слова замість українських.
-
Граматичні помилки (Г):
а) неправильно утворені слова;
б) слово вжите не в тій формі;
в) неправильно побудоване речення.
Тільки в писемному мовленні:
-
Орфографічні помилки (І) - неправильно написане слово.
-
Пунктуаційні помилки (Y) - неправильно розставлені розділові знаки.
Тільки в усному мовленні:
-
Орфоепічні помилки – неправильно вимовлений звук, неправильно зроблений наголос.
Як проводити самоконтроль над уникненням орфографічних помилок?
-
Записавши речення, перевірте, чи немає орфографічних помилок (в місцях їх найбільш можливої появи в реченні):
А) в словах-присудках;
Б) в словах, що відносяться до присудків;
В) в останньому і передостанньому словах простого речення ( в тому числі частинах складного).
-
Кожне речення читайте два рази, не тільки зліва направо (від першого слова до останнього), а й справа наліво (від останнього до першого).
-
Перш ніж виправити знайдену орфографічну помилку, подумайте. Не зробіть нових помилок. Не виправляйте правильно написане.
Вимоги до мовлення
Яким повинно бути мовлення? Яких правил мовлення потрібно дотримуватись?.
-
ЗМІСТОВНИМ : підпорядковуйте своє висловлювання темі й основній думці, не говоріть і не пишіть зайвого.
-
ПОСЛІДОВНИМ: стежте за порядком викладу думок.
-
БАГАТИМ: уживайте різноманітні слова і речення; намагайтесь не повторювати тих самих слів і однакових речень.
-
ТОЧНИМ: уживайте найбільш точні слова.
-
ВИРАЗНИМ: добирайте слова і вирази, які найбільш яскраво передають основну думку.
-
ДОРЕЧНИМ: завжди зважайте, з ким розмовляєте і в яких умовах спілкування.
-
ПРАВИЛЬНИМ: правильно вимовляйте слова, правильно будуйте речення.
Як бути приємним співрозмовником?
-
Вітайтеся і усміхайтеся перші.
-
Виявляйте дружнє ставлення до людей.
-
Не чекайте, доки вони виявлять до вас свої симпатії.
-
Дотримуйтеся вимог до мовлення та правил спілкування.
-
Цікавтеся людьми, що вас оточують, їхніми турботами і радощами.
-
Вживайте якомога більше слів, що підкреслюють шанобливе ставлення до людей: даруйте, перепрошую, дякую, будь ласка, так вийшло, чи не змогли б ви тощо.
-
У товаристві не намагайтеся переговорити всіх, дайте іншим можливість висловитися.
-
Будьте тактовні: спочатку зважте, чи нікого не образить те, що ви хочете сказати, а тоді вже говоріть.
Як готуватися до усного повідомлення?
-
Продумайте тему й основну думку висловлювання.
-
Повторіть відомості з мови, які потрібні для розкриття теми.
-
Виділіть у матеріалі головне і другорядне, встановіть послідовність у викладі думок.
-
Сформулюйте відповіді на кожний пункт запропонованого плану, доберіть приклади.
-
Для переходу від однієї думки до іншої використовуйте слова і словосполучення: наприклад, прикладом можуть бути, крім того, таким чином, отже, по-перше, по-друге та ін.
-
Будуйте відповідь, ураховуючи особливості наукового стилю (точність у доборі слів, дотримання чіткого порядку у викладі думок, доказовість, уживання слів-термінів).
-
Перекажіть уголос усе повідомлення.
-
Відповідаючи на уроці, не поспішайте, чітко діліть матеріал на частини, дотримуйтесь пауз.
План аналізу відповіді товариша
-
Як розкрито тему? (Повністю, в основному розкрито, не
-
повністю).
-
Як викладено матеріал? (Зв’язно, логічно, правильно, точно.)
-
Які порушення допущено в послідовності викладу матеріалу?
-
Чи потребує відповідь товариша доповнення, уточнення?
-
Чи вдалий зачин висловлювання?
-
Чи добір лексичних засобів відповідає стилеві?
-
Чи наводяться приклади?
-
Загальна оцінка відповіді.
Як працювати над переказом?
-
Прочитайте уважно текст.
-
Визначте його тему й основну думку.
-
Поділіть текст на частини і дайте їм заголовки.
-
З’ясуйте значення та правопис незрозумілих слів, розстановку розділових знаків.
-
Перекажіть текст, дотримуючись плану.
-
Пам’ятайте про вимоги до мовлення.
Як працювати над стислим переказом?
-
Прослухайте(прочитайте) текст, визначте тему і основну думку.
-
Встановіть адресата і мету висловлювання.
-
Виділіть в тексті всі частини (основні і другорядні).
-
Визначте, які частини можна зняти, об’єднати, узагальнити.
-
Складіть план стислого переказу.
-
Доберіть узагальнюючі слова і речення.
-
Викладіть стисло кожну частину.
-
Перечитайте написаний вами текст. Встановіть, чи все в ньому буде зрозуміле тим, кому він буде адресований.
Як працювати над вибірковим переказом?
-
Прослухайте (прочитайте) текст, з якого потрібно вибрати матеріал на задану тему.
-
Визначте його тему і основну думку.
-
Вдумайтесь в тему, запропоновану для вибіркового переказу.
-
Виберіть з тексту лише той матеріал, який необхідний для повного розкриття запропонованої теми.
-
Визначте основну думку переказу (вона може збігатися і не збігатися з основною думкою тексту).
-
Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.
-
Складіть план переказу.
-
Випишіть слова-терміни, незрозумілі слова.
-
Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.
Як працювати над текстом переказу наукового стилю?
-
Прослухайте (прочитайте) уважно текст.
-
Визначте тему і основну думку.
-
З’ясуйте значення незрозумілих слів.
-
Випишіть слова-терміни.
-
Поділіть текст на смислові частини, визначте в кожній з них підтему, основний і другорядний матеріал.
-
Складіть план.
-
Перекажіть текст, дотримуючись вимог до мовлення.
Як підготувати усний переказ науково-навчального тексту?
-
Прочитайте уважно текст.
-
Визначте тему й основну думку.
-
Випишіть слова-терміни.
-
З’ясуйте значення незрозумілих слів.
-
Поділіть текст на смислові частини, визначте в кожній з них підтему, основний і другорядний матеріал.
-
Продумайте послідовність викладу думок, складіть простий план.
-
Зверніть увагу на засоби зв’язку речень у науковому тексті.
-
Перекажіть уголос текст за планом, дотримуючись вимог до мовлення.
Як працювати над заміткою?
-
Доберіть тему, яка зацікавить всіх.
-
Пишіть, звіривши факти (дати, назви, цифри, прізвища).
-
Продумайте послідовність викладу думок (план).
-
Розповідайте не про все потроху, а про найважливіше.
-
Дотримуйтесь відповідного стилю і типу мовлення.
-
Пишіть грамотно, дотримуйтесь абзаців.
-
Пам’ятайте про вимоги до мовлення і правила спілкування.
Як працювати над заміткою типу роздуму про вчинки людей?
-
Визначте тему і основну думку замітки.
-
Добре проаналізуйте факти, дібрані для замітки, продумайте найбільш конкретний випадок, який випливає з фактів.
-
Продумайте початок, адже перше речення повинно зацікавити всіх, підвести до основної думки.
-
Доберіть переконливі докази, визначте їх послідовність: використовуйте приклади із свого життя і інших людей, прислів’я, приклади з книжок, висловлювання видатних людей.
-
Дбайте про мовне оформлення замітки: використовуйте вирази “мені здається…”, “я вважаю…”, “на мою думку…”, уникайте повторень однакових слів, речень.
Аналіз замітки дискусійного характеру
-
Чи чітко сформульоване питання, що обговорюється.
-
Чи наведено різні погляди на обговорюване питання.
-
Чи чітко висловлена позиція автора.
-
Чи вичерпною є наведена в замітці аргументація в правоті автора.
-
Чи спроможна замітка переконати читача в правоті автора.
-
Чи додержано вимог публіцистичного стилю.
-
Наскільки вдалим є заголовок.
Як працювати над оповіданням?
-
Вибрати тему оповідання.
-
Обміркувати головну думку (ідею) майбутнього оповідання.
-
Поміркувати, які персонажі могли б діяти в оповіданні.
-
Придумати зав’язку, кульмінацію, розв’язку (вибудувати сюжет) оповідання. Продумати позасюжетні елементи (портрет, пейзаж, ліричні відступи).
-
Зробити робочі начерки оповідання (план, характеристики персонажів; вислови, які варто було б використати тощо).
-
Написати оповідання на чернетці.
-
Відредагувати текст оповідання.
Як працювати над письмовим твором?
-
Зміст вашого твору повинен відповідати темі (про що ви будете писати і основній думці (що ви будете стверджувати)).
-
Не пишіть зайвого (що не стосується теми висловлювання)
-
Слідкуйте за порядком викладу думок.
-
Використовуйте відомі вам мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті (займенники, слова, близькі за значенням, та ін.)
-
Дбайте про мовленнєве оформлення.
Як готуватися до усного твору?
-
Обери тему ( якщо їх кілька ) не найлегшу, а таку, яка тебе зацікавила і хвилює, визначає обсяг матеріалу, який вона охоплює, щоб не відхилятися від теми.
-
Продумай основну думку твору і намагайся усе підпорядкувати її розкриттю, по можливості добери до твору влучний епіграф.
-
Склади план ( якщо треба ) і дотримуйся його.
-
Намагайся оригінально почати твір, щоб одразу зацікавити ним слухача, звертай увагу на те, щоб вступ був пов’язаний з темою.
-
Стеж за логічною послідовністю у викладі матеріалу в основній частині твору.
-
Тему розкривай глибоко і всебічно, уникай загальної особливості, наводь конкретні приклади для підтвердження своїх думок.
-
Правильно цитуй, але не переобтяжуй свою роботу великими цитатами.
-
Продумай, який стиль відповідатиме темі твору, намагайся говорити правильною літературною мовою, грамотно, своїми словами.
-
Пам’ятай, що слухач мусить відчувати ваше ставлення до того. Про що ви говорите.
-
У висновках постарайтеся зробити самостійні узагальнення, пов’язані з сучасністю.
Як збирати матеріал до твору за власним спостереженням?
-
Визначити основну думку майбутнього твору.
-
Придивіться уважно до того, про що ви будете писати: намагайтеся побачити найхарактерніше, що спостерігаєте.
-
Запишіть коротко найголовніше, що помітили.
-
До робочих матеріалів записуйте слова, словосполучення, які служать для розкриття теми та основної думки.
-
Запис робочих матеріалів до твору можна проводити за такою схемою:
План спостережень . Робочі матеріали.
-
А) небо сіре, темне, осіннє, чисте,холодне;
-
б) сонце сліпуче
-
в) хмари грозові
Як працювати над роздумом
-
Продумайте тему роздуму.
-
Коротко і чітко сформулюйте основну думку.
-
Доберіть переконливі докази (факти з життя, з власних спостережень, з літератури та ін.).
-
Зробіть відповідні висновки.
-
Уживайте для зв’язку частин роздуму такі сполучники: бо, через те що, тому що, отже, таким чином та ін.
Як оформляти лист?
-
Пишіть на якісному папері.
-
Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.
-
Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.
-
Дотримуйтесь композиції листа (початку, основної частини, кінцівки).
-
Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: по тому, як ви говорите (пишете), судять про вас.
-
Ставте розбірливий підпис, число.
-
Не залишайте листів без відповіді.
Як працювати над виписками?
-
Виберіть з тексту потрібний матеріал і випишіть його на картки як цитати в такій послідовності:
-
цитата;
-
прізвище та ініціали автора твору;
-
назва твору;
-
видавництво.
-
Чужі слова потрібно наводити з абсолютною точністю, не відриваючи від змісту тексту, з якого вони взяті.
-
Цитати у вигляді самостійного речення оформляються за правилами пунктуації при прямій мові.
-
Якщо цитата є складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і починається з малої букви.
ЗМІСТ
Передмова--------------------------------------------------------3
1. Як виконувати роботу над помилками?---------------5
2. ОСНОВНІ ВИДИ ПОМИЛОК,ЯКІ МОЖУТЬ ЗУСТРІЧАТИСЯ В МОВЛЕННІ.---------------------------6
3. Як проводити самоконтроль над уникненням орфографічних помилок?------------------------------------8
4. Вимоги до мовлення.--------------------------------------8
5. Як бути приємним співрозмовником?-----------------9
6. Як готуватися до усного повідомлення?-------------10
7 . План аналізу відповіді товариша.---------------------10
8. Як працювати над переказом?--------------------------11
9.Як працювати над стислим переказом?----------------11
10.Як працювати над вибірковим переказом?----------12
11.Як працювати над текстом переказу наукового стилю?-----------------------------------------------------------13
12.Як підготувати усний переказ науково -навчального тексту?-----------------------------------------13
13.Як працювати над заміткою?---------------------------14
14.Як працювати над заміткою типу роздуму про вчинки людей?-------------------------------------------------14
15.Аналіз замітки дискусійного характеру.-------------15
16.Як працювати над оповіданням?-----------------------16
17.Як працювати над письмовим твором?---------------16
17.Як готуватися до усного твору?------------------------17
18.Як збирати матеріал до твору за власним спостереженням?---------------------------------------------18
19.Як працювати над роздумом?--------------------------18
20.Як оформити лист?---------------------------------------19
21.Як працювати над виписками?-------------------------19