Система творчих вправ з теми «Діалог»
1. Прочитати текст. З'ясувати, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитати його за особами. Звернути увагу на вживання розділових знаків. Визначити, це діалог чи полілог
Сьома дочка
Було в матері сім дочок. Ось поїхала мати в гості до сина, а син жив далеко- далеко. Повернулася додому аж через місяць.
Коли мати увійшла до хати, дочки одна за одною стали говорити, як вони знудьгувалися за нею.
- Я скучала за вами, немов маківка за сонячним промінням, — сказала перша дочка.
- Я плакала за вами, як маленьке пташеня плаче за пташкою, - сказала друга дочка.
- Я чекала на вас, як суха земля чекає краплину дощу, - сказала третя.
- Мені, тяжко було без вас, як бджолі без квітки, - щебетала четверта.
- Ви снилися мені як троянді сниться краплина роси, - промовила п'яті
- Я виглядала вас, як вишневий садок виглядає соловейка — сказала шоста.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона роззула матусю й принесла їй води -помити ноги.
(В. Сухомлинський)
2. Переписати, розставляючи розділові знаки
... Нарешті Чорнокоса мати спитала:
Ким же став твій син?
Видатним музикантом з гордістю мовила Білокоса...
А твій син ким став спитала Білокоса.
Хліборобом. Він оре землю і сіє хліб збирає урожай і знову оре землю сіє і знову збирає. У сина сім’я двоє дітей.
А щастя тебе обминуло сказала Білокоса. Твій син став простим селянином, яких мільйони...
(В. Сухомлинський)
3. Підготуйте й розіграйте попарно жартівливий діалог. Додержуйтесь відповідних інтонацій
Вовки
- Ну, Іванцю, нехай так,
- Чого, брате, так збілів?
Що з тобою сталось?
- Ой, за мною через став
Аж сто вовків гналось!
- Бог з тобою! Сто вовків!..
Та б село почуло...
- Та воно так і не сто,
А п 'ятдесят було.
- Та й п'ятдесят диво в нас.
Де б їх стільки взялось?
Але десять гналось.
- Та і десять не було!
Знать один усього?
- А як один? Аби вовк!
Страшно і одного...
- А може то і не вовк?
- А що ж то ходило
Таке сиве та мале,
А хвостик, як шило.
(С. Руданський)
4.Прочитайте за ролями. Створіть маленький нарис-жарт про дітей, використовуючи діалоги. Доберіть назву
- У тебе тепер є братик? — питають хлопчика.
- Так мама купила, але мені він не подобається, — відповідає той. — Весь час реве і реве.
- А ви його поверніть назад.
- Не можна - ми ним уже два дні користувалися.
- Тату, чи правду учитель казав, наче ми живемо на світі для того, щоб допомагати іншим?
- Абсолютно правильної
- А для чого тоді живуть інші?
5. Прочитайте неповний діалог. Якими за метою висловлювання мають бути пропущені речення? Розіграйте діалог за особами, відтворюючи репліки одного із співрозмовників
Я мешкаю по вулиці Лесі Українки.
- Ні, це далеченько від школи.
Я ходжу пішки. ....?
Це займає півгодини
6. Попереджувальний диктант
Влітку дід Іван і його онук Івась пасли череду. Знайшов раз Івась палицю, що лежала в траві. Каже хлопчик дідові:
- Я зроблю батіг і поганятиму корів, Дід узяв палицю, роздивився її й каже:
- З неї можна зробити щось краще.
- Що? - питає Івась.
- Те що душу оживляє.
...І зробив дід Іван із бузинової палиці дзвінку сопілку.
(В. Сухомлинський)
7. Навчальний диктант
Переді мною зеленіють лани. На обрії громадиться ліс.
- А що за лісом? — питаю старшого брата.
- Поля. села... - каже брат.
- А за тим аж лісом? Що там?
-Дніпро. Велика наша ріка Дніпро.
- А за Дніпром що?
- Знову поля. села. ліси.
... Мене зворушило, що така велика, багата Україна.
(В. Сухомлинський)
Складання і розігрування діалогів етикетного характеру
Схарактеризувати ситуацію спілкування за першою реплікою. Визначити:
а) офіційність (неофіційність) ситуації спілкування;
б) рівність за віком, соціальним станом учасників спілкування;
в) тональність спілкування
1. - Діти, коли у вас перший екзамен?
2. - Добрий день, Вікторе Павловичу! - Здрастуйте, Ніно!
3. - Привіт, Сашку!
4. - Що ви, бабцю, вам на іншій зупинці виходити!
5. - Шановний, дайте, будь-ласка, склянку соку!
6. - Привіт! Скільки літ, скільки зим! Де ти пропав?
7. - Дівчата, хто взяв мою книжку?
8. - Доброго дня! Радий Вас бачити!
9. - Усім салют!
2. Прочитайте діалоги. Проаналізуйте їх з погляду етики. Назвіть звертання
- Що трапилось, чумаче?
- Хіба не бачите, що з возом лихо. - Давай допоможу.
- Ідіть собі, бабусю, своєю дорогою. Я й сам справлюсь.
- Негарні в тебе побратими, побачили лихо твоє і втекли.
- Не ваша турбота, бабо, судити людей.
- Таких треба судити, щоб ти знав. Побратима вибирають того, хто в складну годину тобі руку подасть, а не того, хто втече, коли лихо прийде.
- Добрий вечір вам, люди добрі! - промовив чоловік.
- Чи приймете до себе на ніч?
- Доброго здоров'я! - тихо обізвалися бурлаки. - Сідай, чоловіче добрий. коло багаття та грійся. Ми самі думаємо ночувати отутечки просто неба на землі.
- Як ви вважаєте, якою повинна бути форма звертання до батьків? У давнину в українських родинах діти зверталися до батьків на "ви". Подекуди ці форми звертання збереглися у селах. Як ви до цього ставитеся?
Складання і розігрування діалогів, пов'язаних
із життєвим досвідом учнів
І. Скласти діалоги телефонної розмови за поданими ситуаціями:
1. Трубку підняв не той, кому телефонують.
2. Ви не впевнені, що правильно набрали номер, уточніть.
3.Ви телефонуєте в установу з проханням покликати до телефону вашого батька.
4. Вашої мами, якій ви телефонуєте на роботу, немає на місці, ви просите передати їй інформацію.
II. Складання діалогів у парах за поданими ситуаціями:
1. Ви зустріли друга (подругу), з яким (якою) маєте спільне хобі (футбол, теніс, шахи...).
2. Ви у шкільній їдальні, замовте обід.
3. Ви збираєтесь з другом (подругою) відвідати хворого однокласника.
4. Ви просите товариша допомоги у розв'язанні складної задачі з математики.
1