Система творчих вправ з теми "Діалог"

Про матеріал
Система творчих вправ з теми "Діалог" для 8 класу допоможе урізманітнити роботу на уроці з відповідної теми.Вправи творчого характеру будуть цікавими як для учнів,так і для вчителів
Перегляд файлу

Система творчих вправ з теми «Діалог»

 

1. Прочитати текст. З'ясувати, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитати його за особами. Звернути увагу на вживання розділових знаків. Визначити, це діалог чи полілог

 

Сьома дочка

Було в матері сім дочок. Ось поїхала мати в гості до сина, а син жив далеко- далеко. Повернулася додому аж через місяць.

Коли мати увійшла до хати, дочки одна за одною стали говорити, як вони знудьгувалися за нею.

-  Я скучала за вами, немов маківка за сонячним промінням, сказала перша дочка.

-  Я плакала за вами, як  маленьке пташеня плаче за пташкою, - сказала друга дочка.

- Я чекала на вас, як суха земля чекає краплину дощу, - сказала третя.

- Мені, тяжко було без вас, як бджолі без квітки, - щебетала четверта.

- Ви снилися мені як троянді сниться краплина роси, - промовила п'яті

- Я виглядала вас, як вишневий садок виглядає соловейка сказала шоста.

А сьома дочка нічого не сказала. Вона роззула матусю й принесла їй води -помити ноги.

                                                                                           (В. Сухомлинський)

 

2. Переписати, розставляючи розділові знаки

 

... Нарешті Чорнокоса мати спитала:

Ким же став твій син?

Видатним музикантом з гордістю мовила Білокоса...

А твій син ким став спитала Білокоса.

Хліборобом. Він оре землю і сіє хліб збирає урожай і знову оре землю сіє і знову збирає. У сина сім’я двоє дітей.

А  щастя  тебе  обминуло  сказала  Білокоса.   Твій  син  став  простим селянином, яких мільйони...

                                                                                                   (В. Сухомлинський)

 

3. Підготуйте й розіграйте попарно жартівливий діалог. Додержуйтесь відповідних інтонацій

 

Вовки

- Ну, Іванцю, нехай так,

-  Чого, брате, так збілів?

Що з тобою сталось?

- Ой, за мною через став

Аж сто вовків гналось!

- Бог з тобою! Сто вовків!..

Та б село почуло...

-  Та воно так і не сто,

А п 'ятдесят було.

-  Та й п'ятдесят диво в нас.

Де б їх стільки взялось?

  Але десять гналось.

-  Та і десять не було!

Знать один усього?

- А як один? Аби вовк!

Страшно і одного...

- А може то і не вовк?

- А що ж то ходило

Таке сиве та мале,

А хвостик, як шило.

                                                                                                   (С. Руданський)

4.Прочитайте за ролями. Створіть маленький нарис-жарт про дітей, використовуючи діалоги. Доберіть назву

 

-  У тебе тепер є братик? питають хлопчика.

-  Так мама купила, але мені він не подобається, відповідає той. Весь час реве і реве.

- А ви його поверніть назад.

- Не можна - ми ним уже два дні користувалися.

-  Тату, чи правду учитель казав, наче ми живемо на світі для того, щоб допомагати іншим?

- Абсолютно правильної

- А для чого тоді живуть інші?

 

5.  Прочитайте неповний діалог. Якими за метою висловлювання мають бути пропущені речення? Розіграйте діалог за особами, відтворюючи репліки одного із співрозмовників

 

Я мешкаю по вулиці Лесі Українки.

- Ні, це далеченько від школи.

Я ходжу пішки. ....?

Це займає півгодини

6. Попереджувальний диктант

 

Влітку дід Іван і його онук Івась пасли череду. Знайшов раз Івась палицю, що лежала в траві. Каже хлопчик дідові:

- Я зроблю батіг і поганятиму корів, Дід узяв палицю, роздивився її й каже:

- З неї можна зробити щось краще.

- Що? - питає Івась.

-  Те що душу оживляє.

...І зробив дід Іван із бузинової палиці дзвінку сопілку.

                                                                                             (В. Сухомлинський)

 

7. Навчальний диктант

 

Переді мною зеленіють лани. На обрії громадиться ліс.

- А що за лісом? питаю старшого брата.

- Поля. села... - каже брат.

- А за тим аж лісом? Що там?

 -Дніпро. Велика наша ріка Дніпро.

- А за Дніпром що?

- Знову поля. села. ліси.

... Мене зворушило, що така велика, багата Україна.

                                                                                         (В. Сухомлинський)

 

 

Складання і розігрування діалогів етикетного характеру

 

  1. Творче спостереження

 

Схарактеризувати ситуацію спілкування за першою реплікою. Визначити:

а) офіційність (неофіційність) ситуації спілкування;

б) рівність за віком, соціальним станом учасників спілкування;

в) тональність спілкування

1.      - Діти, коли у вас перший екзамен?

2.       - Добрий день, Вікторе Павловичу! - Здрастуйте, Ніно!

3.       - Привіт, Сашку!

4.       - Що ви, бабцю, вам на іншій зупинці виходити!

5.       - Шановний, дайте, будь-ласка, склянку соку!

6.       - Привіт! Скільки літ, скільки зим! Де ти пропав?

7.       - Дівчата, хто взяв мою книжку?

8.       - Доброго дня! Радий Вас бачити!

9.       - Усім салют!

 

2.   Прочитайте   діалоги.   Проаналізуйте   їх   з   погляду   етики.   Назвіть звертання

 

- Що трапилось, чумаче?

- Хіба не бачите, що з возом лихо. - Давай допоможу.

- Ідіть собі, бабусю, своєю дорогою. Я й сам справлюсь.

-  Негарні в тебе побратими, побачили лихо твоє і втекли.

-  Не ваша турбота, бабо, судити людей.

-  Таких треба судити, щоб ти знав. Побратима вибирають того, хто в складну годину тобі руку подасть, а не того, хто втече, коли лихо прийде.

 

 

- Добрий вечір вам, люди добрі! - промовив чоловік.

- Чи приймете до себе на ніч?

-  Доброго здоров'я! - тихо обізвалися бурлаки. - Сідай, чоловіче добрий. коло багаття та грійся. Ми самі думаємо ночувати отутечки просто неба на землі.

- Як ви вважаєте, якою повинна бути форма звертання до батьків? У давнину в українських родинах діти зверталися до батьків на "ви". Подекуди ці форми звертання збереглися у селах. Як ви до цього ставитеся?

 

 

Складання і розігрування діалогів, пов'язаних

із життєвим досвідом учнів

 

І. Скласти діалоги телефонної розмови за поданими ситуаціями:

 

1.  Трубку підняв не той, кому телефонують.

2. Ви не впевнені, що правильно набрали номер, уточніть.

3.Ви телефонуєте в установу з проханням покликати до телефону вашого батька.

4. Вашої мами, якій ви телефонуєте на роботу, немає на місці, ви просите передати їй інформацію.

 

II. Складання діалогів у парах за поданими ситуаціями:

 

1.  Ви зустріли друга (подругу), з яким (якою) маєте спільне хобі (футбол, теніс, шахи...).

2. Ви у шкільній їдальні, замовте обід.

3.  Ви збираєтесь з другом (подругою) відвідати хворого однокласника.

4. Ви просите товариша допомоги у розв'язанні складної задачі з математики.

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
11551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку