КОНТРОЛЬНА РОБОТА З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
8 КЛАС
РОЗДІЛ «СИНТАКСИС. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ»
1. Простим є речення
А Вона заспокоїлась, наче витерла хусткою очі, і, одіпхнувши Антонові руки, підвелась з крісла (М. Коцюбинський).
Б Край неба викотилась, ніби з моря випливла, блискуча вранішня зоря, а за нею почало червоніти небо (І. Нечуй-Левицький).
В Повечоріло, і на вулицях уже з’явилися люди із страсними свічками
(З. Тулуб).
Г Сум’яття огорнуло його таке, що не міг навіть нічого сказати (П. Загребельний).
Д Наступало всеземне свято, якому, здавалось, не буде кінця (О. Гончар).
2. Простим є речення
А Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй
(Л. Костенко).
Б Молодий серпень, підперезаний світлим перевеслом, ішов гордою, спокійною ходою
(М. Сиротюк).
В Сонце лежало зовсім на обрії, ніби воно лагодилося котитися землею, як велике червоне колесо (Ю. Яновський).
Г Пусті ті люди, що звичаю не пильнують (Р. Кобальчинська).
Д Розпрягайте, хлопці, літаки; хай-но спочивають роботящі! (Б. Олійник).
3. Знайдіть односкладне речення:
А Прийшла пізня осінь.
Б Пролітає сніжок.
В Хмарно і сумно навкруги.
Г Он зірка в небі пролетіла (В.Сосюра).
4. До якого виду належить речення Сонцю над світом горіти (М. Нагнибіда)?
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
5. До якого виду належить речення Там усе правильно записано (В. Сосюра)?
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
6. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А З усіх вікон школи мусить синіти море (Ю.Яновський).
Б Все зроблять людські руки, коли захочуть (за Г. Тютюнником);
В Ніч здавалась днем (Л.Костенко).
Г Одного разу чулася я дуже нещасливою (О. Кобилянська).
7. Складений іменний присудок ужито в реченні
А Так, була моя пісня палка (Леся Українка).
Б Співано чумацьку пісню (М.Коцюбинський).
В Гнаний вітром, вогонь наступав з недалекого узвишшя (О.Гончар).
Г Ой казала мені мати І приказувала, Щоб я хлопців у садочок Не принаджувала (Нар.пісня).
8. Визначте речення з прямим додатком.
А Чубенко помалу взяв із стола свої папери й планшетку (Ю.Яновський).
Б А Оксана затулила руками обличчя і притихла (А.Головко).
В Все покориться мені, мов цариці (Леся Українка).
Г Як же вірять в весну ці обмерзлі гілки на деревах (В.Сосюра).
9. Визначте речення з узгодженим означенням.
А В очах дівчини світяться іскри любові (Ю.Яновський).
Б Чубенко подивився на годинника і дав наказ зупинитися (Ю.Яновський).
В У всякого своя доля і свій шлях широкий (Т.Шевченко).
Г Люблю хати Полісся (Леся Українка).
10. Визначте речення з неузгодженим означенням.
А Щось надломилось в голосі тремкому (Л. Костенко).
Б Там біля неї жінка Шибилиста, Ящиха теж лишилась, Кошова (Л. Костенко).
В Якась полтавська чепурушка вперед пропхалася з малим (Л. Костенко).
Г І сизий степ ще звечора в росі (Л. Костенко).
Д Його слова не мають тут ваги (Л. Костенко).
11. Прикладку вжито в реченні
А То що ж ми будем думати-гадати, як і про це закон є акурат (Л. Костенко).
Б Перелузали зиму, як насіння, удвох одні на тій-таки печі (Л. Костенко).
В Хати у нас і справді-то не хвацькі (Л. Костенко).
Г Якесь чар-зілля або привороти, і він не зміг його перебороти (Л. Костенко).
Д Іди, женись, хай буде не по-людськи (Л. Костенко).
12. Визначте речення з обставиною способу дії
А І раптом вголос заридали люди (Л. Костенко).
Б А вже шляхетство інеєм взялося, і вже охрипло панство від проклять (Л.Костенко).
В Я вже й варила зілля полинове, щоб мій Грицько від туги не зачах (Л. Костенко).
Г Коли я там і говорив, і клявся, я знав одне: збрешу — не помилюсь (Л. Костенко).
Д Там відступало військо Остряниці (Л. Костенко).
13. Визначте речення з обставиною причини.
А З тривожним почуттям входить Голик до інженера Тихого (О.Довженко).
Б І пада сонце пташкою до рук (А.Малишко).
В Женці схилились, потомились і від праці тяжкої потом вкрились (М.Рильський).
14. Визначте речення з обставиною мети.
А На випадок загибелі сержанта приймаю командування (О.Донченко).
Б Ми приходим у світ для любові (Г.Чубач).
В Вилітали запорожці на лан …(Т.Шевченко).
Г Щосвята й щонеділі Шевченко зранку йшов до своїх нових друзів (З.Тулуб).
15. Визначте речення з обставиною мети.
А Не відступати на жоден крок!
Б Саме через тебе мені світ милий.
В Поїдемо переймати досвід.
Г Гомоніла Україна, довго гомоніла.
Д Все так відчайдушно, щасливо цвіте,
16. Визначте речення з обставиною умови.
А Величаво мріє над рікою Тарасова гора (О.Довженко).
Б Чіпка, наперекір світові й людям, якийсь веселий, радий (Панас Мирний).
В На могилі кобзар сидить та на кобзі грає (Т.Шевченко).
Г При вологій весні озимина буде доброю (Б.Компанієць).
17. Визначте речення з обставиною допустовості.
А З високої башти шлюзової камери лунає по радіо Четверта симфонія Бетховена (О.Довженко).
Б Всупереч обставинам дівчина продовжувала багато читати (Ю.Збанацький).
В Попри всі злигодні і турботи переднього краю Хома навіть погладшав (О.Гончар).
Г Ти ореш, сієш і живеш для ясної мети (М.Рильський).
18. Однорідні означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А Надворі пахне молодим осокорячим листям.
Б Сині зеленкуваті фіолетові присмерки спадають степом.
В Під осінніми високими зорями затихають оселі.
Г В гарячий літній день ліс на горах сяє а в долинах чорніє.
Д Сльози радості збігають по чисто виголених худих щоках.
19. Установіть відповідність між видами односкладних речень та їх прикладами
1 безособове 2 означено-особове 3 неозначено-особове 4 узагальнено-особове
|
А Все тихше й тихше (Л. Костенко). Б Свята печаль, печаль без гіркоти (Л. Костенко). В А он розпинають вдову за подушне (Т. Шевченко). Г Готуй літом сани, а зимою воза (Нар. тв.).
|
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Д Катуєм тишу пустодзвонами, себе не чуємо у хорі (В. Калашник). |
|
|
20. Установіть відповідність між членами речення і виділеними у прикладах словами
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 додаток |
А Цiєї уваги до всього доброго, красивого вдiлила мати й менi (М. Стельмах). Б I як досадно буває, що таку любов дехто вважає пережитком чи сентиментами (М. Стельмах). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
В Я й досi впевнений, що холодноокiсть збiднює i свiт, i душу навiть дуже розумним людям... (М. Стельмах). Г Батько здивовано глянув на матір (М. Стельмах). Д На устах матерi ворухнувся докiр чоловiковi i посмiшка дядьковi (М. Стельмах). |
|
|
21. Установіть відповідність між членами речення і виділеними у прикладах словами
1 підмет 2 означення 3 додаток 4 обставина |
А Дiдова хата дiсталася дядьковi Iвану й дядинi Явдосi. (М. Стельмах). Б Не всякий ось таку розкiш має (М. Стельмах). В А може, то наша коняка дихає? (М. Стельмах). Г Ви насмiшечки назбируєте, Панасе? (М. Стельмах). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Д Вiн сам не вмiв жартувати i люто ненавидiв чиїсь жарти… (М. Стельмах). |
|
|
22. Установіть відповідність між ускладнювальним засобом і реченням,
що його містить
1 однорідні члени речення 2 вставне слово 3 звертання 4 відокремлені члени речення
|
А Голосу не подавав, кажуть, ніколи і схожий був на вивернутий чорним хутром угору кожух (О. Довженко). Б Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля (О. Довженко). В Він прожив під сонцем коло ста літ, ніколи не ховаючись у холодок (О. Довженко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
|
||
|
Г А хто вона, діду, людина ота? (О. Довженко). Д Цвіте малина…
|
|
|
23. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення 1 обставина 2 додаток 3 означення 4 прикладка (різновид означення)
|
Приклад А Не кинувши у глиб надійний якір, пливу й пливу повз береги краси. Б У березні, у березні земля прощається з торішніми снігами. В Овіяна степовими вітрами, стоїть на березі лиману хатина. Г Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Д Ось вони, рідні озера та луки, в синім добрі солов'їних ночей. |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
|
24. Встановіть відповідність: укажіть словосполучення і його синтаксичний зв’язок.
1 узгодження 2 керування 3 прилягання |
А гречно поводитися, дуже тепло, приїхав подякувати, говорити по-чеськи, уміння декламувати. Б запам’ятати правило, молоко в глечику, спогад про океан, зошит у клітинку, учитель за покликанням. |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
|
|
||
|
В твоя зоря, мій учитель, вивчене правило, гарний зошит |
|
|
ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИЙ ЗАЛІК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
8 КЛАС
РОЗДІЛ «СИНТАКСИС. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ»
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА № 3 (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
ІІ варіант(максимальний бал – 12 балів)
1. Простим є речення
А Тепер він ішов вузькою покрученою вуличкою, немов коридором, повним каміння та м’якого пилу (М. Коцюбинський).
Б Під стінами у хаті стояли масивні лави, на яких працювали господарі (Л. Орел).
В Усе зникало у вогнях світових потрясінь, навіть цілі народи й цивілізації
(Є. Колодійчук).
Г І тільки б знати, що немарно в світі цім топтав дорогу, сиву од століть
(Б. Олійник).
Д Він чує, ніби той голос, та пісня ллється на нього зверху (І. Нечуй-Левицький).
2. Простим є речення
А Звiрок ворухнув ушима i, дивлячись на неї, спустився нижче (М. Стельмах).
Б Вивiрка блискавкою майнула на друге дерево, а заєць сторчма кинувся у кущi
(М. Стельмах).
В Бiля куреня сушився сак, вiн пахнув зiллям i рибою (М. Стельмах).
Г Додому я приїхав пiзно, коли вже мiсяць росив на ясени вологе срiбло
(М. Стельмах).
Д Нащо менi когось лякати, коли сам у революцiю був ляканий (М. Стельмах).
3. Односкладним є речення в рядку:
A Мене сьогодні голуб розбудив (Л. Костенко).
Б Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).
B Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О.Довженко).
Г Під вікнами насадила Ганна бузку, любистку, півників та півонії (І. Нечуй-Левицький).
4. До якого виду належить речення А в степу весніє, весніє…?
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
5. До якого виду належить речення
Погуляю понад морем та розважу своє горе… (Т. Шевченко)?
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
6. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А Заміж вийти — не дощову погоду пересидіти.
Б А ось тепер будемо вечеряти всі разом.
В Любить людей мене навчила мати.
Г Моє серце прагне буять на просторі!
Д На дніпровській долині ромашка побита зів'яла.
7. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А Гірські печери затоплені водою (Ю.Бедзик).
Б Я хутко набираю повітря і перестаю дихати (О.Довженко).
В Загриміло, і полегшено зітхнув степ, і радісніше стало навкруги (О.Гончар).
Г Не безслідно пройти має те, що колись розцвітало, Що у ріднім краї піднімало бої, що до волі людей поривало (Панас Мирний).
8. Складений іменний присудок ужито в реченні
А Тепле повітря навкруги було напоєне густими пахощами степових квітів (О.Гончар).
Б Платон любив тихими вечорами виходити на полтавський шлях (Л.Гордієнко).
В Обличчя хлопчика світилося посмішкою (В.Собко).
Г Юрко вже волів не снідати, лиш аби до хати не йти (Лесь Мартович).
9. Визначте речення з прямим додатком.
А Хай буде вік прожито, як належить (Л.Костенко).
Б Вітер осені хилить тополі (В.Сосюра).
В У грудях шпигало за кожним подихом (О.Гончар).
Г Все, що тут написано, в майбутню кінокартину, звичайно, не ввійде (О.Довженко).
10. Визначте речення з узгодженим означенням.
А Думкою в Остапа було тікати (М.Коцюбинський).
Б Сніданок був простенький – варена картопля, смажена яєчня, гаряче молоко (Ю.Збанацький).
В Почало з’являтися на столі і печене, і смажене, і парене (М.Стельмах).
Г Мені хочеться бути майстром на весь світ (Ю.Яновський).
11. Визначте речення з неузгодженим означенням.
А Воно як маєш серце не з льодини, розпяття — доля кожної людини (Л. Костенко).
Б Згадала все, кожнісіньку дрібничку (Л. Костенко).
В Пригаслий зір красою полонив (Л. Костенко).
Г Той берег наш, урослий очеретом (Л. Костенко).
Д Не говорив ніяких слів (Л. Костенко).
12. Прикладку вжито в реченні
А Бреде в снігах диякон-бородань (Л. Костенко).
Б Пісні у неї — то велика туга (Л. Костенко).
В Біжить-біжить, чаряпкається вгору (Л. Костенко).
Г Якісь он квіти сині-сині на голу цеглу повились (Л. Костенко).
Д Там же мої діти, чи живі-здорові? (Л. Костенко).
13. Визначте речення з обставиною способу дії.
А Червоно танув сніг в пожежах барикад (В.Сосюра).
Б Сльози градом котилися по обличчю (О.Кобилянська).
В З кохання плакав я, ридав (П.Тичина).
Г І синявою молодою сповняється ущерть душа... (М.Драй-Хмара).
14. Визначте речення з обставиною причини.
А Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх (Т.Шевченко).
Б З утоми він ледве на ногах держиться (О.Кобилянська).
В Вкраїну з краю в край проходили з боями (В.Сосюра).
Г За тим димом не видно, за громом не вчуєш (Ю.Федькович).
15. Визначте речення з обставиною мети.
А Не відступати на жоден крок!
Б Саме через тебе мені світ милий.
В Поїдемо переймати досвід.
Г Гомоніла Україна, довго гомоніла.
Д Все так відчайдушно, щасливо цвіте,
16. Визначте речення з обставиною умови.
А І страшенно хотів якнайшвидше вирости (В. Нестайко).
Б При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий риск не страшний! (Леся Українка).
В Але ми вчасно не зрозуміли попередження (В. Нестайко).
Г При розподілі копиць ні одна майже косовиця не кінчалася миром (О. Довженко).
Д Так, ніби всі були народжені для любові і мали всі талант до неї (О. Довженко).
17. Визначте речення з обставиною допустовості.
А Без матері добра нема (Нар. тв.).
Б Було, незважаючи на травень, душно, як улітку (М.Коцюбинський).
В Далеко внизу в синьо-білій пітьмі вгадувалася Десна й ліси на Задесенні (Ю.Мушкетик).
Г Трохи вірить серце в забобон, логікам усім наперекір (М.Рильський).
18. Неоднорідні означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А То тут то там розсипані були червоні жовті й сині бризки.
Б Верхній шар чорнозему змінився твердою віками спресованою глиною.
В А мати жде і поглядом далеким шукає битий посивілий шлях.
Г Холодне молоде срібло сонця пізньої осені розлите по землі.
Д Вже здалеку бачу маленьку білу постать на обніжку.
19. Установіть відповідність між видами односкладних речень та їх
Прикладами
1 безособове 2 означено-особове 3 неозначено-особове 4 узагальнено-особове
|
А Катуєм тишу пустодзвонами, себе не чуємо у хорі (В. Калашник). Б Готуй літом сани, а зимою воза (Нар. тв.). В А он розпинають вдову за подушне (Т. Шевченко). Г Свята печаль, печаль без гіркоти (Л. Костенко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Д Все тихше й тихше (Л. Костенко). |
|
|
20. Установіть відповідність між членами речення і виділеними у прикладах словами
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 додаток |
А Наступила та незручна тиша, коли один мовчить, а другий не говорить (М. Стельмах). Б Але вiн так зшив уста, наче й не думав їх розтуляти до якогось великого свята (М. Стельмах) В Ці слова, неначе обух, приголомшили матір (М. Стельмах). |
1 |
|
|
2 |
|
|||
3 |
|
|||
4 |
|
|||
|
Г На перепечених щоках дядька Володимира з’явились першi мiдяки рум’янцiв (М. Стельмах). Д — Чому ж ви ранiше не рубали, не катували грушу? — i бiль, i обурення закипали в материнiм голосi (М. Стельмах). |
|
|
|
21. Установіть відповідність між членами речення і виділеними у прикладах словами
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 додаток
|
А Земля там тлуста, наче масло (М. Стельмах). Б Ти також проси батька, щоб нiкуди ми не їхали за тридев’ять земель (М. Стельмах). В Нi, далекий незвiданий степ не радував душу малого лiсовика... (М. Стельмах). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Г Тiльки ой як не хочеться покидати свої статки! Д Яблуня похитує гiллям, приколисує своїх дiток i мовчить (М. Стельмах). |
|
|
22. Установіть відповідність між ускладнювальним засобом і реченням,
що його містить
1 однорідні члени речення 2 вставне слово 3 звертання 4 відокремлені члени речення
|
А Буруниться за кормою подій важка хвиля, над головою дзвенить небесна сонячна безодня… (Р. Іваниченко). Б Здається, не плив я човником тієї ночі по Десні (О. Довженко). В Грав з телям, з поросятами, курми, грав з голубами й гусьми нашими й чужими (О. Довженко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
|
||
|
Г Щоб ти зів’яв був, невігласе, як ота морковочка зів’яла від твоїх каторжних рук! (О. Довженко). Д Наївшись огіркових пуп’янків, натрапив я на моркву (О. Довженко). |
|
|
23. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення 1 обставина 2 додаток 3 означення 4 прикладка (різновид означення)
|
Приклад А Ніхто, крім тебе самого, цього не зробить. Б У кімнату ллється повітря, напоєне пахощами літнього саду. В І ми, поети атомного віку, останні трубадури на землі. Г Заночував туман у полі, уранці плакав над рікою. Д Усю зиму підіймалися води Дніпра, заливаючи плавні, озера. |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
|
24. Встановіть відповідність: укажіть словосполучення і його синтаксичний зв’язок.
1 узгодження 2 керування 3 прилягання |
А знати достеменно, зненацька вихопився, звести нанівець, кава по-турецьки. Б знайти можливість, вищий за всіх, сподіватися на успіх, гідний подиву |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
|
|
||
|
В досвідчений майстер, легковажна поведінка,смачна страва, шкільний підручник |
|
|
ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИЙ ЗАЛІК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
8 КЛАС
РОЗДІЛ «СИНТАКСИС. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ»
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА № 3 (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
ІІІ варіант(максимальний бал – 12 балів)
1. Простим є речення
А Засинаючи, я чув, як батьки знову почали сперечатися, i в свiй сон захопив материнi сльози (М. Стельмах).
Б Тут я одразу став меншим, а свiт — більшим (М. Стельмах).
В Тим часом iз клунi ввiйшла мати, стала бiля печi, не то посмiхаючись, не то кривлячись (М. Стельмах).
Г Сон так долає мене, що я ледве доходжу до хати й падаю на тапчан (М.Стельмах).
Д А Люба радiсно подивилася на мене i вперше посмiхнулася в нашiй хатi, i посмiхнулися всi її насурмоненi гудзики...(М. Стельмах).
2. Простим є речення
А Чимало літ перевернулось, води чимало утекло; і в хутір лихо повернуло... (Т.Шевченко).
Б В парку є одна стежина, де ходила ти (І.Франко).
В А тут, не тобі кажучи, ростуть дочки так швидко, як на дріжджах (І.Нечуй-Левицький).
Г Схід уже червонів малинове, але навколо ще стояла пітьма (Ю.Збанацький).
3. Односкладним є речення в рядку:
A Ніч – мов криниця без дна (М. Рильський).
Б Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця (В. Сосюра).
B Жити – добро робити (Народна творчість).
Г Світло сяйною хвилею хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах (Є. Гуцало).
4. До якого виду належить речення
Після вечері зразу ж лягали спати (О. Довженко)?
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
5. До якого виду належить речення Чесне діло роби сміливо?
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
6. Складений дієслівний присудок у реченні
А Старі люди по дідовому кашлю вгадували навіть погоду (О. Довженко).
Б Кашель клекотів у нього в грудях, як лава у вулкані (О. Довженко).
В Тікаючи од дідового реву, одного разу стрибнув я з-під порічок прямо в тютюн
(О. Довженко).
Г Частіше починають вторгатися спогади (О. Довженко).
Д Перебрав я цілий ряд, та так і не знайшов ні одної (О. Довженко).
7. Складений іменний присудок ужито в реченні
А Будить спогад давня пісня, пада в трави і зника.
Б Художник щоразу все мусить відкривати заново.
В Сорок вісім могутніх струменів злилися в один велетенський водоспад.
Г А три покоління селянського лому вмістились на знімках старого альбому.
Д Благословенна кожна мить життя на цих всесвітніх косовицях смерті!
8. Визначте речення з прямим додатком.
А В печі топилося, сичало тихо, і в хаті потріскувало холодним димком (Г.Тютюнник).
Б Хороша в зірок мова, багата та ясна (Леся Українка).
В Я написав до їхньої шкільної газети спогади про громадянську війну(Ю.Яновський).
Г Склав пісень я багато про тебе, та найкращая пісня - це ти (В. Сосюра).
9. Визначте речення з узгодженим означенням.
А Ось ключ від міста (Л. Костенко).
Б Ото як вийде, як заграє брівками, очима стрельне і туди, й сюди, у чобітках із мідними підківками… (Л. Костенко).
В Ти, певно, ще була тоді малою, як пролітала зірка із мітлою (Л. Костенко).
Г Вона ж співала, наче голосила. (Л. Костенко).
Д Ми пишем плугом, шаблею, мечем… Могилами у полі без імен, дорогою до Києва з Лубен! (Л. Костенко).
10. Визначте речення з неузгодженим означенням.
А Багряний лист В гаях кружля, Шумлять отави молодо (Д. Луценко).
Б Надворі весна вповні (Панас Мирний).
В З рум’яного сходу линуло світло (М.Коцюбинський).
Г Всі мовчки думають свої дівочі думи (О.Довженко).
11. Прикладку вжито в реченні
А А згодом над ними по-дитячи нахиляють голiвки зволоженi туманом ягоди
(М. Стельмах).
Б Ще як навчиться руки-ноги мити, цiни йому не складеш! — пiдхвалив мене батько
(М. Стельмах).
В На Великому шляху з липами перемежовуються старі велетні-дуби (М. Стельмах).
Г Де вже тiй копiйцi взятися у бiдних, коли вона й з багатими не хоче родичатись
(М. Стельмах).
Д Дядечко поволеньки-поволеньки, наче з гамана червiнцi, видобуває з себе слова
(М. Стельмах).
12. Визначте речення з обставиною способу дії.
А Ще вчора не куріло, а сьогодні завихрюється вслід (О.Гончар).
Б Ілько хитро поглядає на тітку (Є.Гуцало).
В Остап не міг спати од того галасу (М.Коцюбинський).
Г Не спало в ту ніч стривожене село (М.Коцюбинський).
13. Визначте речення з обставиною причини.
А На небі сонце — серед нив я.
Б Син від розкоші вередує.
В Цього року вродило краще.
Г Зима крізь вії дивиться на світ.
Д Вражень вистачить на все життя.
14. Визначте речення з обставиною мети.
А На випадок загибелі сержанта приймаю командування (О.Донченко).
Б Ми приходим у світ для любові (Г.Чубач).
В Вилітали запорожці на лан …(Т.Шевченко).
Г Щосвята й щонеділі Шевченко зранку йшов до своїх нових друзів (З.Тулуб).
15. Визначте речення з обставиною мети.
А Сторожа вслід подивиться йому (Л. Костенко).
Б Лише образи наберешся вщерть (Л. Костенко).
В Чиясь край шляху плаче наречена (Л. Костенко).
Г І спогади, сльозами не омиті, приходили прощатися з життям (Л. Костенко).
Д І тут, і там, і десь аж на горі далекі дзвони б’ють в монастирі (Л. Костенко).
16. Визначте речення з обставиною умови.
А Там зорі в небі чисті, як ромен (Л. Костенко).
Б Він раз у раз міняв тактику (В. Нестайко).
В При спогляданні лиха здалось мені на одну якусь мить, що загибає не село моє, а весь народ (О. Довженко).
Г Не було б перемоги без віри у безсмертя людського добра (Т. Масенко).
Д Що мені робити для поновлення святості? (О. Довженко).
17. Визначте речення з обставиною допустовості.
А Чомусь згадались ночі на Купала... (Л. Костенко).
Б Я зроду ненавидів тих, обережних (Л. Костенко).
В Трохи вірить серце в забобони, логікам усім наперекір (М. Рильський).
Г Як швидко ніч оця прогулькнула! (Л. Костенко)
Д Табір не спав, готовий піднятись щомиті (Л. Костенко).
18. Однорідні означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А Найвищі Карпатські гори на Івано-Франківщині.
Б З кленового пагона зірвався широкий жовтий лист.
В У хаті стояв густий передсвітанковий морок.
Г Випускники зібралися теплого з лагідними вечорами серпня.
Д Величезна скляна будівля виросла перед нашими очима.
19. Установіть відповідність між видами односкладних речень та їх
прикладами
1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 називне
|
А Руйновище. Заглада (Л. Костенко). Б Багато слів страшних тут наговорено (Л. Костенко). В Стрічайте зорі на світанні (В. Калашник). Г Шануй учителя, як родителя (Нар. тв.). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Д Той монастир недавно збудували (Л. Костенко). |
|
|
20. Установіть відповідність між членами речення і виділеними у прикладах словами
1 присудок 2 означення 3 додаток 4 обставина |
А На погребні любив спати дід (О. Довженко). Б Святий Федосій більш скидався на батька (О. Довженко). В Пахнув дід теплою землею і трохи млином (О. Довженко). Г Любив дід гарну бесіду й добре слово (О. Довженко). Д От колись була риба, щоб ви знали (О. Довженко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
21. Установіть відповідність між членами речення і виділеними у прикладах словами
1 підмет 2 означення 3 додаток 4 обставина
|
А Влітку дід частенько лежав на погребні ближче до сонця (О.Довженко). Б Більш за все на світі любив дід сонце (О. Довженко). В Велике тютюнове листя зразу обплутало мене (О. Довженко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Г Ніхто не дививсь (О. Довженко). Д Навколо тільки дрімучий тютюн (О. Довженко). |
|
|
22. Установіть відповідність між ускладнювальним засобом і реченням,
що його містить
1 однорідні члени речення 2 вставне слово 3 звертання 4 відокремлені члени речення |
А Сипнули врозтіч галки чи ворони (Л. Kостенко). Б Царице небесна, заступнице моя милостива, заступись за мене (О. Довженко). В Причаївшись у малині за смородиною, я слухав бабиних молитов, як заворожений (О. Довженко). Г А може, й справді було на Десні? (О. Довженко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Д Не всіх тут називали по імені, і вона збагнула: тут зачаїлась люта зрада боярська (Р. Іваниченко). |
|
|
23. Установіть відповідність між ускладнювальним засобом і реченням,
що його містить
1 однорідні члени речення 2 вставне слово 3 звертання 4 відокремлені члени речення |
А Сипнули врозтіч галки чи ворони (Л. Kостенко). Б Царице небесна, заступнице моя милостива, заступись за мене (О. Довженко). В Причаївшись у малині за смородиною, я слухав бабиних молитов, як заворожений(О. Довженко). Г А може, й справді було на Десні? (О. Довженко). |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
|
Д Не всіх тут називали по імені, і вона збагнула: тут зачаїлась люта зрада боярська (Р. Іваниченко). |
|
|
24. Встановіть відповідність: укажіть словосполучення і його синтаксичний зв’язок.
1 узгодження 2 керування 3 прилягання |
А наказано мовчати, вискочив не гаючись, зустрітися втретє, бігти наввипередки. Б яскраве сонце, холодна вода, цікавий твір, гарна звичка |
1 |
|
2 |
|
||
3 |
|
||
|
В класти в шухляду, розмовляти про справи, ближче до людей, знемагати від спраги. |
|
|