Система уроків математики з теми:«Обернені задачі» допоможе розвивати логічне мислення школярів.
Відділ освіти Веселинівської райдержадміністрації
районний методичний кабінет
Система уроків математики з теми
«Обернені задачі»
(з досвіду роботи Юрченко Марини Миколаївни,
вчителя початкових класів
Веселинівської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів,)
Адреса досвіду: Веселинівська
загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів
Зміст
чі» ………………………………………… 3
УРОК МАТЕМАТИКИ
1 КЛАС
ТЕМА: Обернені задачі
Мета: ознайомлення учнів з оберненими задачами, їх істотними ознаками ; розвивати вміння висловлювати обгрунтовані судження ; виховувати кмітливість, самостійність .
Обладнання: набірне полотно, схеми до задач, зображення Незнайка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розв’язування прикладів «ланцюжком» (розв’язали приклад , відкриваємо букву).
5 + 4 = 9 З
6 – 1 = 5 А
5 + 3 = 8 Д
9 – 3 = 6 А
5 – 3 = 2 Ч
2 + 5 = 7 А
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Очікування.
«Мікрофон», «Незакінчене речення»
- Як ви думаєте, чим будемо займатись на уроці?
- Поясніть , будь ласка, Незнайку , що таке задача?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота над задачами.
На галявині зустрілись 5 їжачків і 4 білочки. Скільки їжачків було на галявині?
Їжачок подарував білочці 3 грибочка. Скільки грибів у нього залишилось?
Робота в групі.
Перевірка.
У Їжачка було 6 грибів, 3 він подарував білочці. Скільки грибів у нього залишилось?
2. Ознайомлення з поняттям обернена задача.
На галявинці грались 7 ведмежат і 3 вовченят. Скільки всього звірів грались на галявині?
(Відповіді дітей)
На галявині грались 7 звірят, з них 3 ведмежат, а інші – вовченята. Скільки вовченят грались на галявині?
(Працюють за варіантами).
2+3=5(скл.)
Стало Було Поставили
? 2 скл. 3 скл.
Фізкультхвилинка
(Вчитель ховає знак питання карткою « 5», а число «2» карткою «?»)
Робота в групі
Стало Було Поставили
5 ? скл. 3 скл.
(Аналогічно розглядається випадок, коли невідомим стає кількість склянок, які поставили на стіл.)
На столі було 3 склянки. Після того як поставили декілька склянок їх стало 5. Скільки склянок поставили на стіл?
5-3=2 (скл.)
V. Підсумок уроку.
- Що нового дізнались на уроці?
- Що викликало труднощі?
- Чия робота викликала захоплення?
- Що, на вашу думку, допомогло Незнайку і нам досягти успіху?
Математика
2 клас
Тема. Складені задачі на додавання числа до суми. Складання обернених задач.
Мета: формувати уміння розв’язувати складені задачі на додавання числа до суми та обернені до них задачі; розвивати критичне мислення; виховувати позитивну мотивацію до навчання.
Обладнання: схеми до задач, картка – допомога.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Математичний диктант. (Усне обчислення, записують відповідь, два учні працюють біля закритої дошки)
Оля подарувала подрузі 3 кольорових олівці, і в неї залишилося ще 2 олівці. Скільки олівців було в Олі?
У Чебурашки 9 апельсинів: 3 великих і декілька маленьких. Скільки маленьких апельсинів у Чебурашки?
У пачці було 20 книжок, коли з неї взяли декілька, то залишилося 10. Скільки книжок взяли?
(Перевірка)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Очікування.
ІV. Закріплення та узагальнення знань.
Колективна робота.
У садку росло 6 черешень. Дідусь посадив 2 черешні, і онук – 1 черешню. Скільки всього черешень стало у садку? (Читання задачі, аналіз, розв’язування.)
Росло – 6 ч.
Посадили - 2 ч. + 1 ч.
Стало - ?
Метод «Прес»
- Ми вважаємо, що стало 9 черешень, тому що сказано, що посадили, а це означає, що треба додати. Тож 2+1=3(ч.) – посадили;
6+3=9(ч.)
Тобто стало 9 черешень.
Групова робота
Кожна група отримує обернену задачу, опрацьовує її, представник групи записує розв’язок на дошці, колективна перевірка.
І група
Росло - ?
Посадили – 2 ч. + 1ч.
Стало – 9 ч.
9 – (2+1) = 6 (ч.)
ІІ група
Росло – 6 ч.
Посадили – ?. і 1 ч.
Стало – 9 ч.
9 - 6 – 1= 2 (ч.)
ІІІ група
Росло – 6ч.
Посадили -2ч. і ?
Стало – 9 ч.
9 – 6 – 2 = 1 (ч.)
Презентація роботи. «Мікрофон».
V. Домашнє завдання.
- Запропоновані картки опрацювати вдома та записати розв’язок задачі різними способами.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Як ви вважаєте, що нового дізнались на уроці?
- Хто досяг мети на уроці – підніміться.
- Що допомогло здійснити очікування?
(Елементи методики «Ейдетики»)
- Уявіть собі! Ви – художник – чарівник. Візьміть пензлик, оберіть фарбу, помандруємо приміщенням школи, класом та писатимемо, де захочемо. Напишіть букву М на їдальні, букву О на східцях, букву Л – на ганку, букву О – на дверях класу, букву Д – на підвіконні, букву Ц – на стелі, букву І – на дошці. Заплющивши очі, пройдіть ще раз уявним шляхом та зберіть букви докупи. Яке слово вийшло? (Молодці!)
Математика 2 клас
Тема. Складені задачі на віднімання суми від числа. Складання обернених задач.
Мета: узагальнити вміння розв’язувати складені задачі на віднімання суми від числа на основі їх порівняння, спостереження за видозміною частини умови і утворення задач нового виду; розвивати логічне, творче мислення, математичне мовлення; виховувати працелюбність.
Обладнання. зображення Колобків, схеми для аналізу та розв’язування задач.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Усний рахунок. Естафета «Хто швидше?»
12-(2+5) 10-(4+6)
10 – (2+4) 14 – (7+3)
20- (8+2) 16 – (5+4)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Закріплення та узагальнення вивченого.
Робота над задачами.
Вони пропонують вам розглянути наступні життєві ситуації, записані на картках. Прочитавши тексти задач, зробіть помітки : якщо задача проста – поставте квадратик, складена – трикутник. (2 хвилини)
Задача 1. На першій полиці 10 книг, на другій 20. Скільки книг на обох полицях?
Задача 2. На першій полиці 10 книг, на другій на 6 більше. Скільки книг на обох полицях?
Задача 3. Було 16 квіток. Подарували спочатку 3 квітки, потім ще 5 квіток. Скільки квіток залишилось?
Перевірка з дошки.
2. Творча робота над задачею.
- Наступна ситуація. Склалась вона у дитсадку.
У бідоні було 16 л молока. На сніданок у дитсадку використали 7 літрів молока, а на обід – 8 літрів. Скільки літрів молока залишилося в бідоні?
Фізкультхвилинка
Було - 16 л
Використали - 7л і 8 л
Залишилося - ?
І варіант. Складає обернену задачу, якщо невідомо, скільки використали молока на сніданок.
Було - 16 л
Використали - ? і 8 л
Залишилося – 1 л
16 – (8+1)= 7(л)
ІІ варіант
Складає обернену задачу, якщо невідомо, скільки використали молока на обід.
Було – 16 л
Використали – 7 л і ?
Залишилося - 1 л
16 – (7+1) =8 (л)
Перевірка коротких записів до задач, розв’язання (колективно), високий рівень працює самостійно.
Презентація роботи.
V. Домашнє завдання диференційоване: групи середнього і достатнього рівнів отримують завдання з підручника, група високого рівня – робота за картками.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Який тип задачі запропонували Колобки?
- Як ви думаєте, чи сподобалася Колобкам наша робота протягом уроку?
- Якими способами можна перевірити правильність розв’язання задачі?
- Хто працював активно?
- Як ви вважаєте, ми досягли на уроці мети?
Математика
2 клас
Тема. Табличне множення і ділення на 2. Обернені задачі.
Мета: вчити аналізувати задачу , використовуючи схеми і алгоритми ; розвивати обчислювальні навички під час розв’язування обернених задач ; виховувати пізнавальний інтерес до математики.
Обладнання: схеми до задач, пам’ятка «Прийоми складання обернених задач».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будемо:
Швидко! Дружно! Вміло!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Усний рахунок. «Мозковий штурм»
Що означає « збільшити в …»?
Що означає «зменшити в …»?
Як називаються компоненти дії ділення? множення?
Зменшіть у 2 рази 18, 12, 14, 16, 10.
Збільшіть в 2 рази 4, 2, 8, 9, 7.
ІІІ. Очікування. Повідомлення теми і мети уроку.
- Усний рахунок допоможе вам визначити тему уроку, якщо ви помітили певну закономірність.
(Табличне множення і ділення на 2.)
- Що очікуєте від уроку?
ІV. Робота над задачами.
- Об’єднаємось у 4 відділи:
науковий
проектний
художній
інформаційний
Читання задачі
У двох ящиках 16 кг цукерок. Скільки кілограмів цукерок в одному ящику?
16 кг - 2 ящ.
? - 1 ящ.
Аналіз
Робота за алгоритмом
16кг 2 ящ 9 кг
А) 16 кілограмів цукерок розклали в ящики по 8 кілограмів в кожний. Скільки знадобилось ящиків?
16 кг – ? ящ.
8 кг – 1 ящ.
16 : 8 = 2 (ящика)
Б) У два ящики розклали цукерки по 8 кг в кожний. Скільки цукерок поклали в ящики?
? - 2 ящ.
8 кг – 1 кг
8 х 2 = 16 (кг)
Фізхвилинка
V. Весела перерва.
Скільки двозначних чисел можна скласти, використовуючи числа 2 і 7 (22, 77, 27, 72)
VІ. Розв’язування рівнянь (за варіантами) .
а х 4= 8 2 х а = 8 8 : а = 4
VІІ. Математичний диктант.
12 кг печива розклали в 2 коробки. Скільки кілограмів печива в 1 коробці?
10 троянд поставили у вази по 5 штук у кожну. Скільки знадобилось ваз?
В майстерні пошили 4 плаття, використовуючи на кожне по 2 м тканини. Скільки метрів тканини витратили на всі плаття?
Маса кролика 5 кілограмів, яка маса 2 таких кроликів?
(Взаємоперевірка)
VІІІ. Домашнє завдання. Кожен відділ отримує задачу, складає до неї обернені.
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Групова робота. Заповнення питальника.
Математика
3 клас
Тема. Ознайомлення з поняттям «Обернена задача».
Мета: ознайомити з поняттям « обернена задача», навчити складати обернені задачі до простих і складених задач; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати повагу до співрозмовника.
Обладнання: картки, таблиці.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Сідає краса, за нею – сила.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Очікування.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота над задачами.
( В обох задачах розглядається та сама ситуація: є каструля і бідон, у них налита вода. У записі розв’язку обох задач беруть участь ті самі числа. що мають відповідно однакові значення: 5, 3, 8.
(Цей процес ілюструю на дошці: виписую числа 5, 3, 8, закриваю одне з числових значень карткою зі знаком питання, залежно від формулювання).
Пам’ятка
Фізкультхвилинка
ІV. Закріплення знань. Творча робота. Складання обернених задач до складених.
Було - 15 кг
Витратили - 6 кг і 7 кг
Залишилося - ?
Робота в групі.
(Проводиться аналогічна робота до попередньої.)
І варіант
Було - ?
Витратила - 6 кг і 7 кг
Залишилося – 2 кг
ІІ варіант
Було – 15 кг
Витратила - ? і 7 кг
Залишилося – 2 кг
(Колективна перевірка, запис на дошці.)
V. Домашнє завдання.
Робота за варіантами: складання задач, подібних до розв’язаних на уроці, перевірити правильність розв’язку оберненою задачею.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Якими способами можна перевірити правильність розв’язання?
- Які задачі є оберненими?
- Як скласти обернену задачу до даної?
- Що здалось для вас складним? легким?
- Які очікування здійснились?
- Хто вже впевнений у своїх можливостях самостійно скласти і розв’язати обернену задачу?
Математика
4 клас
Тема. Задачі на рух.
Мета : закріпити вміння розв’язувати задачі на рух; складати обернені задачі; розвивати логічне мислення, математичне мовлення;вчити дітей визначати основне та визначати власне емоційне ставлення до навчання; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: схеми до задач, індивідуальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Усний рахунок
(На дошці креслення)
20 км/ год 40 км/год
________________________
300 км
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Очікування.
ІV. Творча робота над задачами.
З двох міст, відстань між якими 300 км, одночасно в протилежних напрямах виїхали велосипедист зі швидкістю 20км/год і мотоцикліст зі швидкістю 40 км/год . Якою буде відстань між ними через 2 години?
Картки ( в допомогу учням початкового рівня)
Розв’яжи задачу діями з поясненням.
20 * 2 = ? км проїхав …
40 * 2 = ? км проїхав …
300 *…*… = …км
Високий рівень.
Різні способи розв’язку: (20 + 40) х 2 + 300= 420(км)
V. Закріплення матеріалу . Обернені задачі на одночасний зустрічний рух.
(На дошці 4 картки з кресленнями. 4 учні розв’язують ці задачі на дошці)
1 задача
40 км/год t=3год 20 км/год
______________________
s - ?
(40 + 20) х 3 = 180 км
40 х 3+ 20 х 3 = 180 км
2 задача
40 км/год t=3год ? км/год
______________________
180 км
40 х 3 =120 км – проїхала вантажна машина
180 – 120 = 60 км – проїхав автобус
60 : 3 = 20 км/год
3 задача
? км/год t=3год 20 км/год
______________________
180 км
20 х 3 = 60 км – проїхав автобус
180 – 60 = 120 км – проїхала вантажна машина
120 : 3 = 40 км/год
4 задача
40 км/год t=?год 20 км/год
______________________
180 км
180 : (40 + 20) = 3 год – загальний час
VІ. Домашнє завдання. Групова робота. Групи отримують диференційовані картки з кресленнями до задач. Завдання: скласти обернені задачі.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Джерела інформації
1. О.І. Пометун та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Науково-методичний посібник. - К.: A.C.K. - 2006. - 192 с.
2. О. Я. Митник. Творча математика: навч. посібник для 2 кл./О. Я. Митник. – К. :Початк. шк., 2007. – 88с.
3. О. Я. Митник. Як навчити дитину мистецтва мислення / О. Я. Митник. – К. : Початк. шк., 2006.- 104 с.
4. С. Тарасенко. Відкритий урок з математики, 2 клас.//Почат. шк. – 2009. - №10. – с.47- 49
5. О. Корчевська. Навчаємо математики. Методика роботи над задачами. / Тернопіль , : «Мандрівець», 2008
6. С. Логачевська Вчимося розв’язувати задачі. Навчальний посібник для 2 класу. – К.: Початк. шк., 2003.
7. С. Скворцова . Узагальнення і систематизація знань учнів за 2 клас . // Початкова освіта. – 2002.- №26 – 28.
Нотатки
1