дати учням знання про особливості фізико-географічного положення материка, його розміри й обриси; розміщення на карті островів Нова Зеландія, Нова Гвінея, Великого Бар'єрного рифу; основні відомості з історії відкриття материка, плавання Дж.Кука; основні риси рельєфу, клімату, річкової мережі; характерних представників органічного світу Австралії; населення і політичну карту материка;
удосконалювати вміння і навички порівнювати природу двох материків, працювати з підручниками, картами атласу, додатковою літературою, робити невеликі повідомлення за темою, яку вивчають;
виховувати в учнів зацікавленість вивчення географічних наук.
1
ДОДАТОК Б
Система уроків з використанням елементів проблемного навчання та нетрадиційних методів
«Австралія»
Мета:
Обладнання: глобус, карти; фізична світу і фізична Австралії; кліматична карта Австралії та Океанії; зоогеографічна світу; природних зон світу; народів світу; таблиці з теми "Природа і населення Австралії".
Урок 1
АВСТРАЛІЯ. ГЕОРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ ТА ДОСЛІДЖЕННЯ
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
1. Вступне слово вчителя
Учитель зачитує уривок з книжки "Френсіс Чичестер — вояж миру":
"28 серпня 1966 року з бухти Плімут (Великобританія) вийшла у відкритий океан яхта "Джип Мож IV", якою управляв Френсіс Чичестер. Через деякий час обігнувши мис Горн, яхта вийшла в район 40-х широт Індійського океану, а 12 грудня о 16 год 45 хв ії зустріли в пункті, географічні координати якого 36° пд.ш., 151° сх.д.".
Робота учнів: на фізичній карті відшукати за вказаними координатами пункт і материк.
Відповідь: м. Сідней, материк Австралія.
2. Мотивація навчальної діяльності
Протягом 5-ти уроків ми будемо вивчати материк Австралію в ході заочної експедиції по ньому. Але перш ніж вирушити в експедицію, потрібно мати хоч невелике уявлення про своєрідність природи материка Австралія.
(Учні записують тему уроку.)
3. Вивчення нового матеріалу
а)Бесіда:
б)3авдання:
(Північна - мис Йорк - 10° пд.ш., 142° сх.д.;
Південна- м.Південно-Східний- 39° пд.ш., 147° сх.д.;
Східна -м. Байрон- 28° пд.ш., 153° сх.д.)
(Із заходу на схід уздовж паралелі 26° пд. ш.(1° дуги паралелі 26° — 100 км.).
153°- 113° = 40°;
100 км* 40 = 4 000 км.
З півночі на південь уздовж меридіана.
142° ос.д.
39°- 10° = 29°;
11 км* 29 - 3 219 км.)
(Ці завдання учні виконують в зошитах, а на контурних картах позначають крайні точки материка.)
(Австралія майже в 6 разів менша від Америки, у 4 рази — від Африки.)
в) Розповідь учня за картиною "Великий Бар'єрний риф", яка висить на дошці, про коралові острови.
г)Розповідь учителя про історію відкриття материка.
д)Повідомлення учня про колонізацію Австралії.
4. Підсумки уроку.
Уроки 2-4.
ПРИРОДА І НАСЕЛЕННЯ АВСТРАЛІЇ.
ЗВІТ ПОШУКОВИХ ПАРТІЙ
Учитель завчасно поділяє клас на пошукові партії по 5-6 учнів (геоморфологи, історики, кліматологи, гідрологи, ландшафтознавці, ботаніки, зоогеографи, етнографи, країнознавці) і призначає керівника експедиції. Пошукові партії отримують картки-завдання.
Історики.
Геоморфологи.
Кліматологи.
Гідрологи.
Ландшафтознавці.
Ботаніки.
Зоогеографи.
Етнографи.
ЗВІТ ПОШУКОВИХ ПАРТІЙ.
Кожна партія звітує, а учні в цей час заповнюють контурні карти і складають конспект. Сторінку в зошиті ділять на дві частини:
Основні пункти плану |
Короткий конспект |
1.Історія відкриття і дослідження. 2.Рельєф і корисні копалини. 3. Клімат і внутрішні води. 4.Своєрідність флори. 5.Свосрідність фауни. 6. Населення і політична карта |
|
Диктант.
Відповіді:
а- А.Тасман, б - північ, в - Муррей, г - середземноморський, д – м. Йорк, е – Д. Кук, є – А.Наматжіра, ж – Великий Бар’єрний риф, з – вомбат, і – кріки, ї – Великий Вододільний хребет, й – субекваторіальний, к – качконіс, л - східна, м – Центральні.
Підсумки уроку .
Домашнє завдання: повторити § 34-37
УРОК 5
КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ
«АВСТРАЛІЯ»
Мета: перевірити знання учнів з теми «Австралія»; продовжити розвивати їхнє логічне мислення, виховувати навики трудової діяльності.
Обладнання: Фізична карта Австралії, таблиця «Тварини Австралії», Карти для самостійної роботи.
Хід уроку.
І. Диктант
ІІ. Робота з контурною картою
Учні по пам'яті наносять на контурну карту форми рельєфу Австралії і пояснюють значення слів. (Кожному учневі по два слова.)
III.Індивідуальні завдання :
А) робота біля дошки з картою
Перший учень біля стінної карти визначає північну і західну крайні точки Австралії та їхні координати і називає тварин, що зображені на таблиці "Тварини Австралії.
Другий учень біля стінної карти визначає південну і східну крайні точки Австралії, їхні координати і розповідає про тварину (коала).
Третій учень біля дошки складає речення про материк Австралію зі словами, що мають префікс най- (наприклад, материк Австралія найсухіший і т.д.).
Б ) Робота з картками
Дев'ять учнів готують відповіді за картками. (Див.додаток.)
ІV. Бесіда-повторення
V. Підбиття підсумків контролю знань.
ДОДАТОК
Знайди помилки
Австралія має густу річкову мережу. У розміщенні природних зон добре виявляється висотна поясність. Як і в Африці, більшу площу в Австралії займають зони мішаних лісів і пустель.
Близько 60% території материка становлять пустелі і напівпустелі (Велика пустеля Вікторія, Велика Піщана пустеля, пустеля Наміб, пустеля Гібсона).
В Австралії мінімальна кількість ендемічних видів рослинності і тваринного світу.
Сучасне населення Австралії складається з корінної меншості й переселенців — аборигенів, які тепер становлюсь його основну частину.
Населення Австралії — 18 млн.чоловік. Це материк з найбільшою густотою населення.