28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок в 7 класі «Фізико-географічне положення Південної Америки»

Про матеріал

Розробка уроку

7 клас

Тема: Південна Америка. Географічне положення та дослідження території. Практична робота . Позначення на контурній карті географічних об`єктів материка.

Мета:

сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з'ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити знання учнів про історію відкриття і дослідження материк;

розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;

виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-презентація

Перегляд файлу

 

 

 

 

Розробка уроку

«Фізико-географічне положення Південної Америки»

7  клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель географії

Ріпинецької ЗОШ І-ІІ ст.

Бучацького району

Тернопільської області

Андрушків Д.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Південна Америка. Географічне положення та дослідження території.  Практична робота 5.  Позначення на контурній карті  географічних об`єктів  материка.

Мета:

  • сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з’ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити  знання учнів  про історію відкриття і дослідження материк;
  • розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації;  розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;
  • виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в  групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.

Обладнання: фізична карта Південної Америки, карта світу, атласи, контурні карти,  підручники, відео сюжет, презентація до уроку »Фізико географічне положення Південної Америки», презентація «Рекорди Південної Америки».

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-презентація

 

                                                Хід уроку

І.Організаційний момент

            Девіз уроку:       «Мало  знати, потрібно  й  використовувати.

                                         Мало бажати, потрібно  робити».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Дидактична гра «Пошта»

       Учитель

Ви всі однаково прекрасні. Всі в чомусь дуже схожі, хоча  кожен з вас різний. Так і материки на нашій планеті чимось подібні, але й мають розбіжності.

  • Скільки всього материків на Землі?
  • Який  материк  вже вивчили? Покажіть  на карті.

На дошці  на окремих аркушах розміщені вроздріб характеристики материків. Із запропонованих характеристик визначте ті, які відповідають Африці та прикріпіть їх на фізичну карту на визначений материк.

Африка:

- екватор проходить майже посередині;

- найжаркіший;

- знаходиться найбільша пустеля;

- займає друге місце за площею.

(На дошці залишаються характеристики, які стосуються материка Південна Америка).

 - Які характеристики залишились?

- за формою нагадує трикутник;

- знаходиться найдовша гірська система;

- протікає багато повноводних річок;

- знаходиться  найбільша низовина світу.

- знаходиться найвищий в світі водоспад

ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

  1. Прийом «Здивую всіх»

  Ці землі названі на честь італійського мореплавця Амеріго Веспуччі, який висунув та обгрунтував думку щодо існування Нового Світу.Колись цим материком заблукали герої Жюля Верна «Діти капітана Гранта», а ми з вами назву цього материка пов’язуємо зі словами «футбол», «карнавал». Це материк тропічних широт. Найвологіший материк, де поряд з найбільшою низовиною світу простягнувся найдовший гірський ланцюг, найвищий на Землі вулкан і водоспад, найповноводніша річка, найменший птах та найкровожерливіша риба зацікавить будь-кого  .  Природа материка яскрава, традиції його жителів зацікавлять кожного, тому на сьогоднішньому уроці ми починаємо шлях дослідження материка як завжди — зі знайомства: характеристики географічного положення та історії його дослідження й освоєння.

Для цього я пропоную здійснити мандрівку   в часі на нашому часоході і перенестися в 1492 рік.

  • Чим знаменитий цей рік? (Подорож Колумба).
  •  Куди нам треба відправитись, щоб здійснити мандрівку разом з Христофором Колумбом? (До Іспанії).
  • Які кораблі ми будемо шукати в порту? ("Нінья", "Пінта", "Санта Марія").    
  • А куди мав плисти Колумб? (В Індію).
  • А нам треба в Південну Америку. Ми не помилилися? (Ні, тому що...)
  • Тож вирушаємо в подорож.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Оголошення теми та завдань уроку
  •                   Які завдання нам потрібно виконати  на уроці?
  • виявити   особливості ФГП Південної Америки;
  • вивчити   географічні об’єкти берегової лінії континенту;
  • ознайомитися   із історією дослідження та освоєння материка;

 Проблемне питання: який вплив має фізико-географічне положення на особливості природи материка?

  1. Прийом «Дивуй»

Південна Америка – материк рекордів.

Учитель

Південну Америку називають материком природних рекордів, а ми знаємо, що всі рекорди занесені до Книги рекордів Гіннеса. Давайте і ми спробуємо скласти книгу рекордів Південної Америки.

Завдання: Використовуючи карти атласу, фізичну карту Південної Америки визначте рекорди континенту.

Номінація

Географічний об’єкт

Найдовша гірська система світу

 Анди

Найвища вершина Західної півкулі та

Південної Америки

 г.Аконкагуа

Найбільша низовина світу

 Амазонська низовина

Найповноводніша річка світу

 Амазонка

Найвищий діючий вулкан світу

 Льюльяльяко

Найвисокогірніше озеро світу

  Тітікака

Найвищий водоспад світу

  Анхель

Найширший водоспад у світі

  Ігуасу

 

  1. Демонстрація презентації  «Природні рекорди Південної Америки».
  2. Прийом «Інтелектуальна розминка»

- Що таке фізико-географічне положення материка? (Місцезнаходження материка, адреса)

- За яким планом вивчаємо?

          План вивчення географічного положення.

  1. Положення відносно екватора.
  2. Положення відносно 0о меридіана.
  3. Положення відносно тропіків та полярних кіл.
  4. Положення відносно морів та океанів.
  5. Положення відносно інших материків.
  6. Крайні точки материка та їх географічні координати.

- Давайте пригадаємо, які опорні поняття нам знадобляться для визначення ФГП?

Екватор –((найдовша паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів)

Нульовий меридіан - (географічний меридіан, який проходить через Грінвіцьку обсерваторію в Англії)

Тропіки -  (паралелі, віддалені від екватора на північ і південь на 23?30΄)

Географічні координати -  (широта й довгота даної точки)

Крайні точки -  (точки, що визначають місце розташування  в системі географічних координат, а також визначають протяжність території держави з півночі на південь та зі сходу на захід)

  1.  Прийом «Творча лабораторія»

  (робота в групах)

Пропоную вам створити споживчий проект «Відкрий для себе Південну Америку», в результаті якого ми матимемо карту ручної роботи.

(На дошці на аркуші ватману зображено  обриси материка Південна Америка)

Група 1.

Визначте площу материка, його розташування відносно екватора, нульового меридіана, ліній тропіків.

(Нанести на «німу» карту градусну сітку, показати лінію екватора, нульового меридіана, тропіків)

Група 2.

Визначте розташування материка Південна Америка відносно океанів. Назвіть морські течії, що омивають материк та найближчі материки. З’ясуйте,  які географічні об’єкти розділяють ці материки?

(Нанести на «німу» карту номенклатуру).

Група 3.

Визначте за допомогою градусної сітки найбільшу протяжність материка Південна Америка із заходу на схід.

( Записати дані до легенди «німої» карти)

Група 4.

Визначте за допомогою градусної сітки найбільшу протяжність материка Південна Америка з півночі на південь.

( Записати дані до легенди «німої» карти)

Група 5

Визначте крайні точки материка – північну та південну та їх координати.

(Нанести на «німу» карту)

Група 6

Визначте крайні точки материка – західну та східну та їх координати.

(Нанести на «німу» карту)

Після опрацювання матеріалу підручника та роботи з атласами учні представляють матеріали досліджень та роблять узагальнення, заповнюючи пропущені слова в тексті.

  1. Прийом «Підказка»
  •                   Площа материка 17,8 млн км2, з островами 18,3 млн км2.
  •                   Знаходиться у північній та південній півкулях відносно екватора та західній відносно нульового меридіану.
  •                   Південний тропік перетинає материк майже посередині.
  •                   Омивається водами Атлантичного та Тихого океанів.
  •                   Морські течії холодні – Перуанська, Фолклендська, теплі – Бразильська,   

        Гвіанська.

  •                   Найближчі материки Північна Америка та Антарктида, від Антарктиди його  

        відокремлює протока Дрейка.

  •                   Південна Америка разом з материком Північна Америка утворюють одну

        частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському 

        каналу.

  •                   Протяжність материка    з півночі на південь становить 7326 км.
  •                   Протяжність материка   із заходу на схід становить 4900 км.
  •                   Крайня північна  точка мис Гальїнас 12 пн.ш., 72 зх.д.
  •                   Крайня південна  точка мис Фроуерд 54 пд.ш., 72  зх.д.
  •                   Крайня західна точка материка мис Паріньяс 4 пд.ш., 81 зх.д
  •                   Крайня східна точка мис Кабу-Бранку 7 пд.ш., 35 зх.д.
  1. Прийом «Географічний практикум»

   Робота з картами та атласами. Знайомство з особливостями  берегової лінії Південної Америки.  

Практична робота № 5.. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Південної Америки.

Завдання: визначити географічні об’єкти та позначити їх на контурній карті.

1.Панамський канал

2. Карибське море

3. Малі Антильські острови

4. Затока Ла-Плата

5. Фолклендські острови

6. Острів Вогняна Земля

7. Протока Дрейка

8. Магелланова протока

9.Острів Галапагос.

10. Тихий океан

11. Атлантичний океан

12. Крайні точки

  1. Прийом «Здивуй усіх»

Чи знаєте ви, що…

1.У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для судів зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока назвала Ла-Плата - "срібло".

2.У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Тьєра-дель-Фуего - "Земля вогню". Земля кінця світу. Так називають ще острів Вогняна Земля. Його головне місто Ушуайя - найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Ушуайя означає «затока, що проникає на захід». Під час морської екскурсії можна побачити лігвище тюленів і фантастично велику колонію бакланів. А місцева залізниця, що доходить до заповідника,починається зі станції з назвою «Кінець світу».

3.Протока  Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Протока з'явилося на  картах після відкриття Антарктиди, коли було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.

4.В давнину на берегах Карибського моря проживали індійці-кариби (що означає "люди", "герої"). Кариби в XVIII ст.. були повністю знищені європейцями.

5.Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був упевнений, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова anti - "навпроти", "перед" і іспанського islas - "острови", "острови, протилежні (Азії)".

6.Згідно з легендою, мореплавці, висадившись на берег цього острова, побачили рослину, повітряні корені якої звисали стрічками, які нагадували бороду. Першовідкривачі назвали їх Барбудо - "бородаті". Звідси і назва острова Барбадос.

7. Відкривши Галапагоські острови, іспанці побачили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").

8.Панамський перешийок  перекладі з місцевої мови - "багатий рибою". Він офіційно належить державі Панама. Завдяки вигідним географічним умовам його було використано для спорудження Панамського каналу, який був необхідним для судноплавного сполученням між Атлантичним і Тихим океанами. Панамський перешийок відображений на гербі Панами.

9.Голландський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий ним  південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста – Горн.

  1. Дослідження учнів на темv «Відкриття і дослідження материка»
  2. Прийом ««Географічна лабораторія»  Виступ учнів - дослідників

           1-й  учень:   Вдкригтя материка -третя експедиція Xpистофора Koлyм6a у 1498 р. Помилка Koлумбa.

Як було відкрито Південну Америку? Сухопутні шляхи до Індії були блоковані арабами. Тому європейці були змушені шукати морські шляхи до держави, де можна було придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які високо цінувалися в середньовічній Європі, інколи на вагу золота. Христофор Колумб вірив у кулястість Землі, тому вирішив прямувати до Індії у зворотньому напрямку — через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 році моряки побачили землю, це був острівець з групи Багамських островів, Колумб назвав його Сальвадор («святий спаситель»). Відкривши Кубу, Колумб вирішив, що це східна околиця Азії. Офіційною датою відкриття Америки вважається саме 12 жовтня 1492 року.

       2-й учень  Подорож  Амеріго Веспуччі (1499-15О4р.р.).

Чому ж відкриті Колумбом землі одержали ім’я Веспуччі? Амеріґо Віспуччі, дослідивши у 1501–1502 рр. східний берег від 5 25 до 25 пд. ш., довів, що ця земля — материк, і описав його природу, дав назву Новий Світ. Через це лотарінгський картограф Мартін Вальдземюллер у 1507 р. назвав цей материк його ім’ям, а потім ця назва поширилася на обидва західні материки.

       3-й учень. ХVІ ст. – подорожі іспанських та португальських конкістадорів. 

Услід за першовідкривачами до нових земель вирушали авантюристи й завойовники, що прагнули наживи. Вони шукали золото (вважаючи, що воно «народжується» в екваторіальних районах від променів палючого сонця), розоряли давні міста, грабували й руйнували культурні досягнення цивілізації американських індіанців.

У процесі колонізації відбувалося й дослідження материка. Так, іспанець Франсиско де Орельяна першим із європейців здійснив незвичайну подорож Амазонкою, пропливши з верхів’їв у нижню течію. У 1541 р. Орельяна брав участь у поході, який очолював легендарний Ф. Пісарро. Подорож була дуже важкою, група перетнула Анди й заглибилася в середину материка, гірський район змінився заболоченими екваторіальними лісами, продукти закінчувалися. 26 грудня 1541 р. на бригантині «Вікторія» Орельяна з 50 солдатами вирушив униз річкою на розвідку й пошуки продовольства. На одинадцятий день іспанці досягли великої річки (це була Амазонка). Минали дні, тижні, місяці, а іспанці продовжували пливти далі на схід. Їм довелося подолати чимало труднощів, поки в серпні 1542 р. вони дісталися гирла Амазонки. Подорож тривала півроку (172 дні), за цей час була подолана відстань у більш ніж 6 тис. км.

Протягом наступних двох століть нікому не вдавалося повторити подорож Орельяни Амазонкою, хоча таємниці цієї річки приваблювали багатьох дослідників.

        4 - учень. Наукові дослідження А.Гумбольта та Ч.Дарвіна, Миколи Вавілова

     Першими вченими — дослідниками Південної Америки у 1735–1743 рр. стали французькі та іспанські учасники Екваторіальної експедиції. На межі ХVІІІ–ХІХ ст. материк досліджував німецький вчений Олександр Гумбольдт, він опублікував результати своїх досліджень у 30-томній книзі «Мандрівка у рівноденній області Нового Світу». Дослідження Південноамериканського континенту наштовхнули вченого Чарльза Дарвіна на розроблення еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавілова (1932–1933), під час якої було встановлено формування культурних рослин на території Південної Америки.

Обговорення проблемних питань:

  • Яка помилка  стала надбанням  людства?
  • Чому материк названий  ім'ям людини, яка його не відкрила?

V. Закріплення нового матеріалу.

  1. Прийом «Так – ні» (Світлофор)

Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картку, якщо ні – синю.

  • Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу

    Південної півкулі. (Так)

  • Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магеллана. (Ні)
  • Освоєння материка супроводжувалося загарбницькими війнами. (Так)
  • Південна та Північна Америки входять до складу однієї частини світу.(Так)
  • Перші наукові дослідження континенту вчені-натуралісти  А.Гумбольдт і Ч.Дарвін

    здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)

  • Найбільша затока континенту Ла-Плата. (Так)
  • Південна Америка лежить у всіх чотирьох півкулях. (Ні)
  • Протока  Дрейка  відділяє Південну Америку від Антарктиди. (Так)
  • Межа між материками проходить по Панамському каналу. (Так)
  • Крайня північна точка материка Кабу-Бранку.(Ні)
  1. Прийом «Аналітик»

Порівняння географічного положення Південної Америки та Африки   визначення рис схожості та відмінності.

          Висновки:

  • Бі;тьше зміщення Південної Америки, ніж Африки на південь:
  • Положення розширеної частини материка в жоркому поясі, південної - в помірному .
  • Віддаленість від інших материків.
  • Слабка розчленованість берегової лінії.

3. Прийом «Експрес-тест»

1. Крайня східна точка Південної Америки:

а)  мис Фроуерд                                     б) мис Паріньяс

в)  мис Кабу-Бланку                              г) мис Галлінас                                  

2. Крайня західна точка Південної Америки:

а)  мис Фроуерд                                     б) мис Паріньяс

в)  мис Йорк                                           г) мис Галлінас

3. Координати  54˚пд.ш., 71˚зх.д. має точка:

а)  мис Фроуерд                                    б) мис Паріньяс

        в)  мис Йорк                                           г) мис Гальїнас

4. Холодна течія, яка омиває Південну Америку, є:

а)  Гвіанська                                     б) Бразильська

в) Фолклендська                              г) Каліфорнійська

5. Перший берегів Південної Америки досяг:

а)  Х.Колумб                                     б) А.Веспучі

в)  Є.Хабаров                                    г) Ф.Маггелан

6. Америка названа іменем:

а)  Х.Колумб                                     б) А.Веспучі

в)  Є.Хабаров                                    г) Ф.Маггелан

7. Західні береги  Південної Америки омиває:

а)  Атлантичний                              б) Тихий

в)  Індійський                                  г) Північний Льодовитий океан

8. Східні береги  Південної Америки не омиває течія:

а)  Гвіанська                                     б) Бразильська

в) Фолклендська                              г) Перуанська

9. Протока, яка омиває південну точку Південної Америки:

а)   Магелланова                              б) Панамський канал

в)   Дрейка                                        г) Бразильська

10. Найбільша затока Південної Америки:

а)  Магелланова                               б) Дрейка

в)  Ла-Плата                                      г) Гвінейська

11. Південна Америка наближена до материка:

а)  Євразія                                         б) Північна Америка

в)  Антарктида                                  г) Африка

12. Найбільший острів Південної Америки:

а)  Мартиніка                                    б) Тринідад

в)  Бермудські                                   г) Вогняна Земля

Відповіді: 1-в, 2-б, 3-а, 4-в, 5-а, 6-б, 7-б, 8-г, 9-а, 10-в, 11-б, 12-г.

           Самоперевірка роботи (відповіді проектуються на екран)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Прийом "Роблю висновок"
  • Материк лежить повністю в західній півкулі.
  • Екватор перетинає північну частину материка, Панамський канал зєднує Північну Америку з Південною.
  • Першими європейцями, що зявилися в Південній Америці були іспанці та португальці, які пізніше перетворили материк на колонію.
  • Значний внесок у дослідження материка зробили О.Гумбольдт, Ч.Дарвін, М.Вавилов.
    1. Прийом «Мікрофон»
  • Що вам сподобалося на уроці?                                                                                                                       
  • Де в майбутньому ви зможете використовувати отримані  знання?

   Аналіз та оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІ. Домашнє завдання

  •                   Опрацювати  відповідний текст підручника.
  •                   Підготувати повідомлення - «Ці величні Анди», «Амазонія»  (випереджаюче завдання).
  •                   Здійснити уявну подорож навколо Південної Америки та зробити опис  побаченого.

 

 

Джерела:

 

1. Капіруліна С. Л. Усі уроки географії. 7 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2007.- 256 с.

2. Клименко В. Г. За сторінками шкільного підручника географiї. Хрестоматія. 7 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2007.- 192 с.- (Б-ка журн. «Географія». Вип. 6 (42)).

3. С.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко. Географія материків  і океанів.7 клас.- Київ «Навчальна книга», 2007

3. Сайти: tyrizm-katalog.narod.ru

                  venividi.ru

                  forexaw.com

                  dic.academic.ru

                 www.smileplanet.ru

                columb.3dn.ru

                www.tvkultura.ru

               ru.wikipedia.org

              www.landscape.edu.ru

 

 

 

 

   

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 червня 2018
Переглядів
498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку