Розробка уроку
7 клас
Тема: Південна Америка. Географічне положення та дослідження території. Практична робота . Позначення на контурній карті географічних об`єктів материка.
Мета:
сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з'ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити знання учнів про історію відкриття і дослідження материк;
розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;
виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-презентація
Розробка уроку
«Фізико-географічне положення Південної Америки»
7 клас
Учитель географії
Ріпинецької ЗОШ І-ІІ ст.
Бучацького району
Тернопільської області
Андрушків Д.С.
Тема: Південна Америка. Географічне положення та дослідження території. Практична робота 5. Позначення на контурній карті географічних об`єктів материка.
Мета:
Обладнання: фізична карта Південної Америки, карта світу, атласи, контурні карти, підручники, відео сюжет, презентація до уроку »Фізико географічне положення Південної Америки», презентація «Рекорди Південної Америки».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-презентація
Хід уроку
І.Організаційний момент
Девіз уроку: «Мало знати, потрібно й використовувати.
Мало бажати, потрібно робити».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель
Ви всі однаково прекрасні. Всі в чомусь дуже схожі, хоча кожен з вас різний. Так і материки на нашій планеті чимось подібні, але й мають розбіжності.
На дошці на окремих аркушах розміщені вроздріб характеристики материків. Із запропонованих характеристик визначте ті, які відповідають Африці та прикріпіть їх на фізичну карту на визначений материк.
Африка:
- екватор проходить майже посередині;
- найжаркіший;
- знаходиться найбільша пустеля;
- займає друге місце за площею.
(На дошці залишаються характеристики, які стосуються материка Південна Америка).
- Які характеристики залишились?
- за формою нагадує трикутник;
- знаходиться найдовша гірська система;
- протікає багато повноводних річок;
- знаходиться найбільша низовина світу.
- знаходиться найвищий в світі водоспад
ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Ці землі названі на честь італійського мореплавця Амеріго Веспуччі, який висунув та обгрунтував думку щодо існування Нового Світу.Колись цим материком заблукали герої Жюля Верна «Діти капітана Гранта», а ми з вами назву цього материка пов’язуємо зі словами «футбол», «карнавал». Це материк тропічних широт. Найвологіший материк, де поряд з найбільшою низовиною світу простягнувся найдовший гірський ланцюг, найвищий на Землі вулкан і водоспад, найповноводніша річка, найменший птах та найкровожерливіша риба зацікавить будь-кого . Природа материка яскрава, традиції його жителів зацікавлять кожного, тому на сьогоднішньому уроці ми починаємо шлях дослідження материка як завжди — зі знайомства: характеристики географічного положення та історії його дослідження й освоєння.
Для цього я пропоную здійснити мандрівку в часі на нашому часоході і перенестися в 1492 рік.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання: який вплив має фізико-географічне положення на особливості природи материка?
Південна Америка – материк рекордів.
Учитель
Південну Америку називають материком природних рекордів, а ми знаємо, що всі рекорди занесені до Книги рекордів Гіннеса. Давайте і ми спробуємо скласти книгу рекордів Південної Америки.
Завдання: Використовуючи карти атласу, фізичну карту Південної Америки визначте рекорди континенту.
Номінація |
Географічний об’єкт |
Найдовша гірська система світу |
Анди |
Найвища вершина Західної півкулі та Південної Америки |
г.Аконкагуа |
Найбільша низовина світу |
Амазонська низовина |
Найповноводніша річка світу |
Амазонка |
Найвищий діючий вулкан світу |
Льюльяльяко |
Найвисокогірніше озеро світу |
Тітікака |
Найвищий водоспад світу |
Анхель |
Найширший водоспад у світі |
Ігуасу |
- Що таке фізико-географічне положення материка? (Місцезнаходження материка, адреса)
- За яким планом вивчаємо?
План вивчення географічного положення.
- Давайте пригадаємо, які опорні поняття нам знадобляться для визначення ФГП?
Екватор –((найдовша паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів)
Нульовий меридіан - (географічний меридіан, який проходить через Грінвіцьку обсерваторію в Англії)
Тропіки - (паралелі, віддалені від екватора на північ і південь на 23?30΄)
Географічні координати - (широта й довгота даної точки)
Крайні точки - (точки, що визначають місце розташування в системі географічних координат, а також визначають протяжність території держави з півночі на південь та зі сходу на захід)
(робота в групах)
Пропоную вам створити споживчий проект «Відкрий для себе Південну Америку», в результаті якого ми матимемо карту ручної роботи.
(На дошці на аркуші ватману зображено обриси материка Південна Америка)
Група 1.
Визначте площу материка, його розташування відносно екватора, нульового меридіана, ліній тропіків.
(Нанести на «німу» карту градусну сітку, показати лінію екватора, нульового меридіана, тропіків)
Група 2.
Визначте розташування материка Південна Америка відносно океанів. Назвіть морські течії, що омивають материк та найближчі материки. З’ясуйте, які географічні об’єкти розділяють ці материки?
(Нанести на «німу» карту номенклатуру).
Група 3.
Визначте за допомогою градусної сітки найбільшу протяжність материка Південна Америка із заходу на схід.
( Записати дані до легенди «німої» карти)
Група 4.
Визначте за допомогою градусної сітки найбільшу протяжність материка Південна Америка з півночі на південь.
( Записати дані до легенди «німої» карти)
Група 5
Визначте крайні точки материка – північну та південну та їх координати.
(Нанести на «німу» карту)
Група 6
Визначте крайні точки материка – західну та східну та їх координати.
(Нанести на «німу» карту)
Після опрацювання матеріалу підручника та роботи з атласами учні представляють матеріали досліджень та роблять узагальнення, заповнюючи пропущені слова в тексті.
Гвіанська.
відокремлює протока Дрейка.
частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському
каналу.
Робота з картами та атласами. Знайомство з особливостями берегової лінії Південної Америки.
Практична робота № 5.. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Південної Америки.
Завдання: визначити географічні об’єкти та позначити їх на контурній карті.
1.Панамський канал
2. Карибське море
3. Малі Антильські острови
4. Затока Ла-Плата
5. Фолклендські острови
6. Острів Вогняна Земля
7. Протока Дрейка
8. Магелланова протока
9.Острів Галапагос.
10. Тихий океан
11. Атлантичний океан
12. Крайні точки
Чи знаєте ви, що…
1.У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для судів зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока назвала Ла-Плата - "срібло".
2.У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Тьєра-дель-Фуего - "Земля вогню". Земля кінця світу. Так називають ще острів Вогняна Земля. Його головне місто Ушуайя - найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Ушуайя означає «затока, що проникає на захід». Під час морської екскурсії можна побачити лігвище тюленів і фантастично велику колонію бакланів. А місцева залізниця, що доходить до заповідника,починається зі станції з назвою «Кінець світу».
3.Протока Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Протока з'явилося на картах після відкриття Антарктиди, коли було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.
4.В давнину на берегах Карибського моря проживали індійці-кариби (що означає "люди", "герої"). Кариби в XVIII ст.. були повністю знищені європейцями.
5.Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був упевнений, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова anti - "навпроти", "перед" і іспанського islas - "острови", "острови, протилежні (Азії)".
6.Згідно з легендою, мореплавці, висадившись на берег цього острова, побачили рослину, повітряні корені якої звисали стрічками, які нагадували бороду. Першовідкривачі назвали їх Барбудо - "бородаті". Звідси і назва острова Барбадос.
7. Відкривши Галапагоські острови, іспанці побачили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").
8.Панамський перешийок перекладі з місцевої мови - "багатий рибою". Він офіційно належить державі Панама. Завдяки вигідним географічним умовам його було використано для спорудження Панамського каналу, який був необхідним для судноплавного сполученням між Атлантичним і Тихим океанами. Панамський перешийок відображений на гербі Панами.
9.Голландський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий ним південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста – Горн.
1-й учень: Вдкригтя материка -третя експедиція Xpистофора Koлyм6a у 1498 р. Помилка Koлумбa.
Як було відкрито Південну Америку? Сухопутні шляхи до Індії були блоковані арабами. Тому європейці були змушені шукати морські шляхи до держави, де можна було придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які високо цінувалися в середньовічній Європі, інколи на вагу золота. Христофор Колумб вірив у кулястість Землі, тому вирішив прямувати до Індії у зворотньому напрямку — через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 році моряки побачили землю, це був острівець з групи Багамських островів, Колумб назвав його Сальвадор («святий спаситель»). Відкривши Кубу, Колумб вирішив, що це східна околиця Азії. Офіційною датою відкриття Америки вважається саме 12 жовтня 1492 року.
2-й учень Подорож Амеріго Веспуччі (1499-15О4р.р.).
Чому ж відкриті Колумбом землі одержали ім’я Веспуччі? Амеріґо Віспуччі, дослідивши у 1501–1502 рр. східний берег від 5 25 до 25 пд. ш., довів, що ця земля — материк, і описав його природу, дав назву Новий Світ. Через це лотарінгський картограф Мартін Вальдземюллер у 1507 р. назвав цей материк його ім’ям, а потім ця назва поширилася на обидва західні материки.
3-й учень. ХVІ ст. – подорожі іспанських та португальських конкістадорів.
Услід за першовідкривачами до нових земель вирушали авантюристи й завойовники, що прагнули наживи. Вони шукали золото (вважаючи, що воно «народжується» в екваторіальних районах від променів палючого сонця), розоряли давні міста, грабували й руйнували культурні досягнення цивілізації американських індіанців.
У процесі колонізації відбувалося й дослідження материка. Так, іспанець Франсиско де Орельяна першим із європейців здійснив незвичайну подорож Амазонкою, пропливши з верхів’їв у нижню течію. У 1541 р. Орельяна брав участь у поході, який очолював легендарний Ф. Пісарро. Подорож була дуже важкою, група перетнула Анди й заглибилася в середину материка, гірський район змінився заболоченими екваторіальними лісами, продукти закінчувалися. 26 грудня 1541 р. на бригантині «Вікторія» Орельяна з 50 солдатами вирушив униз річкою на розвідку й пошуки продовольства. На одинадцятий день іспанці досягли великої річки (це була Амазонка). Минали дні, тижні, місяці, а іспанці продовжували пливти далі на схід. Їм довелося подолати чимало труднощів, поки в серпні 1542 р. вони дісталися гирла Амазонки. Подорож тривала півроку (172 дні), за цей час була подолана відстань у більш ніж 6 тис. км.
Протягом наступних двох століть нікому не вдавалося повторити подорож Орельяни Амазонкою, хоча таємниці цієї річки приваблювали багатьох дослідників.
4 - учень. Наукові дослідження А.Гумбольта та Ч.Дарвіна, Миколи Вавілова
Першими вченими — дослідниками Південної Америки у 1735–1743 рр. стали французькі та іспанські учасники Екваторіальної експедиції. На межі ХVІІІ–ХІХ ст. материк досліджував німецький вчений Олександр Гумбольдт, він опублікував результати своїх досліджень у 30-томній книзі «Мандрівка у рівноденній області Нового Світу». Дослідження Південноамериканського континенту наштовхнули вченого Чарльза Дарвіна на розроблення еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавілова (1932–1933), під час якої було встановлено формування культурних рослин на території Південної Америки.
Обговорення проблемних питань:
V. Закріплення нового матеріалу.
Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картку, якщо ні – синю.
Південної півкулі. (Так)
здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)
Порівняння географічного положення Південної Америки та Африки визначення рис схожості та відмінності.
Висновки:
3. Прийом «Експрес-тест»
1. Крайня східна точка Південної Америки:
а) мис Фроуерд б) мис Паріньяс
в) мис Кабу-Бланку г) мис Галлінас
2. Крайня західна точка Південної Америки:
а) мис Фроуерд б) мис Паріньяс
в) мис Йорк г) мис Галлінас
3. Координати 54˚пд.ш., 71˚зх.д. має точка:
а) мис Фроуерд б) мис Паріньяс
в) мис Йорк г) мис Гальїнас
4. Холодна течія, яка омиває Південну Америку, є:
а) Гвіанська б) Бразильська
в) Фолклендська г) Каліфорнійська
5. Перший берегів Південної Америки досяг:
а) Х.Колумб б) А.Веспучі
в) Є.Хабаров г) Ф.Маггелан
6. Америка названа іменем:
а) Х.Колумб б) А.Веспучі
в) Є.Хабаров г) Ф.Маггелан
7. Західні береги Південної Америки омиває:
а) Атлантичний б) Тихий
в) Індійський г) Північний Льодовитий океан
8. Східні береги Південної Америки не омиває течія:
а) Гвіанська б) Бразильська
в) Фолклендська г) Перуанська
9. Протока, яка омиває південну точку Південної Америки:
а) Магелланова б) Панамський канал
в) Дрейка г) Бразильська
10. Найбільша затока Південної Америки:
а) Магелланова б) Дрейка
в) Ла-Плата г) Гвінейська
11. Південна Америка наближена до материка:
а) Євразія б) Північна Америка
в) Антарктида г) Африка
12. Найбільший острів Південної Америки:
а) Мартиніка б) Тринідад
в) Бермудські г) Вогняна Земля
Відповіді: 1-в, 2-б, 3-а, 4-в, 5-а, 6-б, 7-б, 8-г, 9-а, 10-в, 11-б, 12-г.
Самоперевірка роботи (відповіді проектуються на екран)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Аналіз та оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання
Джерела:
1. Капіруліна С. Л. Усі уроки географії. 7 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2007.- 256 с.
2. Клименко В. Г. За сторінками шкільного підручника географiї. Хрестоматія. 7 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2007.- 192 с.- (Б-ка журн. «Географія». Вип. 6 (42)).
3. С.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко. Географія материків і океанів.7 клас.- Київ «Навчальна книга», 2007
3. Сайти: tyrizm-katalog.narod.ru
venividi.ru
forexaw.com
dic.academic.ru
www.smileplanet.ru
columb.3dn.ru
www.tvkultura.ru
ru.wikipedia.org
www.landscape.edu.ru