10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Система уроків за творами Туве Янсон про мумі-тролів

Про матеріал
Розробки за творами Туве Янсон про мумі-тролів містить 4 уроки, які охоплюють два твори письменниці: перший "Маленькі тролі і велика повінь" та програмовий твір "Комета прилітає". Уроки містять різноманітні методи та прийоми, які допомжуть учителеві перевірити знання і розуміння прочитаного тексту, розвивати творчу уяву дітей.
Перегляд файлу

Туве Янсон. «Комета прилітає».

Урок 1

                                                   Туве Янсон і Мумі-тролі

Письменниця, яка залишилась дитиною.

Мета уроку:  ознайомитися із відомостями про життя Туве Янсон – фінської письменниці ХХ століття, про історію створення циклу повістей про мумі – тролів; розвивати мислення, усне мовлення, творчі навички, навички виразного читання твору; виховувати інтерес до літератури  різних народів світу;

Хід уроку

 

І Мотивація навчальної діяльності.

Вірш М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», який ми вивчили на минулому уроці, зайвий раз нам наголошує, що світ літератури чарівний і захоплюючий. А герої, з якими знайомимося, читаючи книги, стають нашими добрими друзями. Сьогодні коло книжних друзів розшириться, бо ми розпочинаємо вивчення  нового твору. Написала його фінська письменниця ХХ ст. Туве Янсон.

 

ІІ    Оголошення теми та мети уроку

ІІІ  Сприйняття й осмислення нового матеріалу

       1.      Розповідь учителя про письменницю.

    Туве Янсон  судилося стати митцем, тому що народилася вона 1914 року в сімї художниці та скульптора. З дитинства дівчинка захоплювалась образотворчим мистецтвом, навіть тоді, коли Туве стала відомою письменницею наголошувала, що вона в першу чергу – художник. Із 10 років Янсон малювала ілюстрації до популярного дитячого журналу, а в 15 – їде в Швецію навчатися в Академії мистецтв. Отримавши диплом, повертається на батьківщину і продовжувала ілюструвати книги та малювати карикатури.  Всесвітнє визнання приходить до Туве Янсон з появою циклу повістей про Мумі-тролів, кумедних істот, які проживають в придуманій країні Мумі-долині.

         2.     Словникова робота.

Повість  прозовий твір середнього обсягу про події із життя героїв.

Цикл  ряд творів, об’єднаних однією темою.

 

  1.  Розповідь про історію написання повістей.

      Книги про мумі-тролів перевершили усі рекорди популярності в 50-60-і роки  ХХ століття. Вони друкувалися багатомільйонними тиражами, перекладалися різними мовами. Головна причина успіху Янсон-письменниці – дитячість дорослої людини. Зв’язок Туве з батьками, особливо з мамою, був настільки міцний, а атмосфера в сім’ї настільки теплою та комфортною, що письменниця покинула батьківський дім і розпочала самостійне життя тільки у 28 років. Сімя для неї – осередок безпеки й любові. Тому молодій жінці ще довго хотілося залишатися дитиною.

 

     Всього про Мумі-троллів написано вісім повістей.

  1. Робота з картками, на яких – назви повістей Туве Янсон, роки їх написання.                

                                                                                                               (Додаток 1).

Мумі-серія

  • «Маленькі тролі і велика повінь» (1945) 
  • «Комета прилітає» (1946) 
  • «Капелюх Чарівника» (1949) 
  • «Мемуари Тата Мумі-троля» (1950) 
  • «А що буде потім?», книжка з малюнками для малюків (1952)
  • «Небезпечне літо» (1954) 
  • «Зима-чарівниця» (1957) 
  • «Хто розважить малятко?» книжка з малюнками для малюків (1960)
  • «Невидиме дитятко» (1962) збірка казкових новел 
  • «Тато і море» (1965) 
  • «Наприкінці листопада» (1970) 
  • «Жахлива подорож», книжка з малюнками для малюків (1977)
  • «Шахрай в будинку Мумі-тролів», книжка з малюнками для малюків (1980)

 

Найуспішнішими вважаються: «Шляпа чаклуна», «Небезпечне літо», «Чарівна зима»  і, звичайно, «Комета прилітає».  Найпершим же твором був «Маленькі тролі і велика повінь», з якою ми зараз познайомимось (у скороченому вигляді).

 

  1. Виразне читання повісті «Маленькі тролі і велика повінь»  (Додаток 2).
  2. Бесіда за прочитаним:

– З якою метою Мумі-тролі вирушили в небезпечну подорож?

– Навіщо вони взяли із собою Крихітне Звірятко? Про що це свідчить?

– Знайдіть у тексті рядки, які характеризують Мумі-троля, Маму, Крихітне Звірятко

 

  1.  Творча вправа:

  уявити мумі-троллів і намалювати.

Існує декілька версій появи таких персонажів як мумі-тролі. Одна із них свідчить, що вперше Туве почула про них із казок, які розповідав рідний дядько, коли дівчинка гостювала у нього. Янсон нафантазувала собі дуже кумедних істот.

 

ІV.  Рефлексія

        Бесіда:

  • Чи цікавим буде твір «Комета прилітає», судячи з почутого вами і побаченого?
  • Чому ви так думаєте?
  • Розгортання яких подій очікуєте у повісті?

 

V Оцінювання.

VІ Домашнє завдання. Читати і переказувати «Комета прилітає» (першы 10 стор)

 

 

Туве  Янсон  «Комета прилітає».

Урок 2

Мумі – троль та його друзі.

Мета уроку:  характеризувати персонажі за їх вчинками; розвивати навички виразного читання твору, уміння переказувати, висловлювати власне судження; формувати моральні цінності учнів: доброзичливість, дружелюбність, турбота про ближнього.

Зміст уроку

І Мотивація навчальної діяльності.

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

Отож, вирушаємо в подорож із Мумі-тролем,  пройдемо  разом шляхом небезпечних пригод, познайомимося з іншими дійовими особами твору.

 

ІІІ Словникова робота.

     Усі дійові особи поділяються на дві категорії: персонажі та герої.

Персонаж – дійова особа у творі, втілення загального в конкретному.

Герой – головна дійова особа із яскравими персональними рисами, рушій сюжету, центр твору.

  • Спробуємо розрізнити, хто – герой, а хто – персонаж у повісті.

 

ІVАктуалізація опорних знань. 

1. Демонстрація ілюстрацій до твору, які розкривають зміст прочитаного вдома.

2. Розповідь (з допомогою ілюстрацій) про те, з ким познайомилися під час читання 3. Бесіда за змістом 3 розділу:

- Про що повідомляє Ондатр-філософ сім’ї  мумі-тролів?

- Як реагують на це члени сім’ї?

- Чи можете ви пояснити значення слів: комета, обсерваторія?

 

VСприйняття й осмислення нового матеріалу

  1. Словникова робота:

Коме́та —тіло Сонячної системи, яке обертається навколо Сонця і має так звану кому (атмосферу) і/або хвіст. Кома і хвіст комети — це наслідки випаровування поверхні ядра комети під дією сонячного випромінювання.

Обсервато́рія (від лат. observo — спостерігаю, стежу) — наукова установа, в якій за допомогою особливих інструментів виконують астрономічні, метеорологічні та інші спостереження, а також обробляють одержані результати.

 

1. Усний переказ уривків4 розділу:

- Які знаки спостерігають мумі-троль і Сніф наступного дня?

- Як тлумачить знаки Ондатр-філософ?

- Яке рішення з цього приводу приймають «діти»?

Таким чином, на плоту із парусом і кермом Мумі-троль і Чмих вирушили у велику подорож  на пошуки обсерваторії, щоб узнати, коли прилетить комета.

 

3. Виразне читання уривків 6, 7, 9, 11, 12 розділів.

4. Завдання: заповнити таблицю

                      «Їх зустрів на своєму шляху Мумі-троль»

Імя

Вчинки, дії

Характеристика

Чмих

Знаходить таємний шлях. Боїться, але завжди поряд із Мумі-тролем

Боязкий, вразливий, вірний

Нухмумрик

Грає на гармоніці, дає корисні поради, розповідає про рубіни

Дружелюбний, щирий, щедрий, веселий

Хемуль

Збирає й вивчає комах, рятує мумі-троля та його друзів

«тугодум», але добрий, якщо його не сердити

Сестричка

Снорк

допомогає мумі-тролю боротися з кущем, господарка, добре танцює

Відчайдушна, ввічлива

господарка, весела

Братик

 Снорк

Любить збори, хоче бути головою зборів

Серйозний, розважли-вий, але балакун

 

Висновок:  Мумі-троль – герой, останні – персонажі твору .

 

5. Самостійне читання 10 розділу «Обсерваторія».

6. Бесіда щодо прочитаного:

-  З ким зустрічаються герої в обсерваторії?

-  Чим займаються професори?

-  Якою комету побачили у телескоп? (Знайти в тексті й зачитати).

-  Коли має прилетіти комета на Землю?

 

І знову Мумі-троль,  хоч і дитина, приймає серйозне рішення: повернутися додому і попередити батьків, знайомих, друзів про небезпеку, а там – « мама обов’язково щось придумає, аби врятуватися».

 

VI Рефлексія

1. Вправа: закінчити речення.

Мумі-троль вирушає до … (обсерваторії) разом із … .(Чмихом)

Мумі-троль знаходить друзів: …, …, ,…, … . (Снухмумрика,  Хемуля, хропусі)

Комета прилітає … . (7 жовтня о 8 годині 42 хвилини 4 секунди)

 

- Та пригоди героїв не скінчилися, вони продовжуються у наступних розділах,

   які ви прочитаєте вдома.

 

VIІ  Домашнє завдання.  Читати і переказувати 14,15,16 розділи твору.

 

 

 

Туве  Янсон  «Комета прилітає».

Урок 3

Велика подорож малого Мумі-троля.

                               Втілення ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

 

Мета уроку: працювати над змістом твору, прослідкувати шлях мумі-троля  з  друзями до обсерваторії і від неї – додому; удосконалювати навички виразно читати текст, переказувати уривки, знаходити потрібні цитати; вчити цінувати дружбу.

Тип уроку: вивчення та аналіз художнього твору.

Зміст уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  • Якби зараз була така можливість, куди і як ви б відправилися?
  • Чи схожі ваші уявні подорожі на подорож Мумі-троля? Чим відрізняється?

(Не схожі, бо кожного разу з Мумі-тролем та його друзями щось трапляється).

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

     Сьогодні ми прослідкуємо шлях наших мандрівників, і зробимо висновок, як

     вдається друзям виплутуватися з будь-якої ситуації.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. 

  • Чому Мумі-троль вирушає у подорож?
  • Назвіть нових друзів Мумі-троля, яких він зустрів під час подорожі.

 

ІV. Сприйняття й осмислення нового матеріалу

  1. Створення карти шляху героїв повісті.
  • Долина мумі-тролів (Вихідний пункт)
  • Берег, на якому проживав Нюхмумрик.
  • Самотні гори.
  • Обсерваторія.
  • Місцевість, де ріс ядовитий кущ.
  • Танцювальний майданчик
  • Долина мумі-тролів (Кінцевий пункт).
  1. Розповіді учнів про небезпеки і про те, як друзі їх долають.
  • Крокодили. (Друзі рятуються, бо діють разом: Сніф бє крокодила веслом, а

                                                          Мумі-троль кидає в них згорток із одягом).

  • Водоспад і тонель. (Хемуль рятує мандрівників, бо почув мелодію, яку

                                                                                   награвав Снухмумрик).

  • Кондор. (Герої сховалися під скелею).
  • Мумі-троль падає в прірву  (Сніф і  Снухмумрик  витягують друга).
  • Ядовитий кущ . (Мумі-троль рятує сестричку Снорк).
  • Перехід чрез прірву, яка утворилася на місці пересохлого моря,  (Снухмумрик  зробив ходулі, з допомогою яких усі перебралися на протилежний бік через          

                                                                                                                           прірву).

  1. Слово вчителя:

Та найбільшою небезпекою для жителів Землі була комета. Вона щодуху наближалася, ставала більшою, впливала на природу, загрожувала  всьому живому.

 4.     Робота з текстом твору.

Переказ  уривків16 розділу «День комети». (Настало 7 жовтня, до 8 години 40 хвилин 4 секунд усі мають сховатися у гроті, комета пролітає над Землею, злегка зачіпає її хвостом і мчить далі…).

 5.      Виразне читання останнього розділу повісті «Чудовий день».

 

V.  Розвиток умінь і навичок.

  • Вас не дивує, що в сім’ї мумі-тролів живе багато чужих істот, у малого Мумі-троля багато друзів? Як це характеризує сімю?

(сім’я гостинна, доброзичлива, щедра)

  • Давайте детальніше познайомимося з членами цього сімейства.

2. Характеристика героїв:

     -     завдання за рядами:   1)   Мумі-тато;    2) Мумі-мама;    3) Мумі-малюк.

     -    дати характеристику: повідомити про факти з життя героя, рід занять,

           захоплень, вказати риси характеру і ситуацію, в якій вони розкриваються, 

           зробити висновок.

     -    учні презентують невеликі розповіді про героїв

 

VІ  Підсумки уроку.

  1. Обмін думками:
  •  чому героям вдалося подолати усі перешкоди на їхньому шляху?
  •  які цінності переважають у цій сім’ї?

 

VІ  Домашнє завдання.

  • Підготуватися характеризувати сім’ю мумі-тролів.
  • Написати, які цінності переважають у вашій сімї.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 4

Тема уроку за програмою. Туве  Янсон  «Комета прилітає».

Персонажі твору. Втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

Тема уроку для оголошення учням.  Сімя мумі-тролів.

Мета уроку:

  1. Схарактеризувати образи членів сімейства мумі-тролів,  з’ясувати ,  які цінності переважають у цій сім’ї;
  2. удосконалювати навички характеристики персонажів, розвивати мислення, усне мовлення, уміння порівнювати персонажі твору, творчість;
  3. допомогти усвідомити учням, що сім’я, батьківський дім – це осередок любові, безпеки, думка про який допомагає подолати усі негаразди;
  4. формувати комунікативну, креативну, соціальну компетентності.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Зміст уроку

І Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

Пишучи твір про сім’ю мумі-тролів, Туве Янсон  багато не вигадувала. Їх  сім’я нагадує сім’ю самої письменниці. Батьківський дім для неї, як і для головного героя – місце, куди завжди хочеться повертатися, там завжди чекають: горить світло, приготована смачна їжа, тепле ліжко. Туве Янсон  довго не покидала батьківський дім, сімю, особливо міцним був зв'язок із мамою. І у творі це помітно: на думку мумі-троля,  мама зможе знайти вихід із складної ситуації, а вкінці повісті, коли комета пролетіла, на радощах він дарує мамі найбільшу перлину. Так це чи не так переконаємося на сьогоднішньому уроці.

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ Розвиток умінь і навичок.

  1. Слово вчителя:
  • Вас не дивує, що в сімї мумі-тролів живе багато чужих істот, у малого Мумі-троля багато друзів?
  • Як це характеризує сімю?

(Очікувані відповіді: сім’я гостинна, доброзичлива, щедра…)

  • Давайте детальніше познайомимося з членами цього сімейства.

2. Характеристика героїв:

- демонструється зображення героя;

- учні презентують невеликі розповіді про героїв, складені вдома.

3. Робота з текстом. (Учитель після кожного учнівського виступу звертає увагу на ту чи іншу важливу деталь. Учні ілюструють вказану деталь цитатою з твору).

Наприклад:

Учень:

    - Мумі - мама – гарна господарка. Вона працьовита, любить квіти, облаштовує клумби, смачно готує.  Усьому і всім дає раду. Дуже турботлива і терпляча. Мама любить свого сина, кожного разу, коли малий щось придумує, вона хвилюється, але не забороняє йому це здійснити і відчути себе дорослим, самостійним.

      Для Мумі-троля  мама – символ спокою та безпеки.

Учитель:

  • Доведіть, що мама турботлива  (розділ 5), гарна господарка (розділи 9,12,16).
  • Знайдіть докази того, що мама – терпляча (розділ 3) і т. д.
  1. Компаративний аналіз. Робота з таблицею. (Додаток 4)

Учні дописують кожному із персонажів якості, із запропонованих в таблиці (можна додати на власний розсуд), які найбільш притаманні йому. Порівнюють, у кого з персонажів їх найбільше, чи є якості, які характеризують усіх трьох членів сімейства. Роблять висновки про те, які цінності переважають у цій сім’ї;

 

ІV Підсумки уроку.

  1. Обмін думками.
  • Хто із членів сім’ї вам найбільше сподобався? Чому?

 

V Оцінювання.

 

VІ  Домашнє завдання. Записати, які цінності переважають у вашій сімї. За бажанням поділитися думками.

 

 

 

docx
Додано
11 травня
Переглядів
499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку