Система вправ добукварного періоду

Про матеріал
Курс української мови - важлива складова загального змісту початкової освіти, оскільки мова є не тільки окремим навчальним предметом, а і основним засобом опанування всіх інших шкільних предметів. На першому етапі важливо навчати молодших школярів організовувати свою навчальну діяльність, сформувати в них почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати з новим доступним за складністю навчальним матеріалом, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її.
Перегляд файлу

Діяльнісна змістовна лінія навчального предмета Українська мова

Освітньої галузі Мова і література Державного стандарту початкової загальної освіти

 

Добукварний період

Курс української мови - важлива складова загального змісту початкової освіти, оскільки мова є не тільки окремим навчальним предметом, а і основним засобом опанування всіх інших шкільних предметів.

На першому етапі важливо навчати молодших школярів організовувати свою навчальну діяльність, сформувати в них почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати з новим доступним за складністю навчальним матеріалом, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її.

 

І. Знайомство із словом, реченням.

Мета: ознайомлення учнів з відомостями про предмет і номінативною роллю слова.

  1. На дошці – предметні малюнки

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                   F:\Уроки\консп\images.jpgF:\Уроки\консп\малюнок лисиця.pngF:\Уроки\консп\images (1).jpg

 

  • Назви одним словом кого ти бачиш ? (окремо)
  • Назвати одним узагальнюючим словом.

 

 

Мета: надати можливість відчувати себе повноцінним членом колективу,

здатним самостверджуватись.

  1. Робота в групах. (називаючи одне слово на стрічці, учень передає її іншому) .

 

F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013135.jpg

 

  1. Вчитель підносить чарівну скриньку до кожного учня. Учень вкидає в неї фішку і називає своє слово.

F:\Уроки\консп\052737_2329.jpg

  • Ось поповнилась наша скринька, хоча і не новими словами в українській мові, але словами, сказаними вами.

 

  1. Мета : складати з названим словом речення, розширювати просторову уяву.

 

 

F:\Уроки\консп\images.jpg     F:\Уроки\консп\images (2).jpg             F:\Уроки\консп\малюнок лисиця.png                                                                       

 

 

 

  • Кого ви бачите на малюнку?

 

F:\Уроки\консп\s02.jpg

  • Скажи, що робить лисичка?
  • Аналогічно з іншими предметними малюнками ( заєць, їжак).
  • Це ми склали речення.
  1. Гра «Живі слова»

Мета: активізувати  учнів до роботи, формувати  поняття окремого написання слів у     реченні.

Вчитель символічно роздає дітям слова:

1 учень – «Діти»

2 учень – «слухають»

3 учень – «вчителя»

  • Вчитель читає речення, почувши своє слово,  дитина виходить і  стає в рядок.
  • Кожна дитина промовляє своє слово.
  • Діти стоять окремо один від одного. Отже, і слова в реченні пишуться окремо.

 

  • кожній дитині дається фішка

 

1-ій –

2-ій –

3-ій –

Виходить четверта дитина    

  • Це схема речення.
  • Перше слово в реченні пишеться з великої літер, тому
  • В кінці речення ставиться 

 

  • Відкриваємо схему під мал.

F:\Уроки\консп\s02.jpg

F:\Уроки\консп\images (3).jpg

  1. Складання речення за ілюстраціями і за схемою (усно).

 

F:\Уроки\консп\84181537_1330528234_sngovik.jpgF:\Уроки\консп\syn-0000.jpg

       F:\Уроки\консп\images (3).jpg                           F:\Уроки\консп\nach1g_u3_4.gif                 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Всім дітям роздається дидактичний матеріал ( кишеньки ) (F:\Уроки\консп\images (3).jpg)
  • Практично

За ілюстраціями складаємо речення і схеми до цих речень ( 1 учень на дошці, всі діти на партах)

 

F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013145.jpg

 

ІІ. Поділ слів на склади

 

  1. Мета : Дати дітям уявлення про склад, формувати навички поділу слів на склади.

 

У дітей на партах предметні малюнки. В клас заходить робот.(Може бути

і Буратіно).

 

F:\Уроки\консп\305.jpg

( це може бути вчитель, підготовлений учень),

 

а) Кожний учень підносить роботу свій предметний малюнок,  робот промовляє слово, що на малюнку, ділячи його на склади ( крокуючи при цьому) .Такі ж вправи проводимо і з Буратіно.

б) Діти одягають шапку робота (Буратіно) і по черзі промовляють слова, імітуючи при цьому робота,  (Буратіно)  ділять їх на склади,  роблячи один крок на один склад.

 

F:\Уроки\консп\shapka_dlinnaya.jpg

  1. Мета: формувати навички поскладового вимовляння слів.

Промовляння загадок,  чистомовок  складами: \

 

  • Ї – ЛА, Ї – ЛА  ДУБ, ДУБ

ПО – ЛА – МА – ЛА  ЗУБ, ЗУБ

  • НА – ВА – РИ – ЛА   СМА – КО – ТИ  БУ – ДЕМ  ЇС – ТИ  Я  І  ТИ

А  СО – РО – КИ  І  ВО – РО – НИ  БУ – ДУТЬ  Ї – СТИ  МА – КА – РО – НИ.

 

  1. Знайомство з складовими схемами слів

 

Мета: вчити визначати кількість складів у слові, підбирати слова з відповідною кількістю складів, зображувати складову будову слів схематично, визначати наголошений склад.

а)  Предметні малюнки ( назви предмет ділячи на частини,  склади)

 

F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013139.jpgF:\Уроки\консп\Новая папка\13022013140.jpgF:\Уроки\консп\Новая папка\13022013141.jpg

F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013142.jpgF:\Уроки\консп\Новая папка\13022013138.jpgF:\Уроки\консп\Новая папка\13022013134.jpg

 

 

б) На дошці малюнки. Називаємо кожний, зображуємо його складову схему

 карткою-ширмою.

F:\Уроки\консп\малюнок капуста.pngF:\Уроки\консп\images (4).jpgF:\Уроки\консп\images (5).jpgF:\Уроки\консп\images (6).jpg

 

 

в) Роздаємо дітям картки – ширми.

F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013143.jpg

 

Вчитель називає слово, кожний учень на своїй картці відкриває стільки «віконечок» скільки складів у слові,.

Промовляючи слово, визначаємо наголошений склад, коли виражаємо здивування (захоплення). Ґудзиком ставимо наголос на один із складів.

 

 

 

 

  1. Гра «Зберемо врожай»

Мета: закріплювати вміння учнів ділити слова на склади, визначати наголошений склад; сприяти вмінню узагальнювати, систематизувати .

 

Загадка

Ходить по полю, в ліс, сад заглядає

Листя фарбує, додолу складає

Хліб, овочі, фрукти в корзини збирає

Та у комори на зиму ховає

Хмари збирає, дощі закликає

Чи господиню цю кожен знає?

 

 

 

(На дошці виставлені макети кошиків

F:\Уроки\консп\images (7).jpg                   F:\Уроки\консп\images (7).jpg     

Навколо кошиків у довільному порядку виставлено овочі, фрукти. Діти допомагають Осені зібрати в один кошик овочі, в другий – фрукти. У кожному слові називають кількість складів, наголошений склад.

F:\Уроки\консп\images (5).jpg    F:\Уроки\консп\images (4).jpgF:\Уроки\консп\details.jpgF:\Уроки\консп\малюнок капуста (1).pngF:\Уроки\консп\65242_58449.jpgF:\Уроки\консп\images (15).jpg

 

 

г) Гра «Відшукай схему»

Мета : сприяти закріпленню знать і навичок поділу слів на склади та орієнтуванню у просторі.

На дошці зліва розміщенні предметні малюнки, справа – складові схеми з наголосами.

 

 

F:\Уроки\консп\потяг, ведмедик, котик, мяч, дзига, ракета.png

         

 

 

 

F:\Уроки\консп\images (9).jpg

 

 

 

F:\Уроки\консп\toyota-color.png

 

 

 

 

F:\Уроки\консп\motorcycle-picture-color.png

 

 

 

Учні з’єднують лінією малюнок з відповідною схемою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Уявлення про голосні та приголосні звуки. Позначення  їх умовними знаками (фішками).

 

  1. Практичне уявлення про голосні звуки.

Гра «В потязі»

Мета: формування в учнів вміння розрізняти звуки на слух, умовно позначати їх.

 

Діти утворюють потяг. Один учень – паровоз. Як він гуде? [ у ]  Підходить до учня, той хапається до попереднього і теж гуде [ у ]  і т.д. Утворюється потяг, кожний учень вимовляє звук - [ у ]. Аналогічно на інші голосні.

До кожного учня учитель підносить люстерко, діти бачать округлений ротик. Зображуємо схематично,  як працюють губки

 

[ у ]

 

[ а ]

 

[ о ] 

 

[ и ]

 

[ і ]

 

[ е ]

 

Аналогічно з люстерком  вимовляємо протяжно звуки ( співаємо).

  • Ці звуки вимовляємо голосом і називаємо голосними. Нам незручно буде для кожного голосного звука малювати різний знак. Тому всі голосні звуки позначаємо кружечком. Всім дітям роздаю цю фішку

 

 

 

 

 

 

  1.          Вчитель вимовляє звук, діти піднімають цю фішку лише тоді, коли чують голосний звук.
  2.          Практичне уявлення про приголосні звуки.

 

 

а)  природні звуки :

- як сичить гусак: с-с-с.

- як шумить листя на деревах:  ш-ш-ш

- як гарчить собака р-р-р

б) Вимовляння приголосних звуків за вчителем, дивлячись у люстерко. Ці звуки не можна проспівати чи вимовити протяжно ( повітря потрапляє на перешкоди)

Це приголосні звуки. Дивлячись у люстерко, яке положення губ ви побачили?

( - ) . Тому ці приголосні звуки ми позначаємо ( - )  (роздаємо дітям ці фішки)

І називаємо приголосними.

 

  1. Гра «Сигнальники»

Мета: формування навичок розрізнення звуків на слух.

 

Вчитель називає звук, а учні піднімають відповідну фішку, і навпаки – називають звуки, які можна нею позначити.

 

  1. Дітям роздається картка (кожному окремо) «назви слово по звуках»

 

а) F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013137.jpg

 

б) F:\Уроки\консп\Новая папка\13022013136.jpg                       

 

 

Після вимови кожного звука, називаємо який він: голосний чи приголосний.

 

б) Поняття: «приголосний  мякий», «приголосний твердий»

даємо у порівнянні вимови звуків за вчителем

 

р (-) – р` (=)

c (-) – c` (=)

т (-) – т` (=)

 

в) Накладаємо на клітинки картки відповідні схеми букв (голосний, приголосний твердий, приголосний мякий).

 

  1. Гра «Хто де живе»

Мета : розвиток орієнтованого слуху, навичок звукового аналізу фонетично не складних слів, вміння будувати звукові моделі й  добирати слова  до поданих моделей.

На дошці будиночки (зліва малюнки їх жителів)

  F:\Уроки\консп\1301990389_793439342.jpg                  F:\Уроки\консп\images (10).jpg                                                           

 

 

F:\Уроки\консп\малюнок лисиця.png                          F:\Уроки\консп\images (11).jpg                         

 

 

 

 

F:\Уроки\консп\6a1.jpg                                           F:\Уроки\консп\images (12).jpg                 

F:\Уроки\консп\images (13).jpg                    F:\Уроки\консп\images (10).jpg                                           

Вчитель говорить :

  • В першому будиночку живе ( і по звукам називає слово) :

[В] [е] [д] [м`] [і]  [д`]

(Діти поселяють ведмедя у будиночок)

  • В другому будиночку живе :

у цьому слові  перший звук

  • приголосний мякий  =
  • другий звук голосний 
  • третій звук приголосний мякий  =

(кінь)

  • Вчитель показує звукову модель слова, діти підбирають малюнок. В третьому

                  заєць і четвертому                              лиска.

 

Всі ці види вправ, проводяться в ігровій формі, передбачають виконання таких завдань:

  • вироблення в учнів мотивації навчання української мови;
  • формування комунікативних умінь;
  • опанування найважливіших функціональних складників мовної системи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література.

 

1.Методичний посібник «Навчання грамоти» 1 кл. м.Тернопіль 2010р.

 

2.В. Зевако, С. Непийвода. «Цікаві завдання з української мови в початковій школі»  м.Тернопіль  2008р.

 

3.З.Л.Головко. Я.Ф.Морська «Цікава граматика в початкових класах»

«Богдан» м.Тернопіль 2002р.

 

4.»Я у світі». Розвивальні картки. Видавчича група «Онова» м.Харків.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
4441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку