Психологічна служба системи освіти спрямована на створення психолого-педагогічних умов, які забезпечують духовний розвиток кожної дитини, її душевний комфорт, що є основою психічного здоров'я. Нині суб'єктивно існує необхідність соціально-психологічного забезпечення готовності кожної особистості задовольнити одну з найважливіших своїх потреб — формування, збереження, підтримку й відновлення психічного й фізичного здоров'я. Про це дана стаття.
ВИВЧЕННЯ СКЛАДОВИХ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
Психологічна служба системи освіти спрямована на створення психолого-педагогічних умов, які забезпечують духовний розвиток кожної дитини, її душевний комфорт, що є основою психічного здоров'я. Нині суб'єктивно існує необхідність соціально-психологічного забезпечення готовності кожної особистості задовольнити одну з найважливіших своїх потреб — формування, збереження, підтримку й відновлення психічного й фізичного здоров'я.
ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ
ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ'Я
Система формування психічного здоров'я передбачає неспецифічні та специфічні заходи психологічного й психофізіологічного забезпечення освітньої діяльності дітей та школярів. Головна мета навчального закладу — це підтримка, забезпечення й відновлення функцій організму та працездатності школярів.
Основні завдання діяльності соціально-психологічної служби:
Вивчення здорового способу життя в контексті якості життя
Якість життя визначається як «рівень задоволеності індивідом важливими можливостями його життя». Поняття якість життя — це «суб'єктивна задоволеність, що виявляється чи відчувається індивідом у фізичних, ментальних та соціальних ситуаціях, навіть за наявності певних дефіцитів; при цьому можливі об'єктивні досягнення та вміння, що високо оцінюються в суспільстві: інтелект, фізичні можливості, характерологічна стабільність, а також здатність формувати соціальні стосунки та отримувати від цього задоволення. Низька якість життя простежується при дефіциті розумового, фізичного здоров'я, при патохарактерологічних відхиленнях і порушеннях соціальних стосунків. Загальне структурування поняття якості життя - в матеріальному або фізичному аспекті (функціональні можливості), в психосоціальному або аспекті особистих переживань (стосунків) і в трансцендентному функціонуванні або в духовному аспекті (задоволеність, щастя, розумність, релігійність). Єдність цих ціннісних аспектів складає систему загальної оцінки якості життя.
Ціннісні аспекти поняття «якість життя»
3.Соціальна якість життя: сімейні, культурні, виробничі, економічні стосунки.
4.Духовна якість життя: сенс життя, мета, цінності, метафізично-релігійні стосунки.
У філософії спосіб життя — це синтетична характеристика сукупності типових видів життєдіяльності людей (індивідів та соціальних утворень) у поєднанні з умовами життя суспільства.
Індивідуальні звички, особливо постійні, часто називають способом життя. Спосіб життя охоплює всі сфери суспільства: працю й побут, суспільне життя й культуру, поведінку людей та їхні духовні цінності.
Поведінка, або стиль життя, є одним із найважливіших елементів способу життя в цілому, є однією з основних детермінант здоров'я та разом із біологією людини, медичною допомогою та довкіллям належить до чотирьох основних чинників, які визначають рівень здоров'я.
Поведінкові чинники можуть бути як сприятливими, так і шкідливими для здоров'я, що залежить від вибору способу життя конкретною особою. Поведінка людини важлива для здоров'я, оскільки впливає на нього безпосередньо через спосіб життя або опосередковано через економічні чи соціо-економічні умови, які є основною детермінантою здоров'я. Щоб вплинути на поведінку людини, необхідні зусилля з боку самої людини, сім'ї та суспільства.
Таким чином, для оцінки ефективності реабілітаційної діяльності практичного психолога кращим критерієм є поняття якості життя, що має певну структуру складових: «Я-концепція»», медико-фізичні проблеми, проблеми повсякденної життєвої активності, психосоціальний та нейро-психологічний статус.
ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
Поняття здорового способу життя — це те в людській діяльності, що стосується збереження й зміцнення здоров'я, усе, що сприяє виконанню людиною своїх людських функцій через діяльність з оздоровлення умов життя—праці, відпочинку, побуту.
Складові здорового способу життя:
— харчування;
— побут (якість житла, умови для пасивного й активного відпочинку, рівень психічної й фізичної безпеки у життєдіяльності);
Науковцями розроблені індикатори здорового способу життя: задоволеність своїми даними, задоволеність соціальним оточенням, задоволеність можливостями життя.
Формування здорового способу життя молоді передбачає:
Система показників і складових здорового способу життя:
Умовно можна виділити специфічні рівні здоров'я: фізичний (біологічний, соматичний), психічний (психологічний), соціальний, духовний, на кожному з яких здоров'я людини має особливості свого виявлення.
Фізичне (соматичне, біологічне) здоров'я—це відсутність хронічної захворюваності, фізичних дефектів, функціональних порушень, що обмежують соціальну дієздатність людини. Протилежністю цього виду здоров'я є інвалідність.
Здоров'я на біологічному рівні припускає динамічну рівновагу функцій усіх внутрішніх органів і їхнє адекватне реагування на вплив зовнішнього середовища. Питання профілактики здоров'я на цьому рівні й лікування хвороб перебувають у полі зору традиційної медицини.
До сфери фізичного здоров'я входять такі чинники, як індивідуальні особливості анатомічної будови тіла, перебіг фізіологічних функцій організму в різних умовах — спокою, руху, довкілля, генетичної спадщини, рівня фізичного розвитку органів і систем організму.
Показники фізичного здоров 'я. Відповідно до змісту сфери фізичного здоров'я визначені індикатори зросту й ваги, оскільки вони показують (із певними обмеженнями) вади (або їх відсутність) анатомічної будови тіла й (також з певними обмеженнями) якість генетичної спадковості.
Щодо показників перебігу фізіологічних функцій організму в різних умовах— спокою, руху, довкілля й рівня фізичного розвитку органів і систем організму, обрані індикатори, що опосередковано свідчать про характер реакції організму на фізичні навантаження й доступні для об'єктивного визначення під час опитування показники травмування, а також факту й спроможності виконання фізичних навантажень, типових для звичайної рухової активності. Ці індикатори можна розглядати як показники готовності до виконання навантажень, тобто як опосередковані показники сфери фізичного здоров'я.
Про реальний рівень здоров'я школярів ідеться у висновках індивідуального поглибленого медичного обстеження в закладі освіти. Застосовуються інформаційні індикатори наявності (відсутності) захворювань упродовж останнього року, перебіг хвороби, а також факт наявності (відсутності) хронічних захворювань. Ці індикатори дають змогу побачити суто медичний бік проблеми.
Здоров'я на психічному (психологічному) рівні так чи інакше пов'язане з особистісним контекстом (здоров'ям особистості), у рамках якого людина розглядається як психічне ціле.
До сфери психічного здоров'я відносять індивідуальні особливості психічних процесів і властивостей людини, наприклад, збудженість, емоційність, чутливість. Психічне життя індивіда складається з потреб, інтересів, мотивів, стимулів, настанов, уявлень, почуттів тощо. Психічне здоров'я пов'язане з особливостями мислення, характеру, здібностей. Усі ці складові й чинники зумовлюють особливості індивідуальних реакцій на
однакові життєві ситуації.
Чим більш гармонійно об'єднані всі істотні властивості, які формують особистість, тим вона більш стійка, врівноважена й здатна протидіяти впливам, які
прагнуть порушити її цілісність (С.Корсаков).
Психічне здоров'я. У літературі немає однозначного тлумачення поняття психічного здоров'я, так само як і його критеріїв. Часто цей термін використовують у медичній практиці (в психіатрії), розмежовуючи норму й патологію, особливо акцентуючи на умовах психосоціального розвитку дітей.
Поняття психічного здоров'я тісно пов'язане із психосоматичною медициною, що пояснює будь-яке соматичне порушення змінами в психічному стані. У психологічному словнику поняття психічного здоров'я визначається як стан духовного благополуччя, що характеризується відсутністю негативних психічних проявів та забезпечує адекватну умовам навколишньої дійсності регуляцію поведінки, діяльності. Зміст поняття психічного здоров'я не вичерпується тільки медичними й психологічними критеріями, у ньому відбиті суспільні й групові норми та цінності.
Порушення психічного здоров'я обумовлені як соматичними захворюваннями або дефектами фізичного розвитку, так і різними зовнішніми несприятливими факторами, що впливають на психіку. Ці фактори пов'язані із соціальними умовами життя дітей.
Порушення психічного здоров'я в дитинстві мають дві важливі характерні риси: по-перше, вони являють собою лише кількісні відхилення від нормального процесу психічного розвитку; по-друге, багато їхніх проявів можна розглядати як реакцію на специфічні ситуації.
РІВНІ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ'Я ОСОБИСТОСТІ
Н.Корольчук визначає психічне здоров'я як такий рівень діяльності психіки людини, що забезпечує «оптимальне й адекватне» функціонування на психологічному, соціальному, біологічному й професійному рівнях.
Психічне здоров'я, як адекватне відображення усвідомлення людиною себе й навколишнього світу у всьому його різноманітті, забезпечує задоволення потреб у діяльності, спілкуванні, пізнанні, відновленні психічних і фізичних сил і при цьому дає відчуття психологічного й фізичного комфорту.
Для здоров'я дитини важливо не тільки те, що в школі задовольняють її пізнавальні потреби, а й соціальні потреби у спілкуванні, психологічні потреби у повазі до свого почуття власної гідності, до її почуттів та переживань, інтересів та здібностей (не тільки у навчальній діяльності).
На думку І.Дубровіної, психологічне здоров'я— це те, що робить особистість самодостатньою. Суспільство ж ззовні задає їй норми й рамки. Воно озброює її засобами саморозуміння, самоприйняття й саморозвитку в контексті взаємодії з людьми в умовах культурних, соціальних, економічних та екологічних реальностей навколишнього світу.
Показники психічного здоров'я. Індивідуальні особливості психічних процесів і властивостей збудженість, емоційність, чутливість, схильність до стресів, афектів, особливості мислення, характеру, здібностей, потреб, інтересів, мотивів, стимулів, настанов, уявлень, почуттів тощо.
Індикатори, які відображають індивідуальні особливості психічних процесів і властивостей людини: наявність проблем спілкування, відчуття комфорту перебування в колективі, характер стосунків із близьким оточенням, уміння керувати
своїм психічним станом, ступінь стресу, ступінь самозадоволення.
Перехід від психологічного до соціального рівня досить умовний. Психологічні
властивості особистості просто не існують за межами системи суспільних відносин.
Людина на цьому рівні є насамперед істотою суспільною. Тут на перший план виходять питання впливу (як позитивного, так і негативного) з боку різних соціальних зв'язків - родини, друзів, роботи, дозвілля, приналежність до релігійних та інших організацій тощо. Тільки люди зі здоровою психікою почуваються активними учасниками соціальної системи.
Реалізація ідеї психічного здоров'я в соціальному плані потребує від суспільства перегляду невиправданих традицій і пріоритетів у сфері виховання та навчання, професійної зайнятості, організації дозвілля й відпочинку, індустрії харчування тощо.
Соціальне здоров'я - це певний рівень розвитку, сформованості й досконалості форм і способів взаємодії індивіда із зовнішнім середовищем (пристосування, врівноваженість, регуляція); певний рівень психічного й особистісного розвитку, що дозволяє успішно реалізовувати цю взаємодію. Антиподом соціального здоров'я є стан соціальної занедбаності.
Соціальне здоров'я пов'язане з економічними чинниками, стосунками індивіда зі структурними одиницями соціуму: сім'єю, організаціями, з якими створюються соціальні зв'язки, —праця, відпочинок, побут, соціальний захист, охорона здоров'я, безпека існування тощо. На нього впливають міжетнічні стосунки, різниця в прибутках різних соціальних прошарків суспільства, рівень матеріального виробництва, техніки й технологій, їх суперечливий вплив на здоров'я взагалі. Ці чинники й складові створюють відчуття соціальної захищеності (або незахищеності), що суттєво позначається на здоров'ї людини. Соціальне здоров'я детерміноване характером і рівнем розвитку головних сфер суспільного життя в певному середовищі - економічної, політичної, соціальної, духовної.
Соціальне здоров'я особистості впливає на: адекватне сприйняття соціальної дійсності, інтерес до навколишнього світу, адаптацію до фізичного й соціального середовища, спрямованість на суспільну справу, культуру споживання, альтруїзм, емпатію, відповідальність перед іншими, безкорисливість, демократизм у поведінці.
Показники соціального здоров'я. Показники, пов'язані з економічними чинниками, стосунками індивіда зі структурними одиницями соціуму, визначаються такими індикаторами, як характеристики найближчого оточення й взаємини у ньому, соціальний статус, соціальне самопочуття, наявність (відсутність) відчуття безпеки в соціумі, ступінь задоволеності повсякденними умовами життя, самооцінювання добробуту, прибутки, можливості та структура витрат, умови житла, можливості відпочинку. Наведений перелік достатньо повно описує соціальне здоров'я особистості.
Духовне здоров'я залежить від духовного світу особистості, зокрема складових духовної культури людства - освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики. Свідомість людини, її ментальність, життєва самоідентифікація, ставлення до сенсу життя, оцінювання реалізації власних здібностей і можливостей у контексті власних ідеалів і світогляду - усе це зумовлює стан духовного здоров'я індивіда.
Показники духовного здоров'я. Відповідно до змісту цієї сфери здоров'я (ставлення до освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики; свідомість,
ментальність, життєва самоідентифікація, оцінювання реалізації власних здібностей і
можливостей), вибрані індикатори, що свідчать про занепокоєння (або його відсутність) станом загально прийнятих у суспільстві чинників духовності: релігійних, культурних, патріотичних. Про духовні запити людини свідчать індикатори вибору змісту дозвілля.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ
Критерії оцінювання фізичного здоров'я:
Критерії оцінювання психічного здоров'я:
Питання оцінки психічного здоров'я є ключовим. Деякі автори для характеристики психічного здоров'я пропонують окремі його ознаки. Особливої уваги серед цих ознак заслуговує критерій психічної рівноваги. За його допомогою можна говорити про характер функціонування психічної сфери людини(пізнавальний, емоційний, вольовий).
Від ступеня виразності психічної рівноваги залежить урівноваженість людини з об'єктивними умовами, пристосованість до них (В.М'ясищев). Врівноваженість людини й адекватність її реакцій на зовнішній вплив мають велике значення в плані розмежування норми й патології.
Тільки у психічно здорової, тобто врівноваженої, людини
простежуються ознаки:
- відносної стійкості поведінки й адекватності її зовнішнім умовам;
- високої індивідуальної пристосованості організму до звичайних коливань зовнішнього середовища;
- здатності підтримувати звичайне комфортне самопочуття, морфофункціональне збереження органів і систем.
Цей критерій органічно пов'язаний з двома іншими: органічністю організації психіки і її адаптивними можливостями.
За одним критерієм неможливо оцінити психічне здоров'я. Ідея комплексного підходу до оцінювання психічного здоров'я людини є перспективною.
Критерії основних ознак здорової психіки поділяють за видами виявлення психічного (психічні стани, процеси, властивості, ступінь саморегуляції тощо).
Критерії психічного здоров'я:
збереження звичайного оптимального самопочуття;
дійсності, яка відображується (адекватність психічного відображення); адекватне сприйняття самого себе; здатність до логічної обробки інформації; креативність (здатність до творчості, уміння використати інтелект); знання про себе; дисципліна розуму (керування думками);
Характерні ознаки психічного нездоров'я:
Критерії оцінювання психічного здоров'я:
й психічного Я;
і ситуаціям;
Критерії оцінювання соціального здоров'я дітей та підлітків:
Характерні ознаки соціального нездоров'я: неадекватне сприйняття (відображення) навколишнього світу; дезадаптивна поведінка; конфліктність; ворожість; егоцентризм, прагнення влади, прагнення збагачення.
Критерії духовного здоров'я дітей і підлітків:
Самоконтроль - здорова особистість характеризується вираженою цілеспрямованістю (сенс життя), волею, енергійністю, активністю, самоконтролем, адекватною самооцінкою.
Характерні ознаки духовного нездоров'я школяра:
ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ШКОЛЯРІВ НА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ
(Основні знання, вміння та навички Держстандарту освіти)
Під стандартами освіти розуміють:
Провідна ідея стандарту «Здоров'я й фізична культура» полягає в орієнтації діяльності шкіл на формування мотивації на здоровий спосіб життя, пропаганду здорового способу життя школярів, на створення здоров'я зберігаючого середовища навчання, виховання, спілкування, підготовку учнів до самостійної й відповідальної діяльності в галузі охорони власного здоров'я (орієнтації в проблемах формування здорового способу життя).
Випускник школи повинен знати:
Випускник школи повинен:
Умови, що підвищують ефективність діяльності школи у формуванні здорового способу життя:
Можливі досягнення в розробці й апробації освітніх стандартів із збереження здоров'я:
1