Систематизація та узагальнення вивченого про фразеологізми

Про матеріал

Інноваційні форми роботи : фразеологічне лото, конструктор. фразеологічна павутинка, синтаксичний спінінг, ілюстраційні матеріали посприяють міцному й цікавому засвоєнню теми "Фразеологізми"

Перегляд файлу

Сценарій уроку

 «Узагальнення та систематизація вивченого про фразеологізми».

І. Створення емоційно - позитивної налаштованості на уроці

     Доброго дня! Я вітаю тих, хто вже прокинувся, вітаю тих, хто випив чашку смачної кави чи гарячого чаю і прийшов сюди у гарному настрої, з добрим натхненням,  хто хоче поспілкуватися і отримати  задоволення від « Майстер – класу»

Організація класу. Обмін позитивних енергетик

Вправа «Долоньки»

Сядьте зручно.

Подаруйте один одному посмішку.

Відчуйте тепло своїх долонь.

І повторіть  за мною:

  • Я- спокійний.
  • Я- розумний.
  • Я- впевнений у собі.
  • Я – особистість творча.
  • Я- маю чуйне серце.
  • Я- віддаю його добрим справам.

Посміхніться до мене й починаємо працювати.

Вправа «Кошик професійних дрібниць»

     У мене в руках кошик, на якому написано «Мій урок». Що б ви запропонували покласти до нього з того, що згодиться нам на уроці? (записують на листочках, читають, прикріплюють до кошика: уважність, наполегливість, винахідливість, креативність...).

Мотивація навчання

      А я вам бажаю не закопувати талант у землю, не товкти воду у ступі, а розрубати гордіїв вузол, заяскравіти на сьомому небі  і ходити гоголем в країні знань.

Актуалізація опорних знань

 Вправа «Лексичне віче»

- Чи зрозумілі вам мої побажання?

- Як називаються такі вислови?

- Чи потрібні нашій мові фразеологізми?  Яка їх роль у мовленні? Обґрунтуйте свою думку.

Оголошення теми і мети уроку. Запис у зошити

«Узагальнення та систематизація вивченого про фразеологізми».

 Кожен із вас побуде сьогодні в ролі дослідника, продемонструвавши вміння творчо мислити, всебічно аналізувати мовні поняття та явища, висловлювати й аргументувати власні думки.

Закріплення вивченого матеріалу

 Вправа «Дослідницька лабораторія» Робота з текстом (на картках).

- А зараз я пропоную активізувати раніше отримані знання про фразеологізми у роботі з текстом . Прочитати текст. Вказати у ньому фразеологізми.  На вашу думку, вкажіть їх вид та яке їх походження?

  -  Сашко, не грюкай: уже пізно, сусіди сплять, – сказала мама.

А Сашко грюкає.

  • Припини стукіт! – гукнув батько.

А Сашко стукає.

  • Як у стіну горохом, – говорить бабуся Маруся. – Йому хоч кілок на голові теши, а він все своє робить. Відберу молоток!..

Стукає…

Сказано – зроблено! Бабуся забрала у внука молоток і заховала.

  • Віддай, бабусю!
  • Завтра. А зараз молотка тобі не бачити, як своїх вух!

Сашко похнюпив носа.

  • Я машину ремонтую…

А бабуся Маруся:

  • Ти що, з неба впав? Пізно вже, всі сплять.
  • Не всі. Ми не спимо.
  • Досить воду у ступі товкти. Мерщій у ліжко!

Батько сказав:

  • Яка у нашої бабусі мова багата! Що не речення – крилатий вислів або приказка.

А бабуся відповідає:

  • Кашу маслом не зіпсуєш.

 

 

Вправа «Конструктор»

Написані врізнобіч слова розташуйте   так, щоб утворилося прислівя.

  • Душа, а, тіло, болоті, злоті, в.
  • Розум, які, і, такий, літа.
  • Маєш, дбаєш, як, так, і.
  • А , шабля, голову, слово, душу, ранить.
  • Гуляй, діло, сміло, зробив.

 

Вправа «Фразеологічне лото»

У виготовлені таблиці вставляють картки з відповідними фразеологізмами, накривають відповідну клітинку. Виграє перший, хто заповнить всі клітинки:

 

Посваритися

дуже близько, поруч

Розлютитись

не турбувати

 

 

Картки :

 

Розбити глек

Залишити в спокої

Вийти з себе

За два кроки

 

 

Вправа «Картинна галерея»

Додайте замість крапок назви тварин і прочитайте фразеологізми

Упертий як ... ; покірливий як... ; здоровий як...; хитрий як... ; полохливий як ...; колючий як...; надутий як... ; німий як... ; брудний як... ; балакучий як...; глухий як...

Для довідок : осел, заєць, лис, їжак, кіт, індик, риба, сорока, свиня, вовк, тетеря, бик, теля

 

Вправа «Театр Мім»

Ведучий показує пантоміми, а група відгадує показані фразеологізми.

Намилити шию; дати причухана; водити за носа; накивати пятами; кусати лікті; гаряча голова; прикусити язика; задерти носа; надути губа; робити з мухи слона

 

 

Вправа « Цікаві факти і повідомлення»

   (випереджувальні завдання в групах)

 

  • Походження фразеологізмів;
  • використанням фразеологізмів на позначення  частин людського тіла;
  • Відображення негативних рис  характеру людини    у фразеологізмах

( Робота за  таблицею)

Відображення негативних рис  характеру   у фразеологізмах

Балакучість,  не вміння мовчати   

сипати словами; розсипатися горохом; плескати язиком;

язик без  кісток; довгий язик;

Ледарство, лінощі   

ворон лічити;  пасти задніх; не братися за холодну воду;

Легковажність

пустий вітер; викидати колінця; відколоти номер;

Упертість

показувати характер; уперся як баран у сіно; вперся як віл;

Байдужість 

як з гуся вода; черства душа; і вус не дує;

Настирливість

липнути як реп’ях; наступати на горло; вертітися під

ногами;

Хитрість,боягузтво

собі на умі; боятися власної тіні; і духу боятися;

Неуважність

витрішки ловити; ловити зівак;

 

Вправа «Пограймося в слова»

Позмагаймося ( усно ), хто швидше закінчить фразеологізми:

Ніде голці …  ( впасти );

Як у воду … ( впав  );

Покласти зуби на … ( полицю );

Мало каші … ( з’їв ) .

 

Вправа «Відгадай, що це?»

Відповіді можна супроводжувати ілюстраціями

  1. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хто безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини. (Вітер)
  2. Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в’януть; їх розвішують як білизну, особливо дуже довірливі. (Вуха)
  3. Ним можна клювати, як дзьобом; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути будь-куди. (Ніс)
  4. Він може довести до Києва  і далі; його можна нагострити, як ніж; схожий він на лопату, особливо в балакучих. (Язик)
  5. Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе в ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити. (Вовк)
  6. Ними можна косити і розкривати щось; їм можна не вірити і навіть колоти їх; коли ними дивитися, то можна втрачати себе; коли їх вирячити, то можна щось у когось побачити. (Очі)

 

Вправа «Фразеологічна павутинка»

До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні  та антонімічні відповідники :

Зарубати на носі                        запам’ятати                             як кіт наплакав  

Дбати про свою шкуру            дбати про власні інтереси         як вареник у маслі              зуби гострити                           мати недобрі наміри                 полегшити душу     

Оббивати пороги                     часто бувати у когось             на поріг не ступати

Лягти на душу                          вразити, приголомшити          стелитися барвінком

Кури не клюють                        багато                                      вилетіло з голови

Покласти зуби на полицю         голодувати                              віддавати душу

 

Вправа «Синтаксичний спінінг»

   Складіть і запишіть речення, в яких подані фразеологізми виступатимуть у ролі певних членів речення

Вогонь – Прометеїв вогонь (підмет), підливати у вогонь олії (присудок),

домашнє вогнище(додаток), між двох вогнів ( обставина)

 

Вправа « Народ скаже, як завяже»

Напишіть твір – мініатюру, використовуючи один з поданих фразеологізмів:

  1. Семеро одного не ждуть;
  2. Один у полі не воїн;
  3. Бути на сьомому небі.
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки осел"
  •  
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки зайчик"

  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки лис"
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки кіт"
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки їжачок"
  •  
  •  
  •  
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки індик"
  • Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "картинки сорока"
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки риба"
  •  
  •  
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки бик"
  • Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "картинки вовк"
  • Пов’язане зображення
  •  
  •  
  •  
  • Результат пошуку зображень за запитом "картинки тетеря"

 Вправа  «Фразеологічна мозаїка»

 Заповнити порожні клітинки, використовуючи набуті знання

 

Фразеологізм

За джерелом походження

Значення

Приклади (введення у речення)

Як горох при дорозі

 

 

Марія жила як горох при дорозі.

Останній із могікан

 

Останній представник певної групи людей

 

 

Антична література

Вразливе місце

 

 

З релігійних висловів

 

Терновий вінок життя Лесі Українки не переміг її бажання служити народові.

Ноїв ковчег

 

Порятунок

 

Дістати гарбуза

З народних джерел

 

 

 


Вправа «Дослідницька лабораторія»

 Робота з текстом (на картках)

- А зараз я пропоную активізувати раніше отримані знання про фразеологізми у роботі з текстом . Прочитати текст. Вказати у ньому фразеологізми.  На вашу думку, вкажіть їх вид та яке їх походження?

  -  Сашко, не грюкай: уже пізно, сусіди сплять, – сказала мама.

А Сашко грюкає.

  • Припини стукіт! – гукнув батько.

А Сашко стукає.

  • Як у стіну горохом, – говорить бабуся Маруся. – Йому хоч кілок на голові теши, а він все своє робить. Відберу молоток!..

Стукає…

Сказано – зроблено! Бабуся забрала у внука молоток і заховала.

  • Віддай, бабусю!
  • Завтра. А зараз молотка тобі не бачити, як своїх вух!

Сашко похнюпив носа.

  • Я машину ремонтую…

А бабуся Маруся:

  • Ти що, з неба впав? Пізно вже, всі сплять.
  • Не всі. Ми не спимо.
  • Досить воду у ступі товкти. Мерщій у ліжко!

Батько сказав:

  • Яка у нашої бабусі мова багата! Що не речення – крилатий вислів або приказка.

А бабуся відповідає:

  • Кашу маслом не зіпсуєш.


 

 

 

 

ЛЕДАРЮВАТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДУЖЕ СХОЖИЙ

 

 

 

 

 

ПРИНИЖУВАТИ ВЛАСНУ ГІДНІСТЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАЦЮВАТИ

 

 

 

 

 

ГОСТРО КРИТИКУВАТИ КОГОСЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРИХОВУВАТИ ІСТИНУ

 

 

 

 

 

ПРО НЕРОЗУМНУ ЛЮДИНУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДУЖЕ ДАЛЕКО

 

 

 

 

 

 

 

 

ДУЖЕ БІДНИЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДУЖЕ МАЛО

 

 

 

 

 

ДУЖЕ БАГАТО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДУЖЕ ПОВІЛЬНО

 

 

 

 

 

СМІЯТИСЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БАГАТО ЗНАТИ

 

 

 

 

 

 

НАБРАТИСЯ НЕПРИЄМНОСТЕЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЖИТИ ЗАМОЖНО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку


 

Вправа «Фразеологічна павутинка»

До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні  та антонімічні відповідники :

Зарубати на носі                        запам’ятати                             як кіт наплакав  

Дбати про свою шкуру            дбати про власні інтереси         як вареник у маслі              зуби гострити                           мати недобрі наміри                 полегшити душу     

Оббивати пороги                     часто бувати у когось             на поріг не ступати

Лягти на душу                          вразити, приголомшити          стелитися барвінком

Кури не клюють                        багато                                      вилетіло з голови

Покласти зуби на полицю         голодувати                              віддавати душу


 

Вправа «Конструктор»

Написані врізнобіч слова розташуйте   так, щоб утворилося прислівя.

  • Душа, а, тіло, болоті, злоті, в.
  • Розум, які, і, такий, літа.
  • Маєш, дбаєш, як, так, і.
  • А , шабля, голову, слово, душу, ранить.
  • Гуляй, діло, сміло, зробив.


 

Вправа «Картинна галерея»

Додайте замість крапок назви тварин і прочитайте фразеологізми

Упертий як ... ; покірливий як... ; здоровий як...; хитрий як... ; полохливий як ...; колючий як...; надутий як... ; німий як... ; брудний як... ; балакучий як...; глухий як...

Для довідок : осел, заєць, лис, їжак, кіт, індик, риба, сорока, свиня, вовк, тетеря, бик, теля


 

 

 

Філологічне лото

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чепелуха Валентина Миколаївна
    Дуже гарно, цікаво, насичено. Дякую за вашу роботу!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
2183
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку