Інноваційні форми роботи : фразеологічне лото, конструктор. фразеологічна павутинка, синтаксичний спінінг, ілюстраційні матеріали посприяють міцному й цікавому засвоєнню теми "Фразеологізми"
Сценарій уроку
«Узагальнення та систематизація вивченого про фразеологізми».
І. Створення емоційно - позитивної налаштованості на уроці
Доброго дня! Я вітаю тих, хто вже прокинувся, вітаю тих, хто випив чашку смачної кави чи гарячого чаю і прийшов сюди у гарному настрої, з добрим натхненням, хто хоче поспілкуватися і отримати задоволення від « Майстер – класу»
Організація класу. Обмін позитивних енергетик
Вправа «Долоньки»
Сядьте зручно.
Подаруйте один одному посмішку.
Відчуйте тепло своїх долонь.
І повторіть за мною:
Посміхніться до мене й починаємо працювати.
Вправа «Кошик професійних дрібниць»
У мене в руках кошик, на якому написано «Мій урок». Що б ви запропонували покласти до нього з того, що згодиться нам на уроці? (записують на листочках, читають, прикріплюють до кошика: уважність, наполегливість, винахідливість, креативність...).
Мотивація навчання
А я вам бажаю не закопувати талант у землю, не товкти воду у ступі, а розрубати гордіїв вузол, заяскравіти на сьомому небі і ходити гоголем в країні знань.
Актуалізація опорних знань
Вправа «Лексичне віче»
- Чи зрозумілі вам мої побажання?
- Як називаються такі вислови?
- Чи потрібні нашій мові фразеологізми? Яка їх роль у мовленні? Обґрунтуйте свою думку.
Оголошення теми і мети уроку. Запис у зошити
«Узагальнення та систематизація вивченого про фразеологізми».
Кожен із вас побуде сьогодні в ролі дослідника, продемонструвавши вміння творчо мислити, всебічно аналізувати мовні поняття та явища, висловлювати й аргументувати власні думки.
Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Дослідницька лабораторія» Робота з текстом (на картках).
- А зараз я пропоную активізувати раніше отримані знання про фразеологізми у роботі з текстом . Прочитати текст. Вказати у ньому фразеологізми. На вашу думку, вкажіть їх вид та яке їх походження?
- Сашко, не грюкай: уже пізно, сусіди сплять, – сказала мама.
А Сашко грюкає.
А Сашко стукає.
Стукає…
Сказано – зроблено! Бабуся забрала у внука молоток і заховала.
Сашко похнюпив носа.
А бабуся Маруся:
Батько сказав:
А бабуся відповідає:
Вправа «Конструктор»
Написані врізнобіч слова розташуйте так, щоб утворилося прислів’я.
Вправа «Фразеологічне лото»
У виготовлені таблиці вставляють картки з відповідними фразеологізмами, накривають відповідну клітинку. Виграє перший, хто заповнить всі клітинки:
Посваритися |
дуже близько, поруч |
Розлютитись |
не турбувати |
Картки :
Розбити глек |
Залишити в спокої |
Вийти з себе |
За два кроки |
Вправа «Картинна галерея»
Додайте замість крапок назви тварин і прочитайте фразеологізми
Упертий як ... ; покірливий як... ; здоровий як...; хитрий як... ; полохливий як ...; колючий як...; надутий як... ; німий як... ; брудний як... ; балакучий як...; глухий як...
Для довідок : осел, заєць, лис, їжак, кіт, індик, риба, сорока, свиня, вовк, тетеря, бик, теля
Вправа «Театр Мім»
Ведучий показує пантоміми, а група відгадує показані фразеологізми.
Намилити шию; дати причухана; водити за носа; накивати пятами; кусати лікті; гаряча голова; прикусити язика; задерти носа; надути губа; робити з мухи слона
Вправа « Цікаві факти і повідомлення»
(випереджувальні завдання в групах)
( Робота за таблицею)
Відображення негативних рис характеру у фразеологізмах |
|
Балакучість, не вміння мовчати |
сипати словами; розсипатися горохом; плескати язиком; язик без кісток; довгий язик; |
Ледарство, лінощі |
ворон лічити; пасти задніх; не братися за холодну воду; |
Легковажність |
пустий вітер; викидати колінця; відколоти номер; |
Упертість |
показувати характер; уперся як баран у сіно; вперся як віл; |
Байдужість |
як з гуся вода; черства душа; і вус не дує; |
Настирливість |
липнути як реп’ях; наступати на горло; вертітися під ногами; |
Хитрість,боягузтво |
собі на умі; боятися власної тіні; і духу боятися; |
Неуважність |
витрішки ловити; ловити зівак; |
Вправа «Пограймося в слова»
Позмагаймося ( усно ), хто швидше закінчить фразеологізми:
Ніде голці … ( впасти );
Як у воду … ( впав );
Покласти зуби на … ( полицю );
Мало каші … ( з’їв ) .
Вправа «Відгадай, що це?»
Відповіді можна супроводжувати ілюстраціями
Вправа «Фразеологічна павутинка»
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні та антонімічні відповідники :
Зарубати на носі запам’ятати як кіт наплакав
Дбати про свою шкуру дбати про власні інтереси як вареник у маслі зуби гострити мати недобрі наміри полегшити душу
Оббивати пороги часто бувати у когось на поріг не ступати
Лягти на душу вразити, приголомшити стелитися барвінком
Кури не клюють багато вилетіло з голови
Покласти зуби на полицю голодувати віддавати душу
Вправа «Синтаксичний спінінг»
Складіть і запишіть речення, в яких подані фразеологізми виступатимуть у ролі певних членів речення
Вогонь – Прометеїв вогонь (підмет), підливати у вогонь олії (присудок),
домашнє вогнище(додаток), між двох вогнів ( обставина)
Вправа « Народ скаже, як зав’яже»
Напишіть твір – мініатюру, використовуючи один з поданих фразеологізмів:
Вправа «Фразеологічна мозаїка»
Заповнити порожні клітинки, використовуючи набуті знання
Фразеологізм |
За джерелом походження |
Значення |
Приклади (введення у речення) |
Як горох при дорозі |
|
|
Марія жила як горох при дорозі. |
Останній із могікан |
|
Останній представник певної групи людей |
|
|
Антична література |
Вразливе місце |
|
|
З релігійних висловів |
|
Терновий вінок життя Лесі Українки не переміг її бажання служити народові. |
Ноїв ковчег |
|
Порятунок |
|
Дістати гарбуза |
З народних джерел |
|
|
Вправа «Дослідницька лабораторія»
Робота з текстом (на картках)
- А зараз я пропоную активізувати раніше отримані знання про фразеологізми у роботі з текстом . Прочитати текст. Вказати у ньому фразеологізми. На вашу думку, вкажіть їх вид та яке їх походження?
- Сашко, не грюкай: уже пізно, сусіди сплять, – сказала мама.
А Сашко грюкає.
А Сашко стукає.
Стукає…
Сказано – зроблено! Бабуся забрала у внука молоток і заховала.
Сашко похнюпив носа.
А бабуся Маруся:
Батько сказав:
А бабуся відповідає:
ЛЕДАРЮВАТИ
|
ДУЖЕ СХОЖИЙ |
ПРИНИЖУВАТИ ВЛАСНУ ГІДНІСТЬ
|
ПРАЦЮВАТИ |
ГОСТРО КРИТИКУВАТИ КОГОСЬ
|
ПРИХОВУВАТИ ІСТИНУ |
ПРО НЕРОЗУМНУ ЛЮДИНУ
|
ДУЖЕ ДАЛЕКО |
ДУЖЕ БІДНИЙ
|
ДУЖЕ МАЛО |
ДУЖЕ БАГАТО
|
ДУЖЕ ПОВІЛЬНО |
СМІЯТИСЯ
|
БАГАТО ЗНАТИ |
НАБРАТИСЯ НЕПРИЄМНОСТЕЙ
|
ЖИТИ ЗАМОЖНО |
Додатки до уроку
Вправа «Фразеологічна павутинка»
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні та антонімічні відповідники :
Зарубати на носі запам’ятати як кіт наплакав
Дбати про свою шкуру дбати про власні інтереси як вареник у маслі зуби гострити мати недобрі наміри полегшити душу
Оббивати пороги часто бувати у когось на поріг не ступати
Лягти на душу вразити, приголомшити стелитися барвінком
Кури не клюють багато вилетіло з голови
Покласти зуби на полицю голодувати віддавати душу
Вправа «Конструктор»
Написані врізнобіч слова розташуйте так, щоб утворилося прислів’я.
Вправа «Картинна галерея»
Додайте замість крапок назви тварин і прочитайте фразеологізми
Упертий як ... ; покірливий як... ; здоровий як...; хитрий як... ; полохливий як ...; колючий як...; надутий як... ; німий як... ; брудний як... ; балакучий як...; глухий як...
Для довідок : осел, заєць, лис, їжак, кіт, індик, риба, сорока, свиня, вовк, тетеря, бик, теля
Філологічне лото