Систематизація та узагальнення знань з теми " Дієслово"

Про матеріал
конспект уроку стане у нагоді вчитедям при узагальненні вивченого матеріалу з теми " Дієслово".
Перегляд файлу

Тема уроку . Систематизація та узагальнення знань з теми « ДІЄСЛОВО».

Мета уроку :

          узагальнити й систематизувати вивчені відомості про дієслово , його 

          граматичні й морфологічні ознаки , лексичне значення , правопис        синтаксичну роль ; формувати у школярів навички практичного застосування теоретичних знань , правильного використання в усному й писемному мовленні ; сприяти розвиткові логічного мислення учнів , збагаченню їх лексичного запасу ; розвивати увагу , пам'ять ; формувати соціальну та комунікативну компетентності ; за допомогою мовленнєво –комунікативного дидактичного матеріалу формувати почуття поваги та любові до батьків , родини , почуття відповідальності , обов'язку .

Обладнання :

              підручник , роздавальний матеріал , стікери , аудіозаписи пісень , світлини із сімейних архівів учнів .

Тип уроку : узагальнення та систематизації знань .

                                             Хід уроку .

I . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ .

  • Доброго дня , діти ! Чи готові ви , щоб наш урок розпочався ? А який маєте настрій ? У вас на партах прикріплені стікери напишіть свої очікування на сьогоднішній урок .

II . ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ .

  • Ми закінчили вивчати тему « Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки « Морфологія» .

     Сподіваюся ,що під час сьогоднішнього роботи на уроці ви  не загубитеся в часі , подолаєте перехідність  , не спіткнетеся через дієвідміну , упораєтеся з видом , для вас не стане перешкодою стан. І взагалі , робота з дією буде корисною й цікавою , а ви з нею легко впораєтесь .

 

 

 

  • « Мозковий штурм» .

        Діти , подумайте та скажіть , які дії можна відтворити за допомогою слова ? ( Окрилити , образити , вселити віру та надію , розсердити , розвеселити , утішити ,засмутити , допомогти , навчити , творити , ощасливити…) .

          До якої частини мови ви віднесете записані вами слова ? ( Це дієслова ) .

         Як ми бачимо , « слово – це найтонший різець , здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру . Вміти користуватися ним , - писав В . Сухомлинський , - велике мистецтво . Словом можна створити красу душі , а можна й спотворити її . Тож краса» .

ПОБУДОВА АСОЦІАТИВНОГО КУЩА ГРАМАТИЧНИХ ОЗНАК ДІЄСЛОВА .

  • На які питання відповідають дієслова ?
  • Як називається початкова форма дієслова ?
  • Якого виду бувають дієслова ?
  • Які часові форми дієслова вам відомі ?
  • Як змінюються дієслова теперішнього , майбутнього ( за особами і числами ) , минулого ( за родами і числами ) часу ?
  • Що означає перехідність і неперехідність дієслова ?
  • Скільки дієвідмін має дієслово ?
  • Як визначити , до якої дієвідміни належить дієслово 7
  • Яким членом речення найчастіше є дієслово ?

III. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО .

Робота в парах .

1 пара   .   Робота з текстом .

Прочитайте текст і визначте його головну думку . Придумайте назву. Виписати дієслова в неозначеній формі , розібрати їх за будовою .

      Помирає в одному поселенні старий аксакал . Прийшли до нього згорьовані люди попрощатися та й питають : « Скажи нам , мудра людино , як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї , що всі : сини й невістки , дочки й зяті – жили разом у мирі й злагоді ?» Не може вже говорити старий – подають йому папір та олівець , і він , знемагаючи від утоми та перемагаючи біль , довго пише . Лише встигнути б ! І коли з рук помираючого випав аркуш , усі дуже здивувалися . Там 100 разів було написано 3 слова . Здогадаєтесь які ?  КОХАТИ , ПРОБАЧАТИ , ТЕРПІТИ !

2 ПАРА . Робота з підручником  ( автор О.В.Заболотний ). Вправа 162 виконати завдання 1 ; виписати не менше трьох дієслів ( на вибір ) у формі теперішнього часу . Визначити їх вид , особу , число .

МУЗИЧНА ПАУЗА . « Мої батьки» О.Винник .

ПЕРЕВІРКА ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНОГО ЗАВДАННЯ . Твір – розповідь у художньому стилі на одну із запропонованих тем : « Моя родина» , « Найдорожча у світі людина» , « Мама і тато – два сонця гарячих» .

САМОСТІЙНА РОБОТА.

Запишіть речення. Виконайте морфологічний розбір дієслова .

        Якщо ти байдужий до страждань інших , ти не заслуговуєш на звання людини . ( Сааді ,перський поет XIII ст.) .

ТВОРЧА РОБОТА « ЗБЕРИ ПРИСЛІВ'Я» .

На сонці тепло,                                               не хоче лихого сина .

Годуй діда на печі ,                                        рясно випаде та скоро розтане .

Добрий батько                                                а біля матері добро .

Материн гнів , як весняний сніг                  бо й сам будеш там .

               На сонці тепло , а біля матері добро . Годуй діда на печі , бо й сам будеш там . Добрий батько не хоче лихого сина . Материн гнів , як весняний сніг : рясно випаде та скоро розтане .

ФРОНТАЛЬНА РОБОТА З ТЕКСТОМ.

       Ланцюжком прочитайте « Кодекс честі» , поставивши дієслова у форму наказового способу .

  1. Бути справедливим , скромним , чуйним , щедрим , щирим , розсудливим , пунктуальним , доброзичливим .
  2. Уміти вибачати та вибачатись .
  3. Поважати своїх рідних !
  4. Шанувати батьків , дослухатися до їхніх думок .
  5. Уміти бути уважними до оточуючих .
  6. Боротися зі своїми слабостями . Відчувати межу між тим , що хочеться , та тим , що можна .
  7. Робити добро людям , а потім дбати про себе .
  8. Жити чесно : не красти , не брехати , не вдаватися до підлоти та наклепів.

IY. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .

 1 . Індивідуальне завдання : створити завдання за вивченою темою для однокласників .

2. Виконати вправу 170 .

3. Виписати дієслова з тексту « Мішечок порад» , ( див . нижче ) , виконати морфологічний розбір п'яти дієслів .

Y . ПІДСУМОК УРОКУ .

         Отже , ми з вами повторили майже весь теоретичний матеріал про дієслово .

        А зараз повернімося до слів видатного педагога Василя Сухомлинського .

  • Скажіть , що ми сьогодні створили словом : красу чи потворність ?

Дякую за активну , ефективну роботу , зацікавленість на сьогоднішньому уроці . Прагніть бути толерантними , слухняними , шануйте і любіть своїх батьків та свою родину .

      Для цього намагайтеся дотримуватися рекомендацій , побажань

 « МІШЕЧКА ПОРАД»:

  • Будьте готові до того , що всі люди різні, - не кращі й не гірші , а просто різні ;
  • Навчіться сприймати людей такими , якими вони є , не намагайтесь змінити в них те , що вам не подобається ;
  • Цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки , почуття , переконання незалежно від того , чи збігаються вони з вашими ;
  • Зберігайте « своє обличчя» , знайдіть себе й за будь – яких обставин залишайтеся самим собою .

А зараз на стікерах напишіть побажання для своїх рідних .

ТВОРЧА РОБОТА .

       Підбиваючи підсумки , складіть сенкан про дієслово .

                 ДІЄСЛОВО

Неозначене , особове

Означає , змінюється , наказує

Має граматичні категорії

                ПРИСУДОК

САМООЦІНКА. Продовжте усно фрази .

  1. Під час вивчення теми « Дієслово» я дізнався багато нового . Наприклад , як …
  2. Найлегшим під час опрацювання матеріалу для мене було …
  3. Свої знання з теми я б оцінив на …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

                        Асоціативний кущ    « ДІЄСЛОВО»

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гнатюк Руслана
Додано
26 березня
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку