Тема уроку . Систематизація та узагальнення знань з теми « ДІЄСЛОВО».
Мета уроку :
узагальнити й систематизувати вивчені відомості про дієслово , його
граматичні й морфологічні ознаки , лексичне значення , правопис синтаксичну роль ; формувати у школярів навички практичного застосування теоретичних знань , правильного використання в усному й писемному мовленні ; сприяти розвиткові логічного мислення учнів , збагаченню їх лексичного запасу ; розвивати увагу , пам'ять ; формувати соціальну та комунікативну компетентності ; за допомогою мовленнєво –комунікативного дидактичного матеріалу формувати почуття поваги та любові до батьків , родини , почуття відповідальності , обов'язку .
Обладнання :
підручник , роздавальний матеріал , стікери , аудіозаписи пісень , світлини із сімейних архівів учнів .
Тип уроку : узагальнення та систематизації знань .
Хід уроку .
I . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ .
II . ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ .
Сподіваюся ,що під час сьогоднішнього роботи на уроці ви не загубитеся в часі , подолаєте перехідність , не спіткнетеся через дієвідміну , упораєтеся з видом , для вас не стане перешкодою стан. І взагалі , робота з дією буде корисною й цікавою , а ви з нею легко впораєтесь .
Діти , подумайте та скажіть , які дії можна відтворити за допомогою слова ? ( Окрилити , образити , вселити віру та надію , розсердити , розвеселити , утішити ,засмутити , допомогти , навчити , творити , ощасливити…) .
До якої частини мови ви віднесете записані вами слова ? ( Це дієслова ) .
Як ми бачимо , « слово – це найтонший різець , здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру . Вміти користуватися ним , - писав В . Сухомлинський , - велике мистецтво . Словом можна створити красу душі , а можна й спотворити її . Тож краса» .
ПОБУДОВА АСОЦІАТИВНОГО КУЩА ГРАМАТИЧНИХ ОЗНАК ДІЄСЛОВА .
III. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО .
Робота в парах .
1 пара . Робота з текстом .
Прочитайте текст і визначте його головну думку . Придумайте назву. Виписати дієслова в неозначеній формі , розібрати їх за будовою .
Помирає в одному поселенні старий аксакал . Прийшли до нього згорьовані люди попрощатися та й питають : « Скажи нам , мудра людино , як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї , що всі : сини й невістки , дочки й зяті – жили разом у мирі й злагоді ?» Не може вже говорити старий – подають йому папір та олівець , і він , знемагаючи від утоми та перемагаючи біль , довго пише . Лише встигнути б ! І коли з рук помираючого випав аркуш , усі дуже здивувалися . Там 100 разів було написано 3 слова . Здогадаєтесь які ? КОХАТИ , ПРОБАЧАТИ , ТЕРПІТИ !
2 ПАРА . Робота з підручником ( автор О.В.Заболотний ). Вправа 162 виконати завдання 1 ; виписати не менше трьох дієслів ( на вибір ) у формі теперішнього часу . Визначити їх вид , особу , число .
МУЗИЧНА ПАУЗА . « Мої батьки» О.Винник .
ПЕРЕВІРКА ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНОГО ЗАВДАННЯ . Твір – розповідь у художньому стилі на одну із запропонованих тем : « Моя родина» , « Найдорожча у світі людина» , « Мама і тато – два сонця гарячих» .
САМОСТІЙНА РОБОТА.
Запишіть речення. Виконайте морфологічний розбір дієслова .
Якщо ти байдужий до страждань інших , ти не заслуговуєш на звання людини . ( Сааді ,перський поет XIII ст.) .
ТВОРЧА РОБОТА « ЗБЕРИ ПРИСЛІВ'Я» .
На сонці тепло, не хоче лихого сина .
Годуй діда на печі , рясно випаде та скоро розтане .
Добрий батько а біля матері добро .
Материн гнів , як весняний сніг бо й сам будеш там .
На сонці тепло , а біля матері добро . Годуй діда на печі , бо й сам будеш там . Добрий батько не хоче лихого сина . Материн гнів , як весняний сніг : рясно випаде та скоро розтане .
ФРОНТАЛЬНА РОБОТА З ТЕКСТОМ.
Ланцюжком прочитайте « Кодекс честі» , поставивши дієслова у форму наказового способу .
IY. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .
1 . Індивідуальне завдання : створити завдання за вивченою темою для однокласників .
2. Виконати вправу 170 .
3. Виписати дієслова з тексту « Мішечок порад» , ( див . нижче ) , виконати морфологічний розбір п'яти дієслів .
Y . ПІДСУМОК УРОКУ .
Отже , ми з вами повторили майже весь теоретичний матеріал про дієслово .
А зараз повернімося до слів видатного педагога Василя Сухомлинського .
Дякую за активну , ефективну роботу , зацікавленість на сьогоднішньому уроці . Прагніть бути толерантними , слухняними , шануйте і любіть своїх батьків та свою родину .
Для цього намагайтеся дотримуватися рекомендацій , побажань
« МІШЕЧКА ПОРАД»:
А зараз на стікерах напишіть побажання для своїх рідних .
ТВОРЧА РОБОТА .
Підбиваючи підсумки , складіть сенкан про дієслово .
ДІЄСЛОВО
Неозначене , особове
Означає , змінюється , наказує
Має граматичні категорії
ПРИСУДОК
САМООЦІНКА. Продовжте усно фрази .
ДОДАТОК
Асоціативний кущ « ДІЄСЛОВО»