Тема: Птахи.
Мета:
Освітня: В ході виконання нестандартних завдань сформувати в учнів поняття про зимуючих і перелітних птахів Придністров’я, з’ясувати їхню роль у природі та житті людини.
Розвивальна: Розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти та робити відповідні висновки; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, пам’ять, увагу, логічне мислення та уяву, працювати з додатковою літературою.
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до природи та сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності, бажання робити добро.
Тип уроку: урок-подорож.
Основні форми і методи роботи: фронтальна, індивідуальна, групова робота, бесіда, робота з ребусом, елементи гри, складання сенканів, кросворду.
Основні поняття та терміни: зимуючі птахи, перелітні птахи, свійські птахи, дикі птахи, водоплавні птахи.
Очікування: учні
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Холодно зараз у лісах і лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам,
Затишно, тепло в класі у нас.
Доброго дня вам, вітаю я вас.
Девіз уроку:
Хто поважає рідну мову –
Вживає всі її слова безпомилково.
Правила уроку:
• говорити по черзі;
• бути доброзичливим;
• допомагати один одному;
• слухати один одного;
• хочеш відповісти на запитання - підніми руку;
• поважати думку інших.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Наш урок сьогодні незвичайний – урок-подорож. Тему уроку ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку: Що двічі родиться: вперше гладеньке, а вдруге – пухкеньке. (Птах).
Птахи – частина живої природи. (Демонструється яйце, іграшкове пташеня, опудало живої пташки).
Ось на цьому автобусі ми вирушимо у дивовижну подорож вулицею Птахів у місто Природоград. Займайте місця, сідайте зручніше, вирушаємо в путь. Поки ми дістанемося 1 зупинки, пригадаймо, що ми знаємо про птахів:
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
1. Зупинка «Музей птахів».
Вчитель. Швидко сплинув час. Ось ми вже на 1 зупинці «Музей птахів». Погляньте, як багато експонатів. Провести екскурсію нам допоможуть досвідчені екскурсоводи.
Про яку пташку буде перша розповідь дізнаєтеся, відгадавши загадку.
В’ється, стука молоток,
Поправляє нам садок. (Дятел).
Учень-екскурсовод №1розповідає про дятла, демонструючи малюнок.
Вчитель. А друга пташка загадала про себе ось яку загадку:
Жовті груди маю і за день комах з’їдаю,
Скільки сама важу. (Синичка).
Учень-екскурсовод № 2 розповідає про синичку, демонструючи малюнок.
Вчитель. Наступна загадка:
Червоні груди має,
До нас на зиму прилітає. (Снігур).
Учень-екскурсовод № 3 розповідає про снігура, демонструючи малюнок.
А чому цих птахів називають саме так, ви дізнаєтеся з вірша Г.Демченко «Снігурі».
Подивися: у дворі в чорних шапках снігурі,
Ще й червоні фартушки одягли собі пташки.
Значить сніг і холоди наближаються сюди.
Снігурами через те їх тепер ви і звете.
Вчитель. Про яку пташку йтиметься далі ви дізнаєтеся, відгадавши ребус.
40-А (Сорока).
Учень-екскурсовод № 4 розповідає про сороку, демонструючи малюнок.
Вчитель. Ще одна пташка у своєму дзьобику принесла нам загадку:
Вдень – спочиваю, а вночі літаю,
Маю круглі очі, бачу серед ночі. (Сова).
Учень-екскурсовод № 5 розповідає про сову, демонструючи малюнок.
Вчитель. Наші екскурсоводи розповіли нам про диких птахів.
А які птахи живуть в сільських дворах?
Метод «Мікрофон». Учні по черзі називають свійських пташок:
Фізкультхвилинка. «Пташка».
Вчитель. На попередніх уроках ми вивчали тему «Тварини».
Вчитель. Наш автобус, діти, прямує до наступної зупинки. По дорозі пограємо в гру «Закінчи речення»:
2. Зупинка «Дослідницька».
Повідомлення учнів:
Вчитель. А чи всі птахи відлітають від нас на зиму?
Метод «Мікрофон». Учні по черзі називають зимуючих птахів:
Наступна зупинка «Пташина домівка».
Вчитель. Діти, допоможіть розселити пташок по їхніх квартирах. (На малюнках зображені гнізда птахів. В кожне гніздечко треба вселити пташку. Робота в парах.)
Наступна наша зупинка «Пташина їдальня».
Вчитель. Діти, чим ми з вами допомагаємо пташкам взимку? (Розвішуємо годівнички).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. Наша подорож наближається кінця. Автобус вже на подвір’ї нашої школи. Давайте перевіримо, які знання ви отримали під час подорожі.
1. Гра «Третій зайвий» – знайдіть зайвий термін і поясніть свій вибір:
Горобець, синиця, ластівка (ластівка – перелітній птах).
Лелека, сова, зозуля (сова – зимуючий птах).
Лебідь, горобець, гуси (горобець – не водоплавний птах).
Півень, індик, сорока (сорока – дикий птах).
2. складіть сенкани до теми «Птахи» – індивідуальна робота.
Очікуваний запис:
Птахи.
Зимуючі, перелітні.
Співають, прилітають, зимують.
Птахи знищують шкідників полів.
Тварини.
V. Рефлексія.
Учитель. А зараз давайте перевіримо, чи змінився ваш настрій порівняно з тим, який був на початку уроку, і знову використаємо наших пташок:
Червона пташка – байдужість, жовта – працювати, якщо це не важко, зелена – отримані знання буду використовувати у майбутньому.
VI. Домашнє завдання.
1. Згадати казки, в яких йдеться про птахів.
2. Скласти кросворд до теми «Птахи».